LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Parkeerboete na betaald te hebben in Den Haag

Andere onderwerpen over auto en vervoer
jacobaak
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jul 2018 11:52

Parkeerboete na betaald te hebben in Den Haag

Ongelezen bericht door jacobaak »

Gebruik jij ook een parkeer app of sms parkeren?

Is er nog een mogelijkheid om van een parkeerboete af te komen als je wel betaald hebt maar pas 6 minuten na dat de scanauto je kenteken heeft gescand??

Wees gewaarschuwd, mij overkwam het volgende:
Enkele maanden geleden moest ik door omstandig heden de auto van mijn zus lenen.
Dus auto opgehaald ’s avonds en omdat het betaald parkeren is in mijn straat het kenteken in mijn mijn parkeer app gezet. Rond 19:30 arriveerde ik parkeerde de auto netjes in een vak, pakte mijn mobiel en wilde het parkeren aan zetten. Helaas geen verbinding met de server, dus nog 2x proberen eindelijk lukte het om 19:38. Ik ben de auto uitgestapt en heb netjes van 19:36 tot 23:59 betaald a 4 euro per uur.

Enkele weken later belde mijn zus, er lag wat heet een naheffing parkeerbelasting op haar mat. Het bleek voor de bewuste avond dat ik haar auto had geleend. Blijkbaar had de scanwagen van de parkeerwachter het kenteken gescand om 19:32. De na heffing betrof 0,87 euro plus 63 euro boete wegens niet betalen van parkeerbelasting.

Geen nood aan de man dacht ik en downloadde netjes het overzicht van Yellowbrick schreef online een bezwaarschift met uitleg dat ik wel degelijk betaald had voor bijna 4 en een half uur.

Vrijdag het antwoord, bezwaar afgewezen omdat op het moment van scannen van het kenteken ik simpelweg niet betaald had. Enige optie was nog naar de rechter. Dus op internet maar eens wat onderzoek gedaan.

Dit komt vaker voor blijkt, parkeren valt onder de belastingwetten van een gemeente en die stellen simpel weg dat zodra je geparkeerd bent je betaald moet hebben. In de afgelopen 5 jaar is slechts één geval bekend dat voor de rechter een parkeerder in soort gelijk geval de boete werd kwijtgescholden. Zinloos dus!

In principe moet je dus of eerst een kaartje halen bij de automaat (waar laat je ondertussen je auto?) en hopen dat er plek is om te parkeren of midden op straat stil blijven staan je parkeer app aanzetten en dan pas het vak in rijden. Maar ja als ik op de weg sta mag ik mijn mobiel niet gebruiken anders bekeurd de politie mij. Kansloos dus!

Bedankt Gemeente Den Haag !!!

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Parkeerboete na betaald te hebben in Den Haag

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Dit lijkt me iets voor de ombudsman.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Parkeerboete na betaald te hebben in Den Haag

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @jacobaak, in Groningen geldt een 'vertraging' van 10 minuten. Dat houdt in dat als ik een bon/naheffing heb gekregen van de gemeente maar kan aantonen dat ik binnen 10 minuten na die bon de auto aangemeld heb, de naheffing wordt teruggedraaid.
Ook in Amsterdam bestaat ook zoiets: 'Geen naheffingsaanslag wordt opgelegd binnen 10 minuten na het verstrijken van de geldigheidsduur van het tijdgebonden parkeerrecht' staat in dit artikel https://www.parool.nl/amsterdam/-gemeen ... ~a4541096/
Is er in Den Haag dus niet zoiets?

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Parkeerboete na betaald te hebben in Den Haag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@klaas jan

Volgens mij wordt daarmee bedoeld dat je eventueel tot 10 minuten langer kunt parkeren op je parkeerkaartje, niet vooraf.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Parkeerboete na betaald te hebben in Den Haag

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Lady1234 schreef:@klaas jan

Volgens mij wordt daarmee bedoeld dat je eventueel tot 10 minuten langer kunt parkeren op je parkeerkaartje, niet vooraf.
Van Groningen weet ik het uit ervaring zeker dat het ook aan de voorkant zo geregeld is.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Parkeerboete na betaald te hebben in Den Haag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@klaas jan

Maar je kunt er al uren van te voren gestaan hebben. Dus lijkt me niet logisch.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Parkeerboete na betaald te hebben in Den Haag

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Lady1234 schreef:@klaas jan

Maar je kunt er al uren van te voren gestaan hebben. Dus lijkt me niet logisch.
Het gaat zoals ik schreef over minuten en niet over uren.
Hier https://nos.nl/artikel/2156450-parkeren ... html'staat een stukje over de zogenaamde 'handelingstijd': 'Een bepaald aantal minuten om je via je smartphone aan te melden of naar een parkeerautomaat te lopen.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Parkeerboete na betaald te hebben in Den Haag

