LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Andere onderwerpen over auto en vervoer
pietjeplus
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2014 01:13

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door pietjeplus »

ETimmermans schreef:Nog steeds zijn er automerken die Navteq kaarten gebruiken zonder dat de (jaarlijkse ??) updates gratis zijn. Een van deze merken is Mitsubishi. Koop je een business edition, dan moet je toch nieuwe updates kopen (prijs € 189,00 !!!), die dan ook nog eens niet bijgewerkt zijn.
Ook ik heb in het verleden (2010 en 2011) kaartwijzigingen doorgegeven (wegafsluiting in onze wijk en 30 km zones), maar tot op heden (ach we zijn pas 3-4 jaar verder :( ) zijn deze wijzigingen nog steeds niet verwerkt. Eigenlijk te belachelijk voor woorden als je ziet wat de updates kosten.
Ik print gewoon routewijzer van de ANWB uit dan kom je er altijd. ANWB is zo gek nog niet :D

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door eleven »

ETimmermans schreef:Nog steeds zijn er automerken die Navteq kaarten gebruiken zonder dat de (jaarlijkse ??) updates gratis zijn. Een van deze merken is Mitsubishi. Koop je een business edition, dan moet je toch nieuwe updates kopen (prijs € 189,00 !!!), die dan ook nog eens niet bijgewerkt zijn.
Ook ik heb in het verleden (2010 en 2011) kaartwijzigingen doorgegeven (wegafsluiting in onze wijk en 30 km zones), maar tot op heden (ach we zijn pas 3-4 jaar verder :( ) zijn deze wijzigingen nog steeds niet verwerkt. Eigenlijk te belachelijk voor woorden als je ziet wat de updates kosten.
Als je een Navi gaat kopen, ook de voor- en nadelen opzoeken.
Hier staat het al duidelijk vermeld.
bprosman schreef:
Ik kan een update kopen voor 199 euro.....
Daar heb je dubbel en dwars een TomTom voor die je zelf kunt updaten.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door olaf79 »

PJ 66 schreef:Probleem met die kaarten die op cd of dvd worden geleverd is dat ze feitelijk al weer oud zijn als je ze krijgt. Updaten zou gratis moeten zijn na de eerste aanschaf zoals bij zoveel producten. Telefoons, Blu Ray spelers TV's enz. Maar nee je moet een dure cd/dvd kopen van 140 euro of 250 euro op DVD. Ik denk dat Navteq zo zijn klanten gaat verliezen en mensen zelf maar gaan kopieren, al blijf je dan verstookt van updates die door het jaar heen veranderen.
Tuurlijk alles moet gratis zijn he. Denk je dat het voor navteq gratis om nieuw kaarten te maken?
Er zijn dus wel nieuwe kaarten maar jullie willen niet betalen. DAn is de klacht heel wat anders natuurlijk.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door olaf79 »

Seuter schreef:Het merk auto doet in dit geval niet terzake, omdat het om een draagbaar navigatiesysteem gaat. En eigenlijk doet ook het merk navigatiesysteem niet terzake, omdat het om de kaarten gaat. Het navigatiesysteem werkt naar behoren, maar de kaarten worden nauwelijks bijgewerkt, zelfs enkele jaren na het doorgeven van meldingen aan Navteq is 75% nog niet bijgewerkt.
Welk merk / type navigatiesysteem heb je. Garmin biedt lifetime updates tegen meerprijs en bij de topmodellen gratis. Je koopt alleen kaarten direct bij navteq als je een ingebouwd navigatiesysteem hebt vanaf fabriek. Die zijn inderdaad erg duur.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door olaf79 »

edsub schreef:Dat zeg ik: ik kan er nog mee leven dat die randweg niet op de dvd staat die 3 maanden later uitkwam, hoewel ik de indruk heb dat TomTom dit soort zaken wel altijd erg snel meeneem.
Maar de Navteq website kent de randweg OOK niet.
Teleatlas (Google maps) wel....
Navteq loopt dus hopeloos achter, terwijl hun klanten wel vrolijk betalen voor die verouderde kaarten.
En switchen naar een TomTom doe je ook niet als je zon prijzig af-fabriek systeem eenmaal hebt.
Google maakt zover ik weet zelf zijn kaarten. Het koopt alleen delen in bij TeleAtlas. Daar zijn de updates inderdaad erg actueel, regelmatig staan er wegen op die wegens vertraging nog niet open zijn... :lol:
Ze zijn dus TE actueel :D

JanSr
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 mar 2006 18:56

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door JanSr »

Niet alleen de updates zijn achterlijk, ook de verkooporganisatie lijkt diep in slaap.

