LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Andere onderwerpen over auto en vervoer
37171170882362194312
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:00

NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door 37171170882362194312 »

Recent ontdekte ik dat je van de NS niet langer dan 60 minuten in een station mag verblijven wil je in hetzelfde station weer gratis kunnen uitchecken. Kom je over de 60 minuten, dan schrijft de NS 10 euro van je OV-chipkaart af bij het uitchecken. Dit is vreemd aangezien je verplicht bent om in te checken op een station om doorgang te krijgen en er in een station vaak genoeg verleidingen zijn om te blijven hangen door de vele horeca opties (waar de NS ook weer geld aan kan verdienen). In de meeste scenario's zul je niet langer dan 60 minuten op het station verblijven en niet op hetzelfde station uitchecken. Ik heb via internet ontdekt dat het probleem zich vooral voordoet bij treinspotters en uitzwaaiers maar ook bij passanten die gebruik maken van de horeca gelegenheden. Een kopje koffie bij café "eerste klas" op Amsterdam Centraal spoor 1 kan zomaar eens duurder zijn dan je zou denken.

Misbruik
Ik heb navraag gedaan bij een NS loket. Volgens de medewerker is deze maatregel bedoeld om misbruik tegen te gaan. Hij gaf het voorbeeld dat je zou kunnen inchecken, vervolgens een reis zou kunnen maken om weer gratis uit te checken op het beginpunt. Dit scenario vind ik wat scheef omdat je bij een terugreis naar het startpunt een bekeuring kunt krijgen van een conducteur aangezien je in een trein zou zitten naar de plek waar je hebt ingecheckt.

Restitutie
Je kunt je 10 euro natuurlijk gewoon terugvragen bij de NS maar ik denk dat maar weinig mensen van deze maatregel weten. Daarnaast mag je maar een beperkt aantal keer je saldo terugvragen bij de NS waardoor je een streepje krijg zodra je gebruik maakt van restitutie.

Vragen
Afsluitende vraag ik mij een aantal dingen af.
1. Hoe groot is het percentage mensen dat van deze maatregel af weet?
2. Hoeveel geld haalt de NS op met deze maatregel en wat doet de NS met dit geld? Een webcare medewerker vertelde mij dat de NS deze informatie niet vrij geeft.
3. Is deze maatregel wel echt nodig om misbruik te voorkomen en kun je mensen juridisch verplichten om zich niet langer dan 60 minuten op een station te begeven ten koste van een geautomatiseerde boete?
4. Is dit mogelijk een item waar radar iets mee zou kunnen?

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik begrijp het probleem niet helemaal. Als je vergeet uit te checken, heb je 6 uur de tijd om dat alsnog te doen voordat er geld wordt afgeschreven. Heb je de mogelijkheid niet om binnen die 6 uur uit te checken, dan kun je je geld terug vragen.
Dus in principe kunt u 6 uur op het station verblijven zonder uit te checken.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd zou ik niet goed weten waarom iemand langer dan een uur op een station zou willen blijven.

Je noemt treinspotters, dat klopt, die kunnen op de grotere stations wel een poosje zoet zijn. Maar ook dan is er een mouw aan te passen: check binnen het uur even uit en weer in.

37171170882362194312
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:00

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door 37171170882362194312 »

Lowieze schreef:Ik begrijp het probleem niet helemaal. Als je vergeet uit te checken, heb je 6 uur de tijd om dat alsnog te doen voordat er geld wordt afgeschreven. Heb je de mogelijkheid niet om binnen die 6 uur uit te checken, dan kun je je geld terug vragen.
Dus in principe kunt u 6 uur op het station verblijven zonder uit te checken.
Het gaat hier niet om "vergeten" uit te checken. Het gaat om de maximum tijd die je in een station mag verblijven.

