LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bpm betaald en nu fiscaal akkoord van de belastingdienst nodig voor rolstoelbus

Andere onderwerpen over auto en vervoer
ingrid.westerweele1
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2020 15:54

Bpm betaald en nu fiscaal akkoord van de belastingdienst nodig voor rolstoelbus

Ongelezen bericht door ingrid.westerweele1 »

We hebben in oktober vorig jaar een bestelbus gekocht. Deze is omgebouwd als rolstoelbus. Op 19 dec is hij gekeurd door de RDW, omdat de bus toen omgebouwd was. 6 februari dit jaar hebben we de rolstoelbus opgehaald, Btw en bpm betaald. Wel op ondernemers kenteken. We betalen wel voor een geel kenteken motorrijtuigenbelasting. Mijn zoon zelf heeft een bruikleen rolstoelbus van het UWV.

Nu kregen we bericht van het RDW dat we een fiscaal akkoord van de belastingdienst moesten aanvragen. Daar hoorden we dat we aangifte melding BPM moeten invullen en nu blijkt dat we nog 2070 euro bij moeten betalen omdat onze rolstoelbus onder de categorie personenauto valt, omdat we met ons gezin erin rijden, samen met onze gehandicapte zoon.

Had de autodealer ons dat moeten melden? Zij hebben de bus al bestelbus opgeven bij de belastingdienst, terwijl het 6 februari al een rolstoelbus was. Wie heeft hier ook mee te maken gehad en hoe ging dat verder? Heeft u betaald?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Bpm betaald en nu fiscaal akkoord van de belastingdienst nodig voor rolstoelbus

Ongelezen bericht door sylvesterb »

ingrid.westerweele1 schreef:
17 sep 2020 16:07
Had de autodealer ons dat moeten melden? Zij hebben de bus al bestelbus opgeven bij de belastingdienst, terwijl het 6 februari al een rolstoelbus was. Wie heeft hier ook mee te maken gehad en hoe ging dat verder? Heeft u betaald?
Nee u heeft de bus immers zakelijk aangeschaft en de BPM betaald die bij een zakelijke aanschaf behoort. Dat u de bus privé gebruikt is de rede voor de toeslag.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bpm betaald en nu fiscaal akkoord van de belastingdienst nodig voor rolstoelbus

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat is een ondernemerskenteken? Als u daarmee een grijs kenteken bedoeld, die krijgt elk voertuig die ingericht is voor goederenvervoer en niet voor personenvervoer. Voor wat betreft de motorrijtuigenbelasting, als u een consument bent, dan betaald u dat tarief. In sommige gevallen kan compensatie aangevraagd worden. Maar als consument betaal je nooit het zakelijke lage tarief.
Rolstoelvervoer valt onder personenvervoer. En dat wil dus zeggen dat de bus aangeslagen zal worden hiervoor. Daar zit een andere bpm op.
Dat had u vooraf zelf kunnen uitzoeken hoe het werkt.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Bpm betaald en nu fiscaal akkoord van de belastingdienst nodig voor rolstoelbus

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Het lijkt me dat u toch maar eens met de belastingdienst moet gaan praten hoe u met die rolstoelbus in aanmerking kunt komen voor de gehandicaptenregeling.

ingrid.westerweele
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2020 14:35

Re: Bpm betaald en nu fiscaal akkoord van de belastingdienst nodig voor rolstoelbus

Ongelezen bericht door ingrid.westerweele »

De bestelbus hebben we met fondsen en acties aangeschaft, de dealer heeft zijruiten erin gezet en het tussenschot weggehaald de Welzorg heeft de wanden bekleed en op de vloer vinyl gelijmd. en lift en gordelplaatsen om de elektrisch rolstoel vast te zetten.
We betalen voor een geel kenteken, maar heeft een grijs kenteken omdat de dealer zegt dat dit kenteken bij de bus hoort. Snapt u het nog, ik heb vaak gevraagd moet er geen geel kenteken op want wij zijn een gezin, geen ondernemer.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bpm betaald en nu fiscaal akkoord van de belastingdienst nodig voor rolstoelbus

