LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De hoeveelheid suiker in Knorr Thaise Groene Curry

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Verwijderd

Re: De hoeveelheid suiker in Knorr Thaise Groene Curry

Ongelezen bericht door Verwijderd »

angel1978 schreef:
renewouters