LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Andere onderwerpen over auto en vervoer
thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door thecure »

En nu?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door Erthanax »

Weer examen aanvragen?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door Revoked »

Wat mij betreft horen mensen die na 4(!) keer afrijden nog steeds niet geslaagd zijn, helemaal niet achter het stuur en mogen ze rustig verder op de fiets/speedpedelec...
Je kunt voor je middelbare school diploma ook niet oneindig doorgaan...

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door sylvesterb »

GeorgeW schreef:Hoe kan het dat je overal in NL heel verschillende slagingspercentages hebt dat stond laatst nog in de krant van 70% in de Achterhoek tot geloof maar 36% in de randstad ?? Dat krijg je als je teveel macht bij 1 instelling onderbrengt die gaan daar misbruik van maken heel smerig proces dat praktijk examen van het CBR .
Laatst nog is 2015 en het betreft dan specifiek Almelo met een slagingskans van 69% en de 36% is in Rotterdam.

https://www.rijschoolpro.nl/rijschool/2 ... it-elkaar/

Wel het het zo dat er een grote afwijking is tussen de randstad en de provincies. Je verhaal dat het 1 oplichtingsboel is klopt cijfermatig niet. Zoals je het al aangeeft heeft het CBR alleenrecht waarom zouden ze enkel misbruik hiervan maken in de randstad. Zou het geen meer logische verklaring zijn dat het wat drukker is in de randstad?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door sjohie »

GeorgeW schreef:Het CBR is ook gewoon onbetrouwbaar en hebben het alleenrecht op rijexamens . Pas na een keer of 4 als ze je helemaal financieel uitgeknepen hebben mag je bij Rijkswaterstaat en daar slaagt wel een heel hoog percentage .Is bij mij 10 jaar geleden gebeurd ik reed precies hetzelfde als bij het examen van het CBR en nu kreeg ik wel ineens mijn rijbewijs. Helemaal in de regio Rotterdam is het diep triest en het CBR kan het altijd op onveilig rijgedrag gooien je hebt geen poot om op te staan. Nu snap ik best dat ze kritisch moeten zijn en niet iedereen kan slagen maar het CBR slaat er veel te ver in door. Hoe kan het dat je overal in NL heel verschillende slagingspercentages hebt dat stond laatst nog in de krant van 70% in de Achterhoek tot geloof maar 36% in de randstad ?? Dat krijg je als je teveel macht bij 1 instelling onderbrengt die gaan daar misbruik van maken heel smerig proces dat praktijk examen van het CBR .
Het lijkt me dat in de grote steden je als beginnend bestuurder vaker complexere situaties meemaakt, en dat er in die steden ook nog wel wat een wildgroei aan rijscholen/instructeurs is, die mensen wat te snel op examen laten gaan?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door renewouters »

GeorgeW schreef:Het CBR is ook gewoon onbetrouwbaar en hebben het alleenrecht op rijexamens .
Wat stel je voor? Marktwerking? Maar als ik sites als deze mag geloven is dat ook weer the root of all evil....

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door scontra »

Revoked schreef:Wat mij betreft horen mensen die na 4(!) keer afrijden nog steeds niet geslaagd zijn, helemaal niet achter het stuur en mogen ze rustig verder op de fiets/speedpedelec...
Je kunt voor je middelbare school diploma ook niet oneindig doorgaan...
Heeft u enig idee hoe gevaarlijk deze apparaten zijn in handen van iemand die een/dit voertuig niet kan beheersen? :wink:

GeorgeW
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 aug 2018 17:22

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door GeorgeW »


kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door kuklos »

GeorgeW schreef:kijk eens naar dit stukje https://www.rijschoolpro.nl/rijschool/2 ... mencentra/
Wat wil je hiermee zeggen?

