LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Snoopysnoop
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jul 2019 13:52

ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door Snoopysnoop »

Chantage door ANWB

Ik sta nu in Frankrijk met een koppeling die soms slipt.
De auto rijdt nog maar ik vraag de ANWB om advies.
Zij sturen mij naar een garage waar zij contact mee hebben. We zijn 4 uur verder met een nieuwe offerte van 1470 euro. Het kan binnen 48 uur worden gerepareerd dus wordt de auto en caravan, ondanks de kosten, niet gerepatrieerd als de koppeling niet meer zou werken ( dat is niet zeker). De koppeling is 3 jaar geleden vervangen maar de dealer die dit deed is failliet. De auto heeft aantoonbaar alle controles gehad inclusief grote beurt en was goed verklaard voor een veilige rit naar Frankrijk.

Nu komt het. De reparatie bij de door de ANWB gerecomandeerde garage is 700 euro duurder dan in Nederland en 500 euro duurder dan een andere garage in Frankrijk. ANWB zegt dat dit prijsverschil met Nederland heel normaal is omdat de aansprakelijkheid hier in Frankrijk groter is bij slechte reparatie. Juridische navraag leert mij dat dit echt onzin is. Dat verklaart geen 700 euro prijsverschil. ANWB is doof voor de offerte van een andere grote dealer in Frankrijk. ANWB wil deze offerte niet zien en ook geen navraag doen bij mijn eigen reparateur. De andere dealer kan de auto echter niet binnen 48 uur repareren.
ANWB heeft totaal geen boodschap aan mijn argument dat door hun geadviseerde garage 500 euro duurder is als bij de eerste andere dealer even verderop.
Ik wil dus proberen of de koppeling blijft functioneren door dan maar gewoon naar huis te rijden.
ANWB zegt mij niet te helpen als ik mijn auto niet voor 500 euro meer bij hun garage laat repareren.
Dus als ik langs de weg stil kom te staan helpen ze mij niet.
Mijn oprechtheid en informatie bij de ANWB heeft tot gevolg dat hun inmenging mij 500 euro extra gaat kosten. De campings hier zijn vol en ik moet straks weg.

Dit is dus pure chantage. Ik ben 10 jaar lid met 2 auto's. En heb ook de auto verzekerd bij de ANWB. Om ervoor te zorgen dat ANWB geen kosten hoeft te maken moet ik 500 euro extra betalen. Ze blijven de door hun gerecomandeerde garage verdedigen. Klagen heeft geen effect want de responstijd is 10 dagen vanwege de drukte. Directe hulp bij klachten is er dus ook niet. Bij de ANWB weten ze dus nog steeds niet dat het drukker is in de vakantie. Daar moet ik dan maar begrip voor hebben.
Ze zijn absoluut doof voor ieder argument en ik zit in onzekerheid met een verpeste vakantie in Frankrijk met alle risico's voor ons gezin.
Ik heb dus 10 jaar lang betaald voor schijnzekerheid, valse voorlichting en om gechanteerd te worden.

Dankjewel ANWB, we zie ons straks bij de rechter als dit mis gaat. Want ik stel jullie aansprakelijk voor alle gevolgen die hier verwijtbaar uit voortvloeien.

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En staat er nergens in het lidmaatschap dat ze bepaalde afspraken hebben in het buitenland?

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hoe lang duurt het dan bij die andere garage? Misschien kunt u daar voor de deur in uw caravan bivakkeren.

Bij die dure moet u toch ook een plekje hebben.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door witte angora »

Snoopysnoop schreef:
11 jul 2019 14:38
Chantage door ANWB
Grote woorden...
Ik sta nu in Frankrijk met een koppeling die soms slipt.
dus wordt de auto en caravan, ondanks de kosten, niet gerepatrieerd als de koppeling niet meer zou werken ( dat is niet zeker)
De koppeling slipt of hij slipt niet, zo simpel is het. Het zou kunnen dat je vanwege de caravan eerder last hebt van een slippende koppeling. Tip: laat de caravan staan, rij naar Nederland, en laat daar de koppeling repareren. Als hij klaar is haal je de caravan weer op. Scheelt je 700 euro.
We zijn 4 uur verder met een nieuwe offerte van 1470 euro. Het kan binnen 48 uur worden gerepareerd dus wordt de auto en caravan, ondanks de kosten, niet gerepatrieerd

