LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Allergie + medicijnen - PAS OP! - Incl. allergie!!

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
IYRNM
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2011 16:34

Allergie + medicijnen - PAS OP! - Incl. allergie!!

Ongelezen bericht door IYRNM »

Hallo allemaal,

Als je allergisch bent, zoals ik, lees dan héél goed de bijsluiter ten alle tijden!

Ik ben allergisch voor o.a. gluten, ei, histamine vrijmakers en nog meer.
Ja, daar zijn medicijnen voor/tegen, hangt er vanaf hoe je het bekijkt.

Neem bijvoorbeeld de Aerius. Een "anti histaminica" wat dus de histamine zou moeten remmen.
Een prachtig blauw pilletje. Blauw? Ja, door E-132. En wat is E-132?
HISTAMINE VRIJMAKER!!!

Ik heb 3 jaar lang daar ontzettend last van gehad omdat we niet wisten dat dat er in zat. Ik slikte het elke dag. Met flinke gevolgen! Stoppen met opleiding, geen werk/inkomsten door oververmoeidheid, jeuk, huilerig en noem maar op. Om nog maar over sociale gevolgen te zwijgen.

Ik heb uiteindelijk de huisarts aangetoond dat het zo was. Zelfs de apotheek wist het niet. Zij hebben de fabrikant gebeld. Die wisten het wel! Ze wisten zelfs dat mensen daar wel eens last van hadden. Maar dat is niet in de bijsluiter terug te lezen.

Let dus heel goed op met pillen met kleurtjes, maar zoek ook ingrediënten na als je ergens allergisch voor bent. De huisarts weet van mijn intoleranties en allergieën maar schrijft dergelijke medicijnen gewoon voor. Mede omdat hij ook niet weet wat er allemaal inzit!

J. Kamsteeg heeft een paar goede boeken zoals "Eetwaar = eetbaar?" en "E = eetbaar". Daarin kun je veel zaken teruglezen over ingewikkelde termen op de verpakking en wat dat met je kan doen!

IYRNM

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Allergie + medicijnen - PAS OP! - Incl. allergie!!

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

E-132 is kleurstof, in zeldzame gevallen kan het zich in het lichaam aan eiwit binden waardoor een allergische reactie kan ontstaan (dan komt er dus histamine vrij) Maar dat is een bijwerking. (staat gewoon in de bijsluiter, ik gebruik zelf ook aerius)

Heel vervelend natuurlijk dat u daar allergisch voor blijkt te zijn, maar dat hou je toch, sommige mensen krijgen van paracetamol de bijwerking hoofdpijn, dat is ook niet handig. Ik ben het zeker met u eens dat je zelf goed op moet letten waar je allergisch voor bent, ook met medicijnen. Maar dan nog, waarschijnlijk wist u niet dat u last had van die kleurstof toen u met het medicijn begon.

Trudy

IYRNM
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2011 16:34

Re: Allergie + medicijnen - PAS OP! - Incl. allergie!!

Ongelezen bericht door IYRNM »

Hallo Trudy,

Jawel, dat wisten we wel, dat ik daar allergisch voor was. Daarom nam ik anti-histaminica - om de histamine reactie te remmen!

En ja, van paracetamol kan je als bijwerking hoofdpijn krijgen.
Maar zit daar een stof in wat hoofdpijn veroorzaakt?
Er zitten stoffen in waar je - als je daar overgevoelig voor bent - inderdaad hoofdpijn kunt krijgen.

Aerius is een anti-histaminica met histamine-vrijmaker er in!
Dus ik slik medicijnen om een reactie te voorkomen waar een stof in zit - die het pilletje niet nodig heeft - waarvan bekend is dat die de reactie vrijmaakt!

IYRNM

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Allergie + medicijnen - PAS OP! - Incl. allergie!!

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

nee hoor, e132 is echt kleurstof, zoek maar op. Maar er kan histamine vrijkomen als het zich aan eiwit bindt, dat binden aan eiwit is een bijwerking. Opzichzelf is e132 geen histamine vrijmaker.

Ik nam blijkbaar onterecht aan dat u niet wist dat u voor 132 allergisch was. Veel mensen weten dat niet precies, goed dat u het wel weet.

nou, ja wel goed dat u weet dat u een ander antihistaminicum moet slikken (dat niet blauw is)

Trudy

IYRNM
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2011 16:34

Re: Allergie + medicijnen - PAS OP! - Incl. allergie!!

Ongelezen bericht door IYRNM »

Beste Trudy,

Bedankt voor je bericht. Netjes om te zeggen dat je wellicht een te snelle conclusie trok. Bedankt. Het geeft niet. Je bedoeling was goed, dat geloof ik.

Ja, ik weet dat E-132 een kleurstof is. Maar deze kleurstof is wel een histamine-vrijmaker.

Ik vind het tamelijk "dom" dat een fabriek medicijnen maakt tegen histamine-reacties. En daar als extra stof E-132 in stopt. Want het heeft de kleurstof helemaal niet nodig, het is niet een onderdeel van de werking van de pil. En dat terwijl ze weten dat E-132 een histamine vrijmaker is.

Ik wilde met mijn bericht andere mensen wel waarschuwen dat in medicijnen die dus de indruk wekken dat ze iets "remmen" of ergens "tegen" werken, wel stoffen kunnen hebben waar het juist inzit. En dan bedoel ik niet "een gewone bijwerking" maar een stof waarvan bekend is dat het juist die reactie die je wilt remmen bevat. Zoals in dit geval met Aerius.

Ik heb inmiddels andere medicijnen inderdaad en voel me een stuk beter. Maar de gevolgen zijn enorm geweest.

IYRNM

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Allergie + medicijnen - PAS OP! - Incl. allergie!!

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

Het is inderdaad heel erg dat de gevolgen zo groot zijn (ik heb zelf ooit een allergische reactie op allerfree gehad maar daar moest ik alleen van niezen dus dat valt wel mee)
Zeker allergieen bij medicatie zijn een enorm probleem.

Gelukkig dat u zich beter voelt.

Trudy

IYRNM
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2011 16:34

Re: Allergie + medicijnen - PAS OP! - Incl. allergie!!

Ongelezen bericht door IYRNM »

Hallo Trudy,

Ja allergieën zijn zeker een groot probleem. Persoonlijk vind ik dat fabrikanten daar best wat meer naar mogen kijken.

Ik snap ook dat ze niet elke allergie uit de weg kunnen, maar bijv duidelijker aangeven op de verpakking of in de bijsluiter welke allergie-stoffen erin zitten, net als bij voeding.

Vervelend dat u ook zo'n allergie-ervaring hebt gehad.
trudy81 schreef:Gelukkig dat u zich beter voelt.
Trudy
Dank u wel.

IYRNM

Gesloten