LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Autoverzekering geweigerd vanwege leeftijd en type auto

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Autoverzekering geweigerd vanwege leeftijd en type auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mijn reactie komt puur voort uit het gegeven dat ik jouw reactie niet begrijp. Ik snap het punt niet dat je probeerde te maken, gerelateerd aan het topic-issue.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Autoverzekering geweigerd vanwege leeftijd en type auto

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Verzekeraars zijn gewoon bedrijven met een winstoogmerk. Dus ze hebben (voor autoverzekeringen) geen acceptatieplicht en accepteren/weigeren simpelweg op basis van schadecijfers en kennelijk valt de combinatie oudere bestuurder i.c.m. veel techniek (= elektrische auto) gewoon niet heel gunstig uit.
Gewoon meer verzekeraars bellen en kijken of het daar wel lukt of het eens via een goede tussenpersoon proberen die al eerder met dit bijltje heeft gehakt (en ik verwacht dat de combinatie oudere bestuurder met bepaalde autotypen inderdaad duurder uit gaat vallen).
Persoonlijk heb ik ook wel wat minder gelukkige voorbeelden van oudere bestuurders gezien die heel slecht op complexere techniek anticipeerden (mee om konden gaan) maar om nou iedereen over één kam te scheren gaat wat ver (ken ook zat jongeren die een complete mismatch met teveel informatie zijn).
Overigens zou ik de ID4 bij lange na niet in het "brute segment" plaatsen (dit model heeft wel wat softwarebugs die bovengemiddeld veel flexibiliteit van de bestuurder vragen) en eigenlijk eerder willen vergelijken met het segment waar (voor de fietsmarkt) luxere e-bikes in zitten (en dan snap ik de mismatch tussen oudere gebruikers en niet mee om kunnen gaan = bovenmatig veel ongelukken, helaas weer wel)

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Autoverzekering geweigerd vanwege leeftijd en type auto

Ongelezen bericht door scontra »

de auditu schreef:
12 mar 2021 13:33
brute auto, dat kan nooit goed gaan.

Waarop baseert u deze onzin, het gaat over een electrisch autootje !
Daar speelde TS als kind ook al mee, alleen zat er toen nog wel een permanent snoertje aan het voertuigje.
Het gaat hier niet over een Hummer H2 of iets dergelijks en zelfs dan zou dat geen enkel probleem hoeven te geven.

sake1987

Re: Autoverzekering geweigerd vanwege leeftijd en type auto

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ouderen i elektrische fietsen is een grote schade post, misschien denken ze dit ook van ouderen in elektrische auto’s?

Nijogeth
Berichten: 9959
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Autoverzekering geweigerd vanwege leeftijd en type auto

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nou Snuffel, 0-100 in 8,5 seconden zijn natuurlijk geen wereldprestaties, maar is verder totaal niet langzaam.

Verder werkt het natuurlijk altijd 2 kanten op. Ik kreeg op mijn 21e mijn Mitsubishi met 296 PK ook amper verzekerd. Toen ik dit uiteindelijk voor elkaar had, betaalde ik me wel helemaal scheel aan premie.

Dit zal vast ook gaan gelden voor TS, al is 21 jaar schadevrij natuurlijk wel iets wat ik toen niet had. Het is echter gewoon een kwestie van even doorzoeken, er zijn vast wel verzekeringen die het willen verzekeren.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Autoverzekering geweigerd vanwege leeftijd en type auto

Ongelezen bericht door jonis »

snuffel1 schreef:
13 mar 2021 12:07
Een brute auto is de ID4 zeker niet want het instapmodel weegt rijklaar 1800 kilo en heeft een omgerekend motorvermogen van 148 pk en is daarmee geen snelheidsmonster maar wel een bruut ogende auto. VW geeft de ID4 de toevoeging SUV (sports utility vehicle) mee maar is dat wel terecht want om een auto die 1800 kilo weegt in beweging te zetten is een motor die 148 pk levert net voldoende om de auto op snelheid te krijgen dus laat dat 'sports' deel maar weg
Die staat nog niet in carbase autoweek.....zo vers is die.
Vermogen is in praktijk niet net voldoende maar ook altijd gewoon ruim voldoende, want het is instant power ipv een antieke benzine motor die je helemaal moet doortrekken om iets van dat vermogen terug te zien.
Nadeel van deze variant gaat echter de beperkte aktieradius zijn want van de ruim 500KM opgave van de duurdere variant blijft in de praktijk in de winter ook maar 300KM van over, dus wat er van 320KM opgave in de praktijk overblijft?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Autoverzekering geweigerd vanwege leeftijd en type auto

