LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met de Flixbus

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Tineke321
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 apr 2018 14:11

Problemen met de Flixbus

Ongelezen bericht door Tineke321 »

Reis per Flixbus 22-12-2017 Eindhoven 03.45 uur – Leipzig. (vv)
Ik heb mijn vrouw en mijn 3 jonge kinderen naar Eindhoven in de bus gebracht. Zij gingen op familiebezoek in Leipzig. Het was midden in de nacht. Toen we instapten waren er geen vrije plaatsen. Mensen lagen te slapen op onze zitplaatsen. Ik heb geprobeerd mensen te laten plaatsmaken voor mijn vrouw en kinderen maar de mensen reageerden boos of niet. Ik heb toen de 2 Duitse chauffeurs gevraagd om mij te helpen. Dat weigerden ze. Ik moest het zelf maar uitzoeken. Ik werd gevraagd uit te stappen, maar ik wilde niet dat mijn vrouw en kinderen staande werden vervoerd. De chauffeur is toen gaan rijden. Na ongeveer 4 kilometer, toen er nog steeds geen vrije zitplaatsen waren, heb ik de chauffeur gevraagd te stoppen en ons allemaal eruit te laten. Dat was op een drukke weg De bus is gestopt en wij werden eruit gelaten en de bagage werd eruit gesmeten. De bus is weg gereden en wij stonden op de (70km) weg, zonder stoep of fietspad. Na 10 minuten kwam er een politieauto. Die heeft voor ons een taxi gebeld en een rapport opgemaakt en geadviseerd om een advocaat in de arm te nemen. Het hele gebeuren is voor mij onbegrijpelijk en mijn gezin is totaal ontdaan. Ik wilde een klacht indienen tegen deze chauffeurs die zulke gevaarlijke situaties laten gebeuren: rijden terwijl mensen nog niet zitten en mensen op een snelweg eruit laten.
Ik wil mijn geld terug voor de plaatsen die ik heb betaald en taxikosten. Daarnaast heb ik extra kosten gemaakt om mijn vrouw en kinderen toch naar Leipzig te laten gaan. Een vriend heeft ze gebracht en 14 dagen later weer opgehaald (2 x €250,00).
Ik heb een klacht ingediend op de website van Flixbus. Dit is de enige manier om in contact te komen met de organisatie, maar tot op heden nog geen enkele reactie gehad.
Ook via Klachtenkompas van de Consumentenbond is er geen enkele reactie gekomen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Problemen met de Flixbus

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U stapt in en rijdt mee met een bus zonder vervoersbewijs. U vraagt om te stoppen om uit te stappen en wordt boos dat u er uit ging op een plek waar het niet veilig is.
U had op voorhand al moeten weigeren, dan had u kans gemaakt. Uw vrouw en kinderen zijn een stuk vervoerd, dus achteraf klagen zal lastig worden.
Daarnaast staat internet vol met klachten over Flixbus. Het is een leuk vervoerssysteem als je alleen bent en het liefst zonder bagage, maar anders zou je er niet mee willen reizen.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Problemen met de Flixbus

Ongelezen bericht door yan »

iemand die op mijn plek zit, zit daar niet lang,.
wellicht wat minder vriendelijk opstellen naar onbeschofte mede-reizigers.

Dat u vervolgens uitstapt is een eigen keuze, niet die van flixbus.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met de Flixbus

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tineke321 schreef:Reis per Flixbus 22-12-2017 Eindhoven 03.45 uur – Leipzig. (vv)
Ik heb mijn vrouw en mijn 3 jonge kinderen naar Eindhoven in de bus gebracht. Zij gingen op familiebezoek in Leipzig. Het was midden in de nacht. Toen we instapten waren er geen vrije plaatsen. Mensen lagen te slapen op onze zitplaatsen. Ik heb geprobeerd mensen te laten plaatsmaken voor mijn vrouw en kinderen maar de mensen reageerden boos of niet. Ik heb toen de 2 Duitse chauffeurs gevraagd om mij te helpen. Dat weigerden ze. Ik moest het zelf maar uitzoeken. Ik werd gevraagd uit te stappen, maar ik wilde niet dat mijn vrouw en kinderen staande werden vervoerd. De chauffeur is toen gaan rijden. Na ongeveer 4 kilometer, toen er nog steeds geen vrije zitplaatsen waren, heb ik de chauffeur gevraagd te stoppen en ons allemaal eruit te laten. Dat was op een drukke weg De bus is gestopt en wij werden eruit gelaten en de bagage werd eruit gesmeten. De bus is weg gereden en wij stonden op de (70km) weg, zonder stoep of fietspad. Na 10 minuten kwam er een politieauto. Die heeft voor ons een taxi gebeld en een rapport opgemaakt en geadviseerd om een advocaat in de arm te nemen. Het hele gebeuren is voor mij onbegrijpelijk en mijn gezin is totaal ontdaan. Ik wilde een klacht indienen tegen deze chauffeurs die zulke gevaarlijke situaties laten gebeuren: rijden terwijl mensen nog niet zitten en mensen op een snelweg eruit laten.
Ik wil mijn geld terug voor de plaatsen die ik heb betaald en taxikosten. Daarnaast heb ik extra kosten gemaakt om mijn vrouw en kinderen toch naar Leipzig te laten gaan. Een vriend heeft ze gebracht en 14 dagen later weer opgehaald (2 x €250,00).
Ik heb een klacht ingediend op de website van Flixbus. Dit is de enige manier om in contact te komen met de organisatie, maar tot op heden nog geen enkele reactie gehad.
Ook via Klachtenkompas van de Consumentenbond is er geen enkele reactie gekomen.
Heb je vaste, gegarandeerde plaatsen in die bus?

