LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Andere onderwerpen over auto en vervoer
dlanor
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 sep 2008 18:42

Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door dlanor »

Ik ben oud Nederlander van in de 60 en woon al 24 jaar in Finland.
Vorig jaar een auto verkregen uit erfenis van mijn vader en mee naar Finland genomen, ingevoerd en geregistreerd. Op een familie bezoek in 2019 met de auto en legaal geparkeerd bij de flatwoning van een kennis(November 2019).
Een legale, gratis openbare parkeer gelegenheid voor onder andere de bewoners en bezoek en waar ik logeerde bij een kennis in één van de flats.

De politie Utrecht heeft de auto 's avonds in beslag genomen want er zit een buitenlandse kenteken plaat op(Fins dus) maar in het glas van de ramen staat het oude NL kenteken gegraveerd. En er lagen wat bladeren op de auto van de bomen(het was herfst).

Ikzelf was vanwege een noodgeval terug gevlogen naar Finland voor een paar dagen en zou weer terug vliegen om de auto op te halen een week later.
28 November belt de politie mij op in Finland, dat de auto in beslag is genomen omdat ze de eigendom in twijfel trekken vanwege het oude NL kenteken in de ramen en de Finse kenteken platen.
Er zou onderzoek plaats vinden.

Ik hoefde dus niet terug naar Nederland voorlopig om de auto op te halen en moest mijn ticket annuleren.

Gisteravond belde de betreffende agent mij, dezelfde die mij belde toen hij de auto in beslag had genomen en vertelde dat de auto door de politie zou vrijgegeven worden en we hem konden ophalen bij de Domeinen in Soesterberg.
Wederom was het nummer van de politie afgeschermd, m.a.w. geen nummer herkenning.

De domeinen vertelde echter, toen ik contact opnam, dat het openbaar ministerie al opdracht had gegeven tot verkoop van de auto en zou de auto binnen nu en een week verkocht worden.
Ook geloofde de domeinen niet dat de politie mij persoonlijk gebeld had. Maar dat wordt nu uitgezocht. (naam en badge nummer van de politieman is bekent.

Ombudsman aangeschreven maar het zou niets uithalen volgens de domeinen, het OM heeft opdracht gegeven de auto te verkopen dus pech gehad......

Het enige wat we moesten meenemen is bewijs, ten tijde van het ophalen, dat we de auto uit de erfenis van mijn vader hebben verkregen en wij dus(ik of mijn zoon) ons moeten legitimeren.

Procedure is niet gevolgd, de domeinen heeft ons niet op de hoogte gesteld dat ze de auto hadden, er is geen strafbaar feit gepleegd, geen bekeuring, zelfs geen kosten als we de auto gaan ophalen. De politie had de auto moeten vasthouden tijdens het onderzoek en vrijgeven toen er niets aan de hand bleek.
Geen contact telefoonnummer van de betrokken agent, geen email adres, geen contact mogelijkheid.

Heel raar en de kans om de auto terug te krijgen is vrijwel kansloos, bureaucratie, paarse krokodil, van het kastje naar de muur.
We moesten van de domeinen zelf maar uitzoeken hoe en wat en het OM bellen maar die weten het ook niet.

Klacht in gediend bij de politie, Ombudsman aangeschreven. maar de tijd verstrijkt, in de tussentijd zal de auto verkocht zijn als er enige reactie gaat komen.

Dat zo iets in Rusland kan gebeuren zou ik kunnen begrijpen, maar in Nederland........

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door berndv »

Ik zou werkelijk niet weten wat hier een goede stap in zou zijn. Alles wat ik zelf zou doen heeft u inmiddels geprobeerd.

Wat eventueel nog te proberen valt, hoewel ik zo wat lastig kan inschatten of dit nadelige gevolgen gaat hebben, dat is dat u online bij de politie aangifte doet van diefstal van uw auto, want dat is wat er feitelijk gebeurd is.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Misschien vind u hier antwoorden op uw vragen.
https://www.om.nl/onderwerpen/beslag/

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Diefstal zal het wel niet zijn, omdat het gaat om het handelen van overheidsdienaren in de uitvoering van hun functie, maar er lijkt wel het een en ander behoorlijk fout te zijn gegaan. Nogal Kafkaësk, allemaal.

Ik vrees dat dit een lang bureaucratisch gevecht gaat worden. Ik vrees dat u er rekening mee moet houden dat u uw auto niet meer terugkrijgt. U zult dan wel een schadevergoeding kunnen krijgen, maar die is vast minder dan wat de auto voor u waard was.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door berndv »

Ik heb in de link van kolibrie wel iets gevonden:
Mijn voer- of vaartuig zou ik terugkrijgen maar blijkt al vernietigd of verkocht. Wat nu?

