LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help, er is geen middenstreep meer

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Help, er is geen middenstreep meer

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Een paar jaar geleden reed ik in dikke mist over een bochtige buitenweg(60km voor het grootste deel) Ik reed met paardentrailer als extra handicap...Gisteren moest ik daar weer aan denken. Ik had de grootste moeite om niet in de berm te raken ondanks stapvoets rijden...

Waarom zou een (vast) intelligent mens bedacht hebben dat de middenstreep uitlokt tot harder rijden? En geen strepen niet...

De zijstrepen zijn eigenlijk overal afgesleten en waren gisteren niet vindbaar... Mijn dochter moest nog een klein stukje rijden om haar dochter op te halen maar vertelde ook dat ze de grootste moeite had om gewoon op het asfalt te blijven.

Waar zou je terecht kunnen met een verzoek of petitie om gewoon strepen op de weg te krijgen waar ze eigenlijk horen,,,
Laatst gewijzigd door Radar op 05 jan 2020 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Help, er is geen middenstreep meer

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De strepen zijn aangepast aan het type weg. Zo kan je dus zonder borden zien welke snelheid je mag rijden. Voor die ene keer dat er zoveel mist is dat er afgeraden wordt om de weg op te gaan zullen niet alle wegen aangepast worden.

Met een middenstreep lijkt de weg breder en zonder middenstreep smaller. Om die reden is het weggehaald.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Help, er is geen middenstreep meer

Ongelezen bericht door Jablan »

je kunt terecht bij telefoonnummer 1400 Rijksoverheid en voor petities is een andere site. Als je een petitie start, doe het met een bericht op Facebook-Instagram-Twitter om voldoende aandacht te genereren.

De andere strepen op de weg zijn bedacht, omdat het veiliger zou zijn. Inmiddels loopt dit programma 'duurzaam veilig' al heel wat jaren en we weten nog steeds niet of het echt veiliger is geworden. (Minder doden? Volgens de revalidatiecentra meer blijvend letsel.)

Het is in elk geval verwarrender geworden.

60-km wegen hebben tegenwoordig twee gebroken strepen, een soort fietsstroken. In het donker onhandig, om de reden die jij aangeeft. Waar begint de berm? Waar ligt die drempel? Alleen met groot licht nog goed te zien. Alternatief: geen middenstreep, maar wel een streep aan beide zijkanten van de weg, zodat je beter kunt schatten hoe breed de weg echt is.

Bij 100-km wegen zit er soms een groene streep tussen de dubbele streep in het midden. Voor kleurenblinden nauwelijks herkenbaar en in het donker (of bij regen of bij mist) niet te herkennen. Gevolg: daar wordt 60-70 gereden, ook overdag. Heel veilig, totdat die bestuurder een keer in de spiegel kijkt en een eindeloze rij auto's achter zich ontdekt, terwijl de weg voor leeg is.

De 30-km inrichting vind je vooral in woonwijken, in Drenthe zijn complete dorpen zo ingedeeld. Drempels, smalle straten, verhoogde kruisingen. Geen idee hoe het jou vergaat, maar van beroepschauffeurs hoor ik relatief vaak, dat elke drempel een aanslag op de wervelkolom is, soms leidt tot blijvende arbeidsongeschiktheid.

Als je een petitie start, kijk eerst naar het hele assortiment 'Duurzaam Veilig'. Succes ermee.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Help, er is geen middenstreep meer

Ongelezen bericht door Revoked »

Frantic2 schreef:
01 jan 2020 18:03
Een paar jaar geleden reed ik in dikke mist over een bochtige buitenweg(60km voor het grootste deel) Ik reed met paardentrailer als extra handicap...Gisteren moest ik daar weer aan denken. Ik had de grootste moeite om niet in de berm te raken ondanks stapvoets rijden...
Bent u ook zo'n SUV rijder die de banden niet vies durft te maken? Mijn wederhelft is er ook zo een. Reed vroeger RangeRover, maar de bandjes altijd op het asfalt. Vreselijk. Heb haar leren offroaden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Help, er is geen middenstreep meer

Ongelezen bericht door sjohie »

Frantic2 schreef:
01 jan 2020 18:03
Een paar jaar geleden reed ik in dikke mist over een bochtige buitenweg(60km voor het grootste deel) Ik reed met paardentrailer als extra handicap...Gisteren moest ik daar weer aan denken. Ik had de grootste moeite om niet in de berm te raken ondanks stapvoets rijden...

