LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] beslaglegging na aankoop pony

Andere onderwerpen over dieren
kuipje
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2013 09:05

beslaglegging na aankoop pony

Ongelezen bericht door kuipje »

Hallo,

Ik heb een pony gekocht en nu is er door een deurwaarder (van de verkoper) beslag gelegd op mijn pony.
De beste man legt beslag op mijn pony maar weigert het beslag op te heffen omdat hij vind dat de pony op het moment van de beslaglegging nog in het bezit was van de vorige eigenaar.
De pony is verkocht omdat de vorige eigenaar dakloos is geworden en niet meer voor de pony kan zorgen, we hebben een koopovereenkomst getekent, ik heb contant betaald aan de verkoper en afspraken gemaakt (omdat ik op de stal blijf staan met mijn pony waar de verkoper ook stond) over het paspoort van de pony (deze ligt bij de staleigenaar ivm inentingen) en afgeproken dat de pony in de stal mag blijven staan tot de nieuwe maand (november) en ik daarna zelf zorg zal dragen voor de stalhuur en kosten hiervan. De stalling was voor oktober al betaald en omdat dit nog een paar dagen zou zijn tot de nieuwe stalhuur betaald moest worden hebben we dit zo mondeling afgesproken. De vorige eigenaar zou de stal per 31 oktober opzeggen. Dit is ook reeds gebeurd, schriftelijk, heb ik begrepen.
Nu blijft de deurwaarder van mening dat de pony toch nog van de verkoper zou zijn en heeft mij nu een brief gestuurd waarin hij vraagt het geld wat ik betaald heb terug te vragen aan de verkoper en dat moet ik dan overmaken naar de deurwaarder, dan pas wil hij het beslag eraf halen schrijft hij en anders zou mijn pony op eind november verkocht worden.
Ook omdat het paspoort nog niet op mijn naam is overgeschreven vind hij bewijs dat de pony nog van de verkoper is. Ook al staat het paspoort op naam van de deurwaarder, dat zegt niks over wie de eigenaar is!
Er zijn getuigen die weten dat ik de pony heb gekocht en waren op het moment ook aanwezig op stal.

Nu is mijn vraag wat ik kan doen om dit beslag op te laten heffen?

bedankt alvast voor uw reactie

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: beslaglegging na aankoop pony

Ongelezen bericht door eleven »

Ga naar het juridisch loket in je woonplaats en vraag daar.
Het eerste advies is gratis.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: beslaglegging na aankoop pony

Ongelezen bericht door vroem »

dit klinkt als een oneigenlijk beslag.
Als er op moment verkoop geen beslag op lag maar hij het wel van plan was was ie dus te laat.
Hij erkent overigens dat er een verkooptransactie is geweest omdat hij het heeft over geld wat u betaald heeft aan verkoper...
Hij gebruikt u als hevel om geld van de verkoper (waarschijnlijk voor andere dingen, los staande van de stal?) los te krijgen.
Tenzij de verkoper aan u gelogen heeft of de pony vrij was voor verkoop heeft de deurwaarder mi gene poot om op te staan. Hij betrekt u in een discussie waar u part nog deel van uitmaakt.
Ik hoop dat de verkoop schriftelijk bekrachtigd is.

Wat u kunt doen is een aangetekende brief sturen waarin u stelt dat het beslag onrechtmatig is, en dat de deurwaarder dus aansprakelijk is voor alle schade voor u hierdoor, dat betreft dus juridische kosten om het beslag op te heffen, maar ook gevolgschade zoals de pony niet kunnen gebruiken, dus de stalhuur en andere kosten voor die periode.

Juridische bijstand lijkt mij gewenst ja

Gesloten