LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rekeing dierenarts na overlijden cavia

Andere onderwerpen over dieren
ludonotermans
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2010 19:41

Rekeing dierenarts na overlijden cavia

Ongelezen bericht door ludonotermans »

Hallo,

ik heb een vraag. Ik bracht mijn cavia naar de dierenarts vorige week. Hij bleek iets aan zijn tanden te hebben. Hij moest dus geopereerd worden. Nu kreeg ik een telefoontje van de dierenarts dat de cavia door de narcose was overleden. Ik kon de kooi gaan ophalen bij de dierenarts, ik dit dus gedaan.

Nu een week later, krijg ik een brief in mijn brievenbus van 57,50!!! Ik moet dus betalen, voor dienst die hij niet gedaan heeft (de cavia beter maken)

moet ik dit dus betalen? lijkt me van niet toch?

bedankt voor uw reactie,

Ludo Notermans

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Rekeing dierenarts na overlijden cavia

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

denk toch van wel... de dienst is niet het beter maken, maar het opereren van het beestje. Zal je misschien verbazen maar in het ziekenhuis moet bij een mislukte operatie ook betaalt worden. Je kan hooguit klagen als hem iets te verwijten was, maar een x% zal een operatie niet overleven.

Al kan je natuurlijk zeggen dat je diertje wettelijk een ding is, en ze het niet repareren. Laten we dan zeggen dat de 50 euro onderzoekskosten zijn en het ding nog meer stuk terugkwam

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Rekeing dierenarts na overlijden cavia

Ongelezen bericht door Amyl »

Je meent het toch niet serieus deze vraag. Ik vind het heel sneu dat je cavia is overleden, maar dat is wel een risico van narcose op zo'n klein beestje. Soms gaan de dingen mis, geneeskunde is geen vak van garanties. Als je alleen gaan betalen voor de zaken die we beter kunnen maken, dan heeft dat grote negatieve implicaties hoor.

Anne Nas
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 apr 2010 15:27

Re: Rekeing dierenarts na overlijden cavia

Ongelezen bericht door Anne Nas »

De dierenarts moet ook leven :twisted:

ludonotermans
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2010 19:41

Re: Rekeing dierenarts na overlijden cavia

Ongelezen bericht door ludonotermans »

Amyl schreef:Je meent het toch niet serieus deze vraag. Ik vind het heel sneu dat je cavia is overleden, maar dat is wel een risico van narcose op zo'n klein beestje. Soms gaan de dingen mis, geneeskunde is geen vak van garanties. Als je alleen gaan betalen voor de zaken die we beter kunnen maken, dan heeft dat grote negatieve implicaties hoor.
dus als jij je auto na een garage brengt voor een reparatie, hij vervangt je koppeling en de volgende dag rij je je hele versnellingsbak in de soep vind je dat normaal??

Anne Nas
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 apr 2010 15:27

Re: Rekeing dierenarts na overlijden cavia

Ongelezen bericht door Anne Nas »

Een auto is een ding een dier een levend wezen. Maar het zegt genoeg over je karakter zo'n vergelijking :mrgreen:

J. Degrelle
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 mar 2008 14:22
Locatie: Heilig Landstichting

Re: Rekeing dierenarts na overlijden cavia

Ongelezen bericht door J. Degrelle »

Ik zou die dierenarts een voorstel doen: kwijtschelden van de rekening en 50 euro smartegeld anders samen met alle cavialiefhebbers uit je dorp dagelijks bij de dierenarts een demonstratie houden.

Misschien moet je ook de leverancier van de cavia aansprakelijk stellen omdat ie een dier heeft geleverd welke niet operatieproof is. :mrgreen:

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: Rekeing dierenarts na overlijden cavia

Ongelezen bericht door brenda229 »

Ik kan me voorstellen dat een rekening gestuurd wordt, maar ik had het respectvoller gevonden om die 50 euro niet in rekening te brengen! Zo hoog is dit bedrag niet voor een dierenarts.

Er is iets mis gegaan, vervelend, dit kan gebeuren, maar dan wel zuur dat je met een week een rekening krijg.
een kaartje met sterkte had ik tactvoller gevonden.

Maar dit is een gevoelskwestie van mijn kant!

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Rekeing dierenarts na overlijden cavia

Ongelezen bericht door Dirkie »

dus als jij je auto na een garage brengt voor een reparatie, hij vervangt je koppeling en de volgende dag rij je je hele versnellingsbak in de soep vind je dat normaal??
Nee, maar het kan wel, want de koppeling is vervangen, niet de versnellingsbak :mrgreen:

Berenice
Berichten: 231
Lid geworden op: 03 nov 2006 13:04

Re: Rekeing dierenarts na overlijden cavia

Ongelezen bericht door Berenice »

Er is altijd een risico verbonden als je kleine knaagdieren onder narcose brengt. Iets waar van te voren rekening mee gehouden moet worden.