Waarom zou een (vast) intelligent mens bedacht hebben dat de middenstreep uitlokt tot harder rijden? En geen strepen niet...

De zijstrepen zijn eigenlijk overal afgesleten en waren gisteren niet vindbaar... Mijn dochter moest nog een klein stukje rijden om haar dochter op te halen maar vertelde ook dat ze de grootste moeite had om gewoon op het asfalt te blijven.

Waar zou je terecht kunnen met een verzoek of petitie om gewoon strepen op de weg te krijgen waar ze eigenlijk horen,,,
Bij de wegbeheerder voor de slecht zichtbare zijstrepen, dat is nl een kwestie van onderhoud. Voor de kleinere wegen is dat de gemeente in kwestie. Veel gemeenten hebben tegenwoordig een app waarmee je dit soort dingen kan melden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Help, er is geen middenstreep meer

Ongelezen bericht door scontra »

Bij het 'Ministerie van Verkeer en Waterstaat" wordt er, gelet hun slogan, toch duidelijk heel anders over gedacht !

Nieuwe strepen op de weg : makkelijker en veiliger !

Spoorloos verdwenen strepen kunt u melden bij de wegbeheerder en dat is voor binnenwegen de Gemeente en voor Provinciale Wegen de Provincie.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Help, er is geen middenstreep meer

Ongelezen bericht door criticus2 »

Revoked schreef:
01 jan 2020 21:15
Frantic2 schreef:
01 jan 2020 18:03
Een paar jaar geleden reed ik in dikke mist over een bochtige buitenweg(60km voor het grootste deel) Ik reed met paardentrailer als extra handicap...Gisteren moest ik daar weer aan denken. Ik had de grootste moeite om niet in de berm te raken ondanks stapvoets rijden...
Bent u ook zo'n SUV rijder die de banden niet vies durft te maken? Mijn wederhelft is er ook zo een. Reed vroeger RangeRover, maar de bandjes altijd op het asfalt. Vreselijk. Heb haar leren offroaden.
met een paardentrailer , uitgaande van paard er ook in, ga je niet"" off roaden"".... Ik rijd zelf veel km met paardentrailer met paarden erin en het valt mij op hoe dom mensen zich soms gedragen bij inhalen (regelrecht afsnijden) ertussen proppen etc.. Ze moeten zelf eens in zon rijdende trailer gaan staan in nederlands verkeer..

Maar goed daar ging de vraag van TS niet over..
Ervan uitgaande dat het echt onvermijdelijk was met zulke dichte mist de weg op te gaan: ook lijntjes helpen dan echt niet meer... Mistlampen aan en dimlicht uit wel.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Help, er is geen middenstreep meer

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Met de bestelbus geladen tot 3500 Kg weiger ik de kant in te gaan!
Gewoon links rijden en via zijraam is zelfs bij dichte mist de rand nog te zien!

De tegenligger mag hetzelfde doen, mijn rechts erlangs en ik wacht wel, een rijdende die iets raakte moet het stilstaande voertuig vergoeden!

Verder lekker groot licht aan, Fietsers en Voet Gangsters jammer dan... maar ik ga vooral bij Mist niet zomaar achteruit.
Dan is het beeld op die camera onder de bumper niet voldoende, en stuur de rest een zij pad op of laat die lekker achteruit gaan.
En bij lijnen zijkant, rij ik in midden!
Dan is er geen slijtage strepen en moeten ze wel afremmen want vol gas gepasseerd worden door een blik opener zie ik niet zitten.

Wel heb ik hoog in de bus kleiner neusje voor dus betere zicht op de strepen dan normale auto.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Help, er is geen middenstreep meer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Komkommerzuiger, je ijlt weer eens. Je bent echt een idioot als je in dichte mist groot licht nodig denkt te hebben. Het enige wat dat doet is gereflecteerd worden door de mist en jezelf verblinden. Hiervoor zijn mistlichten uitgevonden, maar helaas zijn er tegenwoordig veel mensen die niet weten hoe die aan moeten of dat ze ze überhaupt hebben.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Help, er is geen middenstreep meer

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
02 jan 2020 12:21
Komkommerzuiger, je ijlt weer eens. Je bent echt een idioot als je in dichte mist groot licht nodig denkt te hebben. Het enige wat dat doet is gereflecteerd worden door de mist en jezelf verblinden. Hiervoor zijn mistlichten uitgevonden, maar helaas zijn er tegenwoordig veel mensen die niet weten hoe die aan moeten of dat ze ze überhaupt hebben.
Ik moet bekennen, voordat we op oudejaarsdag op weg gingen naar la familia, wonend in de kop van Overijssel, hebben we even in het boekje gekeken waar de knop voor de mistlichten ook alweer zat. Naja, ik dacht het te weten, en bleek het bij het juiste eind te hebben, maar ik dacht ik wil het wel even zeker weten. Gelukkig hebben we die niet zo vaak nodig, maar zo zie je maar hoe "lui" je wordt in een moderne auto met lichtsensoren etc etc.

