Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Limlander40
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Limlander40 »

Staat er in de wegen verkeers wet geregeld dat een richtingaanwijzer uit moet gaan als de hendel in de 0 positie komt ?

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door witte angora »

Vraag het eens bij een APK-keuringsstation, zou ik zeggen. Als het je stoort (ik moet hem aan één kant ook handmatig terug zetten, dus ja, onhandig) kun je het ook laten repareren.

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door riddert »

Limlander40 schreef:
31 dec 2021 09:38
Staat er in de wegen verkeers wet geregeld dat een richtingaanwijzer uit moet gaan als de hendel in de 0 positie komt ?
Nee hoor. Er is ook geen uitzondering voor mensen met een Fiat die het storend vinden.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef en drempels nog kuilen waren, had je een richtingaanwijzer die je helemaal naar beneden of boven moest duwen om in werking te stellen. Tegenwoordig hebben veel auto's de mogelijkheid om een richtingaanwijzer een klein tikje te geven waardoor die gemiddeld 3 keer gaat knipperen. En dat terwijl de hendel op de 0 stand staat.

Ik heb geen idee waar uw vraag vandaan komt of wat de reden is, maar het is dus mogelijk dat een richtingaanwijzer nog werkt met de stand op 0. Mocht in uw geval wellicht de richtingaanwijzer aan blijven terwijl deze uit staat, dan zal de wet daar niets tegen kunnen doen, wel een reparateur die dit kan repareren.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door scontra »

Limlander40 schreef:
31 dec 2021 09:38
Staat er in de wegen verkeers wet geregeld dat een richtingaanwijzer uit moet gaan als de hendel in de 0 positie komt ?
Nee, daarin staat alleen wanneer het veranderen van richting moet worden aangegeven.

Als de richtingwijzer niet uitgaat als de bocht is genomen en het stuurwiel weer in de rechtuit positie staat, dan is er sprake van een technisch mankement en zult u het e.e.a. handmatig moeten doen.
Laten repareren, mogelijk onder garantie, is ook een optie. :wink:
Laatst gewijzigd door scontra op 31 dec 2021 10:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Hommer
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Hommer »

Limlander40 schreef:
31 dec 2021 09:38
Staat er in de wegen verkeers wet geregeld dat een richtingaanwijzer uit moet gaan als de hendel in de 0 positie komt ?
Wat heeft u hierover zelf opgezocht en wat waren uw bevindingen? Alle aangenomen wetten zijn volledig openbaar en gratis online beschikbaar.

Om uw vraag te beantwoorden: nee dat staat er niet. Spijtig dat u ontevreden bent over uw eigen auto op dit gebied. Maar denkt u alstublieft niet dat de werking van de richtingaanwijzer in uw auto niet aan de regelgeving voldoet.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Erthanax »

In de wegenverkeerswet staat dat niet, maar mogelijk wel in de Regeling voertuigen.

U kunt ook contact opnemen met de RDW, die immers in Nederland de keuringen uitvoert.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

scontra schreef:
31 dec 2021 10:24
Limlander40 schreef:
31 dec 2021 09:38
Staat er in de wegen verkeers wet geregeld dat een richtingaanwijzer uit moet gaan als de hendel in de 0 positie komt ?
Nee, daarin staat alleen wanneer het veranderen van richting moet worden aangegeven.

Als de richtingwijzer niet uitgaat als de bocht is genomen en het stuurwiel weer in de rechtuit positie staat, dan is er sprake van een technisch mankement en zult u het e.e.a. handmatig moeten doen.
Laten repareren, mogelijk onder garantie, is ook een optie. :wink:
Ik heb ooit een Visa gehad waar je de richtingaanwijzer zelf uit moest zetten. Het was zo ontworpen dus geen mankement. Wellicht dat er nog meer auto's zijn waarbij dat het geval is of was. Tegenwoordig rij ik in een Mercedes, dus richting aangeven is optioneel ;-)

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door witte angora »

PeterPeters1966 schreef:
31 dec 2021 12:32
scontra schreef:
31 dec 2021 10:24
Limlander40 schreef:
31 dec 2021 09:38
Staat er in de wegen verkeers wet geregeld dat een richtingaanwijzer uit moet gaan als de hendel in de 0 positie komt ?
Nee, daarin staat alleen wanneer het veranderen van richting moet worden aangegeven.