Ongelezen bericht door kweenie »

Veldt01 schreef:
13 mar 2021 10:40
Verzekeraars zijn gewoon bedrijven met een winstoogmerk. Dus ze hebben (voor autoverzekeringen) geen acceptatieplicht en accepteren/weigeren simpelweg op basis van schadecijfers en kennelijk valt de combinatie oudere bestuurder i.c.m. veel techniek (= elektrische auto) gewoon niet heel gunstig uit.
ik denk dat dat wel mee valt. Veel van de nieuwe technieken zijn juist gericht op extra veiligheid (remsystemen, rijstrookgeleiding, head-up display etc.) waardoor ze juist beter zijn dan andere auto's als je mogelijk wat minder scherp wordt. En dit lijkt me, als SUV, juist een goed senioren-model, omdat je er wat hoger zit etc.

Ik zie daarom een wat oudere persoon denk ik liever in een id4 dan in bv een tien jaar oude Passat.

Aygulf
Berichten: 378
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Autoverzekering geweigerd vanwege leeftijd en type auto

Ongelezen bericht door Aygulf »

de auditu schreef:
12 mar 2021 13:33
Dat heb ik eerder gehoord. Verzekeraars hebben moeite met de combinatie van leeftijd en type auto. Zij gaan er kennelijk vanuit dat 75 jaar en een brute auto, dat kan nooit goed gaan. Het maakt niet uit of je al sinds mensenheugenis verzekerd bent en 20+ jaren schadevrij rijdt. Je wordt zonder pardon geweigerd. Probeer als proef op de som een auto als een Fiat Panda te verzekeren. Benieuwd wat daar uit komt.
Misschien wordt het tijd voor een soort basisverzekering, net als in de zorg?
Wat is er zo "brute" (?) aan een electrische SUV?

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Autoverzekering geweigerd vanwege leeftijd en type auto

Ongelezen bericht door jonis »

kweenie schreef:
13 mar 2021 13:27
Ik zie daarom een wat oudere persoon denk ik liever in een id4 dan in bv een tien jaar oude Passat.
Met een 10 jaar oude passat is helemaal niets mis....automaat, 2 pedalen + een stuur + voldoende opties + betaalbaar voor meer ouderen.
Mensen maken doorgaans toch wel een redelijke goede keuze wat bij hun past, daarnaast heb je gewoon te maken met ouderen die gewoon op hun oude dag een hoger risico gaan vormen, gezondheid gaat achteruit, vast blijven houden aan auto willen rijden, het gaat allemaal wat langzamer, de jeugd wil alleen maar sneller.
Ik heb een collega gehad die de pensioenleeftijd nog niet eens gehaald heeft, dat was al onverantwoord autorijden, maar reed gewoon rond, maakte brokken met z'n destijds nieuwe Opel, een id4 met laatste nieuwe technieken had daar niets aan toe te voegen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Autoverzekering geweigerd vanwege leeftijd en type auto

Ongelezen bericht door kweenie »

jonis schreef:
13 mar 2021 15:09
kweenie schreef:
13 mar 2021 13:27
Ik zie daarom een wat oudere persoon denk ik liever in een id4 dan in bv een tien jaar oude Passat.
Met een 10 jaar oude passat is helemaal niets mis....automaat, 2 pedalen + een stuur + voldoende opties + betaalbaar voor meer ouderen.
Nee, op zich weinig mis met een 10 jaar oude passat (bij wijze van spreken). Het ging me er meer om dat een hoop 'nieuwe technieken' als 'risico' werden benoemd, terwijl die de boel juist veiliger (kunnen) maken. En dat in die zin zo'n nieuwe id4 dus eerder veiliger is dan onveiliger dan, pak 'm beet, een Passat van 10 jaar oud.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Autoverzekering geweigerd vanwege leeftijd en type auto

Ongelezen bericht door jonis »

