Recall Opel Ampera, bereik 10% minder

Andere onderwerpen over auto en vervoer
WimvBeek
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2021 12:38

Recall Opel Ampera, bereik 10% minder

Ongelezen bericht door WimvBeek »

Na een recall van mij opel ampera (2020) is mijn accucapaciteit slechts 90% vanwege veiligheids issues met de accu.
Begrijpelijk als je de grenzen moet opzoeken bij dit soort technieken.
Echter de toezegging dat de oplossing (software aanpassing) deze beperking zal teniet doen is boterzacht en een reactie van de opel-helpdesk is nog veel zachter.
Zijn er meerdere slachtoffers?
Moet ik 10% korting eisen als compensatie?
Wat zijn mijn rechten?

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Recall Opel Ampera, bereik 10% minder

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Je hebt een auto gekocht, en die voldoet niet (meer) aan jouw verwachtingen, welke door de fabrikant was beloofd. Echter komt dit door een veiligheid incident, waar Opel niks aan kan doen. Ook is de vraag in hoeverre je er last van hebt.

Je kunt korting eisen. Echter 10% is heel veel. Tenslotte, de rest van de auto doet het wel. Hoeveel het wel zou zijn vind ik moeilijk om in te schatten aan de hand van het forum bericht. Ik denk dat het minder dan 3% is.

Ik denk niet dat je heel makkelijk het geld van je dealer zal krijgen. Dit kan een langdurige proces worden. Ik denk dat de eerste stap is om contact op te nemen met BOVAG op https://www.bovag.nl/hulp-bij-klachten (site werkt niet op mobiele apparaten). Volgens kan je naar de geschillencommissie https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... gehouders/ of naar de kantonrechter. Omdat het zeer complex kan worden, adviseer ik je om te overwegen om hulp te vragen aan je rechtsbijstandverzekering of een jurist/advocaat.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Recall Opel Ampera, bereik 10% minder

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En dan blijft de vraag of dit daadwerkelijk 10% is. De maximum range wordt namelijk vrijwel nooit behaald (alleen haalbaar in ideale omstandigheden, reken op ongeveer de helft in normale omstandigheden) en het wordt ook niet aangeraden de batterijen helemaal tot 0% te rijden. Misschien is die update wel daarom juist gedaan.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Recall Opel Ampera, bereik 10% minder

Ongelezen bericht door Revoked »

Zelfs Tesla raadt aan je accu nooit tot 100% te laden, als je em niet direct daarna gebruikt.
Ik rij nu de EQC van mijn wederhelft, ik merk eigenlijk geen verschil. Misschien rij ik gewoon te weinig, kan ook.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Recall Opel Ampera, bereik 10% minder

Ongelezen bericht door D34M0N »

WimvBeek schreef:
25 apr 2021 18:28
Na een recall van mij opel ampera (2020) is mijn accucapaciteit slechts 90% vanwege veiligheids issues met de accu.
Begrijpelijk als je de grenzen moet opzoeken bij dit soort technieken.
Echter de toezegging dat de oplossing (software aanpassing) deze beperking zal teniet doen is boterzacht en een reactie van de opel-helpdesk is nog veel zachter.
Zijn er meerdere slachtoffers?
Moet ik 10% korting eisen als compensatie?
Wat zijn mijn rechten?
Je hebt liever een verhoogd risico op 100% uitbranden van de auto, begrijp ik? Daarnaast: Als je het nieuws een beetje gevolgd zou hebben, zou je weten dat elektrische auto's vaak niet eens de helft van het beloofde bereik halen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Recall Opel Ampera, bereik 10% minder

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik was ff aan het mijmeren, maar een Ampera is toch geen EV? Op alleen electriciteit kan dat ding iets van 14 km rijden. Dat zijn van die "dikke laptops" van de auto-industrie.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Recall Opel Ampera, bereik 10% minder

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De Ampera is in 2016 opgevolgd door de Ampera-E. Die is volledig elektrisch.

Miskoop Opel
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2021 21:10

Re: Recall Opel Ampera, bereik 10% minder

Ongelezen bericht door Miskoop Opel »

Beste reageerders,

De accu is niet het enige probleem. Ook het Onstar-pakket werkt niet meer sinds 1 januari 2021. De PSA-groep heeft veel steken laten vallen bij de overname van GM van Opel. Ik krijg steeds het het gevoel dat er vanuit Opel geen oplossingen komen voor beide problemen. Hyundai heeft dezelfde problemen met het LG-accu-pakket en is gestart deze te vervangen. Mocht Opel dit ook gaan doen, dan blijft het probleem dat er voor het Onstar-pakket geen oplossing is. Er dan hoe dan ook compensatie moeten komen. De zakelijke rijder betaald bijtelling voor het Onstar-pakket zonder dat het werkt.

Gesloten