LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] EasyJet maakt handbagage zoek

Andere onderwerpen over auto en vervoer
brabander1959
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mar 2019 20:42

EasyJet maakt handbagage zoek

Ongelezen bericht door brabander1959 »

Op 29 januari 2019 vloog ik met EasyJet van Amsterdam naar Manchester. Op Easyjet vluchten is structureel te weinig bagageruimte boven de stoelen en de stewardessen dwingen je om je spullen op het laatste moment achter te laten, zodat ze het in het ruim van het vliegtuig vervoeren.
Op die manier ben ik een koffertje kwijt geraakt met kostbare apparatuur, zoals beamer, laptop, Ipad en andere zaken. Vanwege het karakter van die spullen nam ik het juist in de handbagage mee, en heb het niet ingecheckt.
Pas na 19 dagen werd mijn koffertje teruggevonden, maar toen had ik al diverse zaken opnieuw moeten aanschaffen want het was onontbeerlijk voor mijn werk.
EasyJet beroept zich op haar Algemene Voorwaarden, waarin staat dat ze niet aansprakelijk zijn voor in het ruim vervoerde kostenbaarheden. Ik heb DAS ingeschakeld (rechtsbijstandsverzekering) en die stelt dat EasyJet zich terecht baseert op die voorwaarden, zelfs als ze de handbagage ZELF in het ruim stoppen.
Dus OPGEPAST: als de stewardess je zegt je handbagage achter te laten omdat er geen plek in het vliegtuig is en je doet dat, is er GEEN aansprakelijkheid van EasyJet als de spullen zoekraken. Het is te krom voor woorden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: EasyJet maakt handbagage zoek

Ongelezen bericht door berndv »

brabander1959 schreef:
11 mar 2019 20:51
Pas na 19 dagen werd mijn koffertje teruggevonden
Dus de zoekgeraakte bagage is dus weer gewoon terecht? Het heeft weliswaar langer geduurd dan wenselijk, maar de bagage is terug, en ja, het is vervelend dat u de zaken opnieuw heeft moeten aanschaffen, maar u heeft uw kostbaarheden weer terug.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: EasyJet maakt handbagage zoek

Ongelezen bericht door Theotrucker »

EasyJet hoeft natuurlijk helemaal niet schuldig te zijn aan het vermist raken van een koffer. Die kans is zelfs erg klein. De koffer zal geen 19 dagen in het toestel zijn gebleven. Je haalt zelf nooit koffers uit de bagageruimte. Dus op het vliegveld gaat het mis. Normaal valt dit onder je reisverzekering.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: EasyJet maakt handbagage zoek

Ongelezen bericht door BL2 »

berndv schreef:
12 mar 2019 14:10
Dus de zoekgeraakte bagage is dus weer gewoon terecht? Het heeft weliswaar langer geduurd dan wenselijk, maar de bagage is terug, en ja, het is vervelend dat u de zaken opnieuw heeft moeten aanschaffen, maar u heeft uw kostbaarheden weer terug.
Je denkt wel heel makkelijk over andermans problemen ! Hij heeft zijn kostbaarheden terug, maar tevens (hoge) kosten moeten maken voor vervanging.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: EasyJet maakt handbagage zoek

Ongelezen bericht door yan »

En die vervagingskosten worden gewoon vergoed door de CC maatschappij waarmee je natuurlijk de vlucht heb betaald omdat je wist welke risico's er waren of??...

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: EasyJet maakt handbagage zoek

Ongelezen bericht door berndv »

BL2 schreef:
12 mar 2019 15:34
berndv schreef:
12 mar 2019 14:10
Dus de zoekgeraakte bagage is dus weer gewoon terecht? Het heeft weliswaar langer geduurd dan wenselijk, maar de bagage is terug, en ja, het is vervelend dat u de zaken opnieuw heeft moeten aanschaffen, maar u heeft uw kostbaarheden weer terug.
Je denkt wel heel makkelijk over andermans problemen ! Hij heeft zijn kostbaarheden terug, maar tevens (hoge) kosten moeten maken voor vervanging.
Niet alleen over andermans problemen hoor, ook over die van mijzelf. :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: EasyJet maakt handbagage zoek

Ongelezen bericht door kweenie »

Vreemd dat je je rechtsbijstandverzekering hebt ingeschakeld in plaats van je reisverzekering. Dit lijkt me namelijk typisch iets waarvoor je je reisverzekering hebt.