Een voorbeeld:
- Je checkt in op Utrecht Centraal om 12:00.
- Je verblijft 70 minuten op het station.
- Je checkt uit om 13:10 op hetzelfde station.
- De NS schrijft nu 10,- van je OV-chipkaart af.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Lowieze schreef:Ik begrijp het probleem niet helemaal. Als je vergeet uit te checken, heb je 6 uur de tijd om dat alsnog te doen voordat er geld wordt afgeschreven. Heb je de mogelijkheid niet om binnen die 6 uur uit te checken, dan kun je je geld terug vragen.
Dus in principe kunt u 6 uur op het station verblijven zonder uit te checken.
Dat klopt, dat is echter wanneer het uitcheck-ount anders is dan het incheck-punt. in TS geval is het beide bij het incheck-punt. Je hebt dus niet daadwerkelijk een reis gemaakt.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door Brahms »

Vervoerder NS is en blijft hiervoor het aanspreekpunt. Alles NS al geen antwoorden wil of kan geven, hoe moeten de Radarforum lezers dit dan wel kunnen ?

Toch wil ik wel even mijn ideeen geven........

-Uitzwaaien zou moeten lukken binnen 60 minuten
-Treinspotten is je hobbij, die mag voor een helecdag lol best 10 euro kosten. Vele spotters zullen ook per trein reizen, dan heb je dus ook geen probleem. Let op de maximale tijd dat je ingecheckt mag zijn.
- Hoeveel mensen weten van deze maatrgel is natuurlijk onbekend, wordt er 10 euro afgeschreven, dan kom je erzelf achter waarom?
- Hoeveel dit opleverd is compleet oninteressant, is inderdaad gewoon bedrijfsinfo.
- NS stations is de uitbater van stations, aan toegang kunnen beperkingen opgelegd worden, net als bij een zwembad, dierentuin of pretpark enz enz.
-Ik denk niet dat Radar iets gaat doen aan deze regel, welke zorgt dat mensen niet gaan zwartreizen. Daar waren de poortjes voor bedoelt.

Wel zou Radar eens een onderwerp kunnen wijden aan de waarde van de poortjes. Ze kosten heel veel in aanleg en onderhoud, de echte zwartrijder weet er wel raad mee, die hou je er echt niet mee tegen. Die lachen echt om dit soort grapjes. En daar waren ze nou net voor bedoelt !
Laatst gewijzigd door Brahms op 20 mar 2018 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

37171170882362194312
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:00

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door 37171170882362194312 »

witte angora schreef:Eerlijk gezegd zou ik niet goed weten waarom iemand langer dan een uur op een station zou willen blijven.

Je noemt treinspotters, dat klopt, die kunnen op de grotere stations wel een poosje zoet zijn. Maar ook dan is er een mouw aan te passen: check binnen het uur even uit en weer in.
Je zou inderdaad denken dat het gros van de reizigers niet in dit scenario zou vallen. Toch komt het volgens de medewerker van de NS die ik sprak op het station dagelijks voor en dat gaat dan over de reizigers die het opmerken.

Dat in- en uitchecken binnen het uur kan inderdaad, maar dan vraag ik mij af hoeveel mensen van deze NS maatregel weten. Wisten jullie dat je binnen 60 minuten moet uitchecken op het station? Is deze "boete" van 10 euro terecht?

37171170882362194312
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:00

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door 37171170882362194312 »

Brahms schreef:Vervoerder NS is en blijft hiervoor het aanspreekpunt. Alles NS al geen antwoorden wil of kan geven, hoe moeten de Radarforum lezers dit dan wel kunnen ?
Ik heb de NS al gesproken zoals viel te lezen in mijn bericht. Ik ben nu vooral benieuwd naar de visie van reizigers over deze maatregel om te kijken of er draagvlak is voor deze maatregel.
-Uitzwaaien zou moeten lukken binnen 60 minuten
Het kopje koffie dat ik gisteren dronk met mijn moeder op het station voor haar verjaardag duurde langer dan 60 minuten.
-Treinspotten is je hobbij, die mag voor een helecdag lol best 10 euro kosten. Vele spotters zullen ook per trein reizen, dan heb je dus ook geen probleem. Let op de maximale tijd dat je ingecheckt mag zijn.
Zou het ook gratis mogen zijn?
- Hoeveel mensen weten van deze maatrgel is natuurlijk onbekend, wordt er 10 euro afgeschreven, dan kom je erzelf achter waarom?
Hoeveel mensen komen er niet achter en betalen 10,- euro zonder deze terug te vragen?
- Hoeveel dit opleverd is compleet oninteressant, is inderdaad gewoon bedrijfsinfo.
Wat doet de NS met dit geld?
- NS stations is de uitbater van stations, aan toegang kunnen beperkingen opgelegd worden, net als bij een zwembad, dierentuin of pretpark enz enz.
Dat het kan is duidelijk maar de vraag is of het terrecht is dat de NS dit doet? Daarnaast is het bij een zwembad, dierentuin en pretpark ook voor iedereen duidelijk dat dit geld kost, op het station niet.
-Ik denk niet dat Radar iets gaat doen aan deze regel, welke zorgt dat mensen niet gaan zwartreizen. Daar waren de poortjes voor bedoelt.
Het is een maatschappelijk thema. Ik vind de maatregel erg discutabel om zwartreizen te bestrijden. Mensen die onbewust langer dan 60 minuten op het station verblijven worden dus ook beboet door de NS. Het is eigenlijk ongefilterd beleid: het bekeuren van alle reizigers na 60 minuten in plaats van beboeten bij een heterdaad.
Laatst gewijzigd door 37171170882362194312 op 20 mar 2018 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door Brahms »

