LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Andere onderwerpen over auto en vervoer

Wat vind jij ervan dat de maximumsnelheid op snelwegen omlaag gaat vanwege de stikstofuitspraak?

Onzin, dit gaat automobilisten teveel tijd kosten.
4
7%
Onzin, dit zet toch geen zoden aan de dijk. Kunnen ze niks anders bedenken?
15
25%
Dit is lang niet genoeg. Breng liever de maximumsnelheid overal omlaag naar 100 of zo.
10
16%
Prima, beter voor het milieu.
8
13%
Prima, hadden ze al veel eerder moeten doen.
17
28%
Ach, ik rijd toch geen auto.
7
11%
 
Totaal aantal stemmen: 61

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
03 sep 2019 15:20
die formule die het SWOV gebruikt is puur op basis van hetzelfde aantal ongevallen gebaseerd.

Is dat zo? Heeft u de opening gelezen?
SWOV schreef:In zijn algemeenheid geldt dat, bij gelijkblijvende omstandigheden, een snelheidsverhoging gepaard gaat met meer slachtoffers; een snelheidsverlaging met minder slachtoffers (Nilsson, 1982; Aarts & Van Schagen, 2006; Elvik, 2009, Elvik, 2013).

Uw logica over het verhogen van de maximumsnelheid om minder verkeer op de weg te krijgen is verbluffend.

Met uw afsluitende opmerking
Nijogeth schreef:Uiteraard is alles afhankelijk van of de mensen in staat zijn na te kunnen denken in het verkeer en daar zit meestal het grootste probleem.
ben ik het hardgrondig eens. Gewoon opletten kan ook geen kwaad overigens.

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja goh, dat eerste is exact wat ik zeg. Het gaat daar niet om dat er bij bepaalde snelheden meer ongelukken gebeuren, maar het gaat er alleen om dat er bij hogere snelheden grotere gevolgen zijn en daar wordt een tabel voor gegeven.

Overigens klopt mijn logica omtrent het hebben van minder verkeer op de weg bij een hogere maximumsnelheid wel, maar uiteraard blijft spelen er zoals altijd meer factoren mee.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door Erthanax »

U heeft gelijk, ik heb er werkelijk niets van begrepen, zoals ook elders bij SWOV te lezen valt. Mijn fout. Excuses.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door witte angora »

O, maar ik snap de theorie wel. Stel dat je met 100 km een uur nodig hebt om van A naar B te komen, dan heb je met 200 km slechts een half uur nodig. Helaas zitten er nogal eens van die bejaardenbakken op de weg, zijn er nogal wat die niet kunnen rijden of invoegen, die niet in de spiegel kijken of er een met 200 aan komt sjezen; en daardoor krijg je niks anders als gedoe en ongelukken.

Hoe mooi zou het zijn als iedereen gewoon 200 zou rijden. Dan zouden de wegen slechts de helft van het aantal auto's bevatten die ze nu bevatten.

Helaas is dat niet zo. En zal het ook nooit zo worden. Het is maar theorie die ik zelf ook wel eens uitgedacht heb.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door kweenie »

Heerlijk toch, bij ieder topic over (verhogen/verlagen van) de maximumsnelheid stroomt het topic vol met de zelfde onzinnige reacties van die koude grond verkeerskundigen die het allemaal zo goed weten. Altijd leuk om te lezen.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Sta je stil in de file, terwijl er 50 op de matrixborden staat. Onbegrijpelijk. Ik tel tot 3 en dan allemaal tegelijk gaan rijden. Opgelost!

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door gosewijn »

:D WA. die goede oude tijd ,toen kon het nog. :D

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar in de goede oude tijd had je geen auto's die 200 konden. Althans, ik kan me ze niet herinneren.

Overigens ben ik er juist voorstander van om terug te gaan naar 100. Het rijdt toch wat relaxter, zo ervaar ik het tenminste wel.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Jaren 70 had ik een cresida top 200.

Relax rijden kan juist gevaarlijk zijn .

