LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Andere onderwerpen over auto en vervoer
schoers
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2018 11:16

Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door schoers »

ik heb 03-01-2018 een nieuw auto gekocht
nu is het zo dat zij de auto verkopen en zeggen dat hij 1 op 20 rijd.
maar nu komt hij niet hoger dan 1 op 12
ik ben terug geweest naar de garage en die hebben hem na gekeken en ze zeggen er is niets aan te doen.
weet iemand wat ik daar aan kan doen
wat zijn mijn rechten hierin want ik voel mij behoorlijk in de maling genomen
het gaat om de seat arona

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hoe hebt u dat getest? En hoe lang? Rijdt u altijd in de stad of heel vaak 130 op de snelweg.?

U kunt toch weten dat die opgaves helemaal niet kloppen met de werkelijkheid?

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door yan »

En hoe heeft u deze 1 op 12 berekend?
Is dat incl stilstaan, optrekken. etc?

schoers
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2018 11:16

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door schoers »

ik heb het aan de hand van kilometers gedeeld door de liters
dan kom ik op 1op 12
plus de computer in de auto geeft het aan.
de garage heeft hem na gekeken en zij komen tot de zelfde uitkomst.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door sjohie »

schoers schreef:ik heb 03-01-2018 een nieuw auto gekocht
nu is het zo dat zij de auto verkopen en zeggen dat hij 1 op 20 rijd.
maar nu komt hij niet hoger dan 1 op 12
ik ben terug geweest naar de garage en die hebben hem na gekeken en ze zeggen er is niets aan te doen.
weet iemand wat ik daar aan kan doen
wat zijn mijn rechten hierin want ik voel mij behoorlijk in de maling genomen
het gaat om de seat arona
Die 1 op 20 is het verbruik, gemeten volgens een hele specifieke methode, oa met net 3l benzine in de tank, met afgeplakte naden, rijdend vóór de wind, bergafwaarts, met 1 naakte bestuurder van 50kg achter het stuur, en op keiharde banden etc. Met andere woorden, vooral erg opportuun, en niet realistisch in de praktijk. Dat is eindelijk, oa gevoed door het dieselschandaal bij de diverse fabrikanten, opgepakt door de EU, en er komt een redelijker testmethode. Op dit moment moeten "we" het met deze gekleurde cijfers doen.

Overigens maakt het wel wat uit dat de auto nieuw is, eenmaal goed ingereden zal het nog iets beter worden, als je hier kijkt. Daar zie ik cijfers van ~1:15 staan, en kan je van alle auto's het werkelijke verbruik inzien, gemeten door gebruikers, dus veel realistischer dan die standaardtests ooit zullen zijn.

Verder is het nog wel steeds een hoge wannabee suv van ~1150kg ofzo, die zal nooit echt economisch rijden.

Als je een poot zou hebben om op te staan, was dat al lang geleden duidelijk geweest, want dit ervaren elk jaar honderdduizenden autokopers in Nederland, en ik heb nog nooit gehoord van een succesvolle gang naar de rechter hierover.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Jefdus »

Verbruik hangt sterk af van de rijstijl. De verbruikscijfers die fabrikanten opgeven, moet je meer zien als een verbruik wat je in theorie kunt halen. Als je overwegend op 80 kilometer wegen en volgens het nieuwe rijden rijdt, kom je waarschijnlijk een heel eind. Maar als je er van houdt om snel op te trekken of alleen maar in het centrum of op de snelweg rijdt, zal het verbruik een stuk minder gunstig zijn.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zit even in de prijslijst te zoeken. Onderstaand de gegevens uit de prijslijst van 14 maart 2018. Als je veel stadsverkeer rijdt, kom je op een verbruik van zo'n 1:16 uit. Maar... in de wintermaanden, met de kou, rijdt een auto ook wat minder zuinig. Met mijn Matizje scheelde dat zo'n 10%. Plus dat de cijfers, wat meerdere mensen hierboven hebben aangegeven, vaak niet kloppen. Die 1:12 zou dus zomaar verklaarbaar kunnen zijn. Wat voor motor heb je?