Ongelezen bericht door alfatrion »

jacobaak schreef:Dus auto opgehaald ’s avonds en omdat het betaald parkeren is in mijn straat het kenteken in mijn mijn parkeer app gezet. Rond 19:30 arriveerde ik parkeerde de auto netjes in een vak, pakte mijn mobiel en wilde het parkeren aan zetten. Helaas geen verbinding met de server, dus nog 2x proberen eindelijk lukte het om 19:38. Ik ben de auto uitgestapt en heb netjes van 19:36 tot 23:59 betaald a 4 euro per uur.
Waarom zou dit voor het risico van de gemeente moeten komen? Je hebt niet betaald en niet omdat je een paar meter moest lopen om een kaartje te halen of te controleren of je voor het goede parkeervlak invoerde. Je hebt inderdaad een hoge kans op verlies.

stofzuigertje

Re: Parkeerboete na betaald te hebben in Den Haag

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik zittende in achtertuin zicht heb en bij zien controle auto even snel kwartiertje zou betalen dus €1,- en de rest van de avond gratis.....
Daarom verwacht ik niet dat ze dit accepteren.
Je bent zelf verantwoordelijk voor eerst betalen en een verbinding hebben, geen signaal is naar automaat gaan en daar betalen.. dan is er enkele minuten loop coulance....

Maar 6 minuten later is teveel tijd, meestal 5 minuten en daar word ook helaas misbruik van gemaakt door mensen die zicht op auto hebben en bij zien controle wagen even hard lopende naar automaat gaan... ik heb ervaring mee.... wel vermoeiend en je kunt niet rustig naar WC.....

Dus mensen die proberen voordelig te parkeren..... dan worden ze strenger met boetes...... dus slimme mensen veroorzaken dat als je deze online gebruikte die meestal binnen 1 minuut rond is dat ze alleen de normale kaartjes nog accepteren.
Pas weg gaan als betaling rond is en voor de nummerplaat blijven staan terwijl je bezig bent mag ook....

Verder mag elke gemeente iets andere voorwaarden hanteren dus wat hier kan is elders..... loterij voor mijn!

jacobaak
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jul 2018 11:52

Re: Parkeerboete na betaald te hebben in Den Haag

Ongelezen bericht door jacobaak »

De Gemeente Den Haag geeft geen duidelijkheid over een coulance periode.
Dat ik wel voor de rest van de avond betaald heb enkele minuten na dat ik gescand ben is voor de gemeente blijkbaar ook geen reden om te besluiten dat ik ter goeder trouw was. Het enige antwoord op mijn bezwaar is dat zij in de algemene voorwaarden van het app en sms parkeren stellen dat dit geheel op eigen risico is. Kortom aan storingen en vertragingen hebben zij geen boodschap.
Iets wat ik mij dus nu wel realiseer en dus niet snel meer een parkeervak in zal rijden zonder eerst de parkeerapp te activeren.
Hoe dit zou zijn verlopen als ik de zelfde tijd nodig had gehad om bij de betaal-paal te betalen weet ik niet.

jacobaak
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jul 2018 11:52

Re: Parkeerboete na betaald te hebben in Den Haag

Ongelezen bericht door jacobaak »

stofzuigertje schreef: Pas weg gaan als betaling rond is en voor de nummerplaat blijven staan terwijl je bezig bent mag ook....
Goede tip! Die onthoud ik voor een volgende keer!

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Parkeerboete na betaald te hebben in Den Haag

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wanneer je meerdere betaalopties hebt (app, automaat), één van die opties niet werkt maar er nog wel een andere openbaar toegankelijke optie beschikbaar is dan heb je als parkeerder simpelweg gebruik te maken van die nog werkende openbaar beschikbare optie.

De rechter zal u dus simpelweg vragen waarom u dan niet een kaartje bij de parkeerautomaat gekocht had toen u merkte dat de app niet werkte. U heeft daar geen goede verklaring voor. Uw bezwaar is dus inderdaad ongegrond.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Parkeerboete na betaald te hebben in Den Haag

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

En als er een naheffing onder de ruitenwisser gezeten had uitgeschreven in de twee minuten gedurende een kaartje halen?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Parkeerboete na betaald te hebben in Den Haag

