LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Andere onderwerpen over auto en vervoer
alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Volgens mij loopt de vergelijking niet mank. Overigens kom je zelf ook met een hardware vergelijking. In die vergelijking kun je niet van Action verwachten dat ze maar een kabeltje komen dat wel op het nieuwe systeem werkt. TomTom had dat helemaal niet mogen doen.
Nijogeth schreef:
10 nov 2020 18:11
Je had beter kunnen zeggen dat ze ECU van je auto hadden aangepast (omdat je automatisch updaten aan hebt staan), waarna het chiptunen van een derde partij niet meer functioneert. Dat zou inhouden dat je naar die derde partij terug zou gaan, waarna die hun software weer compatibel maken met de hardware.
Nee, dan ga je naar TomTom omdat zij de apparatuur non-conform hebben gemaakt.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Je koopt een navigatiesysteem en verwacht dat dit doet waar het voor bestemd is. Dit doet het nog steeds.

Dat jij er apps op zet die niet goed gekeurd zijn door de maker van dat navigatiesysteem erop wil zetten, wil niet zeggen dat dat ineens een doelbewuste functie van dat navigatiesysteem is. Dat is de omgekeerde wereld.

Ik heb een Windows 7 laptop gekocht en heb deze willens en wetens geüpdate naar Windows 10. Nu werken sommige programma's niet meer, omdat de ontwikkelaar deze alleen voor Windows 7 heeft gemaakt en niet beschikbaar maakt voor Windows 10. Wie is er nu fout?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door alfatrion »

MS heeft ook automatische updates, maar die installeren niet Windows 10 op een Windows 7 systeem.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

alfatrion schreef:
10 nov 2020 18:03
DeZevendeHenk schreef:
10 nov 2020 14:36
Dit probleem gaat over software, velgen zijn hardware. Dus je mag het met me oneens zijn maar als je dat met een voorbeeld wil illustreren moet je een softwarevoorbeeld geven en geen hardware voorbeeld.
Waarom moet dat?
Dat heet relevantie, het gaat over software dus graag een softwarevoorbeeld en als je dat niet kunt vinden is dat een goed moment om je te realiseren dat je welllicht ongelijk hebt. Oh en als je dan een voorbeeld geeft, graag eentje waarbij een leverancier van software de verplichting kreeg om ervoor te zorgen dat software van anderen op zijn systeem konden blijven draaien. Anders is het geen illustratie van die verplichting die jij verondersteld dat fabrikanten blijkbaar hebben.
Laatst gewijzigd door DeZevendeHenk op 10 nov 2020 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door angel1978 »

alfatrion schreef:
10 nov 2020 18:48
MS heeft ook automatische updates, maar die installeren niet Windows 10 op een Windows 7 systeem.
Maar wel nieuwe versies die andere pakketten van anderen onbruikbaar kan maken. Add-ins en plugins die niet meer werken en verplichting om andere apps ook te updaten.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Met een nieuwe versie van bv Firefox krijg ik ook wel de melding dat deze of gene add-on is uitgeschakeld omdat hij niet werkt in die nieuwe versie van FF.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door alfatrion »

DeZevendeHenk schreef:
10 nov 2020 20:10
alfatrion schreef:
10 nov 2020 18:03
DeZevendeHenk schreef:
10 nov 2020 14:36
Dit probleem gaat over software, velgen zijn hardware. Dus je mag het met me oneens zijn maar als je dat met een voorbeeld wil illustreren moet je een softwarevoorbeeld geven en geen hardware voorbeeld.
Waarom moet dat?
Dat heet relevantie, (...)
Het voorbeeld is relevant, omdat de onderliggende principes niet het onderscheid maken wat jij wel maakt. Jij gaat uit van de foute permissie dat verkochte software zomaar even aangepast mag worden. Dat is niet zo. Je kan software kopen en die software moet dan conform zijn, ook tien jaar later. Net zoals de fabrikant van een auto niet de velgen mag vervangen, mag de fabrikant van de besturingssoftware ook niet zomaar even het besturingssysteem veranderen.
angel1978 schreef:
10 nov 2020 20:16
alfatrion schreef:
10 nov 2020 18:48
MS heeft ook automatische updates, maar die installeren niet Windows 10 op een Windows 7 systeem.
Maar wel nieuwe versies die andere pakketten van anderen onbruikbaar kan maken. Add-ins en plugins die niet meer werken en verplichting om andere apps ook te updaten.
Versie 10 wordt niet automatisch geïnstalleerd.
Erthanax schreef:
10 nov 2020 23:46
Met een nieuwe versie van bv Firefox krijg ik ook wel de melding dat deze of gene add-on is uitgeschakeld omdat hij niet werkt in die nieuwe versie van FF.
1. FF koop je niet, daar gelden dus niet dezelfde regels voor als software die je wel koopt.
2. Ik heb niet gemerkt dat FF automatisch geïnstalleerd worden. Ik heb ook een plugin voor FF, die ik niet meer kan gebruiken. De oorzaak daarvan is niet dat FF een nieuwe versie heeft geïnstalleerd, maar omdat ik dat zelf heb gedaan.