1.0 TSI 95pk
Stadsverkeer 6,1
Buitenweg 4,2
Combinatierit 4,9

1.0 TSI 115pk
Stadsverkeer 5,9
Buitenweg 4,3
Combinatierit 4,9

1.0 TSI 115pk
Stadsverkeer 5,7
Buitenweg 4,5
Combinatierit 5

DSG-7 1.5 TSI 150pk
Stadsverkeer 6,3
Buitenweg 4,4
Combinatierit 5,1

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door scontra »

sjohie schreef: Verder is het nog wel steeds een hoge wannabee suv van ~1150kg ofzo, die zal nooit echt economisch rijden.

Als je een poot zou hebben om op te staan, was dat al lang geleden duidelijk geweest, want dit ervaren elk jaar honderdduizenden autokopers in Nederland, en ik heb nog nooit gehoord van een succesvolle gang naar de rechter hierover.
Over de "hele wereld" !! lijkt mij.
En het gemiddelde verbruik is van een bijna ontelbaar aantal factoren afhankelijk en het opgegeven gemiddelde verbruik moet dan ook gezien worden als een gemiddelde indicatie voor de gemiddeld genomen rij omstandigheden van het voertuig en het specifieke rijgedrag van de berijder, waar overigens geen rechten aan kunnen worden ontleent omdat de opgave slechts een gemiddelde betreft. :idea:

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

schoers schreef:ik heb 03-01-2018 een nieuw auto gekocht
nu is het zo dat zij de auto verkopen en zeggen dat hij 1 op 20 rijd.
maar nu komt hij niet hoger dan 1 op 12
ik ben terug geweest naar de garage en die hebben hem na gekeken en ze zeggen er is niets aan te doen.
weet iemand wat ik daar aan kan doen
wat zijn mijn rechten hierin want ik voel mij behoorlijk in de maling genomen
het gaat om de seat arona
Die 1:20 is een normverbruik en heeft niets met de realiteit te maken. Na alle nieuwsberichten mag dat toch geen verrassing meer zijn.

Het verschil is in dit geval wel groot. Maar dat hoeft niet pers sé iets over de auto te zeggen, maar kan ook aan jouw rijstijl liggen. Plus dat het een gloednieuwe auto betreft, die meestal eerst onzuiniger rijden.

Kijk anders eens op bijvoorbeeld sprintmonitor, daar kan je van jouw specifieke autotype een aardig realistisch beeld krijgen van het echte verbruik van jouw model. Al duurt het bij een nieuw model natuurlijk ook even voordat de statistiek een goed beeld laat zien.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Erthanax »

MM, je bedoelt waarschijnlijk spritmonitor.de, inderdaad heel nuttig. Per model/motortype kun je een keurige verdeling zien van het verbruik per auto.
TS: Wat het door fabrikanten opgegeven normverbruik betreft, dat is hoofdzakelijk nuttig om het verbruik van verschillende modellen te vergelijken.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door renewouters »

Als het goed is staat in de folder op basis van welke norm het verbruik is gemeten. Als je kunt aantonen dat dat niet klopt kan je er een zaak van maken.

Mijn auto rijdt gebruikt volgens de folder 3 liter diesel per 100km bij 100km/u. Haal je in de praktijk nooit, maar als ik een keer de mogelijkheid heb om langere tijd op een vlakke weg uiterst constant 100km/uur te rijden haal ik het wel. Dus het opgegeven verbruik klopt dan wel.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

renewouters schreef:Als het goed is staat in de folder op basis van welke norm het verbruik is gemeten. Als je kunt aantonen dat dat niet klopt kan je er een zaak van maken.

Mijn auto rijdt gebruikt volgens de folder 3 liter diesel per 100km bij 100km/u. Haal je in de praktijk nooit, maar als ik een keer de mogelijkheid heb om langere tijd op een vlakke weg uiterst constant 100km/uur te rijden haal ik het wel. Dus het opgegeven verbruik klopt dan wel.
Zal wel eerder tailgating zijn achter een vrachtwagen met dito snelheid. Zijn er maar weinig die juiste of betere verbruikcijfers halen dan fabrikant aangeeft.