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ingrid.westerweele schreef:
20 sep 2020 16:44
De bestelbus hebben we met fondsen en acties aangeschaft, de dealer heeft zijruiten erin gezet en het tussenschot weggehaald de Welzorg heeft de wanden bekleed en op de vloer vinyl gelijmd. en lift en gordelplaatsen om de elektrisch rolstoel vast te zetten.
We betalen voor een geel kenteken, maar heeft een grijs kenteken omdat de dealer zegt dat dit kenteken bij de bus hoort. Snapt u het nog, ik heb vaak gevraagd moet er geen geel kenteken op want wij zijn een gezin, geen ondernemer.
Voor particulieren zit er geen verschil tussen een geel en grijs kenteken. Ook particulieren kunnen gewoon met met een busje rijden die ingericht is voor goederen met een kenteken beginnend met V. Echter betalen ze daar de gewone MRB voor.
Wat u nu schijnbaar hebt is een busje met dubbele cabine. En die hebben gewoon een grijs kenteken. Ondernemers krijgen korting op de MRB, een consument betaald de volle mep. Echter kunt u in bepaalde omstandigheden een compensatie krijgen als dit voertuig wordt gebruikt voor invalidevervoer.
Dat u hiermee rond rijdt is dus echt niet vreemd te noemen. Busjes zijn niet enkel voorbehouden aan ondernemers.

sake1987

Re: Bpm betaald en nu fiscaal akkoord van de belastingdienst nodig voor rolstoelbus

Ongelezen bericht door sake1987 »

Er is een bestelbus gekocht, grijs kenteken.
Deze is omgebouwd tot rolstoelbus en hierna gekeurd door de RDW.
Heeft de bus door die keuring de status van personenvervoer gekregen?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bpm betaald en nu fiscaal akkoord van de belastingdienst nodig voor rolstoelbus

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

sake1987 schreef:
20 sep 2020 19:10
Er is een bestelbus gekocht, grijs kenteken.
Deze is omgebouwd tot rolstoelbus en hierna gekeurd door de RDW.
Heeft de bus door die keuring de status van personenvervoer gekregen?
Nee, want het vervoer van een enkele rolstoeler valt niet onder personenvervoer. De bus blijft dan de status goederenbus houden.

Undutchable
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Bpm betaald en nu fiscaal akkoord van de belastingdienst nodig voor rolstoelbus

Ongelezen bericht door Undutchable »

Ik snap het niet.

Ik heb ook een rolstoelbus, nieuw laten kopen door Welzorg en zij hebben hem ook aangepast en laten (her)keuren.

Heb geen BPM betaald en betaal ook het lage wegenbelastingtarief (100 euro per kwartaal, de bus is diesel en weegt 2800 kg met alle aanpassingen).

De bus staat op mijn naam, mijn dochter is in de aanvraag vermeld als de gehandicapte voor wie de bus bedoeld is.

Volgens de regeling van de Belastingdienst mag degene op wiens naam de bus geregistreerd staat de bus ook privé gebruiken en daarnaast ook iedereen die is ingeschreven op het adres van de kentekenhouder. Je houdt dan nog steeds het lage tarief voor de wegenbelasting.

Ik denk dat u zichzelf te kort doet. Als de bus is goedgekeurd voor vervoer van een gehandicapte moet u het lage wegenbelastingtarief kunnen krijgen en ook de (rest) BPM kunnen terugkrijgen.

Op de site van de Belastingdienst kunt u er hier meer over lezen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bpm betaald en nu fiscaal akkoord van de belastingdienst nodig voor rolstoelbus

Ongelezen bericht door berndv »

Undutchable schreef:
21 sep 2020 12:29
Ik denk dat u zichzelf te kort doet. Als de bus is goedgekeurd voor vervoer van een gehandicapte moet u het lage wegenbelastingtarief kunnen krijgen en ook de (rest) BPM kunnen terugkrijgen.

Op de site van de Belastingdienst kunt u er hier meer over lezen.
Ik denk dat het heel erg afhangt van de situatie, hoe de bus is (om)gebouwd. Op de door u gegeven link lees ik het volgende:
U kunt gebruikmaken van de gehandicaptenregeling als u voldoet aan alle volgende voorwaarden:

De bestelauto voldoet aan de eisen.
Voor de eisen wordt u naar deze pagina geleid: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... bestelauto
Hier wordt eigenlijk gesproken over een reguliere bestelauto, dus niet een bestelbus die door ombouw geschikt is gemaakt voor personenvervoer, want dan gelden de regels voor een bestelbus niet meer. Als ik deze regels zo doorlees, ben ik wel benieuwd op welke wijze uw bus is omgebouwd. Aangezien om voor de regeling van "grijs kenteken tarief" in aanmerking te komen, de bus wel moet voldoen aan dezelfde eisen als wanneer deze bus zou moeten voldoen voor het ondernemerstarief.