Als de richtingwijzer niet uitgaat als de bocht is genomen en het stuurwiel weer in de rechtuit positie staat, dan is er sprake van een technisch mankement en zult u het e.e.a. handmatig moeten doen.
Laten repareren, mogelijk onder garantie, is ook een optie. :wink:
Ik heb ooit een Visa gehad waar je de richtingaanwijzer zelf uit moest zetten. Het was zo ontworpen dus geen mankement. Wellicht dat er nog meer auto's zijn waarbij dat het geval is of was.
Vroeger was dat met alle auto's zo... En nog langer geleden hadden auto's geen knipperlicht, maar letterlijk een handwijzer of iets dergelijks.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En die oranje wijzer klapte uit aan de zijkant van je auto.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Har45 »

Volgens de BOVAG .......

Een defecte richtingaanwijzerschakelaar moet ook worden vervangen, als één van de andere ingebouwde functies het niet meer doet. Hiervoor moet het stuurwiel worden gedemonteerd. Als deze schakelaar defect is, dan kunnen ook andere daarin geïntegreerde functies uitvallen. Een defecte schakelaar kortsluiting veroorzaken.

Link: https://www.bovag.nl/techneutentaal/ter ... gaanwijzer

klaas11
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 mar 2010 18:30

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door klaas11 »

Leuk dat de Bovag dat vind staat niet in de apk verordening zelfs geen adviespunt indien wel heb ik regelmatig een auto goedgekeurd met medeweten van het rdw

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Har45 »

klaas11 schreef:
31 dec 2021 12:54
Leuk dat de Bovag dat vind staat niet in de apk verordening zelfs geen adviespunt indien wel heb ik regelmatig een auto goedgekeurd met medeweten van het rdw
Klaas 11 maar als de BOVAG deze mening is toegedaan dan lijkt het mij logisch dat bij hun aangesloten leden "automatisch" tot vervanging overgaan bij een gebrek.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door marnix »

Ik lees in de openingspost helemaal niet dat de handel niet terug komt, maar dat op 0 stand hij doorknippert,

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door riddert »

Gaat over die Fiat. Is een nieuwe wagen waar mevrouw niet tevreden over is.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad, eigenlijk is dit topic een vervolg op:

viewtopic.php?t=197851

Na het lezen van de OP (500e leenauto) was ik er al helemaal klaar mee. En met dit topic ook. Wat een gezeur om niks, iets wat zelfs een keuze zou kunnen zijn van de fabrikant.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Dat is geen regel. Volgens mij gaat ook bij fiat de knipperfuntie uit als de hendel in de neutraal stand staat. Wat echter bij Fiat (en aardig wat andere merken) wel het geval is is dat de hendel na inschakelen niet automatisch naar die stand gaat als het STUUR na afslaan weer naar de nul stand gaat. Met name bij flauwe bochten / inhaalakties verschilt dat per merk.
Kan zijn dat je dat vervelend vind en het graag anders had gezien maar het valt ook onder alert rijden en is met één handbeweging opgelost.

Limlander40
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Limlander40 »

witte angora schreef:
31 dec 2021 09:42
Vraag het eens bij een APK-keuringsstation, zou ik zeggen. Als het je stoort (ik moet hem aan één kant ook handmatig terug zetten, dus ja, onhandig) kun je het ook laten repareren.
Goeie tip.

Limlander40
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Limlander40 »

scontra schreef:
31 dec 2021 10:24
Limlander40 schreef:
31 dec 2021 09:38
Staat er in de wegen verkeers wet geregeld dat een richtingaanwijzer uit moet gaan als de hendel in de 0 positie komt ?
Nee, daarin staat alleen wanneer het veranderen van richting moet worden aangegeven.

Als de richtingwijzer niet uitgaat als de bocht is genomen en het stuurwiel weer in de rechtuit positie staat, dan is er sprake van een technisch mankement en zult u het e.e.a. handmatig moeten doen.
Laten repareren, mogelijk onder garantie, is ook een optie. :wink:
Dat is nu juist het probleem, dealer wilt het (nog) niet oplossen in garantie tijd. Maar inmiddels is bij de RDW een dossier geopend. Het licht moet meteen uitgaan zo gauw de hendel in de 0 positie komt. Bij het laten aanstaan van je knipperlicht kun je namelijk beboet worden volgens artikel 5 van de wegenverkeers wet.

Limlander40
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Limlander40 »

Erthanax schreef:
31 dec 2021 11:39
In de wegenverkeerswet staat dat niet, maar mogelijk wel in de Regeling voertuigen.

U kunt ook contact opnemen met de RDW, die immers in Nederland de keuringen uitvoert.
Inmiddels gedaan en RDW heeft een dossier geopend.

Plaats reactie