LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] eigen verklaring en PPD-Nos

Andere onderwerpen over auto en vervoer
bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: eigen verklaring en PPD-Nos

Ongelezen bericht door bprosman »

ik vind dit niet correct, ik heb best vaak patienten gezien met syndroom van asperger en dat is echt niet effe gewoon niet zo aangepast maar die mensen zijn in sommige gevallen echt niet in staat te functioneren in deze maatschappij.
Dan zullen ze ook geen rijles hebben en wel ergens behandeld worden. Zoon van TS wordt niet behandeld en heeft geen medicatie.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: eigen verklaring en PPD-Nos

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er bestaat geen meldingsplicht voor ADHD en autisme. De gezondheidsraad heeft in een advies over rijgeschiktheid (PDF) aangegeven dat het ongerechtvaardigd is om een meldplicht op te nemen voor mensen met een vorm van autisme. Daarbij geeft ze aan dat wetenschappelijke evidentie voor deze meldplicht ontbreekt. De regeling eisen geschiktheid geeft aan waar het CBR zich aan moet houden, maar geeft de betrokkene geen verplichting om aan te geven dat ze ADHD of een vorm van autisme hebben.
Vragen CBR schreef:
  1. Hebt u last van of last gehad van epileptische aanvallen, flauwvallen, aanvallen van abnormale slaperigheid overdag of andere bewustzijnsstoornissen?
  2. Hebt u last van of last gehad van evenwichtsstoornissen of ernstige duizelingen?
  3. Bent u onder behandeling of onder behandeling geweest voor een psychiatrische stoornis, een hersenziekte –zoals een beroerte– of een ziekte van het zenuwstelsel?
  4. Maakt u misbruik van of hebt u misbruik gemaakt van alcohol, geneesmiddelen, drugs of andere geestverruimende of bedwelmende middelen of bent u daarvoor ooit medisch onderzocht of onder behandeling geweest?
  5. Wordt of werd u behandeld voor inwendige ziekten als suikerziekte, hart- en vaatziekten, verhoogde bloeddruk, nierziekte of longziekte? Of hebt u een hart- of vaatoperatie ondergaan?
  6. Kunt u een arm, een hand of uw vingers niet of slechts beperkt gebruiken?
  7. Kunt u een been of voet niet of slechts beperkt gebruiken?
    1. Ziet u minder goed met één of beide ogen, zelfs als u gebruik maakt van een bril of contactlenzen?
    2. Wordt of werd u behandeld door een oogarts? Of hebt u een oogoperatie of een laserbehandeling van de ogen ondergaan?
  8. Gebruikt u medicijnen die volgens de bijsluiter de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden, zoals slaapmiddelen, kalmeringsmiddelen, antidepressieve middelen, antipsychotische middelen of opwekmiddelen?
  9. Hebt u nog andere aandoeningen, ziekten of functiebeperkingen die het besturen van motorrijtuigen moeilijker maken?
De zoon van TS is niet onder behandeling en is dat ook niet geweest, hij slikt geen medicijnen en hij heeft geen aandoening, ziekte of functiebeperkingen die het besturen van motorrijtuigen moeilijker maken.

Evenwel is de regeling zeer wel mogelijk discriminerend. Ik vermoed dat de regeling de antidiscriminatietoets, uit het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens (protocol nr. 12), niet zou kunnen doorstaan. De gezondheidsraad heeft aangegeven dat de groep mensen met autisme erg divers is. Daarom kan niet gesteld worden dat dit niet per definitie rijgeschiktheid in de wet staat. Haar voorstel was om de rijgeschiktheid in principe niet beperken, tenzij er aanleiding is om anders te besluiten. Lijkt deze nuance verloren te zijn gegaan in de uitwerking.

Korenwolf Claudia
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 jul 2012 19:01

Re: eigen verklaring en PPD-Nos

Ongelezen bericht door Korenwolf Claudia »

hoenuverder schreef:mijn zoon heeft PPD-NOS en rijles.
op eigen verklaring overal nee ingevuld, maar nu hoor ik dat je dan problemen kunt krijgen.
Hij is niet onder behandeling en slikt ook geen medicatie.
Is in het verleden, 10 jaar terug , wel een paar keer bij Accare geweest en had toen Ritalin.
Moeten wij nu een nieuwe verklaring aanvragen en hoe is de procedure dan verder.
Hij heeft zijn theorie al en moet dan eigenlijk binnen 18 maanden zijn rijbewijs halen alvorens de theorie weer verloopt.
U spreekt over 'Wij'! Neem aan dat uw zoon nog niet de volwassen leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, anders kunt u niet over 'Wij' gaan spreken, dan is uw volwassen zoon zelf aansprakelijk voor de medische verklaring die is afgegeven en handelen naar geweten.