GeorgeW
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 aug 2018 17:22

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door GeorgeW »

Revoked/scontra ik kon vroeger iemand die in 1 keer afrijden zijn rijbewijs had . Geloof het of niet maar die reed in een half jaar 2 auto's een meter korter. Het examen is een moment opname en wil verder niets zeggen over de kwaliteiten vd bestuurder want je gaat pas leren rijden als je je RB in je zak heb. Ik heb zeker een idee hoe gevaarlijk een auto is als je hem niet besturen kan ik zeg alleen dat het CBR er flink in door aan het slaan is wat de moeilijkheidsgraad van het praktijkexamen betreft dat is typisch Nederlands . Ik zie in mijn omgeving ook jonge gasten die dus na de zoveelste negatieve examenuitslag gewoon gaan rijden want dat ga je krijgen natuurlijk de pakkans is vrij klein en het autootje komt op naam van een ander die wel het rijbewijs heeft. Verder lees ik mensen die dus niet in de randstad afrijden slagen sneller want in grote steden is het rijden complexer?? slaat ook nergens op hoe weet het CBR of zo'n persoon niet in de stad gaat wonen of daar vaak moet zijn. De gun factor is er in de randstad gewoon veel minder bij het CBR

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door sylvesterb »

kuklos schreef:
GeorgeW schreef:kijk eens naar dit stukje https://www.rijschoolpro.nl/rijschool/2 ... mencentra/
Wat wil je hiermee zeggen?
Dat de cijfers uit 2015 niet afwijken van 2017. Wel blijkt uit hun analyse:

* De hoger scorende locatie van het CBR hebben % gezien meer tussentijds proef examen gedaan
* De hoger scorende locaties van het CBR nemen circa 3000 rij examens af en de lager rond de 20.000

Een conclusie trekken is lastig, maar denk dat de drukte en complexe verkeerssituaties in de randstad zeker een rol spelen. De rondtonde bij het CBR in Sloterdijk is een drama om goed te nemen en maakt wel standaard onderdeel uit van het examen.

Echter de beschuldiging dat het CBR het met opzet doet slaat nergens op dan zou je verwachten dat dit landelijk beleid is en zou je juist verwachten dat in de rustige locaties er meer zakkers zijn de wachttijden zijn daar ook korter. Niemand gaat express extra werkdruk creeeren omdat zijn werkgever een beleid opsteld die dit veroorzaakt, los dat het strafbaar zou zijn.

GeorgeW
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 aug 2018 17:22

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door GeorgeW »

wilhelmima1 schreef:
GeorgeW schreef:Het CBR is ook gewoon onbetrouwbaar en hebben het alleenrecht op rijexamens . Pas na een keer of 4 als ze je helemaal financieel uitgeknepen hebben mag je bij Rijkswaterstaat en daar slaagt wel een heel hoog percentage .Is bij mij 10 jaar geleden gebeurd ik reed precies hetzelfde als bij het examen van het CBR en nu kreeg ik wel ineens mijn rijbewijs. Helemaal in de regio Rotterdam is het diep triest en het CBR kan het altijd op onveilig rijgedrag gooien je hebt geen poot om op te staan. Nu snap ik best dat ze kritisch moeten zijn en niet iedereen kan slagen maar het CBR slaat er veel te ver in door. Hoe kan het dat je overal in NL heel verschillende slagingspercentages hebt dat stond laatst nog in de krant van 70% in de Achterhoek tot geloof maar 36% in de randstad ?? Dat krijg je als je teveel macht bij 1 instelling onderbrengt die gaan daar misbruik van maken heel smerig proces dat praktijk examen van het CBR .
Topic is van 11 maanden geleden :mrgreen:
Toch reageer je erop :mrgreen:

atlas1302

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Ga op vakantie naar Curaçao en haal daar eventjes uw rijbewijs, niet vergeten de examinator een appeltje voor de dorst te geven :wink:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door scontra »

