LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sommige dieselrijders moeten meer betalen

Andere onderwerpen over auto en vervoer
marc1766
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Sommige dieselrijders moeten meer betalen

Ongelezen bericht door marc1766 »

Weet u het nog, de slogan van de Belastingdienst leuker kunnen we het niet maken wel....
Ook duurder trouwens, ik vernam zojuist dat het voor sommige dieselrijders vanaf 2020 nog duurder wordt. Ze moeten namelijk een toeslag betalen voor hun fijnstof uitstoot, dit staat er:
De fijnstoftoeslag is van toepassing wanneer:

de fijnstofuitstoot hoger is dan 0,005 g/km, of
de fijnstofuitstoot hoger is dan 0,01 g/kWh
bij het motorrijtuig vermeld staat dat het affabriek roetfilter verwijderd is
van het motorrijtuig geen uitstootgegevens bekend zijn en het motorrijtuig een datum eerste toelating heeft van vóór 1 september 2009
Deze regels gelden voor personenauto’s en bestelauto’s die op diesel rijden. Voor bestelauto’s komt er 1 regel bij:

De bestelauto moet minimaal 12 jaar oud zijn bij het begin van het tijdvak waarover de fijnstoftoeslag geheven gaat worden.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Sommige dieselrijders moeten meer betalen

Ongelezen bericht door 16again »

Niks mis mee. Het credo is toch: "De vervuiler betaalt"

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Sommige dieselrijders moeten meer betalen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Komkommers zijn vuil! :mrgreen:

Ik moet als Particulier nu geen €2000,- maar 15% meer dus €2300,- betalen!
Voor deze Euro II bestelbus uit 1999 is dat best redelijk.

Maar, gekeurd tot Camper is dit maar €575,- en ik ben over de €75,- extra echt niet boos!
Wel veroorzaakt Amsterdam extra vervuiling, mag niet kortste weg nemen maar moet via Ringweg omrijden, meer KM dus vervuiling!

Het is wel onredelijk dat een kleine maar 830 Kg wegende zuinige mini bespaar diesel die van 2009 tot 2014 belastingvrij was nu van ruim €690,- naar ruim €800 ging.... die reed 1:30 en is met Euro 4 vele malen schonere!
Als ik deze schonere en veel zuiniger zie die €108 zegt meer te moeten betalen....
en ik als Vuile Komkommer maar €75,- Dat is echt Krom! :mrgreen:

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Sommige dieselrijders moeten meer betalen

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Terecht. Als je er voor kiest in een vervuilende wagen te rijden, mag daar best een boete op staan.
Kort door de bocht misschien, maar er zullen klappen moeten vallen als we het klimaatprobleem aan willen pakken.
En komkommers zijn raar.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Sommige dieselrijders moeten meer betalen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Nu nog een eco belasting op die lawaaierige en vervuilende diesel brommobielen.

marc1766
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Sommige dieselrijders moeten meer betalen

Ongelezen bericht door marc1766 »

Arizonakid schreef:
18 jan 2020 13:28
Terecht. Als je er voor kiest in een vervuilende wagen te rijden, mag daar best een boete op staan.
Kort door de bocht misschien, maar er zullen klappen moeten vallen als we het klimaatprobleem aan willen pakken.
En komkommers zijn raar.
IK vind het allemaal prima, maar dan moet de benzine rijder net zo goed aangepakt worden, net alsof deze brandstof schoon is.
De wet is gewoon krom, en hoezo de vervuiler betaalt? Zodra je een auto hebt moet je betalen, of je nou 10000 km rijd of 100000 je betaalt beide evenveel, dat is toch echt krom hoor.
Voor mij maakt het niks uit, heb af-fabriek roetfilter, dus ik betaal net zoveel als anders.

Wanneer wordt die wegenbelasting nou eens afgeschaft en wordt het in de brandstof geïntegreerd, dat is pas eerlijk en dan kun je met recht spreken dat de vervuiler betaalt, nu betaalt een bezitter, en de gebruiker hoort te betalen. Rij je veel dan betaal je gewoon meer!

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Sommige dieselrijders moeten meer betalen

Ongelezen bericht door Jefdus »

marc1766 schreef:
20 jan 2020 16:03

IK vind het allemaal prima, maar dan moet de benzine rijder net zo goed aangepakt worden, net alsof deze brandstof schoon is.
De wet is gewoon krom, en hoezo de vervuiler betaalt? Zodra je een auto hebt moet je betalen, of je nou 10000 km rijd of 100000 je betaalt beide evenveel, dat is toch echt krom hoor.
Voor mij maakt het niks uit, heb af-fabriek roetfilter, dus ik betaal net zoveel als anders.

Wanneer wordt die wegenbelasting nou eens afgeschaft en wordt het in de brandstof geïntegreerd, dat is pas eerlijk en dan kun je met recht spreken dat de vervuiler betaalt, nu betaalt een bezitter, en de gebruiker hoort te betalen. Rij je veel dan betaal je gewoon meer!
Een dieselmotor produceert nou eenmaal meer vervuiling dan een benzinemotor, omdat de brandstof minder schoon verbrandt.

En wat betreft belasten van gebruik in plaats van bezit; dat gebeurt natuurlijk ook al deels door de hoge accijnzen op brandstof. Nog meer belasting stoppen in de brandstof in plaats van wegenbelasting zou inderdaad eerlijk zijn, maar is in de praktijk erg lastig tenzij buurlanden meedoen. Anders gaat er in de grensgebieden natuurlijk niemand meer in Nederland tanken.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Sommige dieselrijders moeten meer betalen

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

marc1766 schreef:
20 jan 2020 16:03
Wanneer wordt die wegenbelasting nou eens afgeschaft en wordt het in de brandstof geïntegreerd, dat is pas eerlijk en dan kun je met recht spreken dat de vervuiler betaalt, nu betaalt een bezitter, en de gebruiker hoort te betalen. Rij je veel dan betaal je gewoon meer!
Probleem is dat onze brandstof dan veel duurder is dan die in het buitenland. Beter gelijke prijzen met het buitenland.

Gesloten