Het Openbaar Ministerie mag direct na de in beslagname de voorwerpen, die aan waardedaling onderhevig zijn vervreemden of verkopen. Als later de rechter toch beslist tot teruggave wordt de verkoopopbrengst als schadevergoeding aan de eigenaar uitbetaald. Bij vernietiging krijgt u de taxatiewaarde uitgekeerd. Deze beslissing wordt vaak ook in het belang van verdachten genomen. Auto’s die in de opslag staan kunnen snel aan waarde verliezen.
En een auto valt in de categorie die aan waardedaling onderhevig zijn. Dus óf zelf meebieden, het geld krijgt u schijnbaar terug, of hopen dat er hoog geboden wordt, zodat u nog enigszins een fatsoenlijke vergoeding krijgt.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch vreemd. Als er andere Nederlandse kentekenplaten op zouden zitten zou de dienstdoende ambtenaar inderdaad de nodige scepsis kunnen hebben. Maar nu er finse platen op zitten moet het toch wel redelijk duidelijk zijn dat de auto is uitgevoerd. Lijkt mij tenminste.

Wat je zou kunnen doen is de auto op een publieke veiling terug kopen. De opbrengst krijg je later wel weer terug als blijkt dat de auto onterecht tegen een idioot lage prijs verkocht is - immers, Finse kentekenplaten betekent invoer naar Nederland, terwijl het oude kenteken ook nog in de ramen is gegraveerd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door berndv »

witte angora schreef:
09 jan 2020 14:05
Maar nu er finse platen op zitten moet het toch wel redelijk duidelijk zijn dat de auto is uitgevoerd.
Als daarvoor de normale logische stappen voor gevolgd zijn, moet het een koud kunstje zijn, zelfs iedere particulier kan bij de rdw zien of de auto de status geëxporteerd heeft. Ik lees het alleen niet zo letterlijk in het verhaal van ts. Ik lees alleen:
dlanor schreef:
09 jan 2020 13:21
mee naar Finland genomen, ingevoerd en geregistreerd
Het is niet voor ieder land noodzakelijk om een auto eerst voor export aan te melden alvorens ze de auto in dat land als geïmporteerd willen melden.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Elke week in de Telegraaf staat artikel van de nationale ombudsman. Daar lees ik wel eens dat in gevallen waarbij de tijd dringt u ze ook kunt bellen waarbij ze, indien mogelijk, u met voorrang helpen. Dat is nog de moeite waard.


https://www.nationaleombudsman.nl/klach ... /uw-klacht
Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 17:00 uur gratis op 0800 - 33 55 555. Bellen vanuit het buitenland: +31 70 356 35 63

Het artikel hierboven spreekt over een situatie waarbij pas na verkoop bleek dat iemand recht heeft op teruggave...en in dit geval weten ze dat 90 voorhand. Dat maakt dit volgens mij een onrechtmatige daad (let op! Enkel mijn vermoeden).
Laatst gewijzigd door StevieNL81 op 09 jan 2020 14:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dus als je die zaak zeker wint, daar ziet het naar uit, kun je meebieden tot een topprijs waar elke handelaar al lang weg is. Iemand meenemen die ook biedt om de prijs op te drijven? Zonder Nederlands kenteken zullen handelaars erg weinig bieden, reken op sloopprijs.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
09 jan 2020 14:05
Toch vreemd. Als er andere Nederlandse kentekenplaten op zouden zitten zou de dienstdoende ambtenaar inderdaad de nodige scepsis kunnen hebben. Maar nu er finse platen op zitten moet het toch wel redelijk duidelijk zijn dat de auto is uitgevoerd. Lijkt mij tenminste.
Juist door de buitenlandse platen valt het op. Er zijn een hoop problemen met auto’s met buitenlandse platen. Of ze rijden te lang in Nederland rond waardoor de belastingdienst geld mis loopt, of het zijn spookauto’s die wel een kenteken hebben, maar niet op naam staan.
In dit geval staat er een periode een auto met buitenlandse platen in een woonwijk op dezelfde plek geparkeerd. Dat geeft de twijfel en zorgt voor inbeslagname als ze geen eigenaar kunnen traceren.