Als ik de volgende voorwaarde lees voor de gehandicaptenregeling zie ik dit:
De gehandicapte zit tijdens het vervoer in de bestuurderscabine.
Oftewel, deze regeling geldt niet voor vervoer van iemand in een rolstoel, die ook tijdens het vervoer in de rolstoel zit.
ingrid.westerweele schreef:
20 sep 2020 16:44
Welzorg heeft de wanden bekleed en op de vloer vinyl gelijmd. en lift en gordelplaatsen om de elektrisch rolstoel vast te zetten.
Meestal (niet altijd) wordt iemand in een elektrische rolstoel in de bus gereden en vervolgens niet meer verplaatst naar een zitplaats voor in de cabine.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Bpm betaald en nu fiscaal akkoord van de belastingdienst nodig voor rolstoelbus

Ongelezen bericht door scontra »

NeoDutchio schreef:
20 sep 2020 19:29
sake1987 schreef:
20 sep 2020 19:10
Er is een bestelbus gekocht, grijs kenteken.
Deze is omgebouwd tot rolstoelbus en hierna gekeurd door de RDW.
Heeft de bus door die keuring de status van personenvervoer gekregen?
Nee, want het vervoer van een enkele rolstoeler valt niet onder personenvervoer. De bus blijft dan de status goederenbus houden.
@neodutchi,

Dit klopt niet, want in een goederen-/bestelbus mogen, anders dan op de twee/drie cabinezitplaatsen, geen personen worden vervoerd !
Tevens moet de auto wel gekeurd worden omdat de gehandicaptenaanpassing incl. de montage/herplaatsing van de veiligheidsgordels moet worden goedgekeurd en vastgesteld.
Deze ombouw moet ook op het kentekenbewijs vermeld worden/staan.

Undutchable
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Bpm betaald en nu fiscaal akkoord van de belastingdienst nodig voor rolstoelbus

Ongelezen bericht door Undutchable »

berndv schreef:
21 sep 2020 13:06
Als ik de volgende voorwaarde lees voor de gehandicaptenregeling zie ik dit:
De gehandicapte zit tijdens het vervoer in de bestuurderscabine.
Oftewel, deze regeling geldt niet voor vervoer van iemand in een rolstoel, die ook tijdens het vervoer in de rolstoel zit.

Daar geldt de regeling zeker wel voor. Het zit als volgt.

Een bestelbus is verplicht om een tussenschot te hebben met daarachter een laadruimte van een verplichte inhoud (daarom kunnen de Renault Kangoos e.d met rolstoel ook niet meer op grijs kenteken, de laadruimte die resteert is dan te klein).

Omdat de rolstoel van achter de bus in wordt gereden, mag het tussenschot verwijderd worden om toegang tot de dubbele cabine te hebben. Echter, er wordt dan een streep op de laadvloer aangebracht, op de positie van het tussenschot. De rolstoel moet vóór de streep staan tijdens het vervoer. Het deel achter de streep telt als laadruimte en daar mogen zich geen personen bevinden tijdens het vervoer.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bpm betaald en nu fiscaal akkoord van de belastingdienst nodig voor rolstoelbus

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

scontra schreef:
21 sep 2020 13:09
NeoDutchio schreef:
20 sep 2020 19:29
sake1987 schreef:
20 sep 2020 19:10
Er is een bestelbus gekocht, grijs kenteken.
Deze is omgebouwd tot rolstoelbus en hierna gekeurd door de RDW.
Heeft de bus door die keuring de status van personenvervoer gekregen?
Nee, want het vervoer van een enkele rolstoeler valt niet onder personenvervoer. De bus blijft dan de status goederenbus houden.
@neodutchi,

Dit klopt niet, want in een goederen-/bestelbus mogen, anders dan op de twee/drie cabinezitplaatsen, geen personen worden vervoerd !
Tevens moet de auto wel gekeurd worden omdat de gehandicaptenaanpassing incl. de montage/herplaatsing van de veiligheidsgordels moet worden goedgekeurd en vastgesteld.
Deze ombouw moet ook op het kentekenbewijs vermeld worden/staan.
Een goederenbus kan maximaal 6 zitplaatsen hebben. En datzelfde busje met een dubbele cabine wordt niet ineens een personenbusje als deze is omgebouwd voor invalidevervoer. Die blijft gewoon het grijze kenteken houden met inderdaad de toevoeging in de papieren dat het om een aangepast voertuig gaat.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bpm betaald en nu fiscaal akkoord van de belastingdienst nodig voor rolstoelbus

Ongelezen bericht door berndv »

Undutchable schreef:
21 sep 2020 13:27
Daar geldt de regeling zeker wel voor. Het zit als volgt.