En natuurlijk moet zo'n rekening betaald worden, de cavia is tenslotte wel geopereerd, onder narcose gebracht en er zijn kosten door de DA gemaakt. Waarschijnlijk krijg je geeneens een volledige rekening gezien het bedrag.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: Rekeing dierenarts na overlijden cavia

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Bij narcose is altijd een risico van overlijden.

Mijn tip: Ga niet met een konijn, cavia naar de dierenarts. Een nieuw konijn of cavia is goedkoper, dan de dierenarts.

Berenice
Berichten: 231
Lid geworden op: 03 nov 2006 13:04

Re: Rekeing dierenarts na overlijden cavia

Ongelezen bericht door Berenice »

:shock: heel misschien zijn sommige mensen gehecht aan hun knaagdier... het is geen paar schoenen....

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Rekeing dierenarts na overlijden cavia

Ongelezen bericht door Amyl »

Tuurlijk en dat is hartstikke logisch, maar dan moet je ook de risico's meenemen. Ik vind daarom de reactie op mijn eerste antwoord nogal de plank misslaan, sterker nog die heeft volgens mij echt niet door wat ik nu zei.

Nogmaals geneeskunde is geen vak van garanties, als we alleen curatief gaan behandelen, dan vallen heel veel mensen en dieren buiten de boot. Zo simpel werkt het niet, dan kiest men er gewoon voor om dergelijke ingrepen niet op zulke kleine beesten te doen en gaat de 90+ procent die wel ermee gered wordt dood, omdat men geen curatie kan garanderen. Heel simpel en kort door de bocht kan dat nooit, aan elke ingreep zitten risico's. Je zult er de meerderheid mee redden, een minderheid zal overlijden aan complicaties.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Rekeing dierenarts na overlijden cavia

Ongelezen bericht door crazyme »

brenda229 schreef:Ik kan me voorstellen dat een rekening gestuurd wordt, maar ik had het respectvoller gevonden om die 50 euro niet in rekening te brengen! Zo hoog is dit bedrag niet voor een dierenarts.
Wat is dat nu voor argument : "zo hoog is dat bedrag niet voor een dierenarts"

Moet de dierenarts dan maar iets minder huur betalen, iets minder salaris uitbetalen of gewoon iets korting bij de belastingdienst vragen ?

De vraagstelling van TS vind ik ook onbegrijpelijk.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rekeing dierenarts na overlijden cavia

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja dat moet je betalen. Een dierenarts heeft een inspanningsverplichting, pas wanneer je kunt aantonen dat hij zich niet voldoende heeft ingespannen is er reden voor een claim.

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: Rekeing dierenarts na overlijden cavia

Ongelezen bericht door Shareena »

Zo zie je maar dat elke dierenarts hier anders mee omgaat...

Mijn konijn is vorig jaar op de behandeltafel gestorven, ik hoefde niets te betalen en kreeg nog een condoleance kaartje ook! Toch fijn dat ze meeleven tonen :)

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Rekeing dierenarts na overlijden cavia

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

alfatrion schreef:Ja dat moet je betalen. Een dierenarts heeft een inspanningsverplichting, pas wanneer je kunt aantonen dat hij zich niet voldoende heeft ingespannen is er reden voor een claim.
Dit is civiel juridisch het juiste antwoord. Hulde

Madera
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jan 2011 03:38

Re: Rekeing dierenarts na overlijden cavia

Ongelezen bericht door Madera »

Ja deze rekening moet betaald worden, je betaald voor de opreatie, niet voor het beter maken. Narcose is hoe dan ook, bij ieder dier of mens riskant en een risico van overlijden is er altijd. jij hebt akkoord gegeven voor de operatie, dus krijg je de kosten. Als de dierenarts op wat voor manier dan ook nalatig is geweest ja dan zou je een juridische procedure kunnen starten, maar zoals ik het zie je betaald voor de operatie.

Je betaald toch ook voor euthenasie van je dier, het is toch niet zo dat je dan ook niet hoeft te betalen omdat je dier dood is?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Rekeing dierenarts na overlijden cavia

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Madera schreef:Ja deze rekening moet betaald worden, je betaald voor de opreatie, niet voor het beter maken. Narcose is hoe dan ook, bij ieder dier of mens riskant en een risico van overlijden is er altijd. jij hebt akkoord gegeven voor de operatie, dus krijg je de kosten. Als de dierenarts op wat voor manier dan ook nalatig is geweest ja dan zou je een juridische procedure kunnen starten, maar zoals ik het zie je betaald voor de operatie.

Je betaald toch ook voor euthenasie van je dier, het is toch niet zo dat je dan ook niet hoeft te betalen omdat je dier dood is?
Zal vast en zeker al opgelost zijn , u reageert op een topic van juni vorig jaar.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Rekeing dierenarts na overlijden cavia

Ongelezen bericht door crazyme »

De cavia zal ondertussen wel verteerd zijn.

Gesloten