LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Maximum snelheid

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Tomaatje11
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2016 21:31

Maximum snelheid

Ongelezen bericht door Tomaatje11 »

Vaal moet ik op de tomtom kijken hoe hard ik mag rijden. Deze wisselt soms voor honderd meter en aan de weg is het ook niet te zien. Nu word er weer gesproken over overal 30 in de bebouwde kom.
Waarom niet meer standaard. 100 op de stelwegen 80 op doorgaande wegen 60 op rondwegen en polderwegen en 40 in de bebouwde kom en stapvoets in een woonerf. Geen uitzonderingen en niet langzamer voor 200m. Het lijkt me duidelijk en veiliger.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja. Gewoon borden kijken lijkt me veiliger.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

En dan vergeet u de autowegen waar je ook 100 mag. Behalve op gelijkvloerse kruisingen, daar is 100 te snel. En op provinciale wegen mag je inderdaad 80, maar ook zijn situaties waarbij dat te snel is. In de buurt van campings of daar waar veel in- en uitritten zijn wordt dan op dat stukje de snelheid verlaagd.
Je kan simpelweg niet iets vastleggen wat voor alles geldt. Overal zijn uitzonderingssituaties voor te bedenken wat de verkeersveiligheid ten goede komt.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij is het al redelijk standaard. Overigens, van de TomTom weet ik het niet, maar de navigatiesystemen in elektrische auto's zijn niet optimaal nauwkeurig. Dan wordt er in eerste instantie 50 aangegeven waar je 80 mag of zoiets, pas na enkele tientallen meters verandert het in de juiste snelheid. Kan ook haast niet anders volgens mij.

Ik zou me dus niet blind staren op de TomTom voor de snelheid, dat is een hulpmiddel, maar meer ook niet.

sake1987

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door sake1987 »

Moet mijn Carmin geregeld up daten om de verandering in het wegennet up date te houden.

Maar net wat Moneyman zegt, let op de borden.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar, dan moeten die borden er wel zijn, of moet je ze nét niet gemist hebben. Als ik hier het buurdorp uitrijdt is er bijvoorbeeld geen bord einde bebouwde kom, dus wanneer je naar 80 kan, moet je maar raden - of naar de andere kant van de weg kijken, daar zie je de achterkant van het bord 'bebouwde kom'. En dan is het sowieso de vraag of je 80 mag of toch maar 60. Dat staat nergens aangegeven.

En het overkomt me wel vaker dat ik het even niet weet, 60 of 80.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Als je zelf niet de borden wilt bekijken moet je een auto kopen die dat voor je doet. Mijn nieuwe auto doet het feilloos. Ik ben er eerlijk gezegd over verbaasd hoe nauwkeurig dat gaat. Zelf kleinere borden worden goed herkend. En zodra je er voorbij rijdt is het aangepast op het dashboard (en als ik een extra optie had aangekruist, wat ik niet gedaan heb want te duur, had de auto zelf de snelheid nog kunnen aanpassen ook a.h.v. de borden). En zo'n systeem is een stuk betrouwbaarder dan een navigatiesysteem die het uit z'n eigen database haalt. Ook bij tijdelijke wegwerkzaamheden bijvoorbeeld weet een systeem in de auto de juiste snelheid.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ach, ik denk ook wel ooit als ik op bepaalde wegen rijd, dat ze de snelheid daar best wel kunnen verhogen. Maar dan is het bijvoorbeeld nog net binnen de bebouwde kom ofzo. Bijvoorbeeld wegen tussen plaatsen die samen zijn gesmolten. Vroeger een 80-weg, nu ineens een 50-weg. En natuurlijk staan ze daar dan altijd te flitsen en dan claimen ze dat het voor de veiligheid is. Nee, dan moet je op plekken staan waar de maximumsnelheid er is, omdat het anders onveilig wordt.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door D34M0N »

Tomaatje11 schreef:
17 jan 2021 21:30
Vaal moet ik op de tomtom kijken hoe hard ik mag rijden. Deze wisselt soms voor honderd meter en aan de weg is het ook niet te zien. Nu word er weer gesproken over overal 30 in de bebouwde kom.
Waarom niet meer standaard. 100 op de stelwegen 80 op doorgaande wegen 60 op rondwegen en polderwegen en 40 in de bebouwde kom en stapvoets in een woonerf. Geen uitzonderingen en niet langzamer voor 200m. Het lijkt me duidelijk en veiliger.
Dat lijkt mij ook. Ik heb vaak de indruk dat het bewust steeds verwarrender wordt gemaakt, in de hoop meer geld binnen te kunnen halen met boetes.

Maar goed, als je wilt dat er wat veranderd dan is het zinvoller om te lobbyen bij politieke partijen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

witte angora schreef:
17 jan 2021 22:39
Maar, dan moeten die borden er wel zijn, of moet je ze nét niet gemist hebben. Als ik hier het buurdorp uitrijdt is er bijvoorbeeld geen bord einde bebouwde kom, dus wanneer je naar 80 kan, moet je maar raden - of naar de andere kant van de weg kijken, daar zie je de achterkant van het bord 'bebouwde kom'. En dan is het sowieso de vraag of je 80 mag of toch maar 60. Dat staat nergens aangegeven.

