LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geweldig idee: wie heeft kennis van programmeren, elektriciteit en scheikunde?

Andere onderwerpen over auto en vervoer
16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geweldig idee: wie heeft kennis van programmeren, elektriciteit en scheikunde?

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
25 feb 2021 08:46
16again schreef:
25 feb 2021 08:41
kuklos schreef:
25 feb 2021 08:32


eb je de ontwikkeling van elektrische auto's gemist? En de discussie om over te willen stappen op fossielvrije energie?
Of een auto nu 400 of 40.000 km kan rijden op een accu maakt eigenlijk niet uit. Echte probleem is dat fossielvrije energie onvoldoende voorhanden is (met de benodigde opslag), om ons wagenpark op te laten rijden.
Echt, reageer nou eens op hetgeen geschreven is......Wat heeft jouw reactie te maken met de mijne dat je deze quote?
Jouw reactie bestond alleen uit vragen, die ik verder inkleur. En is dus gewoon een reactie op jouw post.
kuklos schreef:
25 feb 2021 08:46
Peter17111962 stelt dat de oliemaatschappijen dit niet leuk gaan vinden. Mijn reactie daarop is dat we allang elektrische auto's hebben en het idee van TS dus niks uitmaakt.
Dit is heel wat stelliger dan je 2 eerdere vragen.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geweldig idee: wie heeft kennis van programmeren, elektriciteit en scheikunde?

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:
25 feb 2021 10:13
Het opladen duurt, snel berekend, zo'n 13 maanden. Ik zie het probleem niet.....
Maar, zie eerst maar eens een accu te maken voor pakweg 1200 km, dan kan je met een eletrieke auto ook gewoon op vakantie.
Een betaalbare accu voor pakweg 1200 km. Juist dat is de bottle-neck denk ik. Het is niet voor niets dat er volop auto's worden aangeboden met een rijbereik van zo'n 250-300 km. Een groter rijbereik is voor velen financieel totaal niet haalbaar, want: accu is te duur.

En ondertussen komen sommige fabrikanten in leveringsproblemen door een gebrek aan chips.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geweldig idee: wie heeft kennis van programmeren, elektriciteit en scheikunde?

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
25 feb 2021 10:24
16again schreef:
25 feb 2021 08:41
Echte probleem is dat fossielvrije energie onvoldoende voorhanden is (met de benodigde opslag), om ons wagenpark op te laten rijden.
Met die grote windparken die de komende jaren online komen, en die "energie-eilanden" waar Tennet & co aanwerken, is dat over 5 a 10 jaar niet meer zo. Het is ook een transitie he.
Hoe groter het aandeel van wind/zonne-energie, des te groter het opslag probleem wordt. Voor als het windstil bewolkt weer is. En dan zou de superbatterij van TS wel van pas komen.
En als je als alternatief waterstof wil gaan maken met groene stroom.....kijk dan even naar het ketenrendement, en bedenk hoeveel extra molentjes dat vergt.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geweldig idee: wie heeft kennis van programmeren, elektriciteit en scheikunde?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
25 feb 2021 10:44

En dan zou de superbatterij van TS wel van pas komen.
Inderdaad, om op afgelegen locaties stroom op te slaan, zou zo'n batterij kunnen werken. Maar waarschijnlijk wordt het vervoer van die stroom zo duur, dat dat gewoon geen goede overweging is. Zo'n ding gaat nooit door de normale emc-testen komen, gaat veel te veel uitstralen. Alles binnen een grote cirkel zal dusdanig afgesloten moeten worden van straling, dat dit een extreem dure optie zal zijn.

Ik kan me natuurlijk vergissen, maar zonder daadwerkelijke details kan ik er weinig over zeggen.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geweldig idee: wie heeft kennis van programmeren, elektriciteit en scheikunde?