J.l. vrijdag een West Europa set gekocht, met "snelle levering", gegarandeerd binnen twee werkdagen.
Gisterochtend bleek DHL het track nummer nog niet te kennen. Gebeld: dat pakket is bij ons nog niet binnen.
Hedenochtend Navteq (Here.com) gebeld. Dame aan de lijn die het niets interesseerde en ook niets kon. Omdat ik morgenochtend vertrek toch vervelend. Ze zou het doorgeven aan de betrokken afdeling.
Einde ochtend weer dezelfde dame aan de lijn. Wist niets, geen idee, nee, erachteraan bellen zou niet helpen. Dan maar annuleren? Opgelucht ging ze daar gretig op in.

Ik heb dat verhaal even samengevat en op de Here.com site een directeur gevonden met een e-mailadres.
Het blijkt een onderdeel van Nokia.
Binnen het uur een boetvaardig mailtje van die man en direct daarna een hooggeplaatste onderdaan aan de lijn die gaat proberen om het vandaag nog vanuit Venray bij mij thuis te krijgen. Gratis.

We zullen zien.

JanSr
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 mar 2006 18:56

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door JanSr »

Het wonder geschiedde: om 19:15 een bezwete koerier aan de deur met het pakketje.
Morgen dus met nieuwe (en ook nog gratis) kaarten op stap.

Soms helpt klagen.

hercu1965
Berichten: 107
Lid geworden op: 19 feb 2010 21:43
Locatie: rotterdam

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door hercu1965 »

Ik heb de allernieuwste Renault Trafic 1600 Bi Turbo 140 pk gekocht in 2015 , Tot mijn grote teleurstelling zit er een NAVTEQ navigatie in, DRAMA !
Het ding stuurt je constant dwars door de stad wat je uren extra kost , of je nu de korste / snelste of meest economische route in stelt maakt niets uit.
Voorbeeld; van de Ikea in Barendrecht naar Den Haag, dat is via de van brienenoord brug altijd sneller als via de maastunnel, altijd pakt hij de korste route dwars door de stad via de maastunnel met 50 stoplichten , terwijl je via de van brienenoordbrug er in DE HELFT VAN DE TIJD bent !
Ook de flitspaal waarschuwing is ronduit irritant, al 750 meter voor de flitspaal begint het ding te klingelen als een gek aan EEN stuk door tot aan die flitspaal, ook al rij je niet te hard ! Hij kijkt niet eens hoe hard je rijdt maar het irri belletje staat de hele tijd herrie te maken.

De Renault Trafic bevalt uitstekend, maar omdat je met geen mogelijkheid er een andere navigatie in kan zetten omdat het een speciale maat is, neem ik de volgende keer GEEN Renault meer !

Ook het Updaten is een drama, middels een USB stick eerst de Versie Updaten daarna kan je pas de kaarten Updaten om vervolgens 199 euro armer nog met ouwe meuk te zitten want een nieuwe Update betekend de situatie van 3 jaar terug.

De nieuwe A4 die van Vlaardingen naar Den Haag loopt zal pas bij de Update van 2019 zichtbaar zijn, te gek voor woorden toch ??

Ik snap autofabrikanten niet dat ze met een merk als Navteq in zee gaan, ik kan niet een goede recencie op het hele www vinden.

Navteq is je de hele dag ergeren aan slechtste navigatie software die er bestaat.

Helaas kan ik er niets anders van maken.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door bprosman »

Daarom voor mij gewoon een losse TomTom, vakantietijd komt er weer aan, voor de familie alles weer geupdate, diegenen die het nodig hadden, voor 12....13 Euro een nieuwe accu (na 7 jaar) en weer draaien.

bobvlas
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jun 2016 19:29

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door bobvlas »

Bagger!
Net terug uit Frankrijk met mijn peperdure nieuwe Japanse auto met ingebouwde navigatie en het is maar goed dat we de vertrouwde Michelingids hadden meegenomen. We werden over weggetjes gestuurd waar je met een tracktor niet eens durft te rijden en moesten wegen inslaan die er simpelweg niet waren.
In mijn woonplaats in NL kan hij de weg naar mijn huis niet vinden, iets wat TomTom 15 jaar geleden al had verholpen.

Ik ga kijken of ik een ander navigatiesysteem in de auto kan (laten) zetten en de kosten verhalen op de leverancier (zie ook de site van de ANWB)

JanSr
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 mar 2006 18:56

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door JanSr »

Tja, TomTom is nu eenmaal onovertroffen. Maar buiten NL ga je financieel onderuit als je vergeet Dataraming uit te zetten. En zonder dataraming is ook zo'n TomTom maar behelpen.

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door lichtstad »

JanSr schreef:Tja, TomTom is nu eenmaal onovertroffen. Maar buiten NL ga je financieel onderuit als je vergeet Dataraming uit te zetten. En zonder dataraming is ook zo'n TomTom maar behelpen.
Het is dataroaming!

Maar een TomTom werkt in het buitenland net zoals in NL.
Er komt GEEN dataroaming van pas, want deze werkt via de satelliet .

