LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fokker verkoopt mijn puppy door. Is aangifte zinvol?

Andere onderwerpen over dieren
pieterversteeg
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jul 2017 23:57

Fokker verkoopt mijn puppy door. Is aangifte zinvol?

Ongelezen bericht door pieterversteeg »

Beste,

Ik heb bij een fokker een puppy aangeschaft en vanwege familie problemen moest ik haar helaas af staan aan de fokker.
Mondeling is met haar afgesproken dat ze een oppas voor de pup zou vinden en dat ik mede eigenaar zou blijven en mee zou betalen met de eventuele kosten (voer, belasting etc). Hier ben ik akkoord mee gegaan en ze zou bij de raad van beheer een formulier uiteindelijk brengen wat ik zou ondertekenen om mede eigenaar te zijn. Ze heeft de pup zo snel mogelijk opgehaald en GELIJK op dezelfde dag aan iemand door verkocht! Zonder het aan mij te vertellen. Nu wilt ze mijn geld of een gedeelte van het geld ook niet betalen.


Helaas hebben we geen koopovereenkomst afgesloten, mijn gegevens staan wel op de chip vermeld van de pup, op de paspoort staan mijn gegevens vermeld en ik heb een kopie van de registratieformulier voor de raad van beheer waar mijn gegevens op staan.

Heeft een aangifte voor diefstal zin? Ze heeft in principe mijn hond (waar ik voor heb betaald) door verkocht zonder het te vermelden.


Alvast bedankt,

Pieter

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Fokker verkoopt mijn puppy door. Is aangifte zinvol?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Aangifte zal niet gaan. U heeft een halve overeenkomst die ook nog niet eens op papier staat, hoe wilt u alles kunnen bewijzen? Een puppy terugbrengen, een oppas laten zoeken en u wilt halve eigenaar blijven?
De fokker heeft gedaan wat u gevraagd hebt, een oppas zoeken. Dat er storing zit in wat u bedoelde en de fokker gedacht heeft is een civiele zaak tussen u beide.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Fokker verkoopt mijn puppy door. Is aangifte zinvol?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

NeoDutchio schreef:Aangifte zal niet gaan. U heeft een halve overeenkomst die ook nog niet eens op papier staat, hoe wilt u alles kunnen bewijzen? Een puppy terugbrengen, een oppas laten zoeken en u wilt halve eigenaar blijven?
De fokker heeft gedaan wat u gevraagd hebt, een oppas zoeken. Dat er storing zit in wat u bedoelde en de fokker gedacht heeft is een civiele zaak tussen u beide.
Andermans eigendom zonder diens toestemming verkopen is wel degelijk een misdrijf.

Aangifte doen dus.

Mucha

Re: Fokker verkoopt mijn puppy door. Is aangifte zinvol?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Fokker verkoopt mijn puppy door. Is aangifte zinvol?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

TS zegt dat de chip en paspoort e.d. op zijn/haar naam staan. Lijkt me dat die fokker dan mooi mag aantonen dat er geld geretourneerd is oid.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Fokker verkoopt mijn puppy door. Is aangifte zinvol?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Dit verhaal heb ik al eens eerder ergens gelezen.

Heeft ook elders een topic gepost of doet die dame dit misschien vaker? Wanneer u een regeling voor een oppas afspreekt, tegen vergoeding, is dat toch duidelijke taal ... en geen opdracht op uw puppy te verkopen. Puppy terug of aangifte vanwegen diefstal en mogelijk zelfs illegale verkoop.

Mucha

Re: Fokker verkoopt mijn puppy door. Is aangifte zinvol?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Fokker verkoopt mijn puppy door. Is aangifte zinvol?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Mucha schreef:
Julie4444 schreef:TS zegt dat de chip en paspoort e.d. op zijn/haar naam staan. Lijkt me dat die fokker dan mooi mag aantonen dat er geld geretourneerd is oid.
In dat geval zal de fokker kunnen beweren dat de pup na het chippen en het verstrekken van het paspoort terug gegeven is.
Dat er dan ook geld terug moet komen, lijkt me vanzelfsprekend.
Een nette afhandeling door de fokker is hierin ver te zoeken.
Nou dan, zonder geld terug en met verkoop van andermans pup is dus sprake van diefstal. Daarnaast is een mondelinge overeenkomst ook gewoon rechtsgeldig.

Mucha

Re: Fokker verkoopt mijn puppy door. Is aangifte zinvol?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Fokker verkoopt mijn puppy door. Is aangifte zinvol?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... -Nederland

Verder moet ik altijd weer denken aan al die leuke en lieve honden die in het asiel zitten. Beter zo'n hond dan een onbetrouwbare broodfokker sponsoren.

Mucha

Re: Fokker verkoopt mijn puppy door. Is aangifte zinvol?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Fokker verkoopt mijn puppy door. Is aangifte zinvol?

Ongelezen bericht door newmikey »

pieterversteeg schreef:Helaas hebben we geen koopovereenkomst afgesloten, mijn gegevens staan wel op de chip vermeld van de pup, op de paspoort staan mijn gegevens vermeld en ik heb een kopie van de registratieformulier voor de raad van beheer waar mijn gegevens op staan.
1. Een hond is volgens de wet "een zaak" - het ontbreken van een koopovereenkomst is daarom leidend en geeft aan dat u geen eigenaar bent.
2. Raad van Beheer - De Raad van Beheer is een vereniging van verenigingen zoals rasverenigingen, kynologenclubs of bijzondere verenigingen. Registratie bij de Raad van Beheer is van belang voor de stamboom alsmede voor het voorkomen van doorgeven van erfelijke aandoeningen bij honden. De registratie zegt dus niets over het juridisch eigendom van de hond.
3. Het hondenpaspoort is een identificatie- en registratiecertificaat waarin de z.g. "verantwoordelijke" voor de hond staat. Evenals punt 2 zegt dit niets over het juridisch eigendom. Voor de gegevens op de chip geldt hetzelfde.

Gesloten