LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Je kunt natuurlijk ook de caravan gewoon in Frankrijk stallen. Hoef je hem volgend jaar niet weer daarheen te rijden. En als iedereen dat zou doen, zou dat ook veel drukte schelen. Wat dat betreft heb ik meer met de mensen die dat ding ergens neerzetten van April tot September en er dan 3 of 4x een week op vakantie gaan en nog wat weekenden, dan met de mensen die voor 2 weken zo'n ding kopen en allemaal tegelijk die kant op gaan en de hele wegen vol laten lopen. Maarja, ik zit dan ook veel op de weg voor mijn werk en moet 3x in de week naar Luxemburg.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door de auditu »

Als de auto in staat is om nog een afstand te rijden en ik wil die € 500,00 uitsparen, zou ik naar de goedkopere garage gaan en mijn vakantie verlengen. Voor het prijsverschil kun je het sowieso een aantal dagen uitzingen. De ANWB heeft gewoon gedaan wat is afgesproken. Relax man. Ontspan u en geniet er van.

DirkH
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2006 20:52

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door DirkH »

De ANWB probeert te voorkomen dat ze vervangend vervoer moeten regelen. Omdat voor elkaar te krijgen regelen ze met een garage dat de auto binnen de termijn gerepareerd wordt. Wanneer de garage een beetje wil meewerken bespaart ze ANWB dus veel geld, waarvoor ze in dit geval € 500,00 extra mogen rekenen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Niemand weet wat Snoopy beleefd heeft.?

paalke
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2018 16:18

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door paalke »

Beste Snoopysnoop,

Dit verhaal heb ik vaker gehoord. De ANWB heeft om haar reparatieservice te kunnen bieden contracten afgesloten met garages verspreid door heel Europa. Daar zullen ze dan vast wat eisen of voorwaarden aan stellen. De prijs van de reparatie is daarbij van ondergeschikt belang en snel kunnen repareren is belangrijker. U hebt wel nog de keus om een andere garage te nemen en af te zien van reparatie. Ik heb ook al gehoord van iemand wiens auto op aangeven van de ANWB naar een bij hun aangesloten garage was gesleept en ook heel duur bleek en die garage wilde de auto absoluut niet afstaan omdat ze immers veel geld konden verdienen aan een dure reparatie. Die mevrouw heeft vervolgens een bevriende advocaat moeten inschakelen om haar auto te mogen ophalen! De ANWB gaf ook toen niet thuis.

En u heeft volkomen gelijk met uw twijfels over het lidmaatschap van de ANWB, dat is nergens meer voor nodig en wel om onder meer de volgende redenen. Ten eerste zijn auto’s tegenwoordig veel betrouwbaarder dan vroeger, laten we zeggen tot de jaren 80 van de vorige eeuw. Toen moest je wel gebruik maken van de telefoons van de ANWB langs de snelweg, maar tegenwoordig heeft iedereen een smartphone waarmee je zelf makkelijk hulp kunt inschakelen en een garage benaderen. Daarvoor is het wel handig als je een beetje Frans spreekt. En dat zal dan wel niet altijd ’s nachts kunnen of tegen een meerprijs. Mocht u toch meer zekerheid wensen dan zijn er ook concurrenten die tegen concurrerende tarieven eenzelfde pechservice bieden, al dan niet in combinatie met een reisverzekering. Tot slot kunt u ook ter plekke lid worden van de ANWB in het geval u toch onverhoopt pech zou krijgen. Dit is dan wel wat duurder, maar u betaalt dan ook niet jarenlang voor niets, dus per saldo bent u dan toch vrijwel altijd goedkoper uit.

Dat de ANWB u niet meer wilt helpen als u besluit zonder vervanging door te rijden vind ik vanuit hun positie begrijpelijk, maar vind ook dat ze u daarmee voor het blok zetten. Dat is nu eenmaal de situatie die is ontstaan door uw beroep op hun, misschien goed om u bij een volgende keer te realiseren. U wilde zekerheid, maar had niet voorzien dat dit het gevolg zou kunnen zijn.

Zelf rijd ik al decennia in oude auto’s van meer dan 10 jaar oud, mijn huidige is al bijna 22 jaar oud, en heb nog nooit hulp nodig gehad. Eén keer heb ik na een slecht uitgevoerde onderhoudsbeurt met afstelling van de carburateurs door een leerling in Nederland pech gehad met de motor en heb ik via de pechpaal van de ANWB zonder lidmaatschap hulp gehad van een garage in de buurt die me ’s nachts kwam oppikken. Dat was trouwens ook nog wel wat gedoe, want ik kreeg een Waal aan de lijn die pertinent weigerde om Nederlands te spreken. Als compromis heb ik toen maar voorgesteld om het gesprek in het Engels te voeren. De eigenaar van de garage gaf aan dat de motor niet te repareren was, maar toen ik het zelf wilde proberen, ik deed het onderhoud aan de motor altijd zoveel mogelijk zelf, heeft hij wat aanwijzingen en een beetje hulp gegeven en mocht ik zijn gereedschap gebruiken. Ik dacht, goh, dat is aardig van die man. Maar toen ik de motor met een busje kwam ophalen kreeg ik voor die hulp bovenop het oppikken ook een rekening gepresenteerd. Tja, voor niets gaat de zon op hè, maar ik had dit graag vooraf geweten. Vooraf goede afspraken maken is bij de meeste garages nodig om onprettige verrassingen achteraf te voorkomen.

