LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ziektewet

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
pieter5
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 nov 2016 18:48

ziektewet

Ongelezen bericht door pieter5 »

na dat ik werkloos werd moest ik van het werkplein mij ziek melden omdat ik niet meer geschikt was voor mijn huidige werk. tijdens het eerste gesprek bleek inderdaad dat ik niet meer geschikt was voor het werk en kwam in de ziektewet. nu komt omdat je werkloos was kreeg ik na het eerste jaar een eerstejaars keuring ziektewet daar uit kwam het al oude je kan binnen die 65% nog een andere baan vinden. nu zit ik dus al een paar jaar te zoeken en het enigste wat er gebeurt ik word ouder en armer maar een baan is niet te vinden dit komt ook door totaal gebrek aan hulp. nu komt er dus iets op mijn pad en daar wil ik even jullie mening over. het volgende ik kan waarschijnlijk een baan krijgen alleen het is in het zelfde werk wat ik voor die keuring heb gehad dus eigenlijk een baan wat ze zeggen niet meer kan doen. dus is mijn vraag die eerstejaars ziektewet keuring is dit rapport bindend {zoals een wia rapport} en moet je daar aan houden of kun je zeggen dit is een moment opname. dit omdat ik al mee gemaakt heb dat een oud collega die ging na een wia keuring waarbij hij het werk ook niet meer mocht doen toch het zelfde werk weer doen naar 7 jaar kreeg hij toch weer klachten maar toen hij weer naar de keuring ging kon hij niet gekeurd worden omdat hij er al eens voor gekeurd was. maar dat was een wia keuring en geen eerstejaars ziektewet keuring ik heb deze vraag ook al aan het uwv gesteld maar krijg geen duidelijk antwoord weet iemand hier er iets van groeten Pieter

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: ziektewet

Ongelezen bericht door Gegrand »

Lijkt mij dat je hierover met je contactpersoon bij het werkplein voor in overleg moet gaan.
Die kan samen met de met hun samenwerkende instanties hier een duidelijker antwoord op kunen geven.
Doel van het werkplein is om de mensen op een passende wijze weer vanuit een uitkering weer aan de gang te krijgen , indien noodzakelijk eventueel met proefplaatsing en/of subsidie voor de werkgever.
Het zal wel grotendeels vanuit de TS zelf moeten komen, de opmerking van gebrek aan hulp houdt niet in dat hij thuis passief kan gaan zitten wachten tot een ander het initiatief neemt.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: ziektewet

Ongelezen bericht door kokka »

Ik denk dat je zelf het best in kan schatten of je dit werk wel of niet aankan. Het zou mij in elk geval niet tegenhouden als 'ze' zeggen dat ik dat niet kan.
Ik zou er gewoon voor gaan, wat heb je te verliezen? zolang je maar goed naar je lichaam blijft luisteren in elk geval.
het werk kan overigens best hetzelfde zijn, maar de omstandigheden en de werkvloer kunnen ook een hoop verschil maken.
succes

pieter5
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 nov 2016 18:48

Re: ziektewet

Ongelezen bericht door pieter5 »

Beste gegrand dat wat je zegt klinkt op papier heel leuk maar tot nu toe heb ik om hulp gevraagd daarna om hulp gebedeld en zelfs heb ik het nog geeisd. Maar niks helpt hier je staat er gewoon alleen voor en daarom kwam mijn vraag omdat ik in het werk wat ik deed zeer goed was en denk nog steeds kan zijn

pieter5
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 nov 2016 18:48

Re: ziektewet

Ongelezen bericht door pieter5 »

klinkt leuk kokka en ja ik kan het zelf ook goed inschatten alleen mijn grootste probleem is de toekomst het werk waar ik over praat is vrij zwaar werk en als je iets fout doet moet je dat vaak bekopen met rugklachten die wat ik nu net weer onder controle heb. maar waar ik nu weinig klachten meer heb weet je niet hou het over een paar jaar gaat en dan moet je wel terug kunnen vallen op het UWV hoe erg ik dat ook vind en dan moet het niet zijn van je was voor dit werk afgekeurd dus had je het maar niet moeten doen. zelf ga ik het liefste van het positieve uit en zeg ik kan het werk tot mijn pensioen doen maar je moet tegenwoordig met de huidige wet zo oppassen dat je overal rekening mee moet houden

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: ziektewet

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je weg gegaan bent wegens dit werk zou ik ditzelfde nooit meer nemen.
Die werkgever zal ook constateren na enkele weken, weg met jou.

