LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Andere onderwerpen over auto en vervoer
KaDe1990
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2020 13:33

Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door KaDe1990 »

Ik ben al 5 dagen bezig om mijn klacht hoorbaar te maken.
Elke dag wordt beloofd dat ik teruggebeld of gemaild wordt, maar er gebeurd helemaal niets.
Er wordt niet gereageerd op mijn klacht, maar een betalingsherinnering sturen dat lukt dan weer wel...

Ik heb een bod gedaan op een kavel en gewonnen.

Echter blijkt dat de kilometerstand van deze auto teruggedraaid is.
Op de beschrijving kan ik niet uitmaken dat dit ook het geval is.
Er had duidelijk moeten staan dat de kmstand teruggedraaid is.

Op de foto van het onderhoudsboekje die door BVA gemaakt is, is duidelijk te zien dat in 2015 de kilometerstand op 250dk stond. Ik vind het heel frapant waarom BVA dit niet heeft vermeld, maar een kilometerstand van 176dk heeft vermeld.

Als het om de kilometerstand gaat, dan is het in de wet opgenomen dat je een kilometerteller niet terug mag draaien. Sinds 2014 is dat zelfs strafbaar. In artikel 70m van de Wegenverkeerswet staat: "Het is eenieder verboden om de tellerstand van bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde categorieën motorrijtuigen die dienen te zijn ingeschreven en tenaamgesteld zodanig te wijzigen of te doen wijzigen of de werking van de kilometerteller zodanig te beïnvloeden of te doen beïnvloeden dat de op de teller aangegeven afstand niet overeenkomt met de door dat motorrijtuig werkelijk afgelegde afstand."

Ik heb dus een bod gedaan op een auto met misleidende informatie.
Er is hier helaas sprake van wanprestatie vanuit de kant van BVA en misleiding.
Ik heb een bod gedaan op basis van een kmstand van 176000.

Volgens de wet kan ik bij een teruggedraaide kilometerstand de overeenkomst ontbinden en dat wil ik dan ook per direct doen.

Sta ik eigenlijk wel in mijn recht om dit te doen?
Ze willen natuurlijk dat ik betaal en reageren al een week helemaal niet op mijn belletjes en mailtjes.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zit er niet toevallig een nieuwe motor in de auto en dat de kilometerstand van die motor is opgegeven?

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door omega19 »

Gewoon melden dat je antwoord wil hoe het kan dat de advertentie 176 dkm geeft en het boekje 250dkm
Geef direct aan dat je de koop ontbindt als er niet kunnen 1 week een goed antwoord ligt.
Wel alles schriftelijk doen en foto etc bewaren.
Mocht er niks gebeuren dan dagvaarding afwachten
Laatst gewijzigd door omega19 op 26 apr 2020 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door Moneyman »

Onder welke voorwaarden heb je geboden? Vaak is het “what you see, is what you get”.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door witte angora »

KaDe1990 schreef:
25 apr 2020 13:37
Op de foto van het onderhoudsboekje die door BVA gemaakt is, is duidelijk te zien dat in 2015 de kilometerstand op 250dk stond. Ik vind het heel frapant waarom BVA dit niet heeft vermeld, maar een kilometerstand van 176dk heeft vermeld.
Ja dat is raar. Heb je die foto dan niet gezien voordat je ging bieden? Wist je het kenteken? Zo ja, heb je dan de gegevens bij de RDW bekeken? Als er uit de bus komt rollen dat de km-stand 'niet logisch' is weet je genoeg.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als het geen faillissementveiling is, dan hebt u gewoon 14 dagen herroepingsrecht.
Wat van belang is, wat is er verkocht? Een auto met een afgelezen kilometerstand? En wat is de reden geweest van een lagere teller? Nieuwe teller er in, bewust terug gedraaid? Het hoeft dus geen fraude te zijn.

Wat ik dan wel weer frappant vind, u ziet het onderhoudsboekje met een kilometerstand van 250.000km, maar dat weerhoudt u er niet van om op de teller af te gaan. Wat gaf de RDW aan toen u het kenteken daarop ingaf?

Verder is het niet altijd slim te noemen om via veilingen dergelijke auto's te kopen. Als ze al goed zouden zijn, waarom worden ze dan niet via de reguliere weg verkocht?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Was boekje op veiling goed zichtbaar die hogere stand te zien?

En is het afgelezen of bewezen KM stand vermeld.
Vele handelaren doen afgelezen, en dat is voor dit soort claims gekomen.