En het overkomt me wel vaker dat ik het even niet weet, 60 of 80.
Als er geen bord einde bebouwde kom is, rijdt je strikt genomen nog in de bebouwde kom. Tenzij het bord door iemand verwijderd is, maar dan moet je dat bij de gemeente melden.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Nijogeth schreef:
17 jan 2021 22:43
Ach, ik denk ook wel ooit als ik op bepaalde wegen rijd, dat ze de snelheid daar best wel kunnen verhogen. Maar dan is het bijvoorbeeld nog net binnen de bebouwde kom ofzo. Bijvoorbeeld wegen tussen plaatsen die samen zijn gesmolten. Vroeger een 80-weg, nu ineens een 50-weg. En natuurlijk staan ze daar dan altijd te flitsen en dan claimen ze dat het voor de veiligheid is. Nee, dan moet je op plekken staan waar de maximumsnelheid er is, omdat het anders onveilig wordt.
Meestal zijn die snelheden verlaagd op verzoek van de bewoners in die gebieden.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat is eigenlijk totale onzin. Bewoners zouden er echt geen zeggenschap in moeten hebben. Daar zijn de instanties voor om dat te bepalen. Ze gaan toch ook niet de snelheid bij mij in de straat verhogen, omdat ik graag wat harder rijd?

Heb wel eens gehad dat iemand me aansprak toen ik 60 reed, waar ik 50 mocht. Vroeg of ik ook zo door mijn eigen straat zou rijden. Stond ik net voor mijn huis :)

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
17 jan 2021 22:57
Dat is eigenlijk totale onzin. Bewoners zouden er echt geen zeggenschap in moeten hebben. Daar zijn de instanties voor om dat te bepalen.
Enige wat die bewoners doen is juist aankloppen bij die instanties.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door scontra »

Tomaatje11 schreef:
17 jan 2021 21:30
Vaal moet ik op de tomtom kijken hoe hard ik mag rijden. Deze wisselt soms voor honderd meter en aan de weg is het ook niet te zien.
Er staan niet voor niets borden langs de weg waarmee de toegestane snelheid wordt aangegeven.
De snelheid die daar bij hoort controleer je met je snelheidsmeter.
Ook de wegbelijning geeft aan op welk soort weg je rijdt, maar dan moet je wel (uit het hoofd) weten welke snelheid bij welke belijning is toegestaan.
Maar ja, als je op het Tomtommetje zit te staren, dan mis je mogelijk de borden, zie je de belijning niet en/of mis je misschien ook nog wel het zicht op een medeweggebruiker.

Oogjes op de weg en luisteren naar de vriendelijke stem van je TomTom, maar zelf blijven beslissen of je de aangegeven rijadviezen al dan niet zou moeten/kunnen/willen volgen. :oops: :wink:

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door Nijogeth »

scontra schreef:
18 jan 2021 10:36
Oogjes op de weg en luisteren naar de vriendelijke stem van je TomTom, maar zelf blijven beslissen of je de aangegeven rijadviezen al dan niet zou moeten/kunnen/willen volgen. :oops: :wink:
Niets zo vervelend als geluid uit de TomTom. Dat zet ik altijd uit. Maar ik heb wel aan een half oog genoeg om te zien waar ik heen moet, dus ik kan zonder mijn ogen van de weg te halen zien waar ik heen moet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
18 jan 2021 07:52
Nijogeth schreef:
17 jan 2021 22:57
Dat is eigenlijk totale onzin. Bewoners zouden er echt geen zeggenschap in moeten hebben. Daar zijn de instanties voor om dat te bepalen.
Enige wat die bewoners doen is juist aankloppen bij die instanties.
Hier heeft de politie vorig jaar op social media gevraagd om situaties aan te melden waar men als burger van vond, dat er wel eens gehandhaafd kon worden. Daar hebben ze een top-5 van gemaakt, niet bekend gemaakt uiteraard, en die zijn ze ook gaan handhaven.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het ergste is dat Nijogeth niet jonger dan 25 is ;)

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En als iemand rijervaring heeft, dan ben ik het juist. Pas geleden een keer de schatting gemaakt dat ik wel boven de 2 miljoen kilometer moet uitkomen in de bijna 13 jaar dat ik mijn rijbewijs heb.

Ik snap heel goed dat het om algemene veiligheid gaat. Vandaar dus dat ik aangeeft dat er per situatie gekeken moet worden en niet altijd maar standaard regeltjes. Ik ken ook wegen waar 80 staat, maar waar je in het donker echt niet met 80 moet rijden.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ken wegen waar je 60 mag, maar waar je fietsers met moeite kunt inhalen, en tegenliggers passeren gaat al helemaal niet zonder de berm in te duiken. Soms staan er ook nog bomen, dat maakt het allemaal nog wat spannender. Helemaal als je er een sport van maakt om 85 te rijden waar je 60 mag.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Maximum snelheid

Ongelezen bericht door scontra »

Nijogeth schreef:
18 jan 2021 12:00
t. Pas geleden een keer de schatting gemaakt dat ik wel boven de 2 miljoen kilometer moet uitkomen in de bijna 13 jaa[/b]r dat ik mijn rijbewijs heb.


Overdrijven is een vak op zich en zelfoverschatting is een ernstig gemis, maar in 13 jaar minimaal 160.000km (honderdzestigduizend) per jaar afleggen en dan ook nog eens hier 7 dgn. per week actief te zijn, daar is echt geen superlatief voor te bedenken. :oops: :wink:

Gesloten