Ja ik wist ervan, het is geen boete.
En ik wist dat je het kan terugvragen, en ik wist hoe je het kunt voorkomen.

Ik zie ook de noodzaak van deze maatregel, immers zet je deze tijd op "meer uren", dan gaan vele hier misbruik van maken.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door Lowieze »

37171170882362194312 schreef:
Lowieze schreef:Ik begrijp het probleem niet helemaal. Als je vergeet uit te checken, heb je 6 uur de tijd om dat alsnog te doen voordat er geld wordt afgeschreven. Heb je de mogelijkheid niet om binnen die 6 uur uit te checken, dan kun je je geld terug vragen.
Dus in principe kunt u 6 uur op het station verblijven zonder uit te checken.
Het gaat hier niet om "vergeten" uit te checken. Het gaat om de maximum tijd die je in een station mag verblijven.

Een voorbeeld:
- Je checkt in op Utrecht Centraal om 12:00.
- Je verblijft 70 minuten op het station.
- Je checkt uit om 13:10 op hetzelfde station.
- De NS schrijft nu 10,- van je OV-chipkaart af.
En waar staat dit in de voorwaarden van NS?

37171170882362194312
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:00

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door 37171170882362194312 »

Lowieze schreef:
37171170882362194312 schreef:
Lowieze schreef:Ik begrijp het probleem niet helemaal. Als je vergeet uit te checken, heb je 6 uur de tijd om dat alsnog te doen voordat er geld wordt afgeschreven. Heb je de mogelijkheid niet om binnen die 6 uur uit te checken, dan kun je je geld terug vragen.
Dus in principe kunt u 6 uur op het station verblijven zonder uit te checken.
Het gaat hier niet om "vergeten" uit te checken. Het gaat om de maximum tijd die je in een station mag verblijven.

Een voorbeeld:
- Je checkt in op Utrecht Centraal om 12:00.
- Je verblijft 70 minuten op het station.
- Je checkt uit om 13:10 op hetzelfde station.
- De NS schrijft nu 10,- van je OV-chipkaart af.
En waar staat dit in de voorwaarden van NS?
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Ik weet alleen dát het zo is. :)

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door Lowieze »

Mark1992 schreef:
Lowieze schreef:Ik begrijp het probleem niet helemaal. Als je vergeet uit te checken, heb je 6 uur de tijd om dat alsnog te doen voordat er geld wordt afgeschreven. Heb je de mogelijkheid niet om binnen die 6 uur uit te checken, dan kun je je geld terug vragen.
Dus in principe kunt u 6 uur op het station verblijven zonder uit te checken.
Dat klopt, dat is echter wanneer het uitcheck-ount anders is dan het incheck-punt. in TS geval is het beide bij het incheck-punt. Je hebt dus niet daadwerkelijk een reis gemaakt.

Dat snap ik, maar ik mag dus wel uren verblijven op een station van aankomst, maar niet op het beginstation.
Daarom zou ik graag willen weten waar dit in de voorwaarden van NS vermeld staat.