Het onjuist hebben afgegeven van een medische verklaring is dat de verzekeringsmaatschappij de autoverzekering dan royeert - roydata - zoals dat vroeger heette op grond van artikel 251 Wetboek van Koophandel.

Zelf 41 jaar terug de medische verklaring destijds onjuist ingevuld, was toen 'genezen' van lichte epileptie. Pas na het behalen van het rijbewijs B-E (september 1972), in het najaar van 1973 alsnog een medische verklaring laten opmaken door een onafhankelijke neuroloog - ƒ 65,00 buiten de boekhouding om - en daarmee wel om de vijfjaar weer een verklaring dat het medisch akkoord is, totdat er van het CBR een brief kwam dat voor dit geen medische verklaring meer nodig is. Alleen de gemeente deed nog even moeilijk, dat werd snel opgelost met een kopie van die CBR-brief. Tot nu toe verliep de verlenging van het rijbewijs B-E vlekkenloos.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: eigen verklaring en PPD-Nos

Ongelezen bericht door Isabel1 »


Citaat:

ik vind dit niet correct, ik heb best vaak patienten gezien met syndroom van asperger en dat is echt niet effe gewoon niet zo aangepast maar die mensen zijn in sommige gevallen echt niet in staat te functioneren in deze maatschappij.

Dan zullen ze ook geen rijles hebben en wel ergens behandeld worden. Zoon van TS wordt niet behandeld en heeft geen medicatie.
Goed punt.

Isabel

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: eigen verklaring en PPD-Nos

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

alfatrion schreef:Er bestaat geen meldingsplicht voor ADHD en autisme.
Er bestaat de plicht om de vragen van het CBR naar waarheid te beantwoorden, en daardoor de plicht om bij de aanvraag van een rijbewijs deze aandoening bij het CBR te melden.
afatrion schreef:De zoon van TS is niet onder behandeling en is dat ook niet geweest,
Dat is niet wat TS schrijft.
hoenuverder schreef:Is in het verleden, 10 jaar terug , wel een paar keer bij Accare geweest en had toen Ritalin.
(Voor behandeling bij Accare is een verwijzing van een andere hulpverlener nodig zoals huisarts, of buro jeugdzorg)

De zoon van TS zou dus offcieel op vraag 3 JA behoren te antwoorden, en het is dan aan het CBR om te bepalen, wat hiervan de consequenties zijn.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: eigen verklaring en PPD-Nos

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er bestaat geen meldingsplicht voor ADHD en autisme. Vraag drie kun je op verschillende manieren interpreteren. Wanneer ben je behandeld voor een ADHD of autisme? Is daarvoor een medische ingreep nodig of volstaat het als je groep bijeenkomst hebt bijgewoond over wat is ADHD of autisme? Je kunt de vraag zo opvatten dat medicijn gebruik en de handelingen die daarvoor nodig zijn niet onder deze vraag vallen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: eigen verklaring en PPD-Nos

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

alfatrion schreef:Er bestaat geen meldingsplicht voor ADHD en autisme. Vraag drie kun je op verschillende manieren interpreteren. Wanneer ben je behandeld voor een ADHD of autisme? Is daarvoor een medische ingreep nodig of volstaat het als je groep bijeenkomst hebt bijgewoond over wat is ADHD of autisme? Je kunt de vraag zo opvatten dat medicijn gebruik en de handelingen die daarvoor nodig zijn niet onder deze vraag vallen.
Voor de situatie in dit topic is er wel degelijk een meldingsplicht. IK denk dat ik dit in bovenstaande bijdrage wel voldoende heb aangetoond.

Het is wel erg krom om een behandeling door Accare (inclusief medicatie) niet als een behandeling te zien.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: eigen verklaring en PPD-Nos

Ongelezen bericht door bprosman »

Een ARTS heeft mij ooit verteld dat als je medicatie hebt voor hoge bloeddruk en die is onder controle door deze medicatie je NIET hoeft in te vullen dat je aan hoge bloeddruk lijdt. Je hebt namelijk (door de medicatie) geen hoge bloeddruk.
En die behandeling door Accare was 10 jaar ! terug :? .
Als de zoon van TS last had van zijn handicap had OF de rijinstructeur er wel iets van gezegd OF hij was wel weer terug onder behandeling. Soms leert een kind door ouder (en wijzer) te worden prima zijn "handicap" onder controle te houden.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: eigen verklaring en PPD-Nos

Ongelezen bericht door alfatrion »

Leo The Emperor schreef:Voor de situatie in dit topic is er wel degelijk een meldingsplicht. IK denk dat ik dit in bovenstaande bijdrage wel voldoende heb aangetoond.
Er zit een verschil tussen iets beweren en iets aantonen.

