LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WOZ bezwaar en in-/uitpandige taxatie

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Joost_Niederer
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2017 15:42

WOZ bezwaar en in-/uitpandige taxatie

Ongelezen bericht door Joost_Niederer »

Ik heb bezwaar gemaakt tegen de WOZ beschikking. De gemeente wil het pand nu in- en uitpandig bekijken. Van mij mag die man best de buitenkant zien, maar ik zie niet in waarom ik iemand in mijn woning zou moeten laten. Dat is mijn prive.

Ook worden bouwtekeningen en evt. taxatierapporten gevraagd. Ik heb zoiets van: jij bepaalt die waarde toch?!

Wat mag/moet ik wel en wat niet?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: WOZ bezwaar en in-/uitpandige taxatie

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je vindt dat de WOZ waarde niet klopt, dan zal de gemeente toch moeten kunnen kijken hoe de woning is. Daarvoor moeten ze dus ook binnen kunnen kijken. Lijkt mij niet zo raar.

BL2
Berichten: 4832
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: WOZ bezwaar en in-/uitpandige taxatie

Ongelezen bericht door BL2 »

Binnen hoef je natuurlijk niet toe te laten. Of de taxatie dan (voor jou) een succes wordt is even de vraag........

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: WOZ bezwaar en in-/uitpandige taxatie

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ik heb vaak trapsgewijs succes gehad ... vooral met de landelijke statistieken erbij en ...

1 - Actueel verkochte huizen in de stad/regio
2 - Actueel verkocht huizen van hetzelfde type in de wijk en straat
3 - Directe buurhuis, volkomen identische bouw, maar dan was mijn kavel toch weer beter ...
4 - Binnenbezichtiging om alle moderniseringen/isoleringen op te nemen

Na de binnenbezichtiging werd de schatting zo gecorrigeerd, dat het binnen vastgelegde grenzen, geen invloed meer had resp. niet in mijn voordeel veranderd hoefde te worden.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: WOZ bezwaar en in-/uitpandige taxatie

Ongelezen bericht door lijfrente »

Joost_Niederer schreef:Ik heb bezwaar gemaakt tegen de WOZ beschikking. De gemeente wil het pand nu in- en uitpandig bekijken. Van mij mag die man best de buitenkant zien, maar ik zie niet in waarom ik iemand in mijn woning zou moeten laten. Dat is mijn prive.

Ook worden bouwtekeningen en evt. taxatierapporten gevraagd. Ik heb zoiets van: jij bepaalt die waarde toch?!

Wat mag/moet ik wel en wat niet?
Als je bezwaar aantekende, dan moet je ook de taxateur niet alleen de buitenkant, maar ook de binnenkant laten zien.

Bestaat jou woning uit 3/4/5 slaapkamers en hoeveel badkamer hebt je.
Is het een luxe afwerking (duurzame materialen) enz.!

De bouwtekeningen zijn er voor, dat je niets illegaals hebt bijgebouwd .

Ik denk, je moet in de zure appel bijten en ook het achterste van je tong laten zie. Succes!

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: WOZ bezwaar en in-/uitpandige taxatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Joost_Niederer schreef:Ook worden bouwtekeningen en evt. taxatierapporten gevraagd. Ik heb zoiets van: jij bepaalt die waarde toch?!
:roll: JIJ maakt toch bezwaar...?

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: WOZ bezwaar en in-/uitpandige taxatie

Ongelezen bericht door ArneLH »

Op grond van artikel 30 Wet WOZ jo. artikel 50 lid 1 AWR ben je verplicht toegang te geven aan de heffingsambtenaar en door hem aangewezen deskundigen tot een gebouw dat je in gebruik hebt voor zover dat voor de waardebepaling en -vaststelling nodig is. Op grond van artikel 47 AWR ben je eveneens verplicht gegevens en inlichtingen te verstrekken die voor de belastingheffing van belang kunnen zijn.

Voldoe je niet aan die verplichtingen dan kan de heffingsambtenaar volstaan met een beslissing op basis van de gegevens die hij wél heeft (Hof Amsterdam 7 mei 2009, ECLI:NL:GHAMS:2009:BI3639).

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: WOZ bezwaar en in-/uitpandige taxatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wel een bijzonder topic voor iemand die jurist is...

Gesloten