37171170882362194312
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:00

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door 37171170882362194312 »

Brahms schreef:Ja ik wist ervan, het is geen boete.
En ik wist dat je het kan terugvragen, en ik wist hoe je het kunt voorkomen.

Ik zie ook de noodzaak van deze maatregel, immers zet je deze tijd op "meer uren", dan gaan vele hier misbruik van maken.
Je kunt iets alleen terugvragen als je merkt dat je deze boete krijgt. Ik noem het boete omdat je een afschrijving krijgt omdat je iets fout doet, je verblijft langer dan 60 minuten op een station.

Zou je voor mij een scenario willen schetsen waarin je misbruik zou kunnen maken van het misbruik waar je over schrijft?

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Lowieze schreef:
Mark1992 schreef:
Lowieze schreef:Ik begrijp het probleem niet helemaal. Als je vergeet uit te checken, heb je 6 uur de tijd om dat alsnog te doen voordat er geld wordt afgeschreven. Heb je de mogelijkheid niet om binnen die 6 uur uit te checken, dan kun je je geld terug vragen.
Dus in principe kunt u 6 uur op het station verblijven zonder uit te checken.
Dat klopt, dat is echter wanneer het uitcheck-ount anders is dan het incheck-punt. in TS geval is het beide bij het incheck-punt. Je hebt dus niet daadwerkelijk een reis gemaakt.

Dat snap ik, maar ik mag dus wel uren verblijven op een station van aankomst, maar niet op het beginstation.
Daarom zou ik graag willen weten waar dit in de voorwaarden van NS vermeld staat.
Juist. En de reden hiervan heeft de NS aan TS gegeven, namelijk om misbruik van het reizen naar een ander station zonder uit te checken en vervolgens terug te reizen en bij het beginpunt uit te checken. Zoals TS aangeeft wordt dit bij controle door de conducteur gezien, echter is er geen 100% controle. Dus aan de ene kant begrijp ik het wel. Terzijde dat je het geld terug kunt vragen van de NS.

37171170882362194312
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:00

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door 37171170882362194312 »

Mark1992 schreef:Juist. En de reden hiervan heeft de NS aan TS gegeven, namelijk om misbruik van het reizen naar een ander station zonder uit te checken en vervolgens terug te reizen en bij het beginpunt uit te checken. Zoals TS aangeeft wordt dit bij controle door de conducteur gezien, echter is er geen 100% controle. Dus aan de ene kant begrijp ik het wel. Terzijde dat je het geld terug kunt vragen van de NS.
Dit voorbeeld gaf de NS ook. In dit scenario ben je heel duidelijk aan het frauderen op het moment dat je met de trein terug reist naar je beginstation en dus zou een conducteur de frauderende reiziger kunnen bekeuren.

Dat er geen 100% controle is lijkt mij logisch. Dat is onhaalbaar voor welke vervoerder dan ook. Toch hebben andere vervoerders deze maatregel niet, de GVB is hier een voorbeeld van. Het is echt een bewuste keuze van de NS.
Laatst gewijzigd door 37171170882362194312 op 20 mar 2018 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door Mark1992 »

37171170882362194312 schreef:
Mark1992 schreef:Juist. En de reden hiervan heeft de NS aan TS gegeven, namelijk om misbruik van het reizen naar een ander station zonder uit te checken en vervolgens terug te reizen en bij het beginpunt uit te checken. Zoals TS aangeeft wordt dit bij controle door de conducteur gezien, echter is er geen 100% controle. Dus aan de ene kant begrijp ik het wel. Terzijde dat je het geld terug kunt vragen van de NS.
Dit voorbeeld gaf de NS ook. In dit scenario ben je heel duidelijk aan het frauderen op het moment dat je met de trein terug reist naar je beginstation en dus zou een conducteur de frauderende reiziger kunnen bekeuren. Nu bekeurd de NS ook bezoekers van het station.

Dat er geen 100% controle is lijkt mij logisch. Dat is onhaalbaar voor welke vervoerder dan ook. Toch hebben andere vervoerders deze maatregel niet, de GVB is hier een voorbeeld van. Het is echt een bewuste keuze van de NS.
Ik heb het voorbeeld ook uit jouw bericht gehaald, als antwoord dat de NS gaf.

