Overgangsregeling wegenbelasting oldtimers

Andere onderwerpen over auto en vervoer
ansvansteenvelt
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2023 13:13

Overgangsregeling wegenbelasting oldtimers

Ongelezen bericht door ansvansteenvelt »

Ik heb een Mercedes Benz: Mercedes Benz

Bouwjaar 18-08-1989 = 34 jaar
Eerste inschrijving Nederland: 21-05-1997
= 26 jaar geleden
ten naam stelling 07-03-2015. Toen ik deze auto kocht was mij niets bekend van de overgangsregeling voor old timers. De verkoper/garagehouder blijkbaar ook niet.
En heb ik in de wintermaanden altijd geschorst en beëindigde ik de schorsing meestal maart/april en mocht dan volop wegenbelasting betalen.
Wanneer is deze regeling ingegaan en waarom ben ik daar nooit over geinformeerd. Waarom is dit niet automatisch in gegaan elke keer als ik de schorsing beëindigde
en de auto dus weer aangemeld werd voor de wegenbelasting.
Tijdens de schorsing stond de auto altijd in de garage.
Waarom was ik niet op de hoogte van de overgangsregeling. Heeft de RDW wel goed gepubliceerd? Of heeft de RDW bewust informatie onder de pet gehouden?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Overgangsregeling wegenbelasting oldtimers

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ansvansteenvelt schreef:
24 feb 2023 17:28
Bouwjaar 18-08-1989
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _oldtimers:
Is uw motorrijtuig voor het eerst in gebruik genomen vóór 1 januari 1988? En is de datum 1e toelating nog geen 40 jaar geleden? Dan kunt u misschien gebruikmaken van de overgangsregeling.
Zoals ik het lees is uw auto te jong voor de overgangsregeling.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Overgangsregeling wegenbelasting oldtimers

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Tja en als u er al niet vanaf wist had u uzelf misschien iets beter moeten informeren!

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Overgangsregeling wegenbelasting oldtimers

Ongelezen bericht door criticus2 »

https://www.youngtimer-verzekering.nl/b ... K%20plicht.

simpele zoekopdracht brengt alle info naar boven.
Blijft eigen verantwoordelijkheid bepaalde zaken zoals belastingen ed uit te zoeken, gaat niemand anders voor u doen en u kan hen mi ook geen nalatigheid daarin verwijten, tenzij er door u expliciet naar gevraagd is en een verkeerd antwoord gegeven is. (wat u dan nog maar moet kunnen bewijzen).

rwolters
Berichten: 1474
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Overgangsregeling wegenbelasting oldtimers

Ongelezen bericht door rwolters »

ansvansteenvelt schreef:
24 feb 2023 17:28
Ik heb een Mercedes Benz: Mercedes Benz

Bouwjaar 18-08-1989 = 34 jaar
Eerste inschrijving Nederland: 21-05-1997
= 26 jaar geleden
ten naam stelling 07-03-2015. Toen ik deze auto kocht was mij niets bekend van de overgangsregeling voor old timers. De verkoper/garagehouder blijkbaar ook niet.
En heb ik in de wintermaanden altijd geschorst en beëindigde ik de schorsing meestal maart/april en mocht dan volop wegenbelasting betalen.
Wanneer is deze regeling ingegaan en waarom ben ik daar nooit over geinformeerd. Waarom is dit niet automatisch in gegaan elke keer als ik de schorsing beëindigde
en de auto dus weer aangemeld werd voor de wegenbelasting.
Tijdens de schorsing stond de auto altijd in de garage.
Waarom was ik niet op de hoogte van de overgangsregeling. Heeft de RDW wel goed gepubliceerd? Of heeft de RDW bewust informatie onder de pet gehouden?
Er ontbreekt nog een belangrijke vraag: heb je zelf wel goed uitgezocht wat de regels zijn? Natuurlijk makkelijk om anderen de schuld te geven, maar je bent volwassen en dan wordt je geacht zaken te kunnen regelen.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Overgangsregeling wegenbelasting oldtimers

Ongelezen bericht door Quisquid »

Die "overgangsregeling" geldt alleen voor motorrijtuigen die minder dan 40 jaar oud zijn en daterend van voor 1 januari 1988. En indien het een personenauto of bestelauto betreft, alleen als de brandstof uitsluitend benzine is.
Dit staat geregeld in artikel 84a lid 1 van de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1984. Te raadplegen via www.wetten.nl.