Ik heb zelf ook eens een keer een koffer pas veel later terugbezorgd gekregen en het was toen totaal geen probleem om allerlei noodzakelijke spullen vergoed te krijgen. Al was dat toen niet een zo waardevol koffertje.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: EasyJet maakt handbagage zoek

Ongelezen bericht door thecure »

brabander1959 schreef:
11 mar 2019 20:51
Op 29 januari 2019 vloog ik met EasyJet van Amsterdam naar Manchester. Op Easyjet vluchten is structureel te weinig bagageruimte boven de stoelen
Dat heeft niets met easyJet te maken hoor. Alle budget maatschappijen hebben hier last van.
De bagage bakken hebben nu eenmaal de lengte van de cabine.
Dus meer stoelen in de cabine, minder plaats voor handbagage per passagier.
Zo simpel is het.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: EasyJet maakt handbagage zoek

Ongelezen bericht door renewouters »

Dit probleem is eenvoudig op te lossen door voortaan een paar euro meer te betalen.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: EasyJet maakt handbagage zoek

Ongelezen bericht door BL2 »

Inderdaad, die gratis handbagage is een plaag in de vliegtuigen aan het worden !

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: EasyJet maakt handbagage zoek

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het probleem ontstaat door de reizigers zelf. Handbagage is geen koffer of apparatuur. Gelukkig worden de eisen steeds strenger. Aankomende week vlieg ik met de Groene waar duidelijk in de papieren staat dat rugtassen e.d. sowieso mee kunnen in het toestel en grotere tassen/rolkoffers enkel als er plaats is. Dit om te voorkomen dat iedereen zijn spullen in een kleine koffer propt en vervolgens proberen gratis mee te krijgen.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: EasyJet maakt handbagage zoek

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Op de website van vrijwel elke airline staat aangegeven dat je er rekening mee moet houden dat handbagage-koffertjes (kostenloos) in het ruim vervoerd worden. En dat het dus belangrijk is om ook deze koffertjes goed te labelen en van je persoonlijke gegevens te voorzien.

Daarnaast wordt dringend aangeraden om kostbaarheden en persoonlijke documenten dus níet in zo'n koffertje te stoppen.

Ook zijn het niet de Stewardessen die je dwingen om je koffertje af te geven, maar het gebrek aan ruimte in de cabine. De handbagage vakken zijn bedoeld voor het vervoer van een kleine tas en een jas voor elke passagier. En niet voor vervoer van complete weekendkoffers.

Heel vervelend dat je koffertje kwijt was, maar je had je zelf vooral beter moeten voorbereiden. Juist om deze ellende te voorkomen, mag je naast je "handbagage" vrijwel altijd ook nog een laptop koffer mee kunnen nemen. En die hoeft nooit het bagageruim in. In elk geval je laptop en Ipad met kostbare data waren dan veilig geweest. Een simpele beamer is vrijwel altijd (evt tegen een kleine vergoeding) beschikbaar op plekken waar je bedrijfsmatig presentaties moet geven.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: EasyJet maakt handbagage zoek

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat is het toch makkelijk om gewoon lekker spullen bij de band achter te laten en vervolgens nergens meer naar om te moeten kijken tot aan de plek van bestemming. Maar, aangezien dat geld kost, wil iedereen voor een dubbeltje alles in een klein koffertje proppen, waardoor dan geen plek meer is in de cabine en alsnog spullen het ruim in moeten. Deze regels moeten maar eens strenger gaan worden, om dit tegen te gaan. Dan maar iets minder betalen voor de ruimbagage (maar als iedereen het doet levert het toch meer op). Ikzelf vlieg op Koningsdag lekker naar Mallorca en dan dump ik direct bij aankomst op het vliegveld mijn koffer en dan kijk ik er niet meer naar om, totdat ik in de taxi staal naar het appartement. Dat is pas echt rustig.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: EasyJet maakt handbagage zoek

Ongelezen bericht door kweenie »

Want ruimkoffers raken nooit zoek,,,?
Volgens mij is het probleem van TS nu juist dat zijn koffer zoek is geraakt omdat hij er zelf geen zicht meer op had. Wat dus net zo goed had kunnen gebeuren als het op de gewone manier in het ruim was beland.

