Trekkerrijbewijs: wat zijn de eisen?

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Sprom
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 sep 2021 23:52

Trekkerrijbewijs: wat zijn de eisen?

Ongelezen bericht door Sprom »

Ik heb een vraag over de trekkerijbewijs. Ik heb mijn B rijbewijs jammer genoeg 2 maand na de afschaffing gehaald (wat ik begrijp). Maar nu wil ik graag op een oude Unimog of Trekker rijden (1955/1960) tijdens een oldtimerrit. Hiervoor heb je een trekkerrijbewijs nodig maar ik heb zelf geen interesse om in een grote john deer te rijden waar mijn kleine trekkertjes wel 5x in past. Kan dit ook anders?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Trekkerrijbewijs: wat zijn de eisen?

Ongelezen bericht door mahadma »

U kunt uw rijbewijs "verliezen" en dan een nieuw aanvragen, dan heeft u meteen het trekker rijbewijs.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Trekkerrijbewijs: wat zijn de eisen?

Ongelezen bericht door scontra »

mahadma schreef:
12 sep 2021 12:33
U kunt uw rijbewijs "verliezen" en dan een nieuw aanvragen, dan heeft u meteen het trekker rijbewijs.
Verliezen of wat voor ongein meer dan ook, heeft geen zin aangezien TS het rijbewijs heeft gehaald na de datum tot waar de overgangsregeling van toepassing was.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Trekkerrijbewijs: wat zijn de eisen?

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Bewijs zoveel, van een incompetente overheid. Maak er een puinhoop van. De burger wordt en daas van. levert bekeuringen op en werkgelegenheid. De volgende stap is overspannen psychologen en psychiaters. Weer een punt op de afbraak politiek van rutte en co.

Het is wachten op de volgende folkert. Bizar.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Trekkerrijbewijs: wat zijn de eisen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@henk

Het gaat over een trekker rijbewijs hoor. 😄

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Trekkerrijbewijs: wat zijn de eisen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Henk Terpstra schreef:
12 sep 2021 19:17
Bizar.
Bizar is vooral de berg irrelevante offtopic gedachtenspinsels die je hier post.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Trekkerrijbewijs: wat zijn de eisen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch wel apart dat je 'zomaar' een trekkerrijbewijs kan krijgen. Ik ben er indertijd een week voor op cursus geweest. Het gaat niet enkel om vooruit rijden met zo'n ding; je moet er ook mee kunnen werken. Probeer maar eens achteruit te rijden met twee 2-assige aanhangers. Dat leer je daar wel. Gras maaien, grond bewerken, noem maar op - het komt er allemaal bij kijken.

Dat leer je volgens mij niet in de luxe wagen van de rijschool.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Trekkerrijbewijs: wat zijn de eisen?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Henk Terpstra schreef:
12 sep 2021 19:17
Bewijs zoveel, van een incompetente overheid. Maak er een puinhoop van. De burger wordt en daas van. levert bekeuringen op en werkgelegenheid. De volgende stap is overspannen psychologen en psychiaters. Weer een punt op de afbraak politiek van rutte en co.

Het is wachten op de volgende folkert. Bizar.
Voor de rest alles goed?
Tjonge sommige mensen kunnen bij elk onderwerk de politiek erbij betrekken

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Trekkerrijbewijs: wat zijn de eisen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
13 sep 2021 10:46
Toch wel apart dat je 'zomaar' een trekkerrijbewijs kan krijgen. Ik ben er indertijd een week voor op cursus geweest. Het gaat niet enkel om vooruit rijden met zo'n ding; je moet er ook mee kunnen werken. Probeer maar eens achteruit te rijden met twee 2-assige aanhangers. Dat leer je daar wel. Gras maaien, grond bewerken, noem maar op - het komt er allemaal bij kijken.

Dat leer je volgens mij niet in de luxe wagen van de rijschool.
Helemaal mee eens. Een paar jaar geleden stond er na verlenging van mijn rijbewijs ook ineens een T op. Ik heb toen nog nagevraagd of dat wel klopte.
Ik vind het nogal mal dat ik nu met zo'n enorme trekker met een paar kuub suikerbieten erachter de weg op mag. Ik vind het net zo mal dat voor een historisch 16km-trekkertje rijbewijs B niet goed genoeg is, als je dat na 2015 hebt gehaald.

TS heeft pech gehad, vrees ik, want ik kan niets vinden over bv een tijdelijke ontheffing. Hoewel het rijden op zich echt wel zou lukken met alleen B en de pakkans klein is, zou ik dat zeer sterk ontraden. Een ongeluk zit in een klein hoekje en onder geldig rijbewijs ben je niet verzekerd. Die ellende wil je jezelf en een eventueel slachtoffer niet aandoen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Trekkerrijbewijs: wat zijn de eisen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik leer hier dat ik blijkbaar een trekker mag besturen. En dan nog met een dikke aanhanger ook? Terwijl ik voor een beetje aanhanger achter de auto apart m'n rijbewijs moet halen...?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Trekkerrijbewijs: wat zijn de eisen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Zelfs met twee dikke, volgeladen aanhangers. En geloof me, dat mag een 16-jarige met een trekkerrijbewijs(je) ook.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Trekkerrijbewijs: wat zijn de eisen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, even een anekdote tussendoor.

In een ver verleden hadden auto's 4 versnellingen. Dat werden er vijf. En uiteindelijk verschenen de eerste met 6 versnellingen op de markt. Een kennis met behoorlijk wat poen kocht zo'n ding. Apetrots was hij. En iedereen in de omgeving was zwaar onder de indruk. Zes versnellingen, zes, zes!. Tot ik op een gegeven moment zei: 'goh, auto's gaan steeds meer op een landbouwtrekker lijken. Die heeft er 32, 16 vooruit en 16 achteruit.

Vond meneertje Poen niet zo leuk geloof ik. :lol: :lol:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Trekkerrijbewijs: wat zijn de eisen?

Ongelezen bericht door scontra »

witte angora schreef:
13 sep 2021 14:23
Ach, even een anekdote tussendoor.

Zes versnellingen, zes, zes!.
Zes versnellingen is toch bijna zelf niet meer te doen, daarom koop ik altijd een karretje die het zelf voor mij wil doen, ook al kost dat mij dan wel weer een beetje extra van mijn poen** !

**overdrive mag toch wel een ieniemienie beetje ? :oops:

Sprom
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 sep 2021 23:52

Re: Trekkerrijbewijs: wat zijn de eisen?

Ongelezen bericht door Sprom »

Erthanax schreef:
13 sep 2021 13:15
Helemaal mee eens. Een paar jaar geleden stond er na verlenging van mijn rijbewijs ook ineens een T op. Ik heb toen nog nagevraagd of dat wel klopte.
Ik vind het nogal mal dat ik nu met zo'n enorme trekker met een paar kuub suikerbieten erachter de weg op mag. Ik vind het net zo mal dat voor een historisch 16km-trekkertje rijbewijs B niet goed genoeg is, als je dat na 2015 hebt gehaald.

TS heeft pech gehad, vrees ik, want ik kan niets vinden over bv een tijdelijke ontheffing. Hoewel het rijden op zich echt wel zou lukken met alleen B en de pakkans klein is, zou ik dat zeer sterk ontraden. Een ongeluk zit in een klein hoekje en onder geldig rijbewijs ben je niet verzekerd. Die ellende wil je jezelf en een eventueel slachtoffer niet aandoen.

Zo denk ik er dus ook over, ik heb mijn rijbewijs gehaald 3 week na de aanpassing jammer genoeg. Maar anderen mogen wel op een grote trekker en ik mag niet op een 16km trekker.

Sprom
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 sep 2021 23:52

Re: Trekkerrijbewijs: wat zijn de eisen?

Ongelezen bericht door Sprom »

Omdat ik geen interesse heb in echte landbouw voertuigen heb ik even verder gekeken en ik las dat je opzich ook een T rijbewijs zou kunnen krijgen als je voor een C rijbewijs gaat. Ik weet niet of dit ook zo is.

Gesloten