Ik heb net ook alle andere reacties gelezen en daar snijden er ook enkele van hout. Zo werkt het nu eenmaal. Op het moment dat u zoiets overkomt bent u geïrriteerd en reageert emotioneel. Wanneer een en ander na een tijdje bezonken is kun je er misschien wat meer van een afstandje naar kijken en tot de conclusie komen dat het niet zo zwart-wit is en er voor het standpunt van de ANWB vanuit hun positie en voorwaarden ook wel wat te zeggen valt. Dat laat onverlet dat het lidmaatschap van de ANWB niet per sé nodig is, zie boven. U maakt gewoon vooraf een rekensommetje van de alternatieven en maakt de afweging of hetgeen de ANWB u (extra) te bieden heeft u de (meer)prijs waard is. En ja, de kleine lettertjes en mogelijke nadelige gevolgen bij daadwerkelijke pech schreeuwen ze net als andere aanbieders van wat dan ook niet van de daken. Maar dat weet u nu en kunt u meewegen in uw afweging.

Tot slot, die rechtszaak zou ik toch maar niet gaan doen. Daarmee wordt uw lijdensweg alleen maar langer met een onzekere uitkomst en mogelijk nog hogere kosten. Gewoon accepteren wat u is overkomen en proberen het volgende keer te voorkomen. Bent u nog goed thuis gekomen en kijkt u terug op een prettige vakantie?

Paalke

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat zal Snoopy wel niet meer lezen. Meestal wordt hier stoom afgeblazen en dan is het klaar.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

paalke schreef:
24 jul 2019 15:55
Dat laat onverlet dat het lidmaatschap van de ANWB niet per sé nodig is, zie boven. U maakt gewoon vooraf een rekensommetje van de alternatieven en maakt de afweging of hetgeen de ANWB u (extra) te bieden heeft u de (meer)prijs waard is. En ja, de kleine lettertjes en mogelijke nadelige gevolgen bij daadwerkelijke pech schreeuwen ze net als andere aanbieders van wat dan ook niet van de daken. Maar dat weet u nu en kunt u meewegen in uw afweging.
Een rekensommetje kan je niet maken. Dat is het nadeel van pech, het overkomt je. Misschien gooi ik geld weg, maar voor mijn leasewagens (enkel pechhulp in Nederland) heb ik Europese pechhulp met vervangend vervoer. Gelukkig in de laatste 4 jaar niet nodig gehad en dus €400,- weggegooid. Of toch niet? Een collega die pech kreeg in Frankrijk en iets te snel ja zei tegen een vervangende auto kreeg netjes een rekening van €1500,- voor 3 weken autohuur. De auto kon niet ter plekke gerepareerd worden en is, op kosten van de leasemaatschappij, naar Nederland vervoert. Als ik dus eens in de 14 jaar pech krijg ben ik al goedkoper uit dan 1 keer het zelf willen regelen.
Het lijkt mij ook niet dat je langs de Franse autoroute du soleil direct lid kan worden van de ANWB en dat ze meteen een vervangende auto beschikbaar hebben staan.

Ivo.w
Berichten: 1746
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Zelf regelen is handig als je nog een garage weet te bereiken, maar wat als je ergens met panne staat en geen meter meer kunt rijden?

Succes om dan op je mobieltje eerst het nummer van een lokale garage te zoeken, en bellen in een voor jou vreemde taal met iemand die geen Nederlands en amper Engels spreekt. Om die dan ook nog zo gek te krijgen om jou langs de kant van de weg te komen ophalen/afslepen. Misschien dat dat je op een doordeweekse dag om 11 uur 's ochtends nog wel lukt.

Waar wie ga je bellen als het zich 's avonds laat of op zondag voordoet? Ik zou het niet weten.

En hoe regel je dat als je twee dagen later weer in Nederland op je werk moet verschijnen en de onderdelen niet voorradig zijn of er simpelweg pas over 3 of 4 dagen tijd en ruimte is in de planning van die buitenlandse garage.


Ja, de ANWB met pechhulp Europa is best prijzig. Maar wanneer je één keer met pech komt te staan en weer op weg geholpen wordt, zijn de kosten het meer dan waard.

Alleen al de stress die je grotendeels bespaard wordt, omdat je simpelweg weet dat je vakantie ondanks de pech niet volledig in het water valt is de kosten van vele jaren lidmaatschap waard.

Gesloten