LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gebruik prive auto voor zakelijke ritten

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Leo2008
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mei 2008 10:45

Gebruik prive auto voor zakelijke ritten

Ongelezen bericht door Leo2008 »

Mijn werkgever wil de afdelingsauto er uit doen omdat wij deze "slechts" zo'n 60 keer per jaar gebruiken voor een storing bij klanten.

Nu verplicht de werkgever ons om voortaan met onze eigen (prive!!) auto naar storingen te gaan, tegen een bedrag van 0,19 per km. Wij moeten dan allerlei computerapparatuur en printers (vaak vuil) vervoeren in en met de eigen auto.

Kan een werkgever dit zomaar verplichten? En de overige kosten, banden, beurten, de extra kilometers, verzekering bij schade?

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Gebruik prive auto voor zakelijke ritten

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Nee een werkgever kan dat niet verplichten. Simpel. Het is toch jouw auto en niet die van hun en daarbij 0,19 cent is veel te weinig. Daar zit dan welliswaar je brandstof en zo wel in, maar als mijn werkgever dat zo graag wilt dan mag hij er meer tegenover stellen... het risico op aanrijdingen wordt groter, je mag meer verzekering gaan betalen... het risico op diefstal van apparatuur en dus inbraak wordt groter etc etc etc... Ook daalt de dagwaarde van je auto sneller doordat je meer kilometers maakt. Verder vraag ik mij ook dan nog eens af als apparatuur schade veroorzaakt aan je auto, wie vergoedt dat dan?? Nee hoor een auto is privee en jouw eigendom. Ik ga ook geen werk verrichten en mijn auto vervuilen voor mijn werkgever... en zeker niet telkens voor hem omdat hij dan zo nodig de auto eruit wilt doen mijn spullen elke dag in- en uitladen zodat ik voor hem het werk kan doen.

wilmie1977
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jul 2009 14:09

Re: Gebruik prive auto voor zakelijke ritten

Ongelezen bericht door wilmie1977 »

Kan iemand mij vertellen hoe ik het volgende het beste aan kan pakken?
Ik heb een privéauto(new beetle) waar ik iedere dag mee naar m'n werk rijd. Hiervoor krijg ik een vast bedrag per maand reiskostenvergoeding. Nu vindt mijn baas dat ik (samen met mijn andere collega's) reclamebelettering op mijn auto moet zetten. Ik krijg tenslotte reiskostenvergoeding, wat hij niet verplicht is. Hij heeft het er gisteren zelfs, zonder mijn toestemming, in de pauze achter op de ruit geplakt. Geen gezicht. Rechte sticker op een ronde beetle ruit. Ik heb hem dit gezegd en bij thuiskomst was mijn vriend er ook boos over en heeft het er meteen afgehaald. Nu geeft mijn baas aan dat degene die de sticker niet op de auto plakken, kunnen vertrekken. Contracten worden niet verlengd. Kan dit zomaar?

mvw1975
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2009 11:39

Re: Gebruik prive auto voor zakelijke ritten

Ongelezen bericht door mvw1975 »

@wilmie1977,

Natuurlijk kan dat niet. Moeten diegene die met de fiets of met het openbaar vervoer komen ook op hun voertiugen stickers gaan plakken??

De werkgever kan niet verlangen dat er stickers op prive spullen geplakt worden. Hier moet normaal een vergoeding tegenover staan en dan is het nog op vrijwillige basis.

Hebben jullie geen CAO of staat er iets over in de arbeidsovereenkomst?

@leo2008
Zakelijk rijden met een priveauto is de vergoeding ong 0.63 euro/per kl.
De eerst 0.19 euro zijn onbelast.

wilmie1977
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jul 2009 14:09

Re: Gebruik prive auto voor zakelijke ritten

Ongelezen bericht door wilmie1977 »

@mvw1975,

nee, op fiets en bus wordt lastig denk. hadden we het voor de grap wel over vandaag (je moet wat onder deze omstandigheden)

het is geen vrijwillige basis. hij heeft het gewoon gedaan, zonder mijn ja of nee, hij zet me namelijk behoorlijk onder druk

we hebben geen cao, helaas, maar hij heeft contract wel getekend voor reiskosten vergoeding, wat ie niet meer wil doen (o.a.), is hij niet verplicht zegt ie, net als dat ik die stickers niet verplicht ben

cliff
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 apr 2009 11:11

Re: Gebruik prive auto voor zakelijke ritten

Ongelezen bericht door cliff »

@wilmiw1977

Simpel verhaal hij heefd getekent voor je reiskosten dus hij heefd zich hiermee verplicht tot vergoeding.
En over die sticker dat recht heefd hij zeker niet om op prive spullen te gaan zitten.

succes

stofzuigertje

Re: Gebruik prive auto voor zakelijke ritten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een sticker op raam plakken is beperken uitzicht dus wettelijk verboden!
Op auto zelf mag wel.

Ooit werden mensen bekeurd omdat ze teveel stickers op raam hadden!
Verder is het aanbrengen op privé eigendom zoals een bekende speeltuin dat ook heeft gedaan verboden.
Als ze Uw jaarcontract niet verlengen is helaas toegestaan maar als je buiten het terrein van werkgever parkeerde is dit openbare weg en de kans op een sticker is dan erg klein.

Alleen als meerdere collega's gelijk over dit denken maakt U kans.
Anders is U het zwarte schaap, of heeft U een andere internet provider?

stofzuigertje

Re: Gebruik prive auto voor zakelijke ritten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@ leo 2008,

Hoe moet ik in mijn Porsche Boxster een groot apparaat vervoeren?
Er zit zelfs geen trekhaak achter en gezien de uitlaat begrijp je waarom.

U mag privé spullen in de koffer houden en is niet verplicht ruimte voor Uw werkgever in uw auto te houden.

Een collega met rijdende stereo heeft totaal geen koffer meer en doet de wekelijkse boodschappen op achterbank.

Dus zonder deze is het gewoon de privé auto van Uw werkgever steeds vragen, kijken of hij dit wel leuk vind!

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Gebruik prive auto voor zakelijke ritten

Ongelezen bericht door Mallemalle »

stofzuigertje werkt bij hetzelfde bedrijf als de topicstarter? :wink:

rare gang van zaken iig, de communicatie verloopt op zijn zachtst gezegd niet vlekkeloos

wat je wel kan:

collectief weigere,met al het personeel dat ermee te maken heeft

sta je wat sterker, je baas zal niet iedereen ontslaan lijkt mij zo en zo creeer je een opening tot discussie

Rema
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 feb 2007 22:13

Re: Gebruik prive auto voor zakelijke ritten

Ongelezen bericht door Rema »

Tijd om lid te worden van een vakbond met zo'n baas.

Gesloten