37171170882362194312
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:00

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door 37171170882362194312 »

Mark1992 schreef:
37171170882362194312 schreef:
Mark1992 schreef:Juist. En de reden hiervan heeft de NS aan TS gegeven, namelijk om misbruik van het reizen naar een ander station zonder uit te checken en vervolgens terug te reizen en bij het beginpunt uit te checken. Zoals TS aangeeft wordt dit bij controle door de conducteur gezien, echter is er geen 100% controle. Dus aan de ene kant begrijp ik het wel. Terzijde dat je het geld terug kunt vragen van de NS.
Dit voorbeeld gaf de NS ook. In dit scenario ben je heel duidelijk aan het frauderen op het moment dat je met de trein terug reist naar je beginstation en dus zou een conducteur de frauderende reiziger kunnen bekeuren. Nu bekeurd de NS ook bezoekers van het station.

Dat er geen 100% controle is lijkt mij logisch. Dat is onhaalbaar voor welke vervoerder dan ook. Toch hebben andere vervoerders deze maatregel niet, de GVB is hier een voorbeeld van. Het is echt een bewuste keuze van de NS.
Ik heb het voorbeeld ook uit jouw bericht gehaald, als antwoord dat de NS gaf.
In het voorbeeld krijgt de NS inkomsten uit de boetes voor frauderende reizigers die in de trein worden gepakt, en voor onschuldige passanten van het station. De NS kan dus cashen met deze preventieve maatregel! :)

stofzuigertje

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vraagje;

Moet een winkelier die op station werkt of het personeel elke dag €10,- betalen en dagelijks terug vragen?

Ook als je een internationale trein wilt kun je langer op een station blijven omdat ze wel eens vertraging hebben, ook als er geen Fyra meer op staat!
Verder zijn er treinen die maar 1x per uur rijden en een overstap net mislopen en iets meer dan uur wachten is dan mogelijk....

Dit is vermoedelijk de oorzaak dat vele studenten na jarenlang trouwe klant hun kaart stoppen en nooit meer terug komen?

Verder is fraude bij poortloze stations nog steeds mogelijk als je van begin naar kleine tussen gaat en weer terug binnen 1 uurtje....
Van Centrum naar kinderopvang in buitenwijk en terug!

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door JvandeW »

37171170882362194312 schreef:Misbruik
Ik heb navraag gedaan bij een NS loket. Volgens de medewerker is deze maatregel bedoeld om misbruik tegen te gaan. Hij gaf het voorbeeld dat je zou kunnen inchecken, vervolgens een reis zou kunnen maken om weer gratis uit te checken op het beginpunt. Dit scenario vind ik wat scheef omdat je bij een terugreis naar het startpunt een bekeuring kunt krijgen van een conducteur aangezien je in een trein zou zitten naar de plek waar je hebt ingecheckt.
Nee hoor. Je kunt terugreizen naar de plek waar je hebt ingecheckt zonder een boete te lopen. Wanneer je incheckt, heb je de machtiging om door heel het land te reizen en wordt de prijs berekend aan de hand waar de uitcheck plaatsvindt. Zo zou je dus van Utrecht naar Amsterdam kunnen reizen en van Amsterdam naar Rotterdam, waarna je de prijs van Utrecht naar Rotterdam betaalt. Maar ook een halte terug kunnen reizen wanneer je te laat bent uitgestapt en de prijs tot aan de juiste halte betaalt, zonder opnieuw te hoeven inchecken omdat je te ver bent gereisd.

Dus wat dat betreft klopt het argument van de NS. En ergens moeten grenzen getrokken worden, waarbij 60 minuten wat mij betreft een redelijke grens is. De meeste restaurants op een station zijn immers niet bedoeld om uitgebreid te zitten.
37171170882362194312 schreef:Het is een maatschappelijk thema. Ik vind de maatregel erg discutabel om zwartreizen te bestrijden. Mensen die onbewust langer dan 60 minuten op het station verblijven worden dus ook beboet door de NS. Het is eigenlijk ongefilterd beleid: het bekeuren van alle reizigers na 60 minuten in plaats van beboeten bij een heterdaad.
Dat is het probleem. De werking van de OV-chipkaart maakt het mogelijk waardoor er niet beboet kan worden op heterdaad. Iemand die van A naar B en van B terug naar A reist binnen een uur, kan dus gratis reizen en dit doen zonder beboet te worden.

