LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door Gegrand »

16again schreef:
27 apr 2020 22:33
Gegrand schreef:
27 apr 2020 20:11
Ik denk dat TS weinig kans maakt als je de voorwaarden van BVA leest , zij zijn slechts doorgeefluik van de hun aangeboden informatie.

Artikel 9;
Omschrijving Kavels9.1
……..Het is voor BVA niet mogelijk om na te gaan of de aan BVA ten behoeve van een Veiling verstrekte door de Verkoper en/of door derden verstrekte informatie over het Kavel juist en volledig is.[/b]
Dat lijkt me voor de tellerstand niet op te gaan: BVA kan die zelf op RDW site checken.
Je vergat de laatste regel te quoten :
Een Bieder aanvaardt dat het voor kan komen dat een omschrijving van een Kavel onjuist of onvolledig is.

Via een veiling een bod doen is niet hetzelfde als een reguliere aankoop bij een garage.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door 16again »

Die regel quote ik niet, omdat die niet relevant was voor mijn reactie. Uiteraard logisch dat BVA zaken als technische staat van voertuig etc niet zelf kan vast stellen.
Maar BVA wekt de indruk dat ze helemaal niets kunnen controleren , dus ook niet of er met de kilometerteller gesjoemeld is, en dat kunnen ze aantoonbaar wel. Waarmee de wel gequote zin aantoonbaar onjuist is.
Er wordt op deze manier een handelsplatvorm voor autos met tellerfraude geboden, waarbij bewust wordt weggekeken. Hetgeen een ander licht doet schijnen op die laatste regel, die je zo graag wil quoten

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door Ivo.w »

16again schreef:
27 apr 2020 22:33
Dat lijkt me voor de tellerstand niet op te gaan: BVA kan die zelf op RDW site checken.

De tellerstand is maar op één manier te controleren, namelijk door in de auto een blik op de teller te werpen. Bij digitale tellers moet daarvoor het contact even aangezet worden. Het raadplegen van de RDW geeft geen informatie over wat de actuele tellerstand is.
De afgelezen tellerstand is namelijk niets meer en niets minder dan wat het woord zegt: de stand die op de km-teller gemeld wordt.

Op de site van de RDW kan slechts gekeken worden of de reeks bij de RDW bekende tellerstanden voor dit voortuig 'logisch' is of niet. Dat kan de potentiële koper zelf doen, wanneer koper waarde hecht aan het werkelijke aantal kilometers wat met het voertuig gereden is. In geval de RDW het oordeel 'onlogisch' of 'geen oordeel' weergeeft, kan de koper indien hij dat verlangt een tellerrapport opvragen met daarop alle door de RDW geregistreerde tellerstanden van de afgelopen jaren.

Een plicht voor de verkoper om pro-actief dergelijke informatie (of welke informatie dan ook) aan te leveren bestaat niet.

En zoals ik op de vorige pagina al schreef: het terugdraaien van een teller is lang niet in alle ons omringende landen verboden. Het gebeurt dan ook nog wel eens dat de teller vóór import wordt teruggedraaid, wat geheel legaal is. En dan is er dus géén sprake van fraude.
Wel is er dan sprake van onwetende consumenten die zich vooraf niet goed laten informeren, waardoor ze zich achteraf bekocht voelen.

KaDe1990
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2020 13:33

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door KaDe1990 »

Ik heb zelf de fotos bekeken, ook het onderhoudsboekje uiteraard, maar het laatste waar ik van uitga is dat er anno 2020 geknoeid wordt met de kilometerstand, omdat dit verboden is. Bij een onderhoudsboekje controleer ik de onderdelen die vervangen zijn en niet direct waar de kmstand op staat. Op RDW staat geen oordeel, en dat is opzicht niet eens zo een ramp. Bij onlogisch heb je een probleem.