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
03 sep 2019 12:27
fonsflons schreef:
03 sep 2019 12:24
Gewoon de benzine belachelijk duur maken. Dan rijden we alleen nog wat noodzakelijk is en verdwijnen een hoop onnodige auto's uit het verkeer.
Als dit waar zou zijn, zouden we al sinds jaar en dag geen auto meer rijden.
Tuurlijk is dat waar. Maar de benzine is niet belachelijk duur, en zelfs goedkoper dan in 2012.

Bij belachelijk duur denk ik aan bijvoorbeeld 10 euro per liter

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

witte angora schreef:
02 sep 2019 15:18
Ik moet je zeggen, dan wil je invoegen, de enige mogelijkheid is achter een vrachtwagen die braaf 90 rijdt. Daar wil je voorbij, maar op de baan naast je scheuren ze stuk voor stuk met 130. Hoe kom je daar ooit tussen, met dat snelheidsverschil?

Echt veilig heb ik 130 nooit gevonden. Rijdt wel lekker weg, dat wel. Maar op de Nederlandse wegen is het toch wel hollen en stilstaan. Het schiet niet op nee.
Gewoon even wachten tot er ruimte is. Zie je in je spiegel ruimte, dan terugschakelen naar de 4e versnelling en goed gas geven. En niet bang zijn dat je eco turbo blokje een keer 4000rpm draait.

Je hoeft niet binnen 500 meter na het invoegen al op de linker baan te zitten. Soms moet je een paar kilometer wachten.

En oh ja, vooral wat afstand houden tot de vrachtwagen voor je. Dan heb je ruimte om al op de rechter baan wat te versnellen voordat de laatste auto voor het 'gat' je volledig voorbij is.

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
04 sep 2019 06:59
Moneyman schreef:
03 sep 2019 12:27
fonsflons schreef:
03 sep 2019 12:24
Gewoon de benzine belachelijk duur maken. Dan rijden we alleen nog wat noodzakelijk is en verdwijnen een hoop onnodige auto's uit het verkeer.
Als dit waar zou zijn, zouden we al sinds jaar en dag geen auto meer rijden.
Tuurlijk is dat waar. Maar de benzine is niet belachelijk duur, en zelfs goedkoper dan in 2012. Bij belachelijk duur denk ik aan bijvoorbeeld 10 euro per liter
Een product dat voor 62% uit accijns en belasting bestaat, valt voor mij in de categorie "belachelijk duur". Zeker omdat het percentage accijns in de afgelopen 10 jaar ook nog eens met 12% is gestegen.

Los daarvan is het een illusie om te denken dat een hoge prijs ervoor zorgt dat er alleen nog noodzakelijke kilometers gemaakt worden. Dat heeft de praktijk op allerlei fronten al lang bewezen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door kweenie »

Moneyman schreef:
04 sep 2019 08:16
Een product dat voor 62% uit accijns en belasting bestaat, valt voor mij in de categorie "belachelijk duur". Zeker omdat het percentage accijns in de afgelopen 10 jaar ook nog eens met 12% is gestegen.

Los daarvan is het een illusie om te denken dat een hoge prijs ervoor zorgt dat er alleen nog noodzakelijke kilometers gemaakt worden. Dat heeft de praktijk op allerlei fronten al lang bewezen.
Gecorrigeerd naar inflatie is de benzineprijs in grote lijnen sinds 1970 niet veel gestegen. Uiteraard zijn er wat pieken, zoals tijdens de oliecrisis, begin jaren '80 en aan het begin van dit decennium, maar de trend is toch dat de benzineprijs in reële euro's of guldens niet veel verandert en de inflatie behoorlijk volgt.

Het overheidsbeleid is in de praktijk dus niet bepaald erop gericht om via prijsmechanismen het brandstofverbruik te verminderen (minder km dan wel minder uitstoot). Dus om te beweren dat allang bewezen is dat hogere kilometerprijs leidt tot minder kilometers vind ik binnen Nederland wat voorbarig. Zeker omdat op veel andere gebieden is gebleken dat financiële prikkels wel tot gedragsverandering leidt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Even de Pol getest...zowel 1e als laatste ingevuld en beide 3% erbij!
Hopelijk gaan ze die snelheid op dezelfde manier controleren.

Gesloten