Je moet wel elke foto uitvergroten en goed bekijken maar als 't boekje op 2015 zichtbaar was, wist je dit al.
Zelf zou ik eerst naar kijkdag gaan, een foto laat niet altijd alles zien helaas.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door omega19 »

Je hoeft er als klant niet op bedacht te zijn dat de km teller is teruggedraaid.
Dat hoort niet bij je onderzoeksplicht

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

omega19 schreef:
26 apr 2020 13:15
Je hoeft er als klant niet op bedacht te zijn dat de km teller is teruggedraaid.
Dat hoort niet bij je onderzoeksplicht
Op het moment dat duidelijk zichtbaar is dat er nu een andere tellerstand op de meter staat dan in het boekje, dan hoor je daar wel degelijk een onderzoek op te moeten doen.
Naast dat, de teller hoeft niet terug gedraaid te zijn. In de onderhoud kan ook staan dat er een nieuwe teller ingekomen is.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door omega19 »

Of het boekje hoort niet bij de auto. Etc... Efin verkoper hoort gewoon zelf aan te geven als de km stand incorrect is

riddert
Berichten: 2126
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door riddert »

Wat de verkoper gedaan heeft door ook een foto van het onderhoudsboekje te laten zien.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door 16again »

Een foto tonen lijkt me toch passief , verhullend , ivm actief melden "de teller is teruggedraaid"

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Heb je op de auto geboden als particulier of als handelaar? BVA heeft namelijk ook diverse veilingen waar je enkel als handelaar op kunt bieden. Als particulier heb je meer "bescherming" dan als handelaar.

IncassoDirect
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 okt 2019 10:55
Contacteer:

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door IncassoDirect »

Echter blijkt dat de kilometerstand van deze auto teruggedraaid is.
Op de beschrijving kan ik niet uitmaken dat dit ook het geval is.
Er had duidelijk moeten staan dat de kmstand teruggedraaid is.
BVA vermeld altijd Afgelezen tellerstand, dus ik denk niet dat je hun verantwoordelijk kunt houden hiervoor.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door mahadma »

Wat ik mij afvraag is: kan het zijn dat de km teller snelheidmeter blok enz vervangen is?

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door Ivo.w »

IncassoDirect schreef:
26 apr 2020 16:12
Echter blijkt dat de kilometerstand van deze auto teruggedraaid is.
Op de beschrijving kan ik niet uitmaken dat dit ook het geval is.
Er had duidelijk moeten staan dat de kmstand teruggedraaid is.
BVA vermeld altijd Afgelezen tellerstand, dus ik denk niet dat je hun verantwoordelijk kunt houden hiervoor.
Dit. BVA is ook niet de eigenaar van het voertuig, dus ook in die zin niet aansprakelijk voor de juistheid van de tellerstand. Wel is BVA (mede) verantwoordelijk voor de juistheid van de advertentietekst, maar precies om die reden vermelden ze 'afgelezen tellerstand'.

Wil de koper meer zekerheid, dan kan deze een NAP Teller rapport opvragen van de auto en/of voordat men gaat bieden de auto bezichtigen op de kijkdag.

Het kan wel zo zijn dat de eigenaar die de auto ter veiling brengt kan worden aangesproken op de onjuiste tellerstand. Wanneer het een 'inbreng veiling' is, heb je als consument de normale consumentenbescherming. Maar om daar iets uit te halen, moet er wel sprake zijn van onjuiste informatie in de advertentie, waardoor het geleverde product non-conform is.

Bij een faillissementsveiling bestaat de verkoper niet meer (die is wegens faillissement immers opgeheven) , en kun je dus op geen enkele wijze aanspraak maken op normale consumentenbescherming. Alleen wanneer de advertentietekst onjuist echt volstrekt onjuist is, zou je het veilinghuis en/of de curator mogelijk aansprakelijk kunnen stellen voor schade als gevolg van hun onzorgvuldig handelen. Maar in zo'n geval zal de eigen onderzoeksplicht van de koper al snel zwaar wegen, dus wanneer je geen kijkdag bezocht hebt zul je alsnog weinig kans maken op enige vergoeding.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door 16again »

Ivo.w schreef:
26 apr 2020 23:36

Wil de koper meer zekerheid, dan kan deze een NAP Teller rapport opvragen van de auto en/of voordat men gaat bieden de auto bezichtigen op de kijkdag.
Waarom doet BVA dat niet voordat auto te koop wordt aangeboden?

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
27 apr 2020 07:35
Ivo.w schreef:
26 apr 2020 23:36

Wil de koper meer zekerheid, dan kan deze een NAP Teller rapport opvragen van de auto en/of voordat men gaat bieden de auto bezichtigen op de kijkdag.
Waarom doet BVA dat niet voordat auto te koop wordt aangeboden?
Wat denk je zelf? :wink:

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
27 apr 2020 07:35
Ivo.w schreef:
26 apr 2020 23:36

Wil de koper meer zekerheid, dan kan deze een NAP Teller rapport opvragen van de auto en/of voordat men gaat bieden de auto bezichtigen op de kijkdag.
Waarom doet BVA dat niet voordat auto te koop wordt aangeboden?
Marktplaats controleert toch ook niet wat ik verkoop?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door crazyme »

IncassoDirect schreef:
26 apr 2020 16:12
Echter blijkt dat de kilometerstand van deze auto teruggedraaid is.
Op de beschrijving kan ik niet uitmaken dat dit ook het geval is.
Er had duidelijk moeten staan dat de kmstand teruggedraaid is.
BVA vermeld altijd Afgelezen tellerstand, dus ik denk niet dat je hun verantwoordelijk kunt houden hiervoor.
Bva heeft natuurlijk al veel vaker met dit bijltje gehakt. De informatieplicht zal wel vaker ter discussie worden gesteld wanneer de klant een kat in de zak gekocht heeft.

Gesloten