Aygulf schreef:
13 mar 2021 14:50

Wat is er zo "brute" (?) aan een electrische SUV?
Blijkbaar vallen er meer over bruut.
Misschien moet je eerder kijken naar de noodzaak van bruut.
Is mij wel bijgebleven:
https://www.autoweek.nl/columns/artikel ... lang-best/
Pon bood me een proefrit met de Lamborghini Urus aan. Mijn ja was hartstochtelijk. Tegen de nieuwe ride van Enzo Knol en Porsche-moe vastgoedkader ga je geen nee zeggen. Ik vergat van opwinding spontaan dat het 2019 was. Daar reed ik dan, op de A28. Ik keek uit het raam. Daar ging een BMW-rijder met 190 pk, een Audi e-Tron met 408, een Teslaman met tegen de 500, daar zag ik de VW-rijders met al naar gelang hun plaatsje op de loopbaanladder 115, 130, 150 of 200 carrièrepaarden. Bijna al die ego’s kon ik met één trap op het gaspedaal vermorzelen. Dat liet ik na, want ik ben een keurige rijder, en de wet is de wet. Ik keek op mijn dashboard. Daar zag ik digitale vermogensmeters aangeven welke percentages koppel en vermogen ik gebruikte. Dat was leerzaam. De Urus heeft 650 pk. Van die titanische krachten consumeerde ik op de snelweg maximaal 10 %, behalve bij inhalen – dan werd het even twintig. Met de cruise control op 110 was het 8 à 9%. Wat een geestige gedachte, dat ik onder Rutte III vanaf volgend jaar een Lamborghini met 70 tot 100 pk op zijn wettelijke limiet kan rijden. De wereld kwam mij absurder voor dan ooit.
2200KG en 100PK is eigenlijk al voldoende, de rest is overkill.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Autoverzekering geweigerd vanwege leeftijd en type auto

Ongelezen bericht door jonis »

kweenie schreef:
13 mar 2021 15:31
Nee, op zich weinig mis met een 10 jaar oude passat (bij wijze van spreken). Het ging me er meer om dat een hoop 'nieuwe technieken' als 'risico' werden benoemd, terwijl die de boel juist veiliger (kunnen) maken. En dat in die zin zo'n nieuwe id4 dus eerder veiliger is dan onveiliger dan, pak 'm beet, een Passat van 10 jaar oud.
De vraag in dit topic zou dan zijn of mensen van zo'n 80 jaar oud het implementeren van het nieuwe nog allemaal beheersen en op juiste wijze interpreteren en daarop weten te anticiperen in dagelijks rijden bij afwijkingen......dan zou ik eerder vertrouwen op de oude routines. :roll: :wink:
Ik denk dat je je moet berusten in het feit dat er een dag gaat komen dat het gewoon minder gaat worden en dat een nieuwe auto daar niets meer aan gaat veranderen.

Nijogeth
Berichten: 9959
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Autoverzekering geweigerd vanwege leeftijd en type auto

Ongelezen bericht door Nijogeth »

kweenie schreef:
13 mar 2021 15:31
jonis schreef:
13 mar 2021 15:09
kweenie schreef:
13 mar 2021 13:27
Ik zie daarom een wat oudere persoon denk ik liever in een id4 dan in bv een tien jaar oude Passat.
Met een 10 jaar oude passat is helemaal niets mis....automaat, 2 pedalen + een stuur + voldoende opties + betaalbaar voor meer ouderen.
Nee, op zich weinig mis met een 10 jaar oude passat (bij wijze van spreken). Het ging me er meer om dat een hoop 'nieuwe technieken' als 'risico' werden benoemd, terwijl die de boel juist veiliger (kunnen) maken. En dat in die zin zo'n nieuwe id4 dus eerder veiliger is dan onveiliger dan, pak 'm beet, een Passat van 10 jaar oud.
Is op zich niet heel gek, juist die nieuwe technieken zijn een stuk onbetrouwbaarder dan de oude mechaniek. Ze maken het veiliger als het werkt, maar als het niet werkt, dan sluiten ze vaak ook alles af en is het een stuk gevaarlijker.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Autoverzekering geweigerd vanwege leeftijd en type auto

Ongelezen bericht door witte angora »

jonis schreef:
13 mar 2021 15:48
De vraag in dit topic zou dan zijn of mensen van zo'n 80 jaar oud het implementeren van het nieuwe nog allemaal beheersen en op juiste wijze interpreteren en daarop weten te anticiperen in dagelijks rijden bij afwijkingen......dan zou ik eerder vertrouwen op de oude routines. :roll: :wink:
Dit dus. Mijn vader (80+) kocht een jaar of twee geleden een andere auto. Toen hij hem op kwam halen bleek het een automaat te zijn. Zegt die verkoper: 'weet u eigenlijk wel hoe een automaat werkt?' 'Nee' zegt mijn vader. "Dan is dit niks voor u, u gaat hier niet meer aan wennen. We ruilen hem om voor een schakelversie'.

