Private lease: hoe kom je ervan af?

Andere onderwerpen over auto en vervoer
TME
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2023 01:46

Private lease: hoe kom je ervan af?

Ongelezen bericht door TME »

De valkuil die private lease heet. ten minste als je via Kia least. Binnen een week was de aanvraag gedaan, het contract rond, werd ik overladen met documenten en voorwaarden en enkele weken later stond er een prachtige nieuwe Kia eNiro voor de deur. En ik moet zeggen hij rijd heerlijk.
Maar wat als je situatie veranderd. Ik wil een ander huis kopen en heb daar een hypotheek voor nodig. Dat gaat dus niet als je door je lease contract een BKR registratie hebt.
Bij aanvang van het contract hierover met Kia gesproken. dit was geen probleem zeiden ze. Ik kon gewoon het contract op naam van mijn partner zetten. bij mij de BKR er af en hypotheek akkoord.

Dus niet. Zo gemakkelijk als het contract is afgesloten, zo moeilijk doen ze nu. Bij het overzetten van het lease contract op naam van mijn partner word ineens de hele hypotheek (die we beide betalen) op zijn conto genomen bij de berekening. en word de aanvraag dus afgekeurd.

Het enige wat ik volgens Kia kan doen voor een hypotheek aanvraag is het contrakt op naam van iemand anders zetten (die dus wel een goed inkomen moet hebben, maar geen hypotheek/huur) Of ik kan het contrakt voor duizenden euros afkopen. en dat alles enkel omdat ik een nieuwe hypotheek aanvraag wil doen.
Mijn partner en ik hebben beide een goed inkomen en echt geen exorbitant hoge hypotheek. Bij het afsluiten was alles geen probleem, en nu worden we van het kastje naar de muur gestuurd. (aantijging weggehaald door moderatie)

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Private lease: hoe kom je ervan af?

Ongelezen bericht door kuklos »

Wat staat er in de voorwaarden aangaande het beëindigen van het private lease contract?

En wat zeggen andere hypotheekaanbieders?

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Private lease: hoe kom je ervan af?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Om de vraag in de titel te beantwoorden: afkopen.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Private lease: hoe kom je ervan af?

Ongelezen bericht door rwolters »

Wat doet Kia tegen de afspraken in? Of heb je zelf vooraf niet goed gelezen waar je voor hebt getekend? Het is volgens mij toch algemeen bekend dat je een leasecontract voor een bepaalde periode afsluit. Daar is de hele berekening van het maandbedrag op gebaseerd. Als de auto nu terug gaat naar Kia kunnen ze m niet aan iemand anders leveren voor hetzelfde maandbedrag. Niemand gaat immers zo'n bedrag betalen voor een tweedehandsleaseauto.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Private lease: hoe kom je ervan af?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Tip: Ga samen met uw partner naar een onafhankelijke hypotheekadviseur (welke van meerdere banken hypotheken verkoopt). Vaak is meer mogelijk dan u denkt.
Ook met BKR registratie kunt u een hypotheek aanvragen. Afhankelijk van de precieze omstandigheden zou het kunnen dat u iets minder kunt lenen.

Na het beëindigen van de lening (of Lease contract) staat blijft uw BKR registratie 5 jaar zichtbaar.
Er bestaan positieve BKR registratie, hier staat dat u de lening optijd afbetaald heeft.
Tevens bestaat een negatieve BKR registratie, indien u te laat betaalt heeft.
www.bkr.nl/veelgestelde-vragen/registra ... taanvraag/

Dus het beëindigen van het leasecontract heeft mogelijk geen nut, aangezien deze 5 jaar zichtbaar blijft.
Sommige banken vinden een positieve BKR registratie prettig, u hebt laten zien dat u aan de afspraken houdt.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Private lease: hoe kom je ervan af?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U bent met dat leasecontract een financiele verplichting aangegaan die uiteraard gevolgen heeft voor de hoogt van de hypotheek.

Daar valt Kia niets aan te verwijten.en als u samen een huis koopt en een hypotheek nodig hebt, wordt uiteraard naar beider inkomen en lasten gekeken.

