LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigenaarschap hond

Andere onderwerpen over dieren
Rotan
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jul 2007 17:39

Eigenaarschap hond

Ongelezen bericht door Rotan »

Om gezondheidsredenen moet ik helaas mijn hond herplaatsen. Mijn hond, een flatcoated retriever, is 7 jaar en 8 maanden. Toen de hond als pup van net 8 weken bij ons kwam, was dat onder de voorwaarde dat de pup beschikbaar moest zijn voor dekking. Rond 2013/2014 besloot de fokster om niet met hem te dekken, ze zou de hond overschrijven naar mijn echtgenoot. Toen ik de hond wilde herplaatsen via de rashondenclub kwam ik erachter dat de chip op naam van de fokster stond. Mijn echtgenoot overleed plotseling op 4 januari 2016. Sindsdien heb ik een zeer slechte relatie met de fokster, met wie we een vriendschappelijke band hadden. Ik benaderde de fokster over de tenaamstelling. Vervolgens claimt ze dat zij als fokster het recht heeft om te bepalen bij wie de hond wordt herplaatst en zegt ze hem aan te melden voor herplaatsing. Omdat er niets gebeurde heb ik mijn hond zelf ook als herplaatser aangemeld. Via de rashondenclub kwam ik al snel in contact met meerdere belangstellenden. Mijn hond heeft inmiddels nieuwe baasjes waarmee het erg goed klikt, mensen bij wie hij wel zijn energie kwijt kan en die met hem willen en kunnen werken.
Met de fokster heb ik zelf geen contact meer, de rashondenclub onderhoudt het contact.

Ik ben in het bezit van de stamboom van mijn hond, zijn inentingsboekje, zijn chipgegevens en zijn 'pincode'. De fokster heeft eenmalig zijn puppy vervolgenting betaald. Sinds medio 2010 waren alle kosten voor de hond, zoals voeding, dierenarts, belasting en andere onderhoudskosten voor ons.
De hond heeft ook nooit gedekt.

De nieuwe eigenaren willen de chip graag op hun naam zetten, omdat ze bij een bos wonen, waar de hond vrij kan lopen. De fokster muteert echter tot nu toe niets, ondanks een verzoek daartoe door de rashondenclub.
Ik kan het echter gewoon zelf doen, want ik heb de papieren en de codes om dat te doen.

Mijn vragen zijn:

- Wie is de eigenaar van de hond en is de juridische onderbouwing hiervoor, of jurisprudentie hierover, ergens terug te vinden?
- Ik heb geen contract met de fokster, heeft ze dan toch rechten, en kan ze eisen stellen?
- Mag ik de mutatie in het chipregistratiesysteem ongestraft zelf doorvoeren?
- Kan ik, als blijkt dat de hond niet van mij is, de eigenaar de rekening presenteren voor 7 jaar onderhouds- en pensionkosten en hondenbelasting?

Het is voor de zoveelste keer dat een huisdier de dupe dreigt te worden van gesteggel, terwijl de hele situatie al erg genoeg is zonder het gesteggel.
Laatst gewijzigd door Rotan op 05 okt 2017 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Eigenaarschap hond

Ongelezen bericht door newmikey »

U heeft een z.g. "uitzethond" die als pup veel goedkoper is (of zelfs gratis) dan z'n broertjes en zusjes omdat hij formeel eigendom van de fokker blijft. U zult daar vast wel afspraken over gemaakt hebben toen u de pup kwam halen. Inderdaad zal dan de fokster over herplaatsing kunnen (mee)beslissen. Als u contact heeft met de rasvereniging kunt u ze vragen te bemiddelen tussen de fokster en het herplaatsingsgezin. Meer zou ik voorlopig niet doen, anders kunt u ook nog eens van heling beschuldigd worden. Misschien is de fokker alsnog bereid afstand te doen van zijn/haar eigendomsrecht tegen een redelijke vergoeding.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Eigenaarschap hond

Ongelezen bericht door reggie2 »

Je bent verplicht de hond zijn chip binnen 14 dagen op jouw naam over te zetten. Wie de eigenaar is , lijkt mij duidelijk. Jij betaalt alles voor je hond en geeft hem een huis.

Mijn advies, zet de chip zelf over op de nieuwe mensen.

http://ndg.nl/is-chippen-verplicht/

Gesloten