En inderdaad, er reed zo'n randdebiel met groot licht op voor ons, en veel te hard ook. Gelukkig besloten we al eerder om niet door te rijden naar Leeuwarden, anders had het zomaar gekund dat we in die kettingbotsing hadden gezeten. :shock:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Help, er is geen middenstreep meer

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Met verstelbare koplampen,
mist lampen miste ik voor....
Gewoon extra laag zetten en bij lage wolken brand je er dan toch nog iets door heen voor de streep.

Met stadslicht is nog gevaarlijker en dim of groot, bleek laatste de meeste streep op te leveren.
Ik reed niet in Friesland, hier was het minder erg, maar via zijraam is de streep wel te zien.
0x moeten uitwijken voor tegenligger, wel iemand in de bagger gezien die flink naast de weg zat en de auto donker achter gelaten had, hij heeft mazzel dat zijn nummerplaat nog mooi geel werd, anders hadden we schade gehad,
Deze was dus eerder uitgeweken en zat goed vast!

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Help, er is geen middenstreep meer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als er een levensgevaarlijke gek op de weg is, helpt geen enkele streep. Dan moet je geluk hebben, of een beschermengel.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Help, er is geen middenstreep meer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als je een stompzinnige stofzuiger tegenkomt met groot licht tijdens mist, heb je wel een engelenkoor nodig om dat ongeschonden te doorstaan.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Help, er is geen middenstreep meer

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik heb het vroeger wel zo geleerd!
Bij mist overdag grootlicht!
Er zijn nog hele campagnes op radio en tv voor gehouden.
In het donker verblind je jezelf, dan dim je vanzelf wel.
https://www.dalfsennet.nl/nieuws/379469 ... licht.html#

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Help, er is geen middenstreep meer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Grootlicht
Het grootlicht zorgt voor een maximale verlichting van de weg voor de auto. Anders dan bij dimlicht is de lichtbundel verblindend voor medeweggebruikers. Je mag grootlicht daarom alleen ’s nachts aanzetten, wanneer er geen ander verkeer in de buurt is.

Bron ANWB

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Help, er is geen middenstreep meer

Ongelezen bericht door sjohie »

Theotrucker schreef:
02 jan 2020 15:22
Ik heb het vroeger wel zo geleerd!
Bij mist overdag grootlicht!
Er zijn nog hele campagnes op radio en tv voor gehouden.
In het donker verblind je jezelf, dan dim je vanzelf wel.
https://www.dalfsennet.nl/nieuws/379469 ... licht.html#
Vroeger was asbest ook alleen brandwerend... :wink: ik bedoel maar te zeggen, door voortschrijdend inzicht en technologische ontwikkelingen kan wat vroeger goed was/werkte, dat nu niet meer zijn. Zo is de lichtopbrengst van moderne autoverlichting (Xenon/led) veel hoger als vroeger.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Help, er is geen middenstreep meer

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Theotrucker schreef:
02 jan 2020 15:22
Ik heb het vroeger wel zo geleerd!
Bij mist overdag grootlicht!
Er zijn nog hele campagnes op radio en tv voor gehouden.
In het donker verblind je jezelf, dan dim je vanzelf wel.
https://www.dalfsennet.nl/nieuws/379469 ... licht.html#
De kop van het artikel zegt "groot licht" en in het artikel wordt over "dim licht" gesproken wat ook veel logischer klinkt, het zijn wel twee compleet verschillende verlichting vormen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Help, er is geen middenstreep meer

Ongelezen bericht door Theotrucker »


witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Help, er is geen middenstreep meer

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier nog een. Alleen kan ik niet goed zien of de derde letter nu een s of een e is. Zal wel het eerste zijn denk ik.

https://www.flickr.com/photos/michielve ... 271856745/

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Help, er is geen middenstreep meer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zou het niet zo zijn, dat de auto’s toen overwegend nog niet met mistlampen uitgerust waren?

Gesloten