Tineke321
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 apr 2018 14:11

Re: Problemen met de Flixbus

Ongelezen bericht door Tineke321 »

Nee geen gereserveerde plaatsen op nummer...

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met de Flixbus

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tineke321 schreef:Nee geen gereserveerde plaatsen op nummer...
Hoe weet je dan wie er op “jouw” plek zit?

Tineke321
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 apr 2018 14:11

Re: Problemen met de Flixbus

Ongelezen bericht door Tineke321 »

Dat weet je niet, je kunt zien dat er nog een aantal stoelen vrij zijn... Vandaar dat aan de chauffeur werd gevraagd om te helpen.

stofzuigertje

Re: Problemen met de Flixbus

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ze meer plaatsen in nemen dus languit overdwars achterin bij 5 plekken... of 2 plaatsen met bagage....
Daar moet chauffeur in grijpen en U heeft gelijk met klagen.

De beide chauffeurs is voor aflos op lange ritten maar ze moeten misbruikers die 1 ticket 2 of meer plaatsen innemen eruit gooien....
Wel is de in Amsterdam ingestapte en nu slapende lastiger maar stoel op nummer zou beter zijn, gelijk als ik vliegtuigen.
Helaas is moeder met 3 kinderen een ander probleem....
Als passagiers weigeren ruimte te maken moeten ze Politie bellen wegens zetelroof....
Staanplaatsen zijn niet toegestaan.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Problemen met de Flixbus

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Tineke321, er niet bij laten zitten! Ik zou de directie van Flixbus per brief benaderen.
U hebt volkomen gelijk. Een paar zinnen uit de algemene voorwaarden:
-3.3 In het geval van boekingen aan boord van een voertuig bestaat slechts een vervoersplicht wanneer er voldoende zitplaatsen beschikbaar zijn voor de gehele reis.
-5.2.3 Elke passagier met een geldig ticket heeft recht op een zitplaats. Reizigers met kinderen en mensen met beperkte mobiliteit hebben in dat geval voorrang bij de keuze van hun zitplaatsen.

Dat lijkt me meer dan voldoende.

Tineke321
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 apr 2018 14:11

Re: Problemen met de Flixbus

Ongelezen bericht door Tineke321 »

Dank je wel voor de steun.... er wordt op geen enkele manier gereageerd door Flixbus, heel frustrerend...

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met de Flixbus

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klaas Jan schreef:Hallo Tineke321, er niet bij laten zitten! Ik zou de directie van Flixbus per brief benaderen.
U hebt volkomen gelijk. Een paar zinnen uit de algemene voorwaarden:
-3.3 In het geval van boekingen aan boord van een voertuig bestaat slechts een vervoersplicht wanneer er voldoende zitplaatsen beschikbaar zijn voor de gehele reis.
-5.2.3 Elke passagier met een geldig ticket heeft recht op een zitplaats. Reizigers met kinderen en mensen met beperkte mobiliteit hebben in dat geval voorrang bij de keuze van hun zitplaatsen.

Dat lijkt me meer dan voldoende.
Eens. En ik zou nooit meer instappen.

petersch1
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 feb 2018 17:41

Re: Problemen met de Flixbus

Ongelezen bericht door petersch1 »

In een touringcar - toegelaten max snelheid 100 km/uur- zijn géén staanplaatsen toegelaten. Alleen zitplaatsen met veiligheidsriem.
Voorzover ik weet vallen ALLE flixbussen in deze categorie. Staan is NIET toegestaan. Probleem is echter dat FLIX geen eigen bussen heeft en
ook geen eigen chauffeurs.

Tineke321
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 apr 2018 14:11

Re: Problemen met de Flixbus

Ongelezen bericht door Tineke321 »

Hoezo geen eigen bussen? Het staat er toch met grote letters op. Het is een Duitse maatschappij Flixbus DACH GmbH in München. Maar daar gaat het niet om. De familie heeft geestelijke en financiële schade geleden en er wordt niet gereageerd op het verhaal.

petersch1
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 feb 2018 17:41

Re: Problemen met de Flixbus

Ongelezen bericht door petersch1 »

Beste Tineke,
FLIX is een organisatie die de busreizen met dienstregeling in elkaar zet.
Voor de uitvoering van de ritten wordt verder alles ingehuurd, dus de chauffeurs én de bussen. Hierdoor is Flix verlost van alle rompslomp met betrekking tot onderhoud/brandstofkosten/tolwegen/hotel voor de chauffeurs/afschrijving/rittenadministratie enz enz.
Dat de meeste Flix-bussen zijn getooid in de 'huiskleur' doet daar niets aan af. Die touringcars zijn gewoon eigendom van een touringcarbedrijf.