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

lichtstad schreef:
JanSr schreef:Tja, TomTom is nu eenmaal onovertroffen. Maar buiten NL ga je financieel onderuit als je vergeet Dataraming uit te zetten. En zonder dataraming is ook zo'n TomTom maar behelpen.
Het is dataroaming!

Een TomTom heeft geen dataroaming nodig , krijgt de signalen via de satelliet en heeft geen internet nodig.

Niet helemaal, , sommige modellen bieden live service aan welke via of een ingebouwde simkaart loopt of via Bluetooth verbinding van je smartfoon. Zo kun je dus bij terug komst NL voor verrassingen komen te staan.

Heb je Live services nodig in het buitenland ? Tsja das voor een ieder zelf om te beslissen maar voor GPS heb je ind geen dataroaming nodig. Of je moet nog een hele oude smartfoon hebben welke geen ingebouwde GPS heeft.

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door lichtstad »

Ik heb het over een TomTom apparaat en niet over een app via de phone.
Dat is dan geen TomTom, waarover hier wordt gesproken, maar de TomTom app. :wink:

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

lichtstad schreef:Ik heb het over een TomTom apparaat en niet over een app via de phone.
Dat is dan geen TomTom, waarover hier wordt gesproken, maar de TomTom app. :wink:

Ik schrijf nergens app voor de smartfoon, dat haal jij er zelf bij. Ik schreef - sommige modellen - Ik schrijf nergens app voor de smartfoon.

Het kan namelijk beiden, maar blijkbaar weet jij dat niet. Zal je inlichten:


Bv de tomtom go 5100 / 6100
http://www.tomtom.com/nl_nl/drive/car/

Deze hebben een ingebouwde simkaart welke liveservice biedt en waarvoor je GEEN aanvullende roaming kosten krijgt.

Model go 51 / 61 / 510 / 610
http://www.tomtom.com/nl_nl/drive/car/products/go-61/

Deze KAN een verbinding maken met je smartfoon waardoor je in buitenland voor hoge dataroaming kosten komt te staan.
Laatst gewijzigd door Radar op 20 jun 2016 17:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door Moneyman »

En hebben we al 16 berichten lang een discussie over dataroaming, hetgeen offtopic is en een hoog "ik moet gelijk hebben-gehalte" heeft.

Zullen we gewoon maar weer terug gaan naar het onderwerp: de waardeloze kaarten? Hetgeen overigens een bekend en vaak voorkomend probleem is bij veel fabrikanten waarbij op- of ingebouwde navigatie wordt geleverd. Al wordt dat langzamerhand wel beter, steeds meer merken bieden de eerste jaren gratis updates aan. In mijn nieuwste leaseauto (van begin dit jaar) kan ik drie jaar lang gratis periodiek updaten - en worden er ook daadwerkelijk nieuwe kaarten aangeboden.

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door lichtstad »

Moneyman schreef:En hebben we al 16 berichten lang een discussie over dataroaming, hetgeen offtopic is en een hoog "ik moet gelijk hebben-gehalte" heeft.

Zullen we gewoon maar weer terug gaan naar het onderwerp: de waardeloze kaarten? Hetgeen overigens een bekend en vaak voorkomend probleem is bij veel fabrikanten waarbij op- of ingebouwde navigatie wordt geleverd. Al wordt dat langzamerhand wel beter, steeds meer merken bieden de eerste jaren gratis updates aan. In mijn nieuwste leaseauto (van begin dit jaar) kan ik drie jaar lang gratis periodiek updaten - en worden er ook daadwerkelijk nieuwe kaarten aangeboden.
Onzin, lees het hele topic, dan zou je zien, dat hier mensen klagen, omdat ze oud kaartmateriaal of geen updates krijgen.
Dat jij drie jaar graties periodiek kunt updaten, hebben de vele posters ook gedacht, maar helaas pindakaas.
Dus over drie jaar laat het maar weten.

De naam van het Navi met het kaartmateriaal is dus een geheimpje, anders zouden andere misschien ook dit kunnen kiezen, als het blijkt goed te zijn.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zoals ik in de post die jij citeert al zei: er worden ook daadwerkelijk updates aangeboden. Daar hoef ik geen drie jaar op te wachten. Kies een Audi, VW, Seat of Skoda, met één van de meest uitgebreide navigatiesystemen, en voila!

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door lichtstad »

Moneyman schreef:Zoals ik in de post die jij citeert al zei: er worden ook daadwerkelijk updates aangeboden. Daar hoef ik geen drie jaar op te wachten. Kies een Audi, VW, Seat of Skoda, met één van de meest uitgebreide navigatiesystemen, en voila!
Dan heb je echt de berichten hier in dit topic niet gelezen. :shock:

Veel succes met de updates! :lol:

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik baseer me liever op eigen ervaringen dan op andermans posts. Updaten is geen enkel probleem.

Gesloten