De "overgangsregeling" bestaat sedert 1 januari 2014 (datum van inwerkingtreding).

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Overgangsregeling wegenbelasting oldtimers

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De RDW heeft in principe niets met de regeling te maken. De motorrijtuigenbelasting wordt via de belastingdienst geïnd.

Wanneer je een auto op naam zet die in aanmerking komt voor de overgangsregeling, dan wordt je automatisch per brief over de regeling geïnformeerd. Er wordt dus niets onder de pet gehouden.
Helaas voor u komt echter uw auto niet voor de regeling in aanmerking. Want zoals gezegd moet de auto een datum van eerste toelating hebben van vóór 1-1-1988. Uw auto heeft een datum eerste toelating die ruim een jaar later is.

Als de garagehouder met regelmaat oudere auto's verkoopt die mogelijk wél voor de regeling in aanmerking komen, dan zou het bijzonder zijn als hij niets van de regeling weet. Vanwege de overgangsregeling is een auto uit 1987 met benzinemotor namelijk flink meer waard dan een auto van hetzelfde model en type uit 1988. Een handelaar weet echt wel waarom dat zo is.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Overgangsregeling wegenbelasting oldtimers

Ongelezen bericht door Moneyman »

ansvansteenvelt schreef:
24 feb 2023 17:28
Waarom was ik niet op de hoogte van de overgangsregeling.
Simpel: omdat je je niet goed genoeg geïnformeerd had -en nog steeds niet hebt. Want anders had je geweten dat je auto niet onder deze regeling valt.

Morgan le Fay
Berichten: 502
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Overgangsregeling wegenbelasting oldtimers

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Als toevoeging over het oldtimerverhaal:
https://www.alpina.nl/oldtimerverzekeri ... gedupeerd/

PGros
Berichten: 1115
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Overgangsregeling wegenbelasting oldtimers

Ongelezen bericht door PGros »

Een artikel van 10 jaar geleden heeft niet veel "nieuws"

Morgan le Fay
Berichten: 502
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Overgangsregeling wegenbelasting oldtimers

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

PGros schreef:
28 feb 2023 11:56
Een artikel van 10 jaar geleden heeft niet veel "nieuws"
Iets met hoe oud dit verhaal al is en dat iemand ruim na dato zich hierover verbaast.

Rens51
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 dec 2016 12:52

Re: Overgangsregeling wegenbelasting oldtimers

Ongelezen bericht door Rens51 »

NeoDutchio schreef:
26 feb 2023 15:20
ansvansteenvelt schreef:
24 feb 2023 17:28
Bouwjaar 18-08-1989
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _oldtimers:
Is uw motorrijtuig voor het eerst in gebruik genomen vóór 1 januari 1988? En is de datum 1e toelating nog geen 40 jaar geleden? Dan kunt u misschien gebruikmaken van de overgangsregeling.
Zoals ik het lees is uw auto te jong voor de overgangsregeling.
Nuttig dat u de link toevoegde, (ipv de zure, niets toevoegende reacties van anderen, sic)
Helaas, nergens wordt vermeld of de datum 1 januari 1988 elk jaar met een jaar wordt verschoven. Immers het gaat om de bijna-oldtimers van 35 tot 40 jaar oud. Ik hoop dat dat wel automatisch wordt aangepast.

PGros
Berichten: 1115
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Overgangsregeling wegenbelasting oldtimers

Ongelezen bericht door PGros »

Dat staat nergens vermeld omdat die datum ook niet verschuift.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Overgangsregeling wegenbelasting oldtimers

Ongelezen bericht door Ivo.w »

PGros schreef:
28 feb 2023 11:56
Een artikel van 10 jaar geleden heeft niet veel "nieuws"
Geen nieuws inderdaad. Maar is wel informatief voor TS. De wetswijziging van destijds en gevolgen daarvan zijn nog altijd actueel.

Plaats reactie