LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Asociaal rijgedrag door Flixbus

Andere onderwerpen over auto en vervoer
jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Asociaal rijgedrag door Flixbus

Ongelezen bericht door jhogaarts »

Tijdens onze rit naar België via de A2 ter hoogte van Vianen op maandag 7 oktober rond 11:45 uur werden wij ingehaald door een Flixbus. Eerst hadden wij de Flixbus ingehaald en later omdat wij achter een vrachtwagen klem kwamen te zitten vanwege rijstrook wisselingen. De Flixbus haalde ons op een gegeven moment weer in bij een snelheid van 100+ en doordat dit natuurlijk allemaal heel langzaam ging vanwege ongeveer gelijke snelheid ging de Flixbus plotseling naar rechts en sneed mij hierbij de weg af. Doordat ik remde en uitweek is een botsing voorkomen. Wij hebben geen kenteken van de Flixbus in de consternatie omdat wij zo schrokken dat hij plotseling naar rechts kwam.
Wij hebben ook al een beetje ervaring met deze Flixbussen in Duitsland die zich nergens wat van aantrekken en maar vol gas over de diverse rijstroken voortbewegen en te pas en onpas inhalen.Deze bussen mogen volgens mij niet hardere rijden dan 100 kmh.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Asociaal rijgedrag door Flixbus

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jhogaarts schreef:
14 okt 2019 17:35
Tijdens onze rit naar België via de A2 ter hoogte van Vianen op maandag 7 oktober rond 11:45 uur werden wij ingehaald door een Flixbus. Eerst hadden wij de Flixbus ingehaald en later omdat wij achter een vrachtwagen klem kwamen te zitten vanwege rijstrook wisselingen. De Flixbus haalde ons op een gegeven moment weer in bij een snelheid van 100+ en doordat dit natuurlijk allemaal heel langzaam ging vanwege ongeveer gelijke snelheid ging de Flixbus plotseling naar rechts en sneed mij hierbij de weg af. Doordat ik remde en uitweek is een botsing voorkomen. Wij hebben geen kenteken van de Flixbus in de consternatie omdat wij zo schrokken dat hij plotseling naar rechts kwam.
Wij hebben ook al een beetje ervaring met deze Flixbussen in Duitsland die zich nergens wat van aantrekken en maar vol gas over de diverse rijstroken voortbewegen en te pas en onpas inhalen.Deze bussen mogen volgens mij niet hardere rijden dan 100 kmh.
Een bus heeft een begrenzer. Uw snelheidsmeter is niet geijkt, dus als daar een beetje afwijking in zit lijkt het dat de bus te hard reed. Ik reed onlangs naar Schiphol met mijn vrouw achter mij aan. Mijn teller stond op 134km/u (cruisecontrol) en mijn vrouw had 143 op de teller staan. Oftewel, zij kon op de teller zo snel rijden zonder dat ze daadwerkelijk te hard reed.

Flixbussen hebben geen eigen bussen. Alle ritten worden uitbesteed aan lokale of landelijke busmaatschappijen. Dat een buschauffeur van een willekeurige maatschappij in Duitsland te snel rijdt wil niet zeggen dat alle chauffeurs van alle onderaannemers zo rijden.

Wat u als bestuurder in het oog moet houden is dat elk voertuig aan de rechterkant een dode hoek heeft zitten. U reed schijnbaar langzamer dan de bus, daarom is deze gaan inhalen. De bus zal gewoon plankgas gereden hebben (is begrensd, dat kan dus) en als u elkaar steeds gaat inhalen wilt zeggen dat u steeds iets langzamer en sneller rijdt, geen constante snelheid dus. Terug naar het verhaal, de bus haalt u in en op een gegeven moment komt u in de dode hoek terecht. Bij een snelheidsverschil komt de bus u vanzelf voorbij, maar als u tijdens de manoeuvre (iets) sneller gaat rijden blijft u hangen in deze dode hoek. Met dit als gevolg.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Asociaal rijgedrag door Flixbus

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Vervelend voor u, en vooral fijn dat u en uw inzittenden niets is overkomen.

Als u de wens heeft hierover bij hen een klacht in te dienen weet ik zeker dat men op basis van de locatie en tijdstip zoals door u genoemd wel de bus weet te achterhalen.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Asociaal rijgedrag door Flixbus

Ongelezen bericht door geengast »

Dat Flixbus geen klantvriendelijke organisatie is, dat is bekend. Maar........Flixbus let er GIGANTISCH op dat niemand zonder vervoerticket aan boord komt. Zoals u het schrijft bent u 4 km meegereden zonder vervoerticket en DAAR is Flixbus wel bang voor (illegalen etc die zo naar een ander land gaat).

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Asociaal rijgedrag door Flixbus

Ongelezen bericht door Radar »

Topic afgesplitst van viewtopic.php?f=95&t=183039
^FG

petersch1
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 feb 2018 17:41

Re: Asociaal rijgedrag door Flixbus

Ongelezen bericht door petersch1 »

Ik denk dat Neodutchio het punt aansnijdt dat menig touringcarchauffeur meemaakt : De chauffeur gaat inhalen omdat de auto minder snel dan 100 km per uur rijdt. Vaak -en dat gebeurt echt vaak - wordt de voorbijgegane automobilist wakker en gaat inderdaad zijn snelheid verhogen terwijl die wordt ingehaald door de bus. En ja, dan kan het zijn dat de auto in de dodehoek zit en even 'onzichtbaar'is.
Advies : gewoon ff wachten met snelheid verhogen tot de bus voorbij is en daarna desnoods maar weer de bus voorbij gaan.

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Asociaal rijgedrag door Flixbus

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een Flixbus die steeds van rijstrook wisselt en ook in de derde of vierde strook rijdt (links, dus) en jan-en-alleman inhaalt, lijkt me toch ook niet nodig. Elke keer als ik een Flixbus zie op de snelweg, zie ik "opvallend rijgedrag."

Terzijde: Als ik 102 gps km/u rijd in een 100km-traject (109 op de teller), kijk ik toch raar op als ik door een enorme grondverzet-truck ("werkverkeer") met flink snelheidsverschil werd ingehaald. Tachograaf kennelijk vakkundig gehackt.

Gesloten