Nu komt het. De reparatie bij de door de ANWB gerecomandeerde garage is 700 euro duurder dan in Nederland en 500 euro duurder dan een andere garage in Frankrijk. De andere dealer kan de auto echter niet binnen 48 uur repareren.
Kortom, de 500 euro verschil wordt veroorzaakt door het al dan niet kunnen repareren binnen 48 uur, klopt dat? Dan heb je dus de keuze: of je betaalt 500 euro extra en binnen 48 uur kun je verder, of je betaalt die 500 niet extra, en dan ben je pas na het weekend aan de beurt.
Bij de ANWB weten ze dus nog steeds niet dat het drukker is in de vakantie. Daar moet ik dan maar begrip voor hebben.
Dat weten ze heel goed, en de garages in Frankrijk weten het ook. Daarom is die ene die je binnen 48 uur op weg kan helpen 500 euro duurder. Het is niet de ANWB die je een poot uitdraait, maar die garage. De ANWB doet alleen wat is afgesproken: jullie zo snel mogelijk weer op weg helpen. Maar een versleten koppeling is nu eenmaal geen wegenwachtproject. En gaan rijden met een koppeling waarvan je weet dat die het niet doet? Sja..

Ik wil dus proberen of de koppeling blijft functioneren door dan maar gewoon naar huis te rijden.
ANWB zegt mij niet te helpen als ik mijn auto niet voor 500 euro meer bij hun garage laat repareren.
Dus als ik langs de weg stil kom te staan helpen ze mij niet.
Je wil proberen met een kapotte koppeling en een zware caravan naar huis te rijden. En als je onderweg problemen hebt is het de schuld van de ANWB. Klopt het zo ongeveer?
Dankjewel ANWB, we zie ons straks bij de rechter als dit mis gaat. Want ik stel jullie aansprakelijk voor alle gevolgen die hier verwijtbaar uit voortvloeien.
Veel succes. Realiseer je je wel dat, als de ANWB niet veroordeeld wordt, jullie ook voor de kosten van de ANWB op zullen moeten draaien die in deze zaak gemaakt zullen worden? Wat is je verwijt overigens? Dat een garage die jullie voor het weekend op weg wil helpen duurder is? Of dat ze je laten staan als je aan de kant van de weg komt te staan doordat je ondanks een kapotte koppeling door rijdt?

kuklos
Berichten: 9741
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door kuklos »

Snoopysnoop schreef:
11 jul 2019 14:38
Dankjewel ANWB, we zie ons straks bij de rechter als dit mis gaat. Want ik stel jullie aansprakelijk voor alle gevolgen die hier verwijtbaar uit voortvloeien.

Grote woorden.
Zie wat Witte Angora zegt.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat let u om naar die andere garage te gaan? Moet u wel zorgen voor een locatie om te overnachten.
Het is niet zo vreemd dat de ANWB niet in staat voor de terugreis. U hebt een probleem met de koppeling en wil willens en wetens gaan rijden.
U wordt niet gechanteerd, u hebt keuze genoeg. Laten repareren en binnen 48 weer onderweg, laten repareren en op zoek moeten naar een andere camping, zonder caravan naar huis rijden en hier laten repareren of met caravan terug rijden, maar dan geheel op eigen risico.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door scontra »

"De koppeling slipt soms" en dat is even een raadsel of de koppeling slipt op het moment dat u een holletje op rijdt met de voet nog op het koppelingspedaal. ;-)
Al een koppeling testje gedaan ??
Nee, probeer dat dan eens op de volgende manier.
1. Trek de handrem stevig aan.
2. Start de motor en kies de tweede versnelling.
3. Geef behoorlijk wat gas en laat de koppeling langzaam opkomen en houdt het gas er op.
4. Als u het koppelingspedaal geheel hebt losgelaten en de motor draait nog dan is een reparatie zeker nodig.
5. Slaat de motor echter af, dan heeft u geen slippende koppeling en hoeft er niet gerepareerd te worden.

Moet er gerepareerd worden dan bent u niet verplicht om dit door de ANWB geadviseerde garage te laten doen.
De ANWB zal dan echter geen enkel verantwoordelijkheid nemen voor de uitvoering van de reparatie.