Je beweerd dat de zoon van TS moet melden dat hij autisme heeft. Je beweerde dat dit in de regeling eisen geschiktheid. Maar dat bood geen solaas. Wat je daarmee aangetoond is dat je weet hoe het zit nog voor dat je alle feiten kent.

Zelfs ALS de derde vraag in dit geval met ja beantwoord zou moeten worden, dan volgt daar nog steeds niet uit dat je daar achteraan moet vertellen dat je ADHD of autisme hebt. Of wat dat betreft in zijn algemeenheid dat mensen met ADHD of autisme dit zou moeten aangeven. En dat is wel wat jij beweerd!

Ik heb verder weinig trek in een voortzetten van deze discussie met jou, omdat deze de richting opgaat dat ik moet vinden dat jij gelijk hebt, ook al heb je geen argumenten behalve "omdat ik dat vind". Vroeger of later komen hier opmerkingen dat het aan mij ligt en dat iets dat algemeen bekent niet aangetoond hoeft te worden. Tot slot concludeer ik dat de meerderheid hier een andere opvatting is aangedaan.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: eigen verklaring en PPD-Nos

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

bprosman schreef:Een ARTS heeft mij ooit verteld dat als je medicatie hebt voor hoge bloeddruk en die is onder controle door deze medicatie je NIET hoeft in te vullen dat je aan hoge bloeddruk lijdt. Je hebt namelijk (door de medicatie) geen hoge bloeddruk.
En die behandeling door Accare was 10 jaar ! terug :? .
Als de zoon van TS last had van zijn handicap had OF de rijinstructeur er wel iets van gezegd OF hij was wel weer terug onder behandeling. Soms leert een kind door ouder (en wijzer) te worden prima zijn "handicap" onder controle te houden.
Ik heb in een eerdere posting gesteld dat dit niks te maken hoeft te hebben met de rijkwaliteiten die de zoon van TS bezit of binnenkort gaat bezitten.

Waarom ik het een gevaarlijk advies vindt, is omdat het CBR en de verzekering hier anders tegen aan kunnen kijken. Het zou erg wrang zijn ,dat als in het geval van een ongeval met terugwerkende kracht wordt gesteld dat er een ongeldig rijbewijs is afgegeven (of na 3 jaar verlopen) , en dat de kosten niet worden vergoed.

Een huisarts om raad vragen hoe betreffend formulier bestens in te vullen vind ik dus wel een goede suggestie, of zoals ik eerder heb gesteld eventueel de belangenvereniging voor PDD-NOS.
alfatrion schreef:Je beweerde dat dit in de regeling eisen geschiktheid.
Onduidelijke zinnen produceren is wel je specialiteit.

Paar simpele vragen :
1. Dient de zoon van TS de eigen verklaring van het CBR in te vullen?
2. Dient de zoon van TS deze eigen verklaring naar waarheid in te vullen ?
3. Is een behandeling bij Accare met medicatie (Ritalin) een behandeling zoals bedoeld in de eigen verklaring ?
4. Is een behandeling van 10 jaar geleden ook een behandeling ?

Vier keer ja, is betekent ook een JA in vraag 3. Hoe zou u dit anders willen betitelen als meldingsplicht ? De consequenties van dit antwoord zijn door het CBR te bepalen

Maar ja, als u al niet eens gelezen heeft dat de zoon van TS een behandeling heeft gehad bij Accare, moet u zich nu wel in allerlei bochten wringen, om dit als een non-behandeling te defineren.
alfatrion schreef:Of wat dat betreft in zijn algemeenheid dat mensen met ADHD of autisme dit zou moeten aangeven
En hier begint u weer met mensen in iets in de mond te leggen. Dat heb ik niet gezegd. Het betreft hier een topic voor de aanvraag van een nieuw rijbewijs en ik reageer op dit topic.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: eigen verklaring en PPD-Nos

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Waarom ik het een gevaarlijk advies vindt, is omdat het CBR en de verzekering hier anders tegen aan kunnen kijken. Het zou erg wrang zijn ,dat als in het geval van een ongeval met terugwerkende kracht wordt gesteld dat er een ongeldig rijbewijs is afgegeven (of na 3 jaar verlopen) , en dat de kosten niet worden vergoed.
dit is een heel goed punt. Het lijkt mij allemaal toch echt duidelijk. zoon heeft PDD_NOS en is daarvoor ooit onder behandeling geweest. dus het antwoord op deze vraag:
3.Bent u onder behandeling of onder behandeling geweest voor een psychiatrische stoornis, een hersenziekte –zoals een beroerte– of een ziekte van het zenuwstelsel?
is dus JA.