U wilt blijkbaar en en. Een nieuw huis en een nieuwe auto. En daar is blijkbaar het inkomen niet voldiende voor.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Private lease: hoe kom je ervan af?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Als u twee dure telefoonabonnementen heeft of zou hebben kan uw maximale leenbedrag zomaar tienduizend euro lager uitvallen. Laat staan met een dure auto dat kan zomaar 50.000 euro schelen

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Private lease: hoe kom je ervan af?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Een BKR registratie vanwege een leasecontract is in principe geen belemmering voor het afsluiten van een hypotheek.
Alleen wordt het bedrag wat u kunt lenen een stuk lager, omdat er rekening gehouden moet worden met de vaste lasten van de leaseauto (en andere leningen, eventuele alimentatie en telefoons op afbetaling).

Wanneer u zelf een andere woning koopt, dan kan het zoals KIA u voorgeschoteld heeft een prima oplossing zijn om de private lease auto op naam van uw partner te zetten indien u niet in gemeenschap van goederen getrouwd bent. In die situatie bent u verantwoordelijk voor uw lasten, en is de partner verantwoordelijk voor zijn of haar lasten.

Maar indien u samen een (ander) huis wilt kopen, dan heeft het geen nut om de auto op naam van uw partner te zetten. Want als u samen een huis koopt, wordt de financiële situatie van u samen doorgelicht en heeft de leaseauto op naam van uw partner net zo veel invloed op de maximale hypotheek als wanneer deze op uw naam staat.

Wat u nu kunt doen is de lease-termijn uitzitten of het contract afkopen. En heel misschien kunt u op zoek gaan naar iemand buiten uw gezin die het leasecontract over wil nemen en dan zelf een oud tweedehands autootje kopen.

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Private lease: hoe kom je ervan af?

Ongelezen bericht door bupaul »

Op het moment dat men geld leent dmv bv lease, een telefoon abonnement, of zelfs een creditcard, maar niet gebruikt (het maximum bedrag wordt geregistreerd), krijgt men een BKR registratie. Dit zorgt ervoor dat bij een eventuele hypotheek het te lenen bedrag lager is ter bescherming van de consument.
Ik dacht dat dit algemeen bekend was, zeker omdat dit al een aantal jaar in het nieuws is.
Verder zou ik, wanneer ik private lease aanga, eerst uitzoeken hoe een en ander in elkaar steekt.
Private lease is zelden goedkoper dan kopen of een lening nemen. Bij dat laatste krijgt men natuurlijk ook een BKR registratie.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Private lease: hoe kom je ervan af?

Ongelezen bericht door rwolters »

bupaul schreef:
31 mar 2023 08:51
Op het moment dat men geld leent dmv bv lease, een telefoon abonnement, of zelfs een creditcard, maar niet gebruikt (het maximum bedrag wordt geregistreerd), krijgt men een BKR registratie. Dit zorgt ervoor dat bij een eventuele hypotheek het te lenen bedrag lager is ter bescherming van de consument.
Ik dacht dat dit algemeen bekend was, zeker omdat dit al een aantal jaar in het nieuws is.
Verder zou ik, wanneer ik private lease aanga, eerst uitzoeken hoe een en ander in elkaar steekt.
Private lease is zelden goedkoper dan kopen of een lening nemen. Bij dat laatste krijgt men natuurlijk ook een BKR registratie.
Dat laatste is een gewaagd statement. In de meeste gevallen is private lease goedkoper dan zelf kopen. Als je eerlijk rekent tenminste en dat doen veel mensen niet.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Private lease: hoe kom je ervan af?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Kia heeft gezegd dat het geen probleem is, omdat u waarschijnlijk heeft gezegd: "IK" wil een ander huis kopen (precies zoals u het hier schrijft). Als u had gezegd "WIJ" willen een ander huis kopen, dan was het antwoord geweest dat het niet uitmaakt op wiens naam het lease-contract staat want de hoogte van de gezamenlijk af te sluiten hypotheek is mede afhankelijk van haar inkomen en dan zit de BKR evengoed in de weg. Erg logisch. Vervolgens is de hypotheek afgesloten (?) en zit de BKR in de weg bij het lease-contract (waarvoor kennelijk ook in de BKR wordt gekeken).

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Private lease: hoe kom je ervan af?

Ongelezen bericht door jonis »

Voor hypotheek advies moet je niet bij Kia zijn.....

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Private lease: hoe kom je ervan af?

