LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] LUMI'Q aquarium van Pet's Place

Andere onderwerpen over dieren
Mwesterveld
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2014 11:34

LUMI'Q aquarium van Pet's Place

Ongelezen bericht door Mwesterveld »

Hallo,

Afgelopen jaar heb ik bij de Pet's Place in Amersfoort een mini-aquarium LUMI'Q 2 van het merk Ocean Free (uit China vermoed ik) aangeschaft, inclusief verwarming en inrichting. Een kostbaar geheel, een Juwel aquarium (een van de marktleiders op dit gebied) biedt voor een vergelijkbare prijs een 3 tot 4 keer zo groot aquarium aan. Echter, daar had ik geen plaats voor.

De filter
De filter van het mini-aquarium is stijlvol weggewerkt in de grondplaat. Het filter is nodig om voor de vissen het juiste leefklimaat te garanderen en moet eens in de maand verschoont worden. Niet heel handig dat dit in de grondplaat zit, want iedere verschoonbeurt moeten vissen, planten, decoratie, bodem en voedingsbodem verwijderd worden om bij het filter te komen. Een ingrijpende operatie die de nodige stress oplevert voor de bewoners van de Lumi Q. De filterpomp en LED-verlichting worden aangestuurd door printplaat die 'waterdicht' afgesloten is en zich in de bovenkap van het aquarium bevindt.

De verlichting
De klok geeft 12 uur daglicht (wit) en 12 uur nachtlicht (blauw). Echter volgens de gebruiksaanwijzing zit er in de klok een natuurlijke onnauwkeurigheid ingebouwd die de natuurgetrouwheid benaderd van het dag/nacht-ritme. (waarschijnlijk omdat niet alle dagen en nachten even lang zijn o.i.d.) In de praktijk komt het erop neer dat deze cyclus ongeveer 23 uur duurde, met als resultaat dat je na een week of 2 overdag naar de nachtverlichting zat te kijken en vice versa. Ook kon de verlichting op rood, groen of wisselende kleuren ingesteld worden. Dit leek mij niet erg diervriendelijk.

Kapot
Binnen het jaar (lees: binnen de garantietermijn) begon de lichtkap dienst te doen als disco: van groen naar rood naar blauw naar wit wisselen binnen enkele seconden gedurende een aantal minuten, waarna het systeem een soort reset deed en dan weer een half uur goed werkte. Na inspectie bleek dat er vocht in de 'waterdichte' kap zat op de plaats van de verlichting en de printplaat.

Pet's Place Amersfoort.
Omdat de LUMI'Q nog geen jaar oud was en de vissen 2 dagen disco teveel van het goede vonden, heb ik de bak met planten decoratiemateriaal bodem en voedingsbodem geleegd en ben ik ermee terug gegaan naar de Pet's Place te Amersfoort aan de Leusderweg. Vriendelijk geholpen door de jeugdige medewerkster die mijn probleem zou voorleggen aan het hoofdkantoor.
Mijn verzoek was een de aanschafprijs van het aquarium te retourneren of anders een tegoedbon. De verwarming die nu overbodig is, de gesneuvelde vissen, planten, bodem en decoratiemateriaal nam ik dan voor lief. Dat vond ik een vrij schappelijk uitgangspunt.
Echter het hoofdkantoor van Pet's Place dacht daar anders over. Ik kan een nieuwe kap krijgen. Daar ga ik niet mee akkoord, ik ga mijn vingers en vissen niet nog eens branden aan zo'n onding. De vriendelijke medewerkster begreep dat en raadde mij aan de LUMI'Q dan op markplaats te verkopen...

Beste Tros Radar,wat kan ik hieraan doen? Is er een andere mogelijkheid dan hiermee akkoord te gaan?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: LUMI'Q aquarium van Pet's Place

Ongelezen bericht door olaf79 »

Bij een defect onder garantie heeft u recht op, in beginsel, reparatie of een vervangend product van dezelfde kwaliteit en met dezelfde mogelijkheden. Deze keuze is aan de koper (in tegenstelling tot wat veel mensen denken is het koper en niet verkoper die kiest voor reparatie of vervangen). Je hebt dus geen recht op geld terug, tenzij reparatie of vervanging niet mogelijk is of wordt geweigerd.

Als er echt sprake is van een ontwerpfout, waarbij het dus vrij zeker is dat reparatie of vervanging in de nabije toekomst tot dezelfde problemen gaat leiden kun je alsnog de koop ongedaan maken. Het is echter een hele klus dit bewezen te krijgen. Ik adviseer je daarom om het aanbod van reparatie aan te nemen.

mh73

Re: LUMI'Q aquarium van Pet's Place

Ongelezen bericht door mh73 »

olaf79 schreef:Bij een defect onder garantie heeft u recht op, in beginsel, reparatie of een vervangend product van dezelfde kwaliteit en met dezelfde mogelijkheden. Deze keuze is aan de koper (in tegenstelling tot wat veel mensen denken is het koper en niet verkoper die kiest voor reparatie of vervangen). Je hebt dus geen recht op geld terug, tenzij reparatie of vervanging niet mogelijk is of wordt geweigerd.
Ik weet niet of dit wel klopt als ik dit lees:
http://www.consuwijzer.nl/elektronica/o ... gdelijk-is

Tja, het valt misschien wel niet echt onder elektronica, maar kon geen rubriek vinden die er beter bij paste. Even goed zullen de regels niet veel anders zijn.

Overigens staan er in de openingspost een aantal klachten genoemd door TS, die TS toch van te voren zelf al had kunnen weten, ik neem aan dat je niet zomaar een aquarium koopt maar eerst goed kijkt naar de voors en tegens:
Mwesterveld schreef: De filter
De filter van het mini-aquarium is stijlvol weggewerkt in de grondplaat. Het filter is nodig om voor de vissen het juiste leefklimaat te garanderen en moet eens in de maand verschoont worden. Niet heel handig dat dit in de grondplaat zit, want iedere verschoonbeurt moeten vissen, planten, decoratie, bodem en voedingsbodem verwijderd worden om bij het filter te komen. Een ingrijpende operatie die de nodige stress oplevert voor de bewoners van de Lumi Q. De filterpomp en LED-verlichting worden aangestuurd door printplaat die 'waterdicht' afgesloten is en zich in de bovenkap van het aquarium bevindt.

De verlichting
De klok geeft 12 uur daglicht (wit) en 12 uur nachtlicht (blauw). Echter volgens de gebruiksaanwijzing zit er in de klok een natuurlijke onnauwkeurigheid ingebouwd die de natuurgetrouwheid benaderd van het dag/nacht-ritme. (waarschijnlijk omdat niet alle dagen en nachten even lang zijn o.i.d.) In de praktijk komt het erop neer dat deze cyclus ongeveer 23 uur duurde, met als resultaat dat je na een week of 2 overdag naar de nachtverlichting zat te kijken en vice versa. Ook kon de verlichting op rood, groen of wisselende kleuren ingesteld worden. Dit leek mij niet erg diervriendelijk.
Dat het apparaat kapot gaat, geeft TS recht op reparatie, of in dit geval: een nieuwe kap. Dat het aquarium eigenlijk niet zo heel goed bevalt, dat is gewoon een gevalletje jammer maar helaas. Als het euvel zo makkelijk door Pet's Place kan worden opgelost, lijkt het me dat geld terug niet aan de orde is.

Gesloten