Als Flix de moeite al neemt om uw klacht in behandeling te nemen, zal Flix dus eerst contact op moeten nemen met het betreffende touringcarbedrijf.

Ter vergelijking : soms zie je van de geheel bestikkerde voetbal bussen (Ajax/Feyenoord/Veendam enz.) : die zijn ook niet van die voetbalclub !

mvg
Peter

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Problemen met de Flixbus

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

petersch1 schreef:Beste Tineke,
FLIX is een organisatie die de busreizen met dienstregeling in elkaar zet.
Voor de uitvoering van de ritten wordt verder alles ingehuurd, dus de chauffeurs én de bussen. Hierdoor is Flix verlost van alle rompslomp met betrekking tot onderhoud/brandstofkosten/tolwegen/hotel voor de chauffeurs/afschrijving/rittenadministratie enz enz.
Dat de meeste Flix-bussen zijn getooid in de 'huiskleur' doet daar niets aan af. Die touringcars zijn gewoon eigendom van een touringcarbedrijf.

Als Flix de moeite al neemt om uw klacht in behandeling te nemen, zal Flix dus eerst contact op moeten nemen met het betreffende touringcarbedrijf.

Ter vergelijking : soms zie je van de geheel bestikkerde voetbal bussen (Ajax/Feyenoord/Veendam enz.) : die zijn ook niet van die voetbalclub !

mvg
Peter
Zo is het niet. Je doet zaken met de 'aannemer' en niet met de 'onderaannemer'. Flixbus is het enige aan te spreken bedrijf.

"Als Flix de moeite al neemt om uw klacht in behandeling te nemen, zal Flix dus eerst contact op moeten nemen met het betreffende touringcarbedrijf."

Die snap ik niet. Flixbus moet de klacht in behandeling nemen. Want er zijn dingen voorgevallen die niet stroken met hun eigen algemene voorwaarde. Contact opnemen met een eventuele 'onderaannemer'? Natuurlijk, moeten ze zeker doen maar daar heeft een klant van Flixbus geen boodschap aan.

stofzuigertje

Re: Problemen met de Flixbus

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Wrap folie met opdruk en dat is tegenwoordig zeer betaalbaar en makkelijk te verwijderen.

En als je geen Bus ziet, op Schiphol een foto gemaakt van losgelaten Wrap folie!
Best leuk, Budget firma en bijpassende naam op toestel!

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Problemen met de Flixbus

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

stofzuigertje schreef:Wrap folie met opdruk en dat is tegenwoordig zeer betaalbaar en makkelijk te verwijderen.

En als je geen Bus ziet, op Schiphol een foto gemaakt van losgelaten Wrap folie!
Best leuk, Budget firma en bijpassende naam op toestel!
Ja leuk! Foto van een staand gezin met de tekst Flixbus, onze service staat of valt met onze chauffeurs

petersch1
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 feb 2018 17:41

Re: Problemen met de Flixbus

Ongelezen bericht door petersch1 »

Natuurlijk behoort FLIX (zonder bus) de klacht in behandeling te nemen. Het zou hen sieren om in ieder geval te melden dat men er mee bezig is.
Logisch vind ik ook dat er dan gebruik gemaakt kan worden van 'hoor -en wederhoor' . Wat er over en weer gezegd is zal wel niet zo aardig geweest zijn.
Niet ter zake doend is wel dat die chauffeurs meestal onder zware stress (tijd en geld) hun werk moeten doen en elke minuut tijdverlies - afgezien nog van files en opstoppingen - een groot probleem wordt enerzijds in het handhaven van de diverse opstapplaats-tijden ; anderzijds inzake de rij en rusttijden-wet. Als TS zou weten welk busbedrijf hiervoor was ingehuurd , zou een melding hierover naar ILENT (inspectie leefomgeving en transport) tot scherpere controles kunnen leiden op de Flix reizen, maar dan uitsluitend mbt het aanbod van staanplaatsen : dat mag zeker niet.

mvg
Peter

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Problemen met de Flixbus

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

@perersch1, de familie is niet goed vervoerd. Niet volgens de voorschriften en volgens de voorwaarden van Flixbus.
De rest doet niet ter zake. De TS die moet uitzoeken welk busbedrijf de rit uitvoerde en dan een melding ergens maken?
Natuurlijk niet. Nogmaals, de TS heeft alleen met Flixbus te maken en met niemand anders.

Waar draait het hier eigenlijk om: om een chauffeur die slapende passagiers wakker had moeten maken om plaats te scheppen voor de familie. Kordaat optreden dus. En als dat hem niet gelukt was dan had de chauffeur de bus moeten laten staan want staande passagiers vervoeren kan niet.

Renskel
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 apr 2018 09:37

Re: Problemen met de Flixbus

Ongelezen bericht door Renskel »

Erg vervelend dat mensen niet gewoon zo netjes waren om plaats te maken. Flixbus had gewoon moeten zorgen dat jullie plaats hadden kunnen nemen op de 'vrije' stoelen.

Gesloten