LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] calorieën in diervoeding/-snoep

Andere onderwerpen over dieren
beawerner
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2017 09:30

calorieën in diervoeding/-snoep

Ongelezen bericht door beawerner »

Niet alleen wij mensen worden steeds dikker, maar ook onze honden en poezen. Ik probeer al maanden om mijn hond van 40 kilo een paar kilo af te laten vallen. Een van de problemen is echter dat a) ik geen idee heb hoeveel calorieën zij op een dag maximaal mag hebben en b) op geen enkel product (voeding of snoep) wordt aangegeven hoeveel calorieën het product bevat. Dat is zeker een probleem als het gaat om "tussendoortjes", die goedbedoelende familie en vrienden haar geven, onder het motto "hier wordt ze echt niet dik van, het is maar een varkensoor, een kluifje etc. Waarom wordt hier helemaal geen aandacht aan besteed? Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: calorieën in diervoeding/-snoep

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je niet weet hoeveel je hond mag hebben, dan heeft het ook weinig zin om die informatie van de voeding te weten... Maar de dierenarts lijkt mij de aangewezen persoon om ernaar te vragen. De combinatie van te dikke hond en tussendoortjes vind ik overigens een beetje vreemd.

Veel merken dierenvoer hebben trouwens op de verpakking staan hoeveel je hond ervan mag eten. Ik zou beginnen met je daar aan te houden. Waarbij je er rekening mee moet houden dat ze er daarbij vanuit gaan dat ze niet nog ander eten krijgen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: calorieën in diervoeding/-snoep

Ongelezen bericht door reggie2 »

beawerner schreef:Niet alleen wij mensen worden steeds dikker, maar ook onze honden en poezen. Ik probeer al maanden om mijn hond van 40 kilo een paar kilo af te laten vallen. Een van de problemen is echter dat a) ik geen idee heb hoeveel calorieën zij op een dag maximaal mag hebben en b) op geen enkel product (voeding of snoep) wordt aangegeven hoeveel calorieën het product bevat. Dat is zeker een probleem als het gaat om "tussendoortjes", die goedbedoelende familie en vrienden haar geven, onder het motto "hier wordt ze echt niet dik van, het is maar een varkensoor, een kluifje etc. Waarom wordt hier helemaal geen aandacht aan besteed? Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?

Brokken halveren , daarvoor in de plaats sperziebonen en heel veel met je hond wandelen. Varkensoortjes moet je niet tussendoor geven zijn erg vet.

Je kan trouwens op de verpakking lezen hoeveel je hond mag, daarvan doe je dan de helft en de rest boontje met eventueel vlees.

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: calorieën in diervoeding/-snoep

Ongelezen bericht door Statler »


mh73

Re: calorieën in diervoeding/-snoep

Ongelezen bericht door mh73 »

Hou er rekening mee dat de aangegeven hoeveelheid voer op de verpakking meestal aan de hoge kant is. En dan houdt men inderdaad ook geen rekening met andere tussendoortjes, dus geef je die, dan moet je dat nog van die hoeveelheid voer aftrekken. Een deel van het voer (niet de helft hoor, i.v.m de benodigde voedingsstoffen) vervangen door sperziebonen is ook een goede tip. Vult wel, nauwelijks calorieen.

Ook wel eens naar de beweging gekeken? Ik heb ook een hond van 40 kg en wij lopen zeker 2 uur per dag. Een uur goed wandelen per dag is wel het minimum voor een grote hond.

Het is het beste om je hond op het oog eten te geven. Een hond is goed van gewicht wanneer hij een duidelijk zichtbare taille heeft en je de ribben goed kunt voelen, maar nog niet kunt zien. Voel je de ribben niet of nauwelijks, dan is je hond te dik en krijgt hij dus te veel. Bij twijfel kun je dit aan de dierenarts vragen, die vast ook wel tips heeft voor het afvallen.

Ik geef trouwens bijna nooit tussendoortjes. Ze missen dat echt niet. Tussendoor lekker stoeien of knuffelen is ook een manier van aandacht geven of belonen die geen extra calorieen zijn.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: calorieën in diervoeding/-snoep

Ongelezen bericht door reggie2 »

mh73 schreef:. Een deel van het voer (niet de helft hoor,

.

Ik geef de helft aan vanwege het feit dat ik denk dat TS te veel geeft.:-)

beawerner
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2017 09:30

Re: calorieën in diervoeding/-snoep

Ongelezen bericht door beawerner »

Ik begrijp alle goede adviezen en volg die al jaren: we wandelen 2 uur per dag, ze krijgt sperziebonen door (de helft) van de brokken (waarvan veel mensen ook zeggen dat deze te zout zouden zijn), heb gesprekken met familie en vrienden, maar dit gaat allemaal voorbij aan mijn punt: waarom weten we van mensen wel hoeveel calorieën ze per dag mogen krijgen (en staat vervolgens op alle levensmiddelen vermeld hoeveel ze bevatten), maar waarom is er niet iets dergelijks voor honden en katten!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: calorieën in diervoeding/-snoep

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor katten zijn daar wel tabellen voor en staat het ook op (sommig) voer. Voor honden geldt waarschijnlijk dat het geen doen is om dat voor ieder ras te maken.

mh73

Re: calorieën in diervoeding/-snoep

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik zou niet weten waarom je precies moet weten hoeveel calorieën je hond mag krijgen. Als je hond te dik is, is hij te dik. En krijgt hij dus teveel.

Als je de helft van het voer al hebt vervangen door sperziebonen en twee uur per dag ermee loopt, dan moet je toch wel hele rare dingen doen wil je hond niet afvallen. Of toch teveel tussendoortjes?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: calorieën in diervoeding/-snoep

Ongelezen bericht door Julie4444 »

beawerner schreef:Ik begrijp alle goede adviezen en volg die al jaren: we wandelen 2 uur per dag, ze krijgt sperziebonen door (de helft) van de brokken (waarvan veel mensen ook zeggen dat deze te zout zouden zijn), heb gesprekken met familie en vrienden, maar dit gaat allemaal voorbij aan mijn punt: waarom weten we van mensen wel hoeveel calorieën ze per dag mogen krijgen (en staat vervolgens op alle levensmiddelen vermeld hoeveel ze bevatten), maar waarom is er niet iets dergelijks voor honden en katten!
Als ze uit een pot komen zal er suiker en zout aan zijn toegevoegd. Sperziebonen uit de diepvries zijn het gezondst, anders "vers" kopen. Niet uit een pot of blik... Geldt overigens ook voor mensen.

Je kan je hond ook prima eierschalen geven, als je toevallig eieren eet. Verder gewoon veeeeel minder brokken en geen tussendoortjes/"dierensnoep", maar dan wel een hoeveelheid voer op advies van dierenarts.

Gesloten