Ongelezen bericht door JozJan »

rwolters schreef:
31 mar 2023 11:08
bupaul schreef:
31 mar 2023 08:51
Op het moment dat men geld leent dmv bv lease, een telefoon abonnement, of zelfs een creditcard, maar niet gebruikt (het maximum bedrag wordt geregistreerd), krijgt men een BKR registratie. Dit zorgt ervoor dat bij een eventuele hypotheek het te lenen bedrag lager is ter bescherming van de consument.
Ik dacht dat dit algemeen bekend was, zeker omdat dit al een aantal jaar in het nieuws is.
Verder zou ik, wanneer ik private lease aanga, eerst uitzoeken hoe een en ander in elkaar steekt.
Private lease is zelden goedkoper dan kopen of een lening nemen. Bij dat laatste krijgt men natuurlijk ook een BKR registratie.
Dat laatste is een gewaagd statement. In de meeste gevallen is private lease goedkoper dan zelf kopen. Als je eerlijk rekent tenminste en dat doen veel mensen niet.
Het is inderdaad gewaagd in de zin dat je financieren van een auto en Private lease niet 1 op 1 kunt vergelijken. Financier je de auto, dan moet je alles verder zelf regelen: verzkeeinrg, wegenbelasting, onderhoud, noem maar op. Bij private lease heb je daar in feite geen omkijken naar, dat zit allemaal inbegrepen. Je betaalt bij private lease ook voor het gemak, maar dat is natuurlijk niet gratis.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Private lease: hoe kom je ervan af?

Ongelezen bericht door jonis »

Die goedkoopste private lease is een picanto bij de anwb, als je dan kijkt naar 10000km per jaar en een gangbare 3 jaar termijn zit je op 380,- per maand met 0,0 extra's.
De tijd van goedkoper en een Aygo voor 199,- per maand is wel even voorbij....

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Private lease: hoe kom je ervan af?

Ongelezen bericht door 16again »

jonis schreef:
31 mar 2023 11:27
Voor hypotheek advies moet je niet bij Kia zijn.....
Als je leningen verstrekt, dan behoor je als de klant daar nadrukkelijk naar vraagt, wel de juiste informatie te verstrekken. En juist dat is volgens openingspost niet gebeurd.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Private lease: hoe kom je ervan af?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
31 mar 2023 19:40
jonis schreef:
31 mar 2023 11:27
Voor hypotheek advies moet je niet bij Kia zijn.....
Als je leningen verstrekt, dan behoor je als de klant daar nadrukkelijk naar vraagt, wel de juiste informatie te verstrekken. En juist dat is volgens openingspost niet gebeurd.
Uiteraard wel over je eigen product, maar tegelijk maar beperkt over hypothecaire zaken.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Private lease: hoe kom je ervan af?

Ongelezen bericht door jonis »

16again schreef:
31 mar 2023 19:40
jonis schreef:
31 mar 2023 11:27
Voor hypotheek advies moet je niet bij Kia zijn.....
Als je leningen verstrekt, dan behoor je als de klant daar nadrukkelijk naar vraagt, wel de juiste informatie te verstrekken. En juist dat is volgens openingspost niet gebeurd.
Openingspost zegt me niet veel.
Voor hypotheekadvies zou ik in elk geval niet aankloppen bij een autoverkoper.
Afhankelijk van wanneer lease is ingegaan kan in tussentijd wel veel gewijzigd zijn.
Vorig jaar is nl bedrag leasesom van 65% naar 100% verhoogd bij bkr. Daarnaast is rente flink gestegen, toetspercentage is flink hoger nu, maar goed: ik ben geen autoverkoper.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Private lease: hoe kom je ervan af?

Ongelezen bericht door 16again »

Inherent aan dat eigen product is BKR registratie. En als deelnemer van het BKR dien je zeker bij vragen de consument te informeren dat de autolease ten koste gaat van andere leenruimte.
Maar het meegeven van de autosleutels is belangrijker.....

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Private lease: hoe kom je ervan af?

Ongelezen bericht door jonis »

Afhankelijk van wanneer lease is ingegaan kan in tussentijd wel veel gewijzigd zijn
Dat geld ook voor bkr alweer16

It is me
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2023 17:38

Re: Private lease: hoe kom je ervan af?

Ongelezen bericht door It is me »

Mijn zwager heeft onlangs een private lease contract van een leuke Peugeot 208 overgenomen via een van de marktplaats achtige sites.
Als je van je contract af wilt - in dit geval voor een hypotheek - kun je bijvoorbeeld googlen op private lease overnemen. Dan kom je ze wel tegen.

Plaats reactie