Een bestelbus is verplicht om een tussenschot te hebben met daarachter een laadruimte van een verplichte inhoud (daarom kunnen de Renault Kangoos e.d met rolstoel ook niet meer op grijs kenteken, de laadruimte die resteert is dan te klein).

Omdat de rolstoel van achter de bus in wordt gereden, mag het tussenschot verwijderd worden om toegang tot de dubbele cabine te hebben. Echter, er wordt dan een streep op de laadvloer aangebracht, op de positie van het tussenschot. De rolstoel moet vóór de streep staan tijdens het vervoer. Het deel achter de streep telt als laadruimte en daar mogen zich geen personen bevinden tijdens het vervoer.
Dank voor de uitleg, dat verklaart het inderdaad. Als ik de uitleg dus goed begrijp, neem je dus een bestelbus, en wordt er een streep gezet op de plek waar normaal bij een dubbele cabine het tussenschot zou moeten komen en de rolstoel moet dan op de plek gereden worden waar bij een dubbele cabine de 2e zitrij zou komen? Op die manier houd je dus de laadruimte van een bus met dubbele cabine in tact en val je qua motorrijtuigenbelasting in het ondernemerstarief?

Undutchable
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Bpm betaald en nu fiscaal akkoord van de belastingdienst nodig voor rolstoelbus

Ongelezen bericht door Undutchable »

scontra schreef:
21 sep 2020 13:09
NeoDutchio schreef:
20 sep 2020 19:29
sake1987 schreef:
20 sep 2020 19:10
Er is een bestelbus gekocht, grijs kenteken.
Deze is omgebouwd tot rolstoelbus en hierna gekeurd door de RDW.
Heeft de bus door die keuring de status van personenvervoer gekregen?
Nee, want het vervoer van een enkele rolstoeler valt niet onder personenvervoer. De bus blijft dan de status goederenbus houden.
@neodutchi,

Dit klopt niet, want in een goederen-/bestelbus mogen, anders dan op de twee/drie cabinezitplaatsen, geen personen worden vervoerd !
Tevens moet de auto wel gekeurd worden omdat de gehandicaptenaanpassing incl. de montage/herplaatsing van de veiligheidsgordels moet worden goedgekeurd en vastgesteld.
Deze ombouw moet ook op het kentekenbewijs vermeld worden/staan.
Het klopt wel. Het blijft een bestelbus. De rolstoeler wordt namelijk vervoerd in de dubbele cabine. Zie mijn eerdere post over het verwijderen van het tussenschot van de laadruimte.

Pas in de situatie dat er een rolstoeler achter het denkbeeldige tussenschot wordt vervoerd krijgt de bus een geel kenteken en het hoge MRB-tarief.

Undutchable
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Bpm betaald en nu fiscaal akkoord van de belastingdienst nodig voor rolstoelbus

Ongelezen bericht door Undutchable »

berndv schreef:
21 sep 2020 13:36
Undutchable schreef:
21 sep 2020 13:27
Daar geldt de regeling zeker wel voor. Het zit als volgt.

Een bestelbus is verplicht om een tussenschot te hebben met daarachter een laadruimte van een verplichte inhoud (daarom kunnen de Renault Kangoos e.d met rolstoel ook niet meer op grijs kenteken, de laadruimte die resteert is dan te klein).

Omdat de rolstoel van achter de bus in wordt gereden, mag het tussenschot verwijderd worden om toegang tot de dubbele cabine te hebben. Echter, er wordt dan een streep op de laadvloer aangebracht, op de positie van het tussenschot. De rolstoel moet vóór de streep staan tijdens het vervoer. Het deel achter de streep telt als laadruimte en daar mogen zich geen personen bevinden tijdens het vervoer.
Dank voor de uitleg, dat verklaart het inderdaad. Als ik de uitleg dus goed begrijp, neem je dus een bestelbus, en wordt er een streep gezet op de plek waar normaal bij een dubbele cabine het tussenschot zou moeten komen en de rolstoel moet dan op de plek gereden worden waar bij een dubbele cabine de 2e zitrij zou komen? Op die manier houd je dus de laadruimte van een bus met dubbele cabine in tact en val je qua motorrijtuigenbelasting in het ondernemerstarief?
Ja, je moet alleen wel zelf alles aanvragen bij de Belastingdienst. Het gaat niet vanzelf.

Gesloten