Ongelezen bericht door Revoked »

alfatrion schreef:
jacobaak schreef:Dus auto opgehaald ’s avonds en omdat het betaald parkeren is in mijn straat het kenteken in mijn mijn parkeer app gezet. Rond 19:30 arriveerde ik parkeerde de auto netjes in een vak, pakte mijn mobiel en wilde het parkeren aan zetten. Helaas geen verbinding met de server, dus nog 2x proberen eindelijk lukte het om 19:38. Ik ben de auto uitgestapt en heb netjes van 19:36 tot 23:59 betaald a 4 euro per uur.
Waarom zou dit voor het risico van de gemeente moeten komen? Je hebt niet betaald en niet omdat je een paar meter moest lopen om een kaartje te halen of te controleren of je voor het goede parkeervlak invoerde. Je hebt inderdaad een hoge kans op verlies.
Nu kom ik idd vrijwel nooit in dit soort wijken, maar als je naar de parkeermeter loopt en een treuzelend iemand voor je treft , die net als ik de gespaarde 5 eurocent-munten gebruikt voor de parkeerautomaat, dan sta je daar gewoon ruim 5 minuten. Moet je ook nog teruglopen naar je auto. En als je dus in die "handelingstijd" wordt gescand ben je de klos in DeHaagh? Raar.
Of TS vertelt natuurlijk maar weer de helft, dat kan ook.

stofzuigertje

Re: Parkeerboete na betaald te hebben in Den Haag

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

5 cent?
Volgens mij is wegens de vele gekraakte meters 99% reeds alleen Pin betalen!

Wel is biertje pakken en bij zien controle even naar de automaat 15 meters verder gaan en kaartje 30 minuten halen meestal voldoende is mijn ervaring...
Ze komen zelden terug of binnen die tijd om nogmaals te kijken.... zoals in Mokum.

simonette.van-doren
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2019 21:40

Re: Parkeerboete na betaald te hebben in Den Haag

Ongelezen bericht door simonette.van-doren »

ik heb nog een mooi voorbeeld van het onterecht krijgen van een parkeerboete in Den Haag. Elke maand betaal ik via het bedrijf waar ik werk voor een bedrijfs-parkeervergunning. Je moet je voor het parkeren aanmelden en nooit meer afmelden. Ik ben door hun systeem zonder mijn weten afgemeld geraakt en heb daardoor een boete ontvangen. Bezwaar aangetekend, met ambtenaar gesproken die als een robot bleef herhalen dat ik aangemeld moest zijn. "Ik moest zelf maar af en toe checken op de app of ik nog aangemeld was"... Nou ja! Bezwaar is natuurlijk afgewezen, al kan ik bewijzen dat ik elke maand betaal. Zo pesterig en onredelijk en onterecht.

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Parkeerboete na betaald te hebben in Den Haag

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Er is een verschil tussen het lopen en kopen van een kaartje bij een automaat.
Hier wordt meestal inderdaad 10 minuten coulance gegeven.
Bij parkeren via de app is dat niet aangrzien dit binnen één minuut geregeld is. Zelfs als de app het niet doet, want dan kan je de appverstrekker ook bellen of SMS-en
Je gebruikt onze app. Maar wat als je een keer geen internetverbinding hebt? Voeg je mobiele nummer toe aan je account zodat je ook telefonisch (via 088- 2742536) het bricken kan starten. Zo doe je dat:
• Log in op Mijn Yellowbrick met je klantnummer en wachtwoord.Log in met je klantnummer en wachtwoord (hetzelfde als ‘Mijn Yellowbrick’). Let op: Zet het vinkje ‘onthoud gegevens’ aan!
• Klik op ‘Mobiel’ en ‘toevoegen’ in de navigatiebalk aan de bovenzijde van het scherm.
• Voeg het mobiele nummer in het bovenste invoerveld in en klik op ‘Opslaan’. De opties voor de ‘SMS Reminder Service’ kan je hier ook instellen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Parkeerboete na betaald te hebben in Den Haag

Ongelezen bericht door Moneyman »

simonette.van-doren schreef:
01 feb 2019 21:51
ik heb nog een mooi voorbeeld van het onterecht krijgen van een parkeerboete in Den Haag. Elke maand betaal ik via het bedrijf waar ik werk voor een bedrijfs-parkeervergunning. Je moet je voor het parkeren aanmelden en nooit meer afmelden. Ik ben door hun systeem zonder mijn weten afgemeld geraakt en heb daardoor een boete ontvangen. Bezwaar aangetekend, met ambtenaar gesproken die als een robot bleef herhalen dat ik aangemeld moest zijn. "Ik moest zelf maar af en toe checken op de app of ik nog aangemeld was"... Nou ja! Bezwaar is natuurlijk afgewezen, al kan ik bewijzen dat ik elke maand betaal. Zo pesterig en onredelijk en onterecht.
Maar... als je afgemeld bent, voldeed je gewoon niet aan de voorwaarden. Wie zegt dat dat afmelden door hun kwam?

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Parkeerboete na betaald te hebben in Den Haag

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Hun systeem??
Wiens systeem

Gesloten