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door juliomariner »

Misschien een hele domme opmerking (maar dat zijn ze hier wel van mij gewend), als u via een Finse deurwaarder, die een Nederlandse collega gaat inschakelen om conservatoir beslag op de auto te leggen en dan daarna een rechtzaak tegen dienst Domeinen of de Nederlandse staat te beginnen?
Ben benieuwd hoe Moneyman hier tegen aan kijkt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Is de auto eigenlijk wel afgemeld in Nederland voordat hij is ingevoerd naar Finland? Ik heb al eens een motor naar België verkocht. Die heb ik afgemeld bij de RDW. Daarvoor kreeg ik export documenten die in België zijn gebruikt om een kenteken aan te vragen.

markmark1974
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 mei 2018 20:26

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door markmark1974 »

berndv schreef:
09 jan 2020 14:01
Ik heb in de link van kolibrie wel iets gevonden:
Mijn voer- of vaartuig zou ik terugkrijgen maar blijkt al vernietigd of verkocht. Wat nu?

Het Openbaar Ministerie mag direct na de in beslagname de voorwerpen, die aan waardedaling onderhevig zijn vervreemden of verkopen. Als later de rechter toch beslist tot teruggave wordt de verkoopopbrengst als schadevergoeding aan de eigenaar uitbetaald. Bij vernietiging krijgt u de taxatiewaarde uitgekeerd. Deze beslissing wordt vaak ook in het belang van verdachten genomen. Auto’s die in de opslag staan kunnen snel aan waarde verliezen.
En een auto valt in de categorie die aan waardedaling onderhevig zijn. Dus óf zelf meebieden, het geld krijgt u schijnbaar terug, of hopen dat er hoog geboden wordt, zodat u nog enigszins een fatsoenlijke vergoeding krijgt.
Sommige tips zijn te geniaal om te kunnen bedenken. Ik lees: zelf meebieden. Dat is zo superslim. Je kunt dan overigens liever een bekende laten bieden - als dat bedrag later teruggehaald kan worden dan kun je zelfs je eigen onkosten "declareren" door teveel dan reëel te bieden.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door criticus2 »

hamvraag is idd of de auto netjes afgemeld is wegens export bij de RDW. Is dat het geval had de politie dat zo kunnen zien....

Eigenlijk loop ik dus ook gevaar , met mn uit belgie geimporteerde auto met belgisch kenteken nog in de ramen gegraveerd...

zouden domme dieven zijn, dit laten zitten na omkatten...
laat ik mn mond maar houden over de agenten die dit behandeld hebben...

dlanor
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 sep 2008 18:42

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door dlanor »

Met de uitvoer van de auto in 2016 is de auto afgemeld bij het RDW. Vervolgens ingevoerd in Finland, geregistreerd en dan moet je 'in ruil' voor een Fins kenteken, na het betalen van de nodige kosten en apk, het NL kenteken inleveren en dat NL kenteken sturen hun nog eens op naar het RDW in NL. Dus in principe is het dan 2x afgemeld.Later, nu contact opgenomen met de RDW, kunnen ze alleen zien dat het kenteken niet meer is geregistreerd in NL, en verder kunnen ze er niets (meer= over zien. In Finland ben je dan verplicht om het Finse kenteken, op naam te zetten van het NL kenteken dat je inlevert. Het oude NL kenteken stond nog op naam van mijn overleden vader en bij registratie in Finland is het dus ook op die naam gekomen. Het scheelt maar 1 letter, voornaam initiaal een K ipv een R. In Finland maakte dat niets uit en ze waren er ok mee, als het adres maar klopt, er verzekering is en wegenbelasting betaald in Finland, is het ok, 1 voorletter maakt geen verschil. Maar nu blijkt in NL denken ze daar anders over want de persoon met de voorletter K. staat als overleden in NL, dus of de auto nu Fins is of niet, voor de NL wet is de eigenaar niet levend. Vandaar dat ze twijfelde en de auto in beslag namen, de politie heeft niet mijn Finse adres, verbonden aan de Finse registratie doorgegeven dus had de domeinen geen contact info om mij op de hoogte te stellen van dat hij ondertussen bij hun stond en hebben dat ook niet nagevraagd bij de politie. Pech dus, een auto met buitenlands kenteken is in NL niets waard, want de auto dan (opnieuw) importeren door de koper, dus invoerrechten betalen en BPM en komt in totaal meer dan de waarde van de auto(2003). De domeinen vind intussen wel dat ik een deel opslag kosten moet betalen omdat die hoger zijn dan de waarde van de auto. Dus kan ik betalen zonder dat ik de auto terug krijg terwijl er geen proces-verbaal is, geen bekeuring en dus geen strafbaar feit. p.s. volgens de website van de RDW, sturen ze binnen 5 weken na overlijden een bericht naar de erfgenamen dat ze de tenaamstelling moeten aanpassen, zij krijgen namelijk info van de BRP, dat een kentekenhouder is overleden. Echter heeft de RDW verzuimt bericht te sturen naar de erfgenamen/familieleden van de overledene , schuld van hun computer zeggen ze.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door berndv »