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
25 feb 2021 11:21
Inderdaad, om op afgelegen locaties stroom op te slaan, zou zo'n batterij kunnen werken. Maar waarschijnlijk wordt het vervoer van die stroom zo duur, dat dat gewoon geen goede overweging is. Zo'n ding gaat nooit door de normale emc-testen komen, gaat veel te veel uitstralen. Alles binnen een grote cirkel zal dusdanig afgesloten moeten worden van straling, dat dit een extreem dure optie zal zijn.
Een accu, die EMC straling uitzend? Ik denk dat kennis van elektriciteit en scheikunde hier ontoereikend is.
Bij chemische processen ontstaat helemaal geen electromagnetische straling.
Brandgevaar lijkt me een groter issue.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geweldig idee: wie heeft kennis van programmeren, elektriciteit en scheikunde?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een accu zal moeten laden en ontladen, anders heeft deze geen nut. Met zulke gigantische accu's zal er alleen nut zijn als dat snel kan gebeuren. En ja, daarmee wordt een magnetisch veld gegenereerd.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Geweldig idee: wie heeft kennis van programmeren, elektriciteit en scheikunde?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

witte angora schreef:
25 feb 2021 10:29
En ondertussen komen sommige fabrikanten in leveringsproblemen door een gebrek aan chips.
ik voel een samenwerkingsverband aankomen tussen tesla en Lays

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geweldig idee: wie heeft kennis van programmeren, elektriciteit en scheikunde?

Ongelezen bericht door witte angora »

Sja, 40.000 km. in een zelfrijdende auto, dan moet je toch iets te doen hebben? Dan ga je chips vreten. Je moet toch wat. :D

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geweldig idee: wie heeft kennis van programmeren, elektriciteit en scheikunde?

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
25 feb 2021 11:28
Een accu zal moeten laden en ontladen, anders heeft deze geen nut. Met zulke gigantische accu's zal er alleen nut zijn als dat snel kan gebeuren. En ja, daarmee wordt een magnetisch veld gegenereerd.
Stroom levert een magneetveld. Maar dat is niet anders dan bij bijvoorbeeld hoogspanningsmasten. Die gewoon over woonwjken gaan.

Stroom loopt in een gesloten circuit. Oppervlakte van dat circuit is ook van belang voor de grootte van magneetveld. Door toe en afvoer kabels dicht bij elkaar te plaatsen wordt magneetveld kleiner. Je kunt de kabel zelfs twisten, dat dooft ook magneet veld uit.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geweldig idee: wie heeft kennis van programmeren, elektriciteit en scheikunde?

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
25 feb 2021 10:28
kuklos schreef:
25 feb 2021 08:46
16again schreef:
25 feb 2021 08:41
Of een auto nu 400 of 40.000 km kan rijden op een accu maakt eigenlijk niet uit. Echte probleem is dat fossielvrije energie onvoldoende voorhanden is (met de benodigde opslag), om ons wagenpark op te laten rijden.
Echt, reageer nou eens op hetgeen geschreven is......Wat heeft jouw reactie te maken met de mijne dat je deze quote?
Jouw reactie bestond alleen uit vragen, die ik verder inkleur. En is dus gewoon een reactie op jouw post.
kuklos schreef:
25 feb 2021 08:46
Peter17111962 stelt dat de oliemaatschappijen dit niet leuk gaan vinden. Mijn reactie daarop is dat we allang elektrische auto's hebben en het idee van TS dus niks uitmaakt.
Dit is heel wat stelliger dan je 2 eerdere vragen.
Bl;ijf gewoon weg uit de discussie als je die niet snapt en begin niet met allerlei andere zaken.
Ik ben niet de eerste die dat opmerkt bij jouw reacties.

angel1978
Berichten: 10953
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geweldig idee: wie heeft kennis van programmeren, elektriciteit en scheikunde?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Heel herkenbaar idd.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Geweldig idee: wie heeft kennis van programmeren, elektriciteit en scheikunde?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Als dit serieus is, is het een idee om contact te maken met TU Delft/ Eindhoven of Drenthe? Hun zijn jaren bezig met de auto van de toekomst.
Of laat je in dienst nemen door een grote automerk.

Vergeet niet om patent aan te vragen, zodat niemand jouw idee kan stelen.

Moneyman
Berichten: 30043
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geweldig idee: wie heeft kennis van programmeren, elektriciteit en scheikunde?