En wat mij stoort is dat BVA een foto neemt van het boekje waar de kmstand op 250dk staat (in 2015) , maar bewust ervoor kiest om de 'afgelezen' kmstand van 177dk te vermelden. Dit vind ik misleidend en achterbaks. Natuurlijk heeft een consument onderzoeksplicht, maar de verkopende partij moet ook helder en transparant zijn, die hebben een meldingsplicht.

Er is geen melding gemaakt van een nieuwe motor. Ik heb zoals aangegeven mijn bod gedaan op basis van wat BVA op de website vermeldt heeft, 177dkm. Maar dat klopt niet. En dat is dan ook wat mij stoort. Dit lijkt simpelweg op achterhouden van informatie.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door witte angora »

KaDe1990 schreef:
28 apr 2020 11:16
het laatste waar ik van uitga is dat er anno 2020 geknoeid wordt met de kilometerstand, omdat dit verboden is.
Er is zoveel verboden. En toch gebeurt het, en het gebeurt soms zelfs massaal. Vindt je jezelf niet een beetje naïef klinken?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door witte angora »

@ KaDe1990: Inhoudelijke discussies kunnen gewoon op het forum in dit topic. Dat hoeft niet per pb. Dus ik plaats je bericht hier even.
witte angora schreef: ↑
28 apr 2020 11:19
KaDe1990 schreef: ↑
28 apr 2020 11:16
het laatste waar ik van uitga is dat er anno 2020 geknoeid wordt met de kilometerstand, omdat dit verboden is.
Er is zoveel verboden. En toch gebeurt het, en het gebeurt soms zelfs massaal. Vindt je jezelf niet een beetje naïef klinken?
Wat is dat nou voor een gedachtegang... Omdat iedereen het doet moet het maar goed zijn...
Wat kan mij nou interesseren dat iedereen het doet. Het is verboden. Punt. Er is een strafbare feit gepleegd.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

KaDe1990 schreef:
28 apr 2020 11:16
Ik heb zelf de fotos bekeken, ook het onderhoudsboekje uiteraard, maar het laatste waar ik van uitga is dat er anno 2020 geknoeid wordt met de kilometerstand, omdat dit verboden is.
Anno 2020 wellicht niet meer, maar u weet niet wat er 5 jaar geleden gebeurd is. Verder is fraude niet bewezen.
KaDe1990 schreef:
28 apr 2020 11:16
En wat mij stoort is dat BVA een foto neemt van het boekje waar de kmstand op 250dk staat (in 2015) , maar bewust ervoor kiest om de 'afgelezen' kmstand van 177dk te vermelden. Dit vind ik misleidend en achterbaks. Natuurlijk heeft een consument onderzoeksplicht, maar de verkopende partij moet ook helder en transparant zijn, die hebben een meldingsplicht.
Wat mij stoort is dat een bieder ziet dat er 2 verschillende tellerstanden zijn, niets nakijkt of navraagt, toch gaat bieden en na gunning gaat zeggen dat er fraude in het spel is.
De afgelezen kilometerstand wordt vermeld en het onderhoudsboekje. Hoe transparant wilt u het hebben? De verkopende partij is niet BVA, dit is slechts een platform.
KaDe1990 schreef:
28 apr 2020 11:16
Ik heb zoals aangegeven mijn bod gedaan op basis van wat BVA op de website vermeldt heeft, 177dkm. Maar dat klopt niet. En dat is dan ook wat mij stoort. Dit lijkt simpelweg op achterhouden van informatie.
Komt u nu eens met bewijzen dat het niet zou kloppen. Volgens de RDW is de stand niet onlogisch, fraude is daarmee dus niet aangetoond. En het bod heeft u gedaan om de totale informatie.

Maar nogmaals, bij een commerciële veiling hebt u gewoon 14 dagen herroepingsrecht. Vooral daar gebruik van gaan maken en nooit meer een auto op een veiling kopen.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dus BVA heeft net als u de stand van de teller overgenomen en niet naar de stand in de boekjes gekeken?

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door riddert »

@kade1990, we zijn nu een maand verder, hoe is het afgelopen met uw transactie?

Gesloten