Auto total loss laten repareren

Andere onderwerpen over auto en vervoer
JFGvR1994
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2019 20:08

Auto total loss laten repareren

Ongelezen bericht door JFGvR1994 »

Mijn vader zijn auto heeft helaas het gevecht tegen een boom verloren. Resultaat: restwaarde van €2950. Reparatie zou ongeveer €3100 zijn. Nou willen we de auto laten repareren door bij te betalen.
Volgens de verzekering (Lancyr) zijn zij nu echter eigenaar van de auto en moet mijn vader de auto verkopen aan de opkoper met het hoogste bod.
Mag dit?

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Auto total loss laten repareren

Ongelezen bericht door Cro »

Lees het contract van de vader met de verzekeraar, daar zal dit ongetwijfeld in staan. Maar zeker bij auto's is dit volgens mij redelijk gebruikelijk.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Auto total loss laten repareren

Ongelezen bericht door 16again »

JFGvR1994 schreef:
18 sep 2021 09:20
Volgens de verzekering (Lancyr) zijn zij nu echter eigenaar van de auto en moet mijn vader de auto verkopen aan de opkoper met het hoogste bod.
Als de verzekeraar eigenaar is geworden, is het aan de verzekeraar om de auto te verkopen.
Informeer of de verzekeraar niet het verschil in dagwaarde voor en na het ongeluk kan uitkeren

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto total loss laten repareren

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat ligt er aan of je op het aanbod in bent gegaan. Zo ja, dan zijn zij de eigenaar. Zo nee, dan zijn jullie nog steeds de eigenaar. Er is enkel vast gesteld hoe groot de schade is, waarbij een opkoper een bod heeft gedaan.

Je kunt er ook voor kiezen het schadebedrag minus de restwaarde uit te laten keren.

JFGvR1994
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2019 20:08

Re: Auto total loss laten repareren

Ongelezen bericht door JFGvR1994 »

Ik kan nergens in de overeenkomst of de polis hier meer info over vinden...

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Auto total loss laten repareren

Ongelezen bericht door Cro »

JFGvR1994 schreef:
18 sep 2021 09:43
Ik kan nergens in de overeenkomst of de polis hier meer info over vinden...
Dan vraag je aan de verzekeraar op welk deel van de overeenkomt zij hun standpunt baseren en waarom ze dat doen en kijk je dit daarna na.

Nevyn
Berichten: 1279
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Auto total loss laten repareren

Ongelezen bericht door Nevyn »

Als u het bedrag niet laat uitkeren blijft u eigenaar van de auto.
U doet echter aanspraak op de verzekering, die zetten de auto op een site waar opkopers kunnen bieden .
Aan de hand van het gebodene wordt het uit te betalen bedrag gebaseerd.
U kunt zelf ook een bod uitbrengen en proberen zoals boven al genoemd de auto zelf kopen.
Maar dan snel in overleg met de verzekering.
Heb dit zelf al 2x aan de hand gehad, 1 van de auto's ( economisch total los ) rijdt nog steeds. (bron RDW ovi)

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Auto total loss laten repareren

Ongelezen bericht door Lady1234 »


Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Auto total loss laten repareren

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het verschil tussen de bedragen is niet heel groot. Overleg nog eens met uw garage. Eind jaren '80 heeft mijn toenmalige garage ooit de expert van de verzekering tweemaal laten terugkomen om hem ervan te overtuigen dat mijn auto toch gerepareerd kon worden voor iets minder dan de dagwaarde, juist om te voorkomen dat de verzekeraar eigenaar werd van het wrak. Toen dat gelukt was kreeg ik een andere auto uit de handelsvoorraad van de garage; het wrak ging "de handel" in.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Auto total loss laten repareren

Ongelezen bericht door cherokee »

Het werkt simpelweg zo: we gaan als voorbeeld uit van een auto met een dagwaarde van 4000 euro die economisch total loss is verklaard. De waarde van het wrak is 500 euro.
Dan kun je twee dingen doen:
1: Je laat de dagwaarde van 4000 euro uitkeren. Dan vervalt het wrak aan de verzekering en is hij dus niet meer van jou.
2: Je laat de dagwaarde minus de wrakwaarde uitkeren. Dan krijg je dus 4000 - 500 = 3500 euro. De auto blijft dan van jou.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Auto total loss laten repareren

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik ga vanuit dat de auto economische total loss is. Voor de rest is alles al uitgelegd.

Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl. De www.kifid.nl kan een definitieve beslissing maken, maar doe dit als laatste redmiddel.

Gesloten