16again
Berichten: 16036
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door 16again »

Als je met de koppeling doorrijdt: rij zoveel mogelijk in lagere versnelling. Op snelweg bijvoorbeeld dus niet naar 5 maar in 4

Ivo.w
Berichten: 1746
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De ANWB dwingt u tot niets. Wél biedt de ANWB u datgene waarvoor u het lidmaatschap bent aangegaan en Wegenwacht heeft afgesloten: een oplossing voor technische problemen met uw auto.

Aangezien het vervangen van een oudere koppeling in principe bij het reguliere onderhoud van de auto hoort, zijn deze kosten echter niet inbegrepen in het lidmaatschap. U moet die zelf afrekenen bij de garage.

Spoed kost altijd extra geld, dat is het probleem nu de koppelingsproblemen u in het buitenland treffen. De keuze is dan ook geheel aan u: uw auto laten repareren bij de dure garage en nog dit weekend naar huis rijden, uw auto bij de andere Franse garage laten repareren, en dus zorgen voor een paar nachtjes onderdak voor uw reisgezelschap. Of toch tegen advies van de ANWB in met slechte koppeling en een caravan aan de trekhaak naar huis rijden.

Ik kan mij overigens niet voorstellen dat 'alle campings vol zitten' en daar geen mouw aan te passen is. Vooral de campings met weinig voorzieningen willen vaak nog wel een plekje hebben. Denk aan de municipales en boerderijcampings. Daarnaast weten camping eigenaren als je al op de camping staat, nog wel een mouw vast te knopen aan dit soort situaties. Het zal niet het beste plekje zijn, maar een stukje zand of gras waar uw caravan zonder voortent kan staan zal heus wel te vinden zijn.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ik zou persoonlijk eens kijken in de voorwaarden van de Anwb en dan specificiek het onderdeel vervangend vervoer.
Als de auto niet binnen X uur te repareren is hebt u recht oop vervangend vervoer.
Zou zomaar kunnen dat de garage normaal een stuk goedkoper is echter ook langzamer. Als de anwb dan vraag wat extra spoed moet kosten dan slaan ze twee vliegen in één klap: en uw auto wordt binnen de gestelde tijd gerepareerd en ze hoeven niet op te draaien voor het vervangende vervoer. Dat het u extra geld kost boeit de anwb helemaal niets zijn hebben aan de voorwaarden voldaan.....

Ik weet dat de Franse staat andere regels heeft als hier en dat je vaak afhankelijk bent van een lokale garage. Echter als je de taal machtig bent dan is de toegevoegde waarde van de Anwb in ieder geval in Frankrijk niet heel groot en ben je vaak op jezelf aangewezen.
Ik zou voor de 500 Euro kiezen, scheelt toch een hoop frustratie (en vankantie vieren is toch al duur.....)

Arizonakid
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ik zal even vertalen wat mijnheer eigenlijk wil, en dat is een vervangauto, en de eigen auto naar huis naar een goedkope garage gebracht.
In de voorwaarden buitenland staat duidelijk dat als reparatie binnen 48 uur niet mogelijk is, dan pas is er recht op transport en vervangend vervoer. Is reparatie wel mogelijk, dan dus niet, de prijs van die reparatie maakt voor de ANWB niet uit, die hebben gewoon locale afspraken om leden zo snel mogelijk weer op oad te hebben door reparatie. Bevalt je dat niet mag je absoluut zonder problemen zelf naar een andere garage rijden en het daar laten maken, maar dan heb je dus geen recht op VV of wat dan ook. Maar wel je auto goedkoper gerepareerd. Niks chantage dus, gewoon binnen 48 uur hulp en auto keurig gerepareerd.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door gosewijn »

Start de auto zet haar op de handrem ,zet de versnelling in de twee ,en probeer weg te rijden . Dan weet je of zij slipt.
Heb een keer op de snelweg gestaan met een slechte accu , de prijs is daar dubbel tarief .

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Arizonakid schreef:
11 jul 2019 21:10
In de voorwaarden buitenland staat duidelijk dat als reparatie binnen 48 uur niet mogelijk is, dan pas is er recht op transport en vervangend vervoer.
Het ligt er aan wanneer TS terug naar huis wil rijden. De ANWB repatrieert als de auto niet op tijd gemaakt kan zijn voor de terugreis. Dus stel dat TS nog een week zou blijven, dan hebben ze recht op een Franse huurauto. Zou de auto niet gemaakt kunnen worden, dan zouden ze een Nederlandse vervangwagen krijgen om mee terug naar huis te rijden. En dan nog is er een keuze om wel of niet te wachten op de auto.
Jaren geleden een week langer vakantie kunnen houden op kosten van de reisverzekering omdat de auto kapot was en er geen vervangende auto beschikbaar was. Je hoorde mij niet klagen.