Pas achteraf al men gecontroleerd wordt door de conducteur, zou het mogelijk te zijn te achterhalen dat de persoon wel in de trein heeft gezeten. Al vraag ik mij af of de apparatuur die de conducteurs bij zich hebben, dit überhaupt bijhouden. Volgens mij scannen die alleen de NFC-chip om te zien of je bent ingecheckt en geven niet door aan de servers in welke trein de controle plaatsvindt.
Lowieze schreef:
Mark1992 schreef:
Lowieze schreef:Ik begrijp het probleem niet helemaal. Als je vergeet uit te checken, heb je 6 uur de tijd om dat alsnog te doen voordat er geld wordt afgeschreven. Heb je de mogelijkheid niet om binnen die 6 uur uit te checken, dan kun je je geld terug vragen.
Dus in principe kunt u 6 uur op het station verblijven zonder uit te checken.
Dat klopt, dat is echter wanneer het uitcheck-ount anders is dan het incheck-punt. in TS geval is het beide bij het incheck-punt. Je hebt dus niet daadwerkelijk een reis gemaakt.

Dat snap ik, maar ik mag dus wel uren verblijven op een station van aankomst, maar niet op het beginstation..
Dit beleid maakt ook misbruik mogelijk. Al is dit tegenwoordig moeilijker geworden doordat veel stations ondertussen dichte poorten hebben. Maar ik heb wel gehoord van mensen die van punt A naar punt B zijn gereisd. Bij punt B vervolgens niet hebben uitgecheckt maar in de plaats van punt B hetgeen gedaan wat zij moesten doen zoals marktplaatsspullen ophalen, om vervolgens weer vanuit punt B richting punt A terug te reizen. Echter dan niet op punt A uitstappen, maar een station daarvoor en daar ook uitchecken. Dan worden slechts de kosten van punt A naar het nabijgelegen station berekend. En vervolgens ook weer de rit van het nabijgelegen station naar punt A.

37171170882362194312
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:00

Re: NS: uitchecken binnen 60 minuten op hetzelfde station

Ongelezen bericht door 37171170882362194312 »

JvandeW schreef: Nee hoor. Je kunt terugreizen naar de plek waar je hebt ingecheckt zonder een boete te lopen. Wanneer je incheckt, heb je de machtiging om door heel het land te reizen en wordt de prijs berekend aan de hand waar de uitcheck plaatsvindt. Zo zou je dus van Utrecht naar Amsterdam kunnen reizen en van Amsterdam naar Rotterdam, waarna je de prijs van Utrecht naar Rotterdam betaalt. Maar ook een halte terug kunnen reizen wanneer je te laat bent uitgestapt en de prijs tot aan de juiste halte betaalt, zonder opnieuw te hoeven inchecken omdat je te ver bent gereisd.
Dat is een interessant scenario waar ik nog geen rekening mee had gehouden, toffe bijdrage. :)

Ik meen mij te herinneren dat een conducteur in mijn coupe een andere reiziger een keer een boete gaf voor dit scenario. Dit omdat de inchecklocatie nog op de route van de trein lag (oftewel de incheck locatie was zeer onlogisch) terwijl de reiziger daar geen duidelijke verklaring voor had. Persoonlijk vraag ik mij af of je met deze truc niet bij elke conducteur weg zou kunnen komen.

Vraag: kan een conducteur ook bekeuren als op het moment dat de conducteur vermoed dat het om een frauderende reiziger gaat? Denk hierbij aan een reiziger die zegt dat hij zijn station heeft gemist en weer terug reist naar zijn beginstation, maar eigenlijk gratis probeert te reizen. Als dat namelijk kan, dan hebben conducteurs al een effectieve maatregel om tegen dit soort misbruik op te treden.

Zwartrijders proberen wel vaker met een excuus onder een boete uit te komen waarbij waarheidsvinding soms lastig is.
Laatst gewijzigd door 37171170882362194312 op 20 mar 2018 13:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Gesloten