Als jij bij de bouwmarkt een modulaire thuisset koop, waar je het handel op verschillende stukken kunt zetten en later van een concurrerend merk wat koopt, dan past dat niet. Dat concurrerend merkt heeft alleen je modulaire thuisset niet onbruikbaar gemaakt.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij FF kan de gebruiker instellen of updates automatisch worden geïnstalleerd. Een belangrijk verschil is inderdaad dat met voor FF niet hoeft te betalen. Geen goed voorbeeld dus.

De apps op een telefoon dan? Die doen het soms ook niet meer na een update van de telefoon.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Voelt alsof je tegen een muur praat.

Het lijkt me toch logisch dat het niet meer ondersteunen van apps waarvoor het apparaat niet gemaakt wordt, moeilijk aan TomTom te wijten is.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Erthanax schreef:
11 nov 2020 00:42
De apps op een telefoon dan? Die doen het soms ook niet meer na een update van de telefoon.
Daarom installeer ik Android 9 niet.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door kuklos »

alfatrion schreef:
11 nov 2020 00:16
Versie 10 wordt niet automatisch geïnstalleerd.
Bij nieuwe computers wel, en bij andere computers worden oude versies van windows op een gegeven moment niet meer ondersteund. Er is dus wel degelijke sprake van gedwongen overgaan naar windows 10.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Versie 10 wordt niet automatisch geïnstalleerd.
Je plaat blijft hangen, je leest niet en gaat nergens op in.

Maar wat is nieuw?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door alfatrion »

kuklos schreef:
11 nov 2020 02:30
alfatrion schreef:
11 nov 2020 00:16
Versie 10 wordt niet automatisch geïnstalleerd.
Bij nieuwe computers wel, en bij andere computers worden oude versies van windows op een gegeven moment niet meer ondersteund. Er is dus wel degelijke sprake van gedwongen overgaan naar windows 10.
Als je een nieuwe computer koopt met Windows 10 dan zit daar logischerwijs Windows 10 op. Dat is niet gedwongen worden om naar Windows 10 over te gaan. Het zelfde geld voor het niet meer ondersteunen van Windows XP. Je kan nu nog altijd een computer kopen zonder Windows en daar dan zelf Windows XP op installeren. Dat werkt gewoon.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

alfatrion schreef:
11 nov 2020 00:16
Jij gaat uit van de foute permissie dat verkochte software zomaar even aangepast mag worden. Dat is niet zo. Je kan software kopen en die software moet dan conform zijn, ook tien jaar later. Net zoals de fabrikant van een auto niet de velgen mag vervangen, mag de fabrikant van de besturingssoftware ook niet zomaar even het besturingssysteem veranderen.
Nogmaals, ik geloof dat jij dat gelooft, in jouw beleving is er geen verschil tussen hardware en software maar geef dan eens een voorbeeld waar met succes afgedwongen is dat een update teruggedraaid moest worden of aangepast omdat software van derden niet langer op een systeem functioneerde.
En, geef nou eens aan hoe je denkt e.e.a. af te gaat dwingen voor een apparaat van €100 van een paar jaar oud want dat aspect negeer je helemaal.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door alfatrion »

De Hoge Raad heeft in 2010 al bepaald dat je software kunt kopen.
http://jure.nl/BV1301

Software die koopt moet aan het conformiteitsbeginsel ex art. 7:17 BW voldoen. De software moet dan gewoon doen wat je mocht verwachten. Hoe dwing je dat af? Door naar de rechter te gaan.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door angel1978 »

angel1978 schreef:
11 nov 2020 07:06
Versie 10 wordt niet automatisch geïnstalleerd.
Je plaat blijft hangen, je leest niet en gaat nergens op in.

Maar wat is nieuw?

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
11 nov 2020 14:19
De Hoge Raad heeft in 2010 al bepaald dat je software kunt kopen.
http://jure.nl/BV1301

Software die koopt moet aan het conformiteitsbeginsel ex art. 7:17 BW voldoen. De software moet dan gewoon doen wat je mocht verwachten. Hoe dwing je dat af? Door naar de rechter te gaan.
Dus de software van een navigatiesysteem moet zorgen dat je ergens heen kan navigeren. Updates op zijn tijd horen er dus bij, want anders kloppen de kaarten niet. Je geeft dus eigenlijk aan dat iedereen gelijk heeft, behalve jezelf met deze post.

Netjes hoor, ik ging er persoonlijk vanuit dat je jouw standpunt tot in de eeuwigheid zou verdedigen, ook al weet iedereen dat je TomTom niet verantwoordelijk kan houden voor software van derden, omdat men dat navigatiesysteem daar nu eenmaal niet voor heeft gemaakt.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
11 nov 2020 14:29
alfatrion schreef:
11 nov 2020 14:19
De Hoge Raad heeft in 2010 al bepaald dat je software kunt kopen.
http://jure.nl/BV1301

Software die koopt moet aan het conformiteitsbeginsel ex art. 7:17 BW voldoen. De software moet dan gewoon doen wat je mocht verwachten. Hoe dwing je dat af? Door naar de rechter te gaan.
Dus de software van een navigatiesysteem moet zorgen dat je ergens heen kan navigeren. Updates op zijn tijd horen er dus bij, want anders kloppen de kaarten niet. Je geeft dus eigenlijk aan dat iedereen gelijk heeft, behalve jezelf met deze post.
Er kan bij horen dat je apps van derde moet kunnen installeren. Updates horen er niet perse bij te horen. De maker van een papieren kaart hoeft ook niet perse een na een jaar een nieuwe kaart te bezorgen.
Nijogeth schreef:
11 nov 2020 14:29
Netjes hoor, ik ging er persoonlijk vanuit dat je jouw standpunt tot in de eeuwigheid zou verdedigen, ook al weet iedereen dat je TomTom niet verantwoordelijk kan houden voor software van derden, omdat men dat navigatiesysteem daar nu eenmaal niet voor heeft gemaakt.
Volgens mij zijn er geen concrete omstandigheden in gebracht over het apparaat van TS. We kunnen dan ook niet uitsluiten dat TS de verwachting mocht hebben dat hij apps van derde kon installeren. Ik houdt rekening met een slimme routeplanner, waarop je apps van derde kan instelleren, zoals je dat ook kan bij een slimme TV en een slimme telefoon.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, met dat laatste houd ik ook rekening. Maar ook bij een telefoon is na een update niet ineens een telefoon non-conform als de apps na die update niet meer werken. Dan moet de app gewoon geüpdate worden of de juiste versie geïnstalleerd.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Conformiteit is dat mag verwachten dat een product over bepaalde eigenschappen bezitten. Bij de aankoop zou een verwachting kunnen zijn dat je app X op de telefoon kan gebruiken. De update kan er voor zorgen dat je app X niet meer kan installeren. De verachting die je mocht hebben wordt dan niet meer waargemaakt.

Het verweer dat je dan de app moet update gaat voorbij aan het feit dat: a) dat je wat van de telefoon mag verwachten; b) de update er voor zorgt dat de app niet meer werkt; en c) dat het misschien helemaal niet mogelijk is om de app te updaten, bijvoorbeeld omdat deze niet meer actief ontwikkeld wordt.

Gesloten