Het zou best kunnen dat zoon prima in staat is te rijden of een rijbewijs te halen, daar gaat het niet om (als hij dat niet kon was het de rij instructeur vast wel opgevallen). Maar het is niet slim om gewoon iets in te vullen wat niet klopt want daar zouden inderdaad problemen van kunnen komen.

Ook al vult zoon JA in bij die vraag betekent dat helemaal niet dat hij geen rijbewijs mag halen, vaak worden er dan wat aanvullende vragen gesteld en mag het gewoon toch.

Isabel

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: eigen verklaring en PPD-Nos

Ongelezen bericht door alfatrion »

Isabel1 schreef:Ook al vult zoon JA in bij die vraag betekent dat helemaal niet dat hij geen rijbewijs mag halen, vaak worden er dan wat aanvullende vragen gesteld en mag het gewoon toch.
Het betekent dat je er langer over doet om je rijbewijs te halen, veel extra kosten moet maken en je over drie jaar opnieuw beoordeeld moet worden. Dit alles zonder dat er een goede grond voor is. Dus als er een mogelijkheid om de vragen oprecht met nee te beantwoorden, dan doe je er goed aan om dat ook als antwoord te geven.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: eigen verklaring en PPD-Nos

Ongelezen bericht door bprosman »

veel extra kosten moet maken

Mijn vader heeft omdat er een foutje gemaakt was met het invullen van het formulier diverse onnodige testen / onderzoeken moeten laten doen. Kosten bij elkaar zo'n 650,- Euro, werden NIET vergoed door de zorgverzekeraar.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: eigen verklaring en PPD-Nos

Ongelezen bericht door alfatrion »

En dat dus iedere drie jaar.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: eigen verklaring en PPD-Nos

Ongelezen bericht door Isabel1 »

@alfatrion,

dat is niet correct, dat is aandoening afhankelijk. Bij sommige klachten hoeft dat dus niet (wel extra formulieren, maar niet elke drie jaar) maar dat beslist het CBR.

isabel

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: eigen verklaring en PPD-Nos

Ongelezen bericht door Jolijn »

Als er geen meldingsplicht is, ben je dan wel verplicht vragen die niet persee gesteld moeten worden, naar waarheid in te vullen?

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: eigen verklaring en PPD-Nos

Ongelezen bericht door alfatrion »

Isabel1 schreef:dat is niet correct, dat is aandoening afhankelijk. Bij sommige klachten hoeft dat dus niet (wel extra formulieren, maar niet elke drie jaar) maar dat beslist het CBR.
We hebben het hier niet over alle aandoeningen maar over ADHD en autisme. Dit hele circus herhaalt zich dan om de drie jaar.
Verkeerspro schreef:Overigens trekt Van Leeuwen het nut van een keuring voor leerlingen met een vorm van autisme sterk in twijfel. “Het is nooit wetenschappelijk bewezen dat zij niet geschikt zouden zijn om auto te rijden. Het enige verschil is dat een autist een iets andere opleiding behoeft. Hij heeft behoefte aan duidelijkheid en kan minder goed tegen stress.”

Mensen met autisme krijgen vaak een rijbewijs met beperkte geldigheidsduur van 1 tot 3 jaar. “Onzin”, vindt Van Leeuwen. “Als iemand een vorm van autisme heeft, verergert dat niet. Hij leert er juist steeds beter mee omgaan. Zijn conditie kan dus alleen maar verbeteren. Waarom dan iedere drie jaar opnieuw een dure keuring? Autisme is iets heel anders dan stoornissen als schizofrenie of epilepsie, maar wordt wel op dezelfde hoop gegooid.”

http://www.verkeerspro.nl/rijschool/201 ... sparanter/
Van Leeuwen werkt voor Spectrum Brabant, dat is een centrum voor zorg en onderwijs.
Jolijn schreef:Als er geen meldingsplicht is, ben je dan wel verplicht vragen die niet persee gesteld moeten worden, naar waarheid in te vullen?
Je mag niet liegen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: eigen verklaring en PPD-Nos

Ongelezen bericht door bprosman »

leert er juist steeds beter mee omgaan. Zijn conditie kan dus alleen maar verbeteren.
Dat schreef ik dus ook al , en ik merk dat dat in de praktijk ook zo is, je moet dat niet willen om dan iedere 3 jaar door de molen gehaald worden.

Gesloten