Vertel eerlijk waarom je toen weg moest en je word geweigerd.
En ga op zoek naar werk wat je vermoedelijk wel zou kunnen.

pieter5
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 nov 2016 18:48

Re: ziektewet

Ongelezen bericht door pieter5 »

Ik ben niet zelf weg gegaan het was een reorganisatie en mijn klachten die ik met mijn rug had waren niet zo dat ik veel ziek thuis zat de laatste zeven jaar dat ik bij dat bedrijf werkte was mijn ziekte verzuim 0 uren dus zelfs niet thuis geweest met de griep alleen toen de werkgever iets wilde wat mijn lichaam niet meer aankon toen ben ik bij de arbodienst geweest en die was het met mij eens maar toen had ik mij ook niet ziekgemeld en de rest van mijn werk gewoon gedaan

uwv_webcare
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:59
Contacteer:

Re: ziektewet

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Beste Pieter5,

Goed dat je onderzoek doet naar jouw eventuele toekomstige Ziektewetuitkering.

Als jij werkzaamheden gaat uitvoeren, waarvoor je tijdens de Eerstejaars Ziektewet-beoordeling arbeidsongeschikt bent verklaard, is dat geheel op eigen risico.

Houd er rekening mee, dat als jouw klachten niet verergerd zijn ten opzichte van de Eerstejaars Ziektewet-beoordeling, je meestal geen Ziektewet toegekend kan krijgen. Je bent dan namelijk nog steeds voor hetzelfde percentage geschikt om ander werk te doen.

Heb je ondersteuning nodig bij het vinden van ander werk? Dan staat het jou te allen tijde vrij om een gesprek met een adviseur werk of arbeidsdeskundige bij ons aan te vragen. Je kan ons hiervoor een bericht sturen via jouw Werkmap(als je beschikt over die functionaliteit) of met ons bellen op werkdagen tussen 8 en 17 uur via 088 898 9294.

Doe jouw voordeel met deze info. Ik wens jou succes toe met jouw loopbaan en natuurlijk een fijne dag!

Met vriendelijke groet, Wieger
UWV Webcareteam

pieter5
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 nov 2016 18:48

Re: ziektewet

Ongelezen bericht door pieter5 »

Bedankt uwv webcare maar ik heb alleen een opmerking aan jullie nu geven jullie een duidelijk antwoord ga ik na jullie facebook pagina en stuur jullie een bericht krijg ik totaal geen duidelijk antwoord hoe kan dit

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ziektewet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt ook het beste contact zoeken via uw werkmap.

pieter5
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 nov 2016 18:48

Re: ziektewet

Ongelezen bericht door pieter5 »

ja dat heb ik al vaak geprobeerd ik heb mijn verhaal netjes verteld de keer daarna heb ik gesmeekt om hulp daarna heb ik hulp ge-eist maar tekens krijg ik via de werkmap het zelfde bericht {wat rot voor u ik weet dat het moeilijk is maar veel succes bij u volgende sollicitatie} dit is dus de hulp die ik kan verwachten van het Werkplein hier behalve die ene keer dat ik in het begin bij hun kwam en ze niet wisten hoe snel ik eigenlijk werd verplicht mij ziek te melden {anders zou ik mijn ww uitkering kwijt raken} dus erg veel vertrouwen heb ik niet in de mensen die achter de knopen zitten bij mijn werkmap

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: ziektewet

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Goed dat je er stevig over nadenkt, je kan het baantje dus aannemen maar op eigen risico. Gaat het fout dan is UWV niet meer uw vriend, gewaarschuwd mens telt voor twee.
Ook zegt UWV ,,Houd er rekening mee, dat als jouw klachten niet verergerd zijn ten opzichte van de Eerstejaars Ziektewet-beoordeling, je meestal geen Ziektewet toegekend kan krijgen,, U zegt nu ik net weer onder controle heb de rugklachten!

Misschien is het een goed idee om met die eventuele werkgever een kopje koffie te drinken en alles goed uit te leggen dat bij TE zware belasting uw rug begint te reclameren. U kunt toch aantonen dat u 7 lange jaren met 0 uren ziekteverzuim heeft gewekt, dat is een voordeel. En u verstaat uw vak bijzonder goed, dus voordeel voor uw nieuwe werkgever. En die kan altijd voor u een oogje dicht knijpen, misschien paar uurtjes minder....ouwe lullen rooster :)

pieter5
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 nov 2016 18:48

Re: ziektewet

Ongelezen bericht door pieter5 »

snuffel1 ik weet niet waar u woont maar mijn ervaring met het uwv is totaal ander ik kreeg ook een consulent toe gewezen de eerste fout die toen gemaakt werd ik kreeg een plan van aanpak was een heel leuk plan als deze van mij was geweest en niet van een wild vreemde toen dat hersteld was kwam ik bij een re-intergatie oplichtster terecht die maar een ding deed mij laten tekenen zodat zei betaald kreeg tot ik dat niet meer wilde en zei mij gewoon bedreigde dat ze zou zorgen dat mijn uitkering stop gezet zou worden {dit heb ik ook aangegeven bij die consulent en die deed net of haar neus bloede en zei dat het nog al mee zou vallen.} later bleek dat toen ik voor de laatste keer moest tekenen dat ze wat voor mij gedaan had bleek ze al lang niet meer voor het re-intergatie bedrijf te werken

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: ziektewet

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Welke regio, UWV heeft naast deskundige ook mensen die even snel alle vragen half beantwoorden.