Ongelezen bericht door Moneyman »

breien schreef:
25 feb 2021 13:45
16again schreef:
25 feb 2021 12:06
Stroom levert een magneetveld. Maar dat is niet anders dan bij bijvoorbeeld hoogspanningsmasten. Die gewoon over woonwjken gaan.
Hoogspanningskabel gaan niet over woonwijken. Zo ver ik weet mag niemand vlak onder een hoogspanningskabel wonen.
Dan klopt je kennis niet. Er zijn zat plaatsen waar hoogspanningskabels (van oudsher) recht boven en door een woonwijk lopen. Uiteraard is dat een uitstervende situatie, maar het komt nu nog heel vaak voor.

angel1978
Berichten: 10953
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geweldig idee: wie heeft kennis van programmeren, elektriciteit en scheikunde?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Er zijn hier niet al te lang geleden nog hoogspanningsmasten geplaatst in de regio waarbij enkele woningen binnen 20 meter van de mast staan. Het komt zeker ook nu nog voor.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geweldig idee: wie heeft kennis van programmeren, elektriciteit en scheikunde?

Ongelezen bericht door witte angora »

We gaan een beetje off-topic, maar ik kan me van jaren geleden de zorgen nog herinneren van mensen die in de buurt van Zwolle pal onder zo'n mast woonden. In hun gehucht waren er verhoudingsgewijs wel erg veel gevallen met kanker. Die discussie is dus niet nieuw.

Maar eerlijk gezegd zijn er op 2 pagina's tot nu toe maar 2 die een concreet antwoord op de vraag van TS hebben gegeven.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geweldig idee: wie heeft kennis van programmeren, elektriciteit en scheikunde?

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
25 feb 2021 13:52
Er zijn hier niet al te lang geleden nog hoogspanningsmasten geplaatst in de regio waarbij enkele woningen binnen 20 meter van de mast staan. Het komt zeker ook nu nog voor.
Wat is eigenlijk de regelgeving in deze?
Bij aanleg van dit trace heeft Tennet het zelfs over uitkoop van "gevoelige bestemmingen."
https://www.zuid-west380kv.nl/west/docu ... 5ff8bd.pdf

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geweldig idee: wie heeft kennis van programmeren, elektriciteit en scheikunde?

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
25 feb 2021 14:08
Maar eerlijk gezegd zijn er op 2 pagina's tot nu toe maar 2 die een concreet antwoord op de vraag van TS hebben gegeven.
Of nul.
Een concreet antwoord is:
ik.
of
ik niet.
Maar de vraag uit de topic titel is gebaseerd op een "geweldig" idee, dat idee ter discussie stellen is gewoon on-topic

Hans.peter
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2021 16:04

Re: Geweldig idee: wie heeft kennis van programmeren, elektriciteit en scheikunde?

Ongelezen bericht door Hans.peter »

Ik plaatste dit bericht met goede bedoelingen, hopend op positieve reacties, maar word belachelijk gemaakt. Van mij mag deze topic gesloten worden.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geweldig idee: wie heeft kennis van programmeren, elektriciteit en scheikunde?

Ongelezen bericht door kuklos »

Hans.peter schreef:
25 feb 2021 14:31
Ik plaatste dit bericht met goede bedoelingen, hopend op positieve reacties, maar word belachelijk gemaakt. Van mij mag deze topic gesloten worden.
Wat verwacht je dan? Je doet de meest fantastische claims, mist zelf (volgens eigen zeggen) alle vaardigheden om te realiseren wat je claimt, en zegt verder he-le-maal niets. Een totaal onbekend iemand heeft opgelost waar tienduizenden wetenschappers en ingenieurs al jaren mee bezig zijn. Maar oh ja, zelf kan hij het niet bouwen. Bekijk het eens vanuit de kant van de ander. Hoe zou zoiets op jou overkomen? Toch ook gewoon als ik heb een geweldig idee voor een boek, als jij het nu even gaat schrijven?

En daarna ook nog boos zijn als de schrijver er geen behoefte aan heeft.
Laatst gewijzigd door kuklos op 25 feb 2021 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Geweldig idee: wie heeft kennis van programmeren, elektriciteit en scheikunde?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

peter17111962 schreef:
25 feb 2021 07:53
Ik vrees dat als U hiermee doorgaat dat U alle oliemaatschappijen hier op zijn zachte gezegd niet blij zullen zijn.
Het zal de oliemaatschappijen een zorg zijn hoe je de energie opslaat. Wonderaccu's maken niet dat je minder energie nodig hebt. Natuurkunde verander je niet. Het moet nog altijd gegenereerd moeten worden en dat is de komende tig jaren nog een fossiel gebeuren.

Gesloten