Maar inderdaad, TS probeert een voor hun zo gunstig mogelijke oplossing te vinden. Helaas werkt dat niet zo.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door gosewijn »

Zie net dat scontra het advies al gegeven heeft , sorrie :?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door scontra »

snuffel1 schreef:
12 jul 2019 11:03
Een koppeling gaat niet spontaan slippen en dat de koppeling 3 jaar geleden vervangen is maakt nog niet dat er geen slijtage is omdat u in die 3 jaar een groot aantal kilometers gereden kunt hebben. Wat ook wel voor komt is dat de koppelingsplaat verbrandt maar dat komt vaak door een te zware belasting zoals een beladen caravan en het veelvuldig stilstaan en weer wegrijden. In mijn optiek mag u zelf kiezen waar u de auto laat herstellen maar als u de auto niet laat herstellen en u komt op de terugreis daadwerkelijk stil te staan heeft u willens en wetens een risico genomen en hoeft u op de hulp van de ANWB niet te rekenen.
Pedaalridder gedrag kan ook nog een oorzaak zijn, zeker denkbaar als de boel na drie jaar al weer kapot zou zijn :oops:

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens mij heeft TS de Anwb helemaal niet nodig. Kennelijk regelt hij in Frankrijk een flinke reparatie goedkoper.

De Anwb weet dacht ik vrij aardig dat het drukker is in de vakantieperiode. Ik neem tenminste aan dat ze daarom zoveel tijdelijk personeel inhuren voor de steunpunten Den Haag en Lyon.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door Dirkie »

Snoopysnoop schreef:
11 jul 2019 14:38
Chantage door ANWB

Ik sta nu in Frankrijk met een koppeling die soms slipt.
De auto rijdt nog maar ik vraag de ANWB om advies.
Zij sturen mij naar een garage waar zij contact mee hebben. We zijn 4 uur verder met een nieuwe offerte van 1470 euro. Het kan binnen 48 uur worden gerepareerd dus wordt de auto en caravan, ondanks de kosten, niet gerepatrieerd als de koppeling niet meer zou werken ( dat is niet zeker). De koppeling is 3 jaar geleden vervangen maar de dealer die dit deed is failliet. De auto heeft aantoonbaar alle controles gehad inclusief grote beurt en was goed verklaard voor een veilige rit naar Frankrijk.
Ik zou een klacht indienen bij de garage die dit verklaard heeft. Maar dat is slechts mijn idee.

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ook dan kan de rit nog veilig zijn geweest

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door renewouters »

Dirkie schreef:
13 jul 2019 00:48
Snoopysnoop schreef:
11 jul 2019 14:38
Chantage door ANWB

Ik sta nu in Frankrijk met een koppeling die soms slipt.
De auto rijdt nog maar ik vraag de ANWB om advies.
Zij sturen mij naar een garage waar zij contact mee hebben. We zijn 4 uur verder met een nieuwe offerte van 1470 euro. Het kan binnen 48 uur worden gerepareerd dus wordt de auto en caravan, ondanks de kosten, niet gerepatrieerd als de koppeling niet meer zou werken ( dat is niet zeker). De koppeling is 3 jaar geleden vervangen maar de dealer die dit deed is failliet. De auto heeft aantoonbaar alle controles gehad inclusief grote beurt en was goed verklaard voor een veilige rit naar Frankrijk.
Ik zou een klacht indienen bij de garage die dit verklaard heeft. Maar dat is slechts mijn idee.
Het is niet slechts jouw idee, maar ook een slecht idee. Totaal kansloos namelijk. Bewijs maar dat het niet door eigen rijgedrag komt. TS zou de eerste niet zijn die z'n koppeling aan gort rijdt door gebrek aan rijvaardigheid in heuvelachtige/bergachtige landschappen.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: ANWB dwingt reparatie bij dure garage

Ongelezen bericht door thecure »

Nou Snoopy, hoe is het met de koppeling?

Gesloten