Moet ik er wel bij zeggen dat hij per week een kilometer of 5 rijdt om bij de winkel te komen. Dat is het wel zo'n beetje.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Autoverzekering geweigerd vanwege leeftijd en type auto

Ongelezen bericht door kweenie »

jonis schreef:
13 mar 2021 15:48
kweenie schreef:
13 mar 2021 15:31
Nee, op zich weinig mis met een 10 jaar oude passat (bij wijze van spreken). Het ging me er meer om dat een hoop 'nieuwe technieken' als 'risico' werden benoemd, terwijl die de boel juist veiliger (kunnen) maken. En dat in die zin zo'n nieuwe id4 dus eerder veiliger is dan onveiliger dan, pak 'm beet, een Passat van 10 jaar oud.
De vraag in dit topic zou dan zijn of mensen van zo'n 80 jaar oud het implementeren van het nieuwe nog allemaal beheersen en op juiste wijze interpreteren en daarop weten te anticiperen in dagelijks rijden bij afwijkingen......dan zou ik eerder vertrouwen op de oude routines. :roll: :wink:
Maar voor een hoop van die nieuwe technologieën hoef je als bestuurder juist helemaal niets te doen (als je dat niet wilt). Bijvoorbeeld een systeem dat zelf voorkomt dat je onbewust te ver naar rechts gaat en van de weg raakt, daar hoef je zelf geen hoge wiskunde voor te hebben gestudeerd.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Autoverzekering geweigerd vanwege leeftijd en type auto

Ongelezen bericht door jonis »

kweenie schreef:
13 mar 2021 18:00
Maar voor een hoop van die nieuwe technologieën hoef je als bestuurder juist helemaal niets te doen (als je dat niet wilt). Bijvoorbeeld een systeem dat zelf voorkomt dat je onbewust te ver naar rechts gaat en van de weg raakt, daar hoef je zelf geen hoge wiskunde voor te hebben gestudeerd.
Dat is niet helemaal wat ik zeg; als deze systemen voor je in de ankers gaan, ben je dan alert genoeg om systeem gewoon uit te zetten, of ga je stilstaan op de autoweg want ja....de auto begon af te remmen.
Geen hoge wiskunde? Ik zie ook gewoon mensen die kunnen nog niet met losse handen in de trein zitten....rijden wel auto.
Dan hebben we het nog niet over de leeftijd geestesgesteldheid/alertheid gehad, ik denk dat dat voor de meesten gewoon op de oude dag minder is. .... ik zag afgelopen week nog " oude dame" jaartje 70+ gewoon volledig stil gaan staan op oprit autoweg en wilde achteruit gaan rijden, auto's claxoneren e.d. reed uiteindelijk toch weer verder.....daar doet een rijbaanassistent niets aan toevoegen behalve dat stuur ook nog wat gaat trillen.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Autoverzekering geweigerd vanwege leeftijd en type auto

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ach ja, al die “jeugdigen” rijden perfect.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Autoverzekering geweigerd vanwege leeftijd en type auto

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
13 mar 2021 19:20
Ach ja, al die “jeugdigen” rijden perfect.

Ook die beginnen met meer verzekeringspremie of krijgen bepaalde type auto's niet/nauwelijks verzekerd....ook niet zonder redenen natuurlijk.
... niets mis om nog eens een paar lessen te volgen voor andermans objectieve mening over je rijstijl te horen krijgen. .. :roll:

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Autoverzekering geweigerd vanwege leeftijd en type auto

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat zal ik maar niet doen met 36 schadevrije jaren.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Autoverzekering geweigerd vanwege leeftijd en type auto

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
13 mar 2021 19:59
Dat zal ik maar niet doen met 36 schadevrije jaren.
Met 50 nog een deuk gereden of toen pas rijbewijs behaald.....ik durf er geen smiley bij te zetten.

Gesloten