Bel eens en hopelijk krijg je 1 persoon toegewezen.
Laat terug bellen en via mail word er vaak doorgestuurd, ook personeel verloop is vaak erg groot.
De 088 werkte beste als je standaard antwoorden kreeg.

Wel heeft UWV een goed bericht hier geschreven als je hetzelfde werk toch gaat proberen.. niet doen!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: ziektewet

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Re-integratie? Je mag een bij UWV aangesloten zelf vaak uitzoeken, en die willen winst maken kreeg ik de indruk.

Duur en neem de makkelijker klanten en de rest jammer!
UWV kan dit beter in eigen beheer doen, en ze houden deze dure buitenfirma nu in stand.

Overstappen mag meestal wel als je niet tevreden bent, zoek een andere die bij UWV is aangesloten.

pieter5
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 nov 2016 18:48

Re: ziektewet

Ongelezen bericht door pieter5 »

kijk achteraf krijg je dus dingen te horen die mij nooit vertelt zijn ik kreeg een reitergatieburo toegewezen en heb helemaal nooit zelf mogen kiezen en laat staan dat ik wist dat je ook ondertussen van een mocht veranderen kijk nu weet ik meteen waarom mijn maag altijd omdraait als ik naar het uwv moet

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: ziektewet

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Als je bij zo`n arbeidsdeskundige terecht komt dan draait je maag altijd om, je raakt er compleet ontregelt door. Meer een bezoekje brengen aan uw huisarts en vragen voor onderzoek naar uw rug.....het wordt toch steeds erger? U staat stijf van de spanning en dat resulteert naar uw rugklachten en u kan zelfs uw bed niet meer uitkomen. Uw maag draait al om als u UWV hoort, dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Hoe moet u nou zo werken met deze klachten? Voor hetzelfde geld staat uw rug scheef door de zware werkomstandigheden van uw vorige werkgever, ik weet het niet maar u ook niet.

Maak er werk van en laat u niet voor het karretje spannen van UWV, niemand van UWV maakt zich zorgen om uw problemen, alleen wat u nog wel kunt doen voor werkzaamheden....dat telt.

Cheers mate,

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: ziektewet

Ongelezen bericht door kokka »

Obelix1 schreef:
23 mei 2019 19:00
Als je bij zo`n arbeidsdeskundige terecht komt dan draait je maag altijd om, je raakt er compleet ontregelt door. Meer een bezoekje brengen aan uw huisarts en vragen voor onderzoek naar uw rug.....het wordt toch steeds erger? U staat stijf van de spanning en dat resulteert naar uw rugklachten en u kan zelfs uw bed niet meer uitkomen. Uw maag draait al om als u UWV hoort, dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Hoe moet u nou zo werken met deze klachten? Voor hetzelfde geld staat uw rug scheef door de zware werkomstandigheden van uw vorige werkgever, ik weet het niet maar u ook niet.

Maak er werk van en laat u niet voor het karretje spannen van UWV, niemand van UWV maakt zich zorgen om uw problemen, alleen wat u nog wel kunt doen voor werkzaamheden....dat telt.

Cheers mate,
je klinkt een beetje als een prof-werkeloze.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: ziektewet

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Deze jongen hoort gewoon een goed baantje te krijgen hij wil graag werken, hij hoort dus goed geholpen te worden. Blijvend letsel kan vervelende consequenties hebben, het is zijn rug.

En ik...ach maakt u zich niet druk om mij, ik heb vele jaren en nog meer uren gewerkt. Professioneel natuurlijk en daar profiteer ik nu van. Als u het niet erg vind tenminste.

pieter5
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 nov 2016 18:48

Re: ziektewet

Ongelezen bericht door pieter5 »

Na overal gezocht te hebben naar hulp lijkt het er op dat de gemeente waar ik woon eindelijk het op zou willen pakken ik ben er dus nu een paar keer geweest en kom weer tot de conclusie dat er iets totaal niet klopt in Nederland want als mensen die er voor opgeleid zijn na een paar gesprekken tot de conclusie komt dat het wel heel erg moeilijk word om weer iemand aan het werk te krijgen en dit is met elke subsidie wat ze maar kunnen geven { dat ik een hele goedkope kracht zou worden} dan kan ik alleen maar concluderen dat ik eigenlijk gewoon afgekeurd had moeten zijn. en ik denk dat ik niet de enigste ben maar dat er honderden mensen meer zijn in de zelfde situatie

Gesloten