LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bekeuring voor zondergordel met 5kmh

Andere onderwerpen over auto en vervoer
tiglassertje
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jun 2009 12:30

bekeuring voor zondergordel met 5kmh

Ongelezen bericht door tiglassertje »

ik ben bekeurd om niets!

ik kwam uit me werk en had van te voren een zwembad bij me ouwelui opgehaald. nu is deze best zwaar dus heb ik de auto op hetgrasveld voor de deur gezet.
ik me spulletjes eruit en wil mijn auto gaan wegzetten terug op straat.
ik rijd 5kmh en raak het gas niet aan om het gras te sparen en rijd 10meter over het gras terug. komt daar politie aanrijden! ik zet mijn auto netje langs de weg stoppen ze achtermij en gaan ze me een bekeuring geven voor het niet dragen van een gordel... heb de openbare weg net met 2wielen aangeraakt! mischien 20 sec in de auto gezeten. nou srry jongens maar ga iemand die 120 zonder gordel rijd een bekeuring geven. wat kan ik hier nou mee?
m.v.g daniel

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: bekeuring voor zondergordel met 5kmh

Ongelezen bericht door vladja »

Het enige wat je ermee kan is betalen. Je stond op de openbare weg, ook al is het een klein stukje.

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: bekeuring voor zondergordel met 5kmh

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

ook het grasveld is openbare weg. Zie defenitie van waar tot waar een weg loopt in het RVV.

Maar buiten dat. Wat kinderachtig. Ik noem dat zoeken!

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: bekeuring voor zondergordel met 5kmh

Ongelezen bericht door mar42 »

Al rij je een centimeter, als de politie constateerd dat je zonder gordel rijd ben je de klos.

Ik doe tegenwoordig ook al is voor een halve centimeter, mijn gordel om, heb 1 keer een bekering daarvoor gekregen, en vind het dood zonde van het geld.

En je kan er niks mee, politie heeft en krijgt altijd gelijk bij de rechter. :wink:

cliff
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 apr 2009 11:11

Re: bekeuring voor zondergordel met 5kmh

Ongelezen bericht door cliff »

Erg simpel rijden op een openbare weg zonder gordel is gewoon een bekeuring waard.
Of dit nou 1 meter is of niet.(regels zijn regels)
Je weet voordat je gaat rijden dat je je gordel om moet doen ook al is het een klein stukje.
Wees volwassen jij bent immers degene die zich niet aan de verkeersregel hou.
Dus gewoon betalen :lol:

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: bekeuring voor zondergordel met 5kmh

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

bij een bijzondere verrichting ben je niet verplicht een gordel te dragen denk hier bij aan: bochtje acheruit, inparkeren, straatje keren enz. alleen vergeet hem daarna niet om te doen :lol:

cliff
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 apr 2009 11:11

Re: bekeuring voor zondergordel met 5kmh

Ongelezen bericht door cliff »

Ook tijdens een bijzondere verrichting moet je een gordel dragen.
Op het moment dat je een voertuig bestuurt ben je een gordel verplicht...

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bekeuring voor zondergordel met 5kmh

Ongelezen bericht door angel1978 »

bij een bijzondere verrichting ben je niet verplicht een gordel te dragen denk hier bij aan: bochtje acheruit, inparkeren, straatje keren enz. alleen vergeet hem daarna niet om te doen
Ik neem aan dat je hier het betreffende artikel bij kan leveren ?

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: bekeuring voor zondergordel met 5kmh

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

ik heb me eigen de blubber gezocht naar het artikel maar het is allemaal veranderd.

Dat ik 21 jaar geleden mijn rijbewijs heb gehaald was het niet verplicht. Ik heb nog even met een rijinstructeur gebeld en hij bevestigde dat het vroeger wel mocht maar dat dit nu inmiddels veranderd is.

Mijn excuses voor de onjuiste tektst.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: bekeuring voor zondergordel met 5kmh

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Tijd voor herhaling en opfrissing hihi.


Verder de term weg is niet alleen steen gerelateerd, maar die loopt zelfs tot tegen een huis, zonder erfafscheiding, of tegen een erfafscheiding, zowel links als rechts.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: bekeuring voor zondergordel met 5kmh

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Tussenliggende sloten, bermen etc zijn allemaal onderdeel van de weg.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: bekeuring voor zondergordel met 5kmh

Ongelezen bericht door Quisquid »

Het is beslist NIET zo dat bij een bijzondre verrichting (als hier daar al sprake van was) de gordeldraagplicht niet geldt.
De vrijstelling voor het dragen van de gordel bij het achteruitrijden (daar gold dat wél) is al in 1991 afgeschaft.

