LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Campina Weidemelk echt afkomstig van koeien in de weide?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
ldisse
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 okt 2007 14:11

Campina Weidemelk echt afkomstig van koeien in de weide?

Ongelezen bericht door ldisse »

Ik zie zo weinig koeien in de we!!

Campina beweert dat de koeien voor hun melk/karnemelk/yogurt buiten hebben gestaan, min. 6 uur per dag,4 mnd/jr min.
Hoeveel zuivel levert Campina landelijk en komt dit overeen met die paar koeien die ik buiten zie staan in NL?
Ik geloof daar nl. niets van.
Wie heeft er een berekening, hoeveel melk levert Campina en klopt dit bij de andere merken: ook die vermelden dat het weidemelk is, zoals LIDL??
Wanneer mag men iets weidemelk noemen, voor mij mag dat alleen als het 100% echte weidemelkkoeien zijn!
Ben benieuwd, of is dit iets voor de Keuringsdienst van waarde?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Campina Weidemelk echt afkomstig van koeien in de weide?

Ongelezen bericht door newmikey »

ldisse schreef: Wanneer mag men iets weidemelk noemen, voor mij mag dat alleen als het 100% echte weidemelkkoeien zijn!
Als ik ergens koeien zou zien die 100% van de tijd buiten moeten verblijven, zou ik eerder de dierenbescherming bellen.

"Weidemelk" is een marketing-term, zoals zo veel andere prachtige benamingen. Waar het om gaat is of er in jouw beleving iets mis is met die melk?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Campina Weidemelk echt afkomstig van koeien in de weide?

Ongelezen bericht door berndv »

Het is ook wel zo ongelooflijk moeilijk om te vinden op internet :mrgreen:

http://www.weidemelk.nl
Wat is weidemelk?
Weidemelk is melk afkomstig van boerderijen waar de koeien van het voorjaar tot in het najaar ten minste 120 dagen per jaar, minimaal 6 uur per dag in de Nederlandse wei lopen. Binnen de moderne melkveehouderij is het niet vanzelfsprekend om de koeien van het voorjaar tot het najaar in de wei te laten grazen.
Ik weet niet waar u woont, maar hier in het oosten des lands zie ik toch echt aardig wat koeien buiten lopen

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Campina Weidemelk echt afkomstig van koeien in de weide?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Mogelijk bedoelt de Campina dat die koeien ooit wel eens een wei gezien hebben. Op een plaatje of zo.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Campina Weidemelk echt afkomstig van koeien in de weide?

Ongelezen bericht door tenormin »

sjoegel schreef:Mogelijk bedoelt de Campina dat die koeien ooit wel eens een wei gezien hebben. Op een plaatje of zo.
Nee hoor, ze lopen echt wel in de wei. Een bepaalde tijd van het jaar dan. Verder met newmikey eens: 't hele jaar zou te gortig zijn.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Campina Weidemelk echt afkomstig van koeien in de weide?

Ongelezen bericht door sjohie »

Sowieso is dat hele koeien in de wei verhaal weer een stukje propaganda van de eerste orde van de wakker dier en de PvdD. Van de getallen waar ze (wakker dier) mee schermen (X aantal koeien hele dagen op stal), en vooral hoe ze met selectief aanhalen van gegevens uit het achterliggende rapport van de universiteit van Wageningen de publieke opinie manipuleren, lusten de honden geen brood.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Campina Weidemelk echt afkomstig van koeien in de weide?

Ongelezen bericht door tenormin »

Ach, als er 'groene' kreten op verpakkingen staan, het woord ECO, plaatje van kippetjes die vrij rondlopend eieren leggen, de meesten trappen er gewoon in. Maar ja, we wonen niet allemaal op een boerderij, telen onze groenten, hebben koeien en kalveren etc. Als ik op mijn leeftijd b.v. de melk van vroeger en nu vergelijk: vroeger zat er dikke room op de melk (je vinger erin, lekker!) plus kenden we geen houdbaarheidsdatum dus die melk was binnen een paar dagen zuur en de 'blauwachtige, waterige' melk van nu: enorm verschil van smaak. Maar ja, de melkboer komt niet meer langs, evenmin als de groenheer met paard en wagen enz. enz. Maar naar vroeger terug kijken heeft geen zin, maar goed ook.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Campina Weidemelk echt afkomstig van koeien in de weide?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

