Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Andere onderwerpen over auto en vervoer

Wat vind jij ervan dat de maximumsnelheid op snelwegen omlaag gaat vanwege de stikstofuitspraak?

Onzin, dit gaat automobilisten teveel tijd kosten.
4
7%
Onzin, dit zet toch geen zoden aan de dijk. Kunnen ze niks anders bedenken?
15
25%
Dit is lang niet genoeg. Breng liever de maximumsnelheid overal omlaag naar 100 of zo.
10
16%
Prima, beter voor het milieu.
8
13%
Prima, hadden ze al veel eerder moeten doen.
17
28%
Ach, ik rijd toch geen auto.
7
11%

Totaal aantal stemmen: 61

Moneyman

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
04 sep 2019 06:59
Moneyman schreef:
03 sep 2019 12:27
fonsflons schreef:
03 sep 2019 12:24
Gewoon de benzine belachelijk duur maken. Dan rijden we alleen nog wat noodzakelijk is en verdwijnen een hoop onnodige auto's uit het verkeer.
Als dit waar zou zijn, zouden we al sinds jaar en dag geen auto meer rijden.
Tuurlijk is dat waar. Maar de benzine is niet belachelijk duur, en zelfs goedkoper dan in 2012. Bij belachelijk duur denk ik aan bijvoorbeeld 10 euro per liter
Een product dat voor 62% uit accijns en belasting bestaat, valt voor mij in de categorie "belachelijk duur". Zeker omdat het percentage accijns in de afgelopen 10 jaar ook nog eens met 12% is gestegen.

Los daarvan is het een illusie om te denken dat een hoge prijs ervoor zorgt dat er alleen nog noodzakelijke kilometers gemaakt worden. Dat heeft de praktijk op allerlei fronten al lang bewezen.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons »

Ben ik het niet mee eens. Het liefst zou ik iedere dag uit eten, maar vanwege de hoge kosten (in vergelijking met zelf koken) doe ik dat niet. Echter kan ik het mij wel veroorloven dit meerdere keren per maand te doen. Ik ken mensen die het meerdere keren per week kunnen en mensen die het meerdere keren per jaar kunnen. Het is een luxe.

Als de gemiddelde Nederlander er niet over hoeft na te denken of hij lopend/fietsend danwel rijdend boodschappen gaat doen lijkt mij dat er nog wel wat rek in de benzineprijs zit voordat deze belachelijk duur is.

Belachelijk duur is natuurlijk een begrip dat van persoon tot persoon verschilt, en of het de oplossing is weet ik ook niet. Daar zullen best al slimmere mensen dan mij over nagedacht hebben :mrgreen:
Maar ik denk wel dat het meer zoden aan de dijk zet als half Nederland fietsend de kids naar school brengt of boodschappen doet (korte overbodige ritjes) dan van 130 naar 120.

Overigens vind ik het prima zoals het is. Ik moest gisteren even op en neer naar onze zuiderburen en heb een kleine 400 km snelweg gereden. Op de heenweg was het druk, dus relaxed de cruise op 110 en nergens last van gehad. Op de terugweg was de snelweg leeg en de cruise net onder de maximum snelheid.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Moneyman schreef:
04 sep 2019 08:16
Een product dat voor 62% uit accijns en belasting bestaat, valt voor mij in de categorie "belachelijk duur". Zeker omdat het percentage accijns in de afgelopen 10 jaar ook nog eens met 12% is gestegen.

Los daarvan is het een illusie om te denken dat een hoge prijs ervoor zorgt dat er alleen nog noodzakelijke kilometers gemaakt worden. Dat heeft de praktijk op allerlei fronten al lang bewezen.
Gecorrigeerd naar inflatie is de benzineprijs in grote lijnen sinds 1970 niet veel gestegen. Uiteraard zijn er wat pieken, zoals tijdens de oliecrisis, begin jaren '80 en aan het begin van dit decennium, maar de trend is toch dat de benzineprijs in reële euro's of guldens niet veel verandert en de inflatie behoorlijk volgt.

Het overheidsbeleid is in de praktijk dus niet bepaald erop gericht om via prijsmechanismen het brandstofverbruik te verminderen (minder km dan wel minder uitstoot). Dus om te beweren dat allang bewezen is dat hogere kilometerprijs leidt tot minder kilometers vind ik binnen Nederland wat voorbarig. Zeker omdat op veel andere gebieden is gebleken dat financiële prikkels wel tot gedragsverandering leidt.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Even de Pol getest...zowel 1e als laatste ingevuld en beide 3% erbij!
Hopelijk gaan ze die snelheid op dezelfde manier controleren.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons »

Lol ,ik denk dat radar inderdaad daar even naar moet kijken. Je kunt letterlijk alle opties invullen en ziet alles wijzigen. Dan vink je er 1 aan en zie je weer alles wijzigen...daarna willekeurig 4 aanvinken, en hoppa ..wederom verschuift alles

Plaats reactie