GeorgeW schreef:Revoked/scontra ik kon vroeger iemand die in 1 keer afrijden zijn rijbewijs had .
Ik ben er zelf zo één, 4 rijlessen en de vijfde was voor het examen. Had al wel veel geoefend op grote parkeerplaatsen samen met m'n vader.
In 1 keer geslaagd, rij sinds 1964 en heb tot heden slechts tweemaal een aanrijding gehad waarbij de schuld bij mij lag (ff afkloppen)
De laatste is zo'n kleine 25 jr. geleden.
In mijn werkzame leven reedt ik zo'n klein 25 á 30.000 km. p.jr.
Nu nog zo'n kleine 15.000 p.jr.
Dus het kon toen nog wel, maar nu zou het onverantwoord zijn, aangezien het verkeer door de jaren heen zo is verveelvoudigd en ook veel agressiever is geworden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door scontra »

GeorgeW schreef:Revoked/scontra ik kon vroeger iemand die in 1 keer afrijden zijn rijbewijs had .
Ik ben er zelf zo één, 4 rijlessen en de vijfde was voor het examen. Had al wel veel geoefend op grote parkeerplaatsen samen met m'n vader.
In 1 keer geslaagd, rij sinds 1964 en heb tot heden slechts tweemaal een aanrijding gehad waarbij de schuld bij mij lag (ff afkloppen)
De laatste is zo'n kleine 25 jr. geleden.
In mijn werkzame leven reedt ik zo'n klein 25 á 30.000 km. p.jr.
Nu nog zo'n kleine 15.000 p.jr.
Dus het kon toen nog wel, maar nu zou het onverantwoord zijn, aangezien het verkeer door de jaren heen zo is verveelvoudigd en ook veel agressiever is geworden.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic berichten verwijderd door moderatie.

Eddied
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 aug 2018 09:44

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door Eddied »

Als het goed is heeft je instructeur jou er op voorbereid dat de kans aanwezig is dat er een examinator in opleiding kan zijn waardoor jouw instructeur niet mee kan met de rit, foutje van jouw instructeur dus en niet van het CBR. Daar komt bij, later ga je ook zonder instructeur de weg op, dan moet je ook zonder kunnen.
Verder zak je niet op 1 enkel puntje of het moet een gevaarlijk puntje zijn geweest. Niemand was er bij maar het kan zo maar zijn dat je je snelheid bij deze versmalling nog te hoog had, is dus gevaarlijk. Daar komt bij dat jij zo weinig ervaring hebt dat het niet mogelijk is dat jij de juiste beoordeling kan geven.
Ook is het zo dat een examinator in opleiding voordat hij jou de uitslag geeft hij/zij dit eerst overlegt met zijn/haar mentor.

Ook is het bekend dat kandidaten die eenmaal een negatieve uitslag te horen hebben gekregen zich nog maar een enkel puntje weten te herinneren en wat er nog meer gezegd is geheel vergeten zijn.

Dus al met al denk ik dat je wel degelijk terecht gezakt bent, maar wees blij, stel dat je dat paje wel gehad had dan was jij met onvoldoende ervaring alleen verder gegaan met zo'n moordapparaat, moet je toch niet willen?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien dat ze in het Oosten van het land beter les geven?

Ik heb indertijd in Lelystad bij 3 verschillende rijscholen gelest, maar een echt succes was het niet. Daarna overgestapt naar een rijschool in Harderwijk, en wat een verschil! Bij de eerste 3 was het alleen rondjes rijden door lege wijken, en een hoop geschreeuw en gescheld als iets niet meteen lukte. De laatste zocht echt de uitdagingen op, en het was oefenen, oefenen, oefenen tot ik een bepaald materiaal onder de knie had, en dan hop - volgende materiaal. Tot hij onverwacht zei dat ik klaar was voor het examen. En ik was er klaar voor - in één keer geslaagd. Die man had een slagingspercentage van 96, in tegenstelling tot de drie anderen. En dat verbaasde me niks.

Het is makkelijk om de fout bij het CBR te zoeken, maar zou het ook bij de manier van lesgeven, en bij de kandidaten kunnen liggen?

Eddied
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 aug 2018 09:44

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door Eddied »

Er is idd een verschil in lesgeven. Per provincie, per stad, per rijschool.

Het probleem is dat wij steeds vaker meemaken dat leerlingen komen en bij de eerste les al over examen beginnen te miepen. Want zo zeggen ze, een vriend van mij heeft ook na 20 lessen examen mogen doen!
Het verbaast mij/ons dan altijd dat ze al niet bij diezelfde rijschool zijn gaan rijden!
Het verbaast ons/mij dat er (volgens leerlingen) meer mensen met maar 20 lessen zijn geslaagd als dat onderzoeken aantonen dat dat niet zo is.
En dan heb je nog de ouders. Die vinden dat hun prinsje/prinsesje best wel met 20 lessen al examen kan doen! Ze hebben er geen ene reet verstand van, weten eigenlijk niet waar ze over lullen maar ja, hun prinsje/prinsesje kan dat wel want zij hebben zelf ook...... En ja rijlessen kosten ook duur hé! Dat laatste is weer vreemd, voor n school maakt het niet uit wat het kost, al moeten ze droog brood eten maar prinsje/prinsesje moet naar beste school, schijnt belangrijk voor later te zijn. Geen ouder die naar mijn idee een school uitkiest op basis van de kosten.
Maar als het op n rijschool aankomt dan moet het ineens de goedkoopste zijn! ook iets voor later en waar je een heel groot gedeelte van je verdere leven mee moet doen maar met het verschil er bij dat het ook nog een verschil kan maken van leven en dood.
En ja, dan kijken ze enkel naar de lesprijs, kijken niet wat ze er eigenlijk voor krijgen en woerden eigenlijk belazerd waar ze bij staan. En ja, dan zijn er rijscholen die daar gretig gebruik van maken, bieden rijles aan voor €25,- en niemand die dan vraagt: "hoe kan dat nou?" een schilder kost al €40,- en die heeft geen dure auto, verzekering enz. En deze ouders betalen met gemak €350,- voor een examen, €102,- is voor het C.B.R. en de rest onkostenvergoeding voor rijjschool, je kan dus wel nagaan dat deze rijscholen helemaal niet gebaat zijn dat je gelijk in 1x slaagt, hun verdienmodel zit in de examens. En iedere km die ze met jou rijden kost hun geld, dus hoe minder kilometers hoe beter voor hun portemonnee.
Ik krijg soms leerlingen van zo'n beunhaas, zijn ze 1x op n snelweg geweest of alleen maar op de snelweg (halen/brengen andere leerlingen) en dan mogen wij eerst het fout aangeleerde gedrag gaan afleren waardoor die prinsjes/prinsesjes weer gaan klagen dat het zo lang duurt.
Als het goed is is het niemand ontgaan dat het C.B.R. momenteel eerder examens afbreekt en de sanctie heeft opgelegd dat ze pas 6 weken later opnieuw kunnen aanvragen, da's nietom meer te verdienen, ze hebben het al rete druk maar da's enkel om jullie een klein beetje te beschermen tegen je eigen onkunde en ongeduld en van die van jullie ouders.

Het is dat ik nog wat gaten in mijn agenda heb en er ook van moet leven maar er zijn rijscholen die nieuwe leerlingen weigeren die van zo'n beunhaas komen, veel te veel gedoe! zodra mijn agenda geheel vol zit zal ook deze groep door mij als eerste geweigerd worden.
Uiteindelijk ben je op het einde van de rit meer kwijt!
Goedkoop is duurkoop, dat weten we allemaal. En voordat je begint dat je meer betaalde dan €25,- een normale prijs voor een rijles zou €55,- moeten zijn maar geen rijschool die dat durft kan vragen, juist door de concurrentie van die beunhazen.
En die beunhazen? ach, die schrijven zich om de 5 jaar weer in bij de kvk onder een andere naam of hebben er gewoon een andere baan bij!

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Eddied. Waarom worden die beunhazen niet aangepakt door het CBR? Dan lijkt me dat het grootste probleem daardoor al opgelost is.

Gesloten