Formeel heeft de politie gelijk en was je in overtreding. Van de andere kant is dit wel erg buitenproportioneel.
Maak op die grond bezwaar tegen het bedrag, en als de officier van Justitie je niet tegemoetkomt, laat de zaak dan voorkomen voor de rechter.
De officier is gebonden aan standaardtarieven, maar een rechter kan daarvan afwijken, of zelfs een strafbaar zonder strafoplegging uitspreken.

De grasberm hoort bij de openbare weg en je bent de rijweg zelf eigenlijk amper op geweest. Dit is net zoiets als een bekeuring geven omdat je de gordel al losmaakt (om uit te stappen) twee meter voordat de auto feitelijk stilstaat.
Een rechter met een beetje maatschappelijk inzicht houdt hier rekening mee.

stofzuigertje

Re: bekeuring voor zondergordel met 5kmh

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij het niet duidelijk bekend maken in 1991, ik dacht dat je achteruit ook de gordel los mocht maken voor beter zicht....

Dus heb je kans dat je als oudere bestuurder wegens niet goed duidelijk maken nieuwe regels via Postbus 51 deze geseponeerd word wegens onduidelijk info van de regering die deze nieuwe regel bekend had moeten maken.

Dus protesteren zou nog kunnen....
En vooral omdat dit volgens de oude regels wel mocht en ik lees dat ik niet de enige ben die niet wist van deze aanpassing!

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: bekeuring voor zondergordel met 5kmh

Ongelezen bericht door Mallemalle »

alleen als je achteruit rijdt stofzuiger

Fabel
Berichten: 211
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:45

Re: bekeuring voor zondergordel met 5kmh

Ongelezen bericht door Fabel »

als er iemand met 120 achterop je knalt, was je maar wat blij geweest met je autogordel om...je hebt hem niet alleen voor jezelf om

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: bekeuring voor zondergordel met 5kmh

Ongelezen bericht door Mallemalle »

als er iemand met 120 achterop knalt heb je weinig aan je gordel

Gurbe
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jan 2009 12:52

Re: bekeuring voor zondergordel met 5kmh

Ongelezen bericht door Gurbe »

Ik heb ook nog geleerd dat je bij achteruitrijden de gordel niet hoeft te dragen, dat dat sinds 1991 wel moet hoor ik hier ook voor het eerst(weer wat geleerd),
Ik zou deze bekeuring voor laten komen, baat het niet dan schaad het niet, ik heb ook een bekeuring eens voor laten komen en hoefde toen maar de helft te betalen.

RTD-Z
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 mei 2009 19:30

Re: bekeuring voor zondergordel met 5kmh

Ongelezen bericht door RTD-Z »

Mallemalle schreef:als er iemand met 120 achterop knalt heb je weinig aan je gordel

nou geloof dat nou maar niet..

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: bekeuring voor zondergordel met 5kmh

Ongelezen bericht door jlthkoch »

RTD-Z schreef:
Mallemalle schreef:als er iemand met 120 achterop knalt heb je weinig aan je gordel

nou geloof dat nou maar niet..
Als je even stopt midden op de snelweg omdat er een fiets ligt zal een gordel je weinig helpen.
In alle andere gevallen voorkomt het bijvoorbeeld wel dat je het voertuig door de voorruit "verlaat" of dat je je tanden uit het stuur of het dashboard kan gaan vissen.

Meestal heb je wel degelijk veel aan je gordel als je deze draagt.

Even on-topic: De politie heeft nergens "tijd voor" behalve voor het uitschrijven van onzinnige boetes, want dat levert geld op. Hoe lullig en onzinnig deze boete ook, de politie mag alles in Nederland en het beste is dan ook maar te betalen.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: bekeuring voor zondergordel met 5kmh

Ongelezen bericht door Quisquid »

stofzuigertje schreef:Bij het niet duidelijk bekend maken in 1991, ik dacht dat je achteruit ook de gordel los mocht maken voor beter zicht....

Dus heb je kans dat je als oudere bestuurder wegens niet goed duidelijk maken nieuwe regels via Postbus 51 deze geseponeerd word wegens onduidelijk info van de regering die deze nieuwe regel bekend had moeten maken.

Dus protesteren zou nog kunnen....
En vooral omdat dit volgens de oude regels wel mocht en ik lees dat ik niet de enige ben die niet wist van deze aanpassing!
Het is indertijd echt wel duidelijk gemaakt dat per 1-11-1991 nieuwe verkeersregels golden ("Geef je verstand eens voorrang", was de bijbehorende leus): de invoering van het nieuwe Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

Het adagium "iedereen wordt geacht de wet te kennen" geldt ook hier. Men kan zich in het algemeen niet beroepen op het feit dat men de regeltjes niet kende. Het zou een bende worden als iedereen voor zichzelf mag uitmaken vanaf welke datum wetswijzigingen op hem niet meer van toepassing zijn.

Gesloten