Waterstof brandstofprijzen verschillen binnen Europa

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Coen Smit
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2023 12:32

Waterstof brandstofprijzen verschillen binnen Europa

Ongelezen bericht door Coen Smit »

Ik ben in januari vorig jaar begonnen om een waterstof auto te gaan rijden een Hyundai Nexo.
Geweldige auto overigens.
Op dat moment koste de waterstof zo’n 10,00 euro exclusief 21% btw in Nederland wat neer komt op ca. 12,50 per kg waterstof.
In Duistland koste de waterstof 10,00 inclusief 19% btw.
In België koste de waterstof 9,99 incl. 19% btw
Door de oorlog zijn de prijzen snel gestegen.
Inmiddels kost de waterstof in Duitsland 13,85 incl. 19% btw
En België koste de waterstof nog steeds 9,99 incl. 19% btw.
In Nederland worden verschillende prijzen gerekend, waarbij de 100% groene net zo hard meestijgt als de benzine prijzen, zelfs wanneer lokaal gemaakt.
De duurste leverancier op dit moment is Shell (deze levert grijze waterstof voor zover mij bekend) zij rekenen nu 17,50 p/kg incl. 21% btw
Wat mij opvat is dat voor mij lijkt alsof shell de prijzen domineert.

Hoe kan er zo’n groot verschil bestaan in prijs terwijl iedereen weet dat we naar elektra en waterstof over moeten.
Ik zou toch enige stimulatie/ beleid van de overheid verwachten.

Nu is het in Nederland zo dat een zuinige benzine auto al voordeliger rijd dan een waterstof auto, de hybrides rijden sowieso goedkoper.
Ik kan en dergelijk beleid niet begrijpen, als er al beleid zou zijn.

In de bijlagen staan willekeurige schermafdrukken / plaatjes van de pompstations met bijbehorende prijzen, deze kun je terugvinden op https://h2.live/en/

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waterstof brandstofprijzen verschillen binnen Europa

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lees dit topic eens door. Ander onderwerp, overeenkomstige argumenten.
viewtopic.php?t=199922&hilit=duitsland&start=40

rwolters
Berichten: 1545
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Waterstof brandstofprijzen verschillen binnen Europa

Ongelezen bericht door rwolters »

Een grote factor in Nederland zijn de kosten van arbeid en locaties. Onze lonen zijn relatief hoog en grond is schaars.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waterstof brandstofprijzen verschillen binnen Europa

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En daarbij spelen dan ook nog eens de hogere energieprijzen mee. Er is veel energie nodig bij de productie van waterstof.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Waterstof brandstofprijzen verschillen binnen Europa

Ongelezen bericht door xflorisx »

Coen Smit schreef:
02 jan 2023 12:45


Hoe kan er zo’n groot verschil bestaan in prijs terwijl iedereen weet dat we naar elektra en waterstof over moeten.
Ik zou toch enige stimulatie/ beleid van de overheid verwachten.

Nu is het in Nederland zo dat een zuinige benzine auto al voordeliger rijd dan een waterstof auto, de hybrides rijden sowieso goedkoper.
Ik kan en dergelijk beleid niet begrijpen, als er al beleid zou zijn.

Bovenstaande regels triggeren mij. Er zullen zeker in Nederland enkele industriële processen over moeten gaan naar waterstof. Maar toch niet personenauto's. Het enige beleid in deze is dat ze geen motorvoertuigenbelasting betalen.
Meer beleid is ook niet nodig voor deze toepassing. Compleet niet duurzaam. De opwekking (groen, blauw of grijs) gaat gepaard met veel energieverlies.
Waterstof is een energiedrager en alleen interessant als we enorme hoeveelheden groene energie over hebben.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Waterstof brandstofprijzen verschillen binnen Europa

Ongelezen bericht door 16again »

Coen Smit schreef:
02 jan 2023 12:45
Hoe kan er zo’n groot verschil bestaan in prijs terwijl iedereen weet dat we naar elektra en waterstof over moeten.
Voor goede marktwerking, dienen er voldoende aanbieders en klanten te zijn. En ik heb zo mijn twijfels of die er zijn, met maar 3 waterstof tankstations in heel Nederland.
In prille markt zijn prijzen vooral subsidie gedreven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Waterstof brandstofprijzen verschillen binnen Europa

Ongelezen bericht door kweenie »

Coen Smit schreef:
02 jan 2023 12:45
Hoe kan er zo’n groot verschil bestaan in prijs terwijl iedereen weet dat we naar elektra en waterstof over moeten.
Ik zou toch enige stimulatie/ beleid van de overheid verwachten.

Nu is het in Nederland zo dat een zuinige benzine auto al voordeliger rijd dan een waterstof auto, de hybrides rijden sowieso goedkoper.
Ik kan en dergelijk beleid niet begrijpen, als er al beleid zou zijn.
Voor personenauto's is voorlopig elektrisch rijden een veel logischer keus. Die zijn zowel goedkoper in aanschaf als in verbruik. Ook vorig jaar al. De actieradius van een elektrische auto is ook zodanig dat de overgrote meerderheid van de ritjes in Nederland zonder problemen elektrisch gereden kan worden. Er is maar een kleine niche aan ritten waarbij een grotere actieradius nuttig is. Het is dan in de regel economischer om voor die specifieke situaties een auto te huren (eventueel benzine).

Ook is waterstof niet de bron van de energie. Waterstof wordt voor een groot deel rechtstreeks gemaakt uit fossiele brandstoffen (bv aardgas) en daarnaast uit elektriciteit. Het is dus niet onlogisch dat de prijs van waterstof de prijs van andere energiesoorten volgt. Die energiesoorten zijn immers de 'grondstof' voor waterstof.

Het is daarom veel nuttiger om waterstof in Nederland te promoten voor die zaken waar elektrisch geen goede oplossing is. Zoals voor het vervangen van dieseltreinen en streekbussen. Daar wordt ook flink op ingezet. En zeker zolang een groot deel van de waterstof nog 'grijs' wordt gemaakt, moet de focus ook minder liggen op het overal toepassen van waterstof, maar meer op het toepassen op plaatsen waar je de uitstoot lager wilt hebben.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waterstof brandstofprijzen verschillen binnen Europa

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Benzine of diesel is voor personenauto's een nog betere keus. Die zijn namelijk nog heel wat goedkoper.

Plaats reactie