De offciele tekst uit de voorwaarden van weidemelk.nl:
Weidezuivel is zuivel gemaakt van boerderijmelk door melkveehouders die in zijn normale bedrijfsvoering gedurende minimaal zes uur per dag en ten minste 120 dagen per jaar in Nederland alle daarvoor in aanmerking komende melkgevende koeien op een weide met voldoende grasaanbod, zodat de dieren voortdurend hun natuurlijk graasgedrag kunnen uitoefenen, laat grazen. Weidezuivel wordt in een gescheiden keten van andere zuivelproducten geproduceerd.
Alhoewel ik denk dat het systeem met certificeringen best goed in elkaar zit, laten de onderstreepte woorden wel enige ruimte tot "creatief boekhouden"
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 11 aug 2014 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Campina Weidemelk echt afkomstig van koeien in de weide?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik kan mij voorstellen dat bijvoorbeeld zieke koeien of koeien die een kalf krijgen niet in de wei hoeven. Dat dit dus koeien zijn die niet in aanmerking komen voor de weidegang en dus ook niet meetellen. Ook de 'normale bedrijfsvoering' vind ik een logische inperking. Als de koeien vanwege bijvoorbeeld een dioxine besmetting of een uitbraak van bse / mond- en klauwzeer oid niet naar buiten mogen, dan zou ik dat geen reden vinden om het bedrijf meteen zijn certificaat af te nemen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Campina Weidemelk echt afkomstig van koeien in de weide?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

kweenie schreef:Ik kan mij voorstellen dat bijvoorbeeld zieke koeien of koeien die een kalf krijgen niet in de wei hoeven. Dat dit dus koeien zijn die niet in aanmerking komen voor de weidegang en dus ook niet meetellen. Ook de 'normale bedrijfsvoering' vind ik een logische inperking. Als de koeien vanwege bijvoorbeeld een dioxine besmetting of een uitbraak van bse / mond- en klauwzeer oid niet naar buiten mogen, dan zou ik dat geen reden vinden om het bedrijf meteen zijn certificaat af te nemen.
Deze interpetatie is natuurlijk wel okee, maar de tekst geeft ook ruimte aan een wat lossere interpretatie.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Campina Weidemelk echt afkomstig van koeien in de weide?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

sjohie schreef:Sowieso is dat hele koeien in de wei verhaal weer een stukje propaganda van de eerste orde van de wakker dier en de PvdD. Van de getallen waar ze (wakker dier) mee schermen (X aantal koeien hele dagen op stal), en vooral hoe ze met selectief aanhalen van gegevens uit het achterliggende rapport van de universiteit van Wageningen de publieke opinie manipuleren, lusten de honden geen brood.
Geen idee waar u op doelt want u onderbouwt niets en citeert ook niet uit het rapport. Hier wat feiten: er staan steeds minder koeien in de wei. Nu nog 7 van de 10 maar in 2025 zijn dat er nog maar 3 van de 10. En dat alles onder het mom van vooral bedrijfseconomische motieven. Terwijl uit onderzoek blijkt dat dat helemaal niet nodig is. En de bio-industrie maakt het helemaal bont als beweerd wordt dat het leen in een stal veel beter voor een koe is dan in een stal.

Er wordt helemaal niets of niemand 'gemanipuleerd'. Iedereen kan resultaten van onderzoeken publiceren en de lezer kan ermee doen wat hij of zij wil. Of dat nu een veeteeltorganisatie is of een organisatie die zich voor dierenwelzijn inzet.

De conclusies van een wetenschappelijk instituut zijn me meer waard dan wat losse opmerkingen.
Laatst gewijzigd door Klaas Jan op 11 aug 2014 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Campina Weidemelk echt afkomstig van koeien in de weide?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

tenormin schreef:Maar ja, de melkboer komt niet meer langs, evenmin als de groenheer met paard en wagen enz. enz. Maar naar vroeger terug kijken heeft geen zin, maar goed ook.
De hoeveelheid producten die we ons tegenwoordig kunnen veroorloven zijn ook niet meer op die manier te distribueren...

Gesloten