Nevyn
Berichten: 1279
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Kocht in 2012 een splinternieuwe Seat Mii 75 PK, dus de iets aangepaste motor. Was in het begin ook teleurgesteld over het gebruik. Ik wist toen al dat de opgegeven waarden niet realistisch waren, maar roch 1 op 21 of wat ik haalde 1 op 14 op 80 km wegen rustig rijden. Echter nadat de auto goed was ingereden werd het gebruik een stuk minder een haalde ik zelfs 1 op 18.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door piet987654 »

Ik kocht ik 2008 een nieuwe auto, ik haal wel het opgegeven verbruik. ik rij vrijwel alleen snelweg, lekker een metertje of 80 achter een
vrachtwagen blijven rijden en het verbruik is soms zelfs zuiniger als opgegeven.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door mahadma »

De opgegeven verbruikscijfers zijn waar als u in een laboratorium opstelling gaat testen. Dàt heeft helemaal niets met de werkelijkheid in het dagelijkse verkeer te maken, en daarnaast telt ook uw rijstijl mee. Hier doet u niet tegen, ook niet met een rechtszaak. De fabrikanten kunnen tot vervelens toe in hoger beroep/cassatie gaan. En dàt verliest u financieël.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door kokka »

Een seat arona is een compacte SUV. Hij heeft het frontale oppervlak van een kleine kippenschuur. Al die SUV’s gebruiken, zeker bij hogere snelheden flink.
In dit geval gaat het er dus om waar en hoe heb je gereden tijdens dat gemeten verbruik

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Revoked »

kokka schreef:Een seat arona is een compacte SUV. Hij heeft het frontale oppervlak van een kleine kippenschuur. Al die SUV’s gebruiken, zeker bij hogere snelheden flink.
In dit geval gaat het er dus om waar en hoe heb je gereden tijdens dat gemeten verbruik
Ik rijd een Model X, gewicht is ruim 2,5 ton en toch verbruikt ie veel minder dan de SeatKippenschuur....
Overigens is fel/snel accelereren met een benzinemotor zeker geen reden om een hoger totaalverbruik te krijgen. Juist dat rustige accelereren is funest voor je verbruikscijfers...al gaat dat niet om liters,idd.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Revoked schreef:Overigens is fel/snel accelereren met een benzinemotor zeker geen reden om een hoger totaalverbruik te krijgen. Juist dat rustige accelereren is funest voor je verbruikscijfers...al gaat dat niet om liters,idd.
Mijn ervaring (en die van de boordcomputer) is geheel anders. Rustig optrekken doet wonderen voor het verbruik. Bij snel optrekken schiet het verbuik omhoog tot 40 liter per 100 km (ik schrijf het maar even voluit voor de duidelijkheid). Rustig optrekken 10 tot 15 per 100 km; gemiddeld verbruik is 5,8 per 100.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door newmikey »

schoers schreef: weet iemand wat ik daar aan kan doen
Niemand weet dat want daar is niets aan te doen.
wat zijn mijn rechten hierin
Eigenlijk kunt u aan de verbruiksindicatie géén rechten ontlenen.

[quotewant ik voel mij behoorlijk in de maling genomen[/quote]
Dat is niet echt nodig. Die aangegeven verbruikscijfers zijn een indicatie, zoals reeds gezegd onder bijzondere omstandigheden en volledig gestandariseerd. U kunt ze gebruiken om het verbruik van autos onderling te vergelijken maar meer ook niet...

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbruik nieuwe auto wijkt af, wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
Revoked schreef:Overigens is fel/snel accelereren met een benzinemotor zeker geen reden om een hoger totaalverbruik te krijgen. Juist dat rustige accelereren is funest voor je verbruikscijfers...al gaat dat niet om liters,idd.
Mijn ervaring (en die van de boordcomputer) is geheel anders. Rustig optrekken doet wonderen voor het verbruik. Bij snel optrekken schiet het verbuik omhoog tot 40 liter per 100 km (ik schrijf het maar even voluit voor de duidelijkheid). Rustig optrekken 10 tot 15 per 100 km; gemiddeld verbruik is 5,8 per 100.
Ahhh... daarom lijkt het wel of sommigen bij het stoplicht het gaspedaal niet weten te vinden...

Overigens, het meerdere benzineverbruik bij een beetje fel optrekken gedurende een seconde of 15, stelt weinig voor op een rit van een uur of langer.... Daarentegen, als je je motor af en toe een tik met de zweep geeft, wordt hij wat vlotter en voor mijn gevoel uiteindelijk zuiniger. Een motor die 'lui' gereden is daarentegen...

Gesloten