Zelf zou ik daarom ook juist zulke kostbaarheden in de handbagage willen hebben. Maar dan is het weer minder handig om een zo grote koffer te hebben dat die niet onder de stoel voor je past.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: EasyJet maakt handbagage zoek

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Ik vraag mij daadwerkelijk af of die algemene voorwaarden stand houden. Er is hier geen spraken van een vrijwillige afgave. Er wordt verplicht gebruik te maken van het inchecken van handbagage. Is het dan niet zo dat zij aansprakelijk zijn voor uw eigendommen?

Het lijkt een beetje op een verplichte garderobe waar je je jas moet ophangen in een kroeg o.i.d. Hierbij is besloten door de rechter, dat indien het verplicht gesteld is, de garderobe ook aansprakelijk is voor schade of vermissing van een jas.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: EasyJet maakt handbagage zoek

Ongelezen bericht door berndv »

ManchesterU15 schreef:
13 mar 2019 08:34
Ik vraag mij daadwerkelijk af of die algemene voorwaarden stand houden. Er is hier geen spraken van een vrijwillige afgave. Er wordt verplicht gebruik te maken van het inchecken van handbagage. Is het dan niet zo dat zij aansprakelijk zijn voor uw eigendommen?

Het lijkt een beetje op een verplichte garderobe waar je je jas moet ophangen in een kroeg o.i.d. Hierbij is besloten door de rechter, dat indien het verplicht gesteld is, de garderobe ook aansprakelijk is voor schade of vermissing van een jas.
Maar de spullen zijn terug bij ts, weliswaar pas na 19 dagen, maar ze zijn terug. Dus weet niet of die jurisprudentie hier ook op geldig is als de spullen getraceerd en retour zijn.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: EasyJet maakt handbagage zoek

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

berndv schreef:
13 mar 2019 08:38
ManchesterU15 schreef:
13 mar 2019 08:34
Ik vraag mij daadwerkelijk af of die algemene voorwaarden stand houden. Er is hier geen spraken van een vrijwillige afgave. Er wordt verplicht gebruik te maken van het inchecken van handbagage. Is het dan niet zo dat zij aansprakelijk zijn voor uw eigendommen?

Het lijkt een beetje op een verplichte garderobe waar je je jas moet ophangen in een kroeg o.i.d. Hierbij is besloten door de rechter, dat indien het verplicht gesteld is, de garderobe ook aansprakelijk is voor schade of vermissing van een jas.
Maar de spullen zijn terug bij ts, weliswaar pas na 19 dagen, maar ze zijn terug. Dus weet niet of die jurisprudentie hier ook op geldig is als de spullen getraceerd en retour zijn.
Geen idee, er zou een redelijke termijn horen te zijn dat de airline dit kan realiseren. Wat dan een redelijke termijn is? Ik vind 19 dagen met belangrijke spullen wel lang.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: EasyJet maakt handbagage zoek

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Elke koffer kreeg een label en de losse hand bagage had vermoedelijk niets, dus raakt zoek bij uitladen!

Dat is het probleem en alleen dingen voor ruim bagage afgeven als goed label aan zit.
Daar zit de fout van Easy Jet, zonder label dingen in ruim doen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: EasyJet maakt handbagage zoek

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat weet je toch niet komkommer? Dat doen ze zeker niet. Die dames lopen rond met de labels. Jij krijgt een kopie ervan op je instapkaart geplakt. Zonder label gaat niets in het toestel. Vermoedelijk is die label na de landing op het transportband tijdens de bagage afhandeling weggeraakt. Dan heeft EasyJet er geen bemoeienis mee.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: EasyJet maakt handbagage zoek

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Nee Theo,

Beter de vraag lezen.
Iemand had hand bagage wat hij niet kwijt kon in de bakken.

Als ze dan dit zonder goed label in de ruim bagage stoppen komt dit er bij de koffers weer uit als niet traceerbaar.

Easy had dus voor de hand bagage ruim labels moeten uitdelen en niet zomaar erbij stoppen!
Verder zouden ze de maten en gewichten van Hand bagage kunnen aanpassen zodat er meer in betaalde ruim bagage komt.

KLM had wel ruim bagage stickers op de hand bagage gedaan op een vlucht waar ik in zat.
Wel extra werk, zowel stickers als naar ruim brengen dus veel vertraging.

Gesloten