dlanor schreef:
17 jan 2020 13:16
Het oude NL kenteken stond nog op naam van mijn overleden vader en bij registratie in Finland is het dus ook op die naam gekomen. Het scheelt maar 1 letter, voornaam initiaal een K ipv een R. In Finland maakte dat niets uit en ze waren er ok mee, als het adres maar klopt, er verzekering is en wegenbelasting betaald in Finland, is het ok, 1 voorletter maakt geen verschil. Maar nu blijkt in NL denken ze daar anders over want de persoon met de voorletter K. staat als overleden in NL, dus of de auto nu Fins is of niet, voor de NL wet is de eigenaar niet levend. Vandaar dat ze twijfelde en de auto in beslag namen
owh, ik dacht dat het kwam door het verschil tussen het gegraveerde kenteken en de buitenlandse kentekenplaten?

Tja, wel vervelend, maar ik begrijp het nu wel iets beter hoe de vork in de steel zit.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vreemd, legaal Fins kenteken en voor export afgemeld.

De ramen doen er niet toe, heb wegens 2x inbraak 2x raam gemonteerd, nu dus 3 NL kentekens op deze auto!

De letter, vroeger op Rost KantooP maakte ze wel vaker tik fouten.
Werken later gratis aangepast.
En staat je geboortedatum in Finland er ook op?

Gewoon aangifte doen van diefstal en het is een legale Finse auto die onterecht in beslag is genomen.
Je mag hier een half jaar met buitenlands kenteken rond rijden.

Dat ze het kenteken eerst op overleden persoon zetten, daarna had je het op jou juiste naam moeten doen.
Maar dat is nog geen reden om zomaar een inbeslagname, Finse wetten zijn hier onbekend en in Rusland rijden wel meer reeds overleden personen dus daar mag dat gewoon legaal!

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door Kolibrie »

In Finland hebben ze ook zitten slapen, u heeft als niet-eigenaar de auto kunnen laten voorzien van Finse kentekenplaten.
Ik kan me niet voorstellen dat men in Finland zo luchtig doet over een andere voornaam.
U zegt nu wel dat de RDW geen bericht heeft gestuurd dat u het kenteken moest laten overschrijven maar dat had u zelf ook wel kunnen bedenken dat u dat moest doen.
Bent u nog van mening dat de auto onterecht in beslag is genomen?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door tttlocke »

Het leek een gecompliceerd verhaal, enigszins Kafkaësk naar het scheen, maar de aap komt toch min of meer uit de mouw nu.
In tegenstelling tot wat in de openingspost staat ('dat de auto in beslag is genomen omdat ze de eigendom in twijfel trekken vanwege het oude NL kenteken in de ramen en de Finse kenteken platen'), blijkt nu dat de aanleiding om te twijfelen 'aan de eigendom' gelegen is in het feit dat de auto nimmer op de juiste naam is gezet en op naam van een overleden persoon is blijven staan. Dat had denk ik moeten gebeuren voordat de auto uitgevoerd werd. Dat nalaten is overigens wel degelijk een strafbaar feit.
Ook in Finland reed u klaarblijkelijk rond in een auto die op naam stond van uw overleden vader. Dan kan de belasting etc. wel betaald worden, maar dat zal toch ook niet de bedoeling zijn van de Finse wetgever. En niet toegestaan. Het gaat natuurlijk niet om alleen een verschil in voorletter. Geboortedatum en andere gegevens zullen ook geregistreerd zijn neem ik aan.

Is het überhaupt nog wel zinvol te proberen de auto terug te krijgen, gezien opslagkosten die al verschuldigd zijn en het feit dat het lastig is vol te houden dat de overheid hier onrechtmatig gehandeld heeft?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door berndv »

dlanor schreef:
17 jan 2020 13:16
een auto met buitenlands kenteken is in NL niets waard, want de auto dan (opnieuw) importeren door de koper, dus invoerrechten betalen en BPM en komt in totaal meer dan de waarde van de auto(2003). De domeinen vind intussen wel dat ik een deel opslag kosten moet betalen omdat die hoger zijn dan de waarde van de auto.
Volgensmij hoef je de auto niet opnieuw te importeren. Tenzij u de auto op Nederlands kenteken wilt zetten. Maar goed, u heeft het over BPM voor een auto uit 2003, dat zou betekenen dat u maximaal 1,5% van de BPM moet betalen, of misschien zelfs niets. Het hele voorval is begonnen halverwege november, dus we zijn 2 maand verder.

Als we nu al op het punt zijn dat de af te dragen BPM en opslagkosten al meer zijn dan wat de auto waard is, waar maken we ons dan druk om? Waar hebben we het dan over?

Gesloten