LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Andere onderwerpen over auto en vervoer
newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door newmikey »

witte angora schreef:Daarentegen, als je je motor af en toe een tik met de zweep geeft, wordt hij wat vlotter en voor mijn gevoel uiteindelijk zuiniger. Een motor die 'lui' gereden is daarentegen...
En dàt sprookje is al tientallen jaren geleden ontkracht...

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Revoked »

newmikey schreef:
witte angora schreef:Daarentegen, als je je motor af en toe een tik met de zweep geeft, wordt hij wat vlotter en voor mijn gevoel uiteindelijk zuiniger. Een motor die 'lui' gereden is daarentegen...
En dàt sprookje is al tientallen jaren geleden ontkracht...
Bijna alle sprookjes hieromtrent zijn ontkracht, tot in den treuren. Echter staan ze in dit topic nog steeds genoemd. Maakt verder niet uit, ieder zijn ding.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Welke sprookjes bedoel je precies, naast het "lui" inrijden?

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door gosewijn »

:roll: Ts heeft best wel een beetje gelijk. Als ik met de auto en caravan bij Luik de berg oprij en wind mee , weet ik niet hoe vlug ik de B comp uit moet zetten , dan klopt er helemaal niets van het verbruik. :D :D

Kijk eens op de site ,of lees het blad van Autoweek , daar staan testen en verbruik , u zal zich verbazen wat een verschil tussen theorie en praktijk.

stofzuigertje

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Met juiste banden spanning en liefst iets meer, vooral Cruise Controle gebruiken en geen stadsverkeer en vooral lange afstanden met 85 km tussen de vrachtwagens blijven en minder dan 1;20 is dan haalbaar.

Maar ook de tankbeurt, als je vorige keer snel stopte en volgende keer tot randje vulde....
Ook daar zit flink verschil tussen dus bij meerdere tankbeurten dit berekenen en niet na 1x tanken.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Gozewijn, dat verschil tussen theorie en praktijk ken ik wel. Ik houd al jaren het verbruik van mijn auto's bij.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Erthanax schreef:Gozewijn, dat verschil tussen theorie en praktijk ken ik wel. Ik houd al jaren het verbruik van mijn auto's bij.
Ik had het tegen TS.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Geen.

artilux
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 jul 2017 11:55

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door artilux »

Mijn kleindochter en ik hebben de zelfde auto een i 10 ik rijd een op 20 m,n kleindochter een op 15.
Het verschil is ... zij scheurt de straat uit, en ik op m,n gemakkie.
Zo veel kan dat schelen. :D

piet44m
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 nov 2008 16:56

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door piet44m »

pomp de banden 10 %harder op ,laat motor en bak verversen door lichtloopolie synthetische , controleer of remmen niet iets blijven hangen.rijd niet rond met uitstekende delen op dak enz, koopmin het vervolg auto op brandstof gebruik ,stroomlijn lage cw waarde dus lucht weerstand,en gewicht zijn de brandstof gebruik factoren ,en rijstijl

Nevyn
Berichten: 1289
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Nevyn »

piet44m schreef:pomp de banden 10 %harder op ,laat motor en bak verversen door lichtloopolie synthetische , controleer of remmen niet iets blijven hangen.rijd niet rond met uitstekende delen op dak enz, koopmin het vervolg auto op brandstof gebruik ,stroomlijn lage cw waarde dus lucht weerstand,en gewicht zijn de brandstof gebruik factoren ,en rijstijl
Val zo veel mogelijk af, draag kleding die niks weegt zorg dat voor je in de auto stapt je behoeftes hebt gedaan :D

Moiseule58

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Meestal is het de rechtervoet. Zelf rij ik al een aantal jaren in een CT200h. Sinds de winterbandenwissel in november vorig jaar reed ik 1 op 15,3. Dus gaf ik de schuld aan de auto (batterijen). Voor de beurt in december werd de auto door de garage afgehaald en weer teruggebracht met nog steeds een hoog verbruik van 1 op 15. Dit zou volgens de monteur normaal zijn voor mijn type auto.
Twee weken geleden hebben mijn partner en ik een ritje naar het noorden gemaakt van ruim 2 1/2 uur heen en ook weer terug. Mijn partner reed en hij had op een gegeven moment, in de ecostand, een verbruik van 1 op 22,6. Voorzichtig met het gaspedaal, maximaal 120/130 km per uur.
Op de terugweg reed trapte hij het gaspedaal vaker en dieper in en liep het verbruik op naar 1 op 17,6.
Conclusie: de rijstijl bepaalt mede de hoogte van het verbruik.

Kasperarie
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mar 2018 10:50

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Kasperarie »

We hebben vele auto,s gehad van verschillende merken ,en wat opvalt is dat er niet 1bij is die het door de fabriek opgegeven verbruik haalde .

honza
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 mar 2009 16:04

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door honza »

- een nieuwe auto moet ingereden worden, het echte verbruik ziet u pas na zo'n 5.000-10.000 km
- u rijdt een VAG-mobiel, die wijken het meeste af van alle auto's (Ford en Opel b.v. tot zo'n 40%, VAGmobielen tot zo'n 55% !!)
- VAG (VW, Audi, Seat, Skoda) gebruikt Tsi motoren, dus een gewone motor met een turbo. Welnu, gebruik je de turbo dan gaat een motor zuipen, dat is al 70 jaar bekend. In de officiele verbruikstest mag je b.v. optrekken van 0 naar 120 in iets van 3 minuten, dan gebruik je de turbo dus niet. Ook sta je in die test 30% van de tijd stil, en stata de motor dus uit. In het echie trek je sneller op en sta je geen 30% van de tijd stil en dus is het verbruik veel hoger. Bij VAG zijn die verschillen zoals gezegd het grootst van allemaal......

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door kokka »

honza schreef: In de officiele verbruikstest mag je b.v. optrekken van 0 naar 120 in iets van 3 minuten, dan gebruik je de turbo dus niet.
dat een turbo motor veel verbruikt is bekend, uiteindelijk pers je meer lucht in de cilinders als zonder turbo ( drukvulling dus) dus heeft dat motortje ook navenant meer brandstof nodig om tot een goede mengverhouding te komen. Maar je moet me toch eens uitleggen hoe je een turbo dan niet gebruikt.
alle uitlaatgassen gaan door de turbo, tot de maximale turbodruk is bereikt dan opent de waste gate. De toeren die de turbo maakt is afhankelijk van de hoeveelheid uitlaatgassen die door die turbo geperst worden. draait de motor veel toeren, dan zal er veel uitlaatgassen door die turbo moeten en gaat hij dus harder draaien.. dat heeft opzich niet zoveel te maken met snel of langzaam optrekken. als je snel optrekt heb je gewoon meer vermogen nodig van de motor. omdat je tegen de massatraagheid van je hele auto in probeert om snelheid te maken. daar boven op komt dan dat je eerder een hoge snelheid bereikt waardoor je weer meer luchtweerstand krijgt.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Die turbopraat is klinkklare onzin. Als een VAG auto 55% meer verbruikt, is dat te wijten aan een mankement of aan de rijstijl; normaal is dat beslist niet. Mijn Golf tsi verbruikt ongeveer 1:17 en ik houd echt niet van getreuzel bij het optrekken.

stofzuigertje

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een 95 Pk die dagelijks van Haarlem naar Den Helder gaat op Cruise Controle haalde gemiddeld op dit woon / werk verkeer 1:20,7

Deze is wel 2x vlakbij autoweg, zowel woning op 320 meters en werk op 140 meters van afrit dus constante snelheid tussen vrachtwagens 84~87 Km/h en vooral niet inhalen.
Bandenspanning 2.9 rondom en ramen dicht.
Dan haal je dus meer dan opgave!

Deze Seat is gekocht wegens hoge instap, rugklachten en hij is over afgelopen maanden zeer tevreden!
Wel is ook deze met nippeltje in tank vul opening....
Als je tot afslag tankte gaat er bij indrukken door scheef houden nog 4,7 liter extra in je tank....
Niet bij warm weer doen want dan loopt deze over want dit is veilige expansie ruimte....

Als je bij slecht weer even snel normaal tank en de volgende keer vol nippelde dus 4.7 liter extra is 10 tot 15% hoger verbruik meetbaar......
Maar bij meerdere keren tanken krijg je alsnog gemiddelde... je kunt met Nippel methode gewoon 10% meer Km maken op 1 tank.

Wel is deze auto zo hoog dat je bij 130 Km een dubbel gebruik kreeg t.o.v. 85 gemiddeld op Cruise Controle volgens de boord computer en dat zal zeker kloppen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Revoked »

stofzuigertje schreef:...
Als je tot afslag tankte gaat er bij indrukken door scheef houden nog 4,7 liter extra in je tank....
Niet bij warm weer doen want dan loopt deze over want dit is veilige expansie ruimte....

Als je bij slecht weer even snel normaal tank en de volgende keer vol nippelde dus 4.7 liter extra is 10 tot 15% hoger verbruik meetbaar... je kunt met Nippel methode gewoon 10% meer Km maken op 1 tank.
...
Tuurlijk, ff de auto op de zijkant leggen. Normaalste zaak van de wereld bij een tankstation. En als je op twee wielen kunt blijven rijden , bespaar je mooi slijtage op die andere twee.
Zoals al eerder aangegeven...
sprookjes

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij tanken tot de automatische afslag van het vulpistool, kan scheefstand van de auto wel degelijk verschil maken voor het aantal liters. Niet voor het verbruik natuurlijk.
Op de zijkant leggen en op twee wielen rijden lijken mij inderdaad sprookjes, maar dat heeft verder ook niemand voorgesteld.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar het is natuurlijk totale onzin dat daarmee het verbruik hoger of lager zou worden. Als de één per 2000 km 6 keer 20 liter tankt en de ander er met veel moeite vijf keer 24 liter in propt, dan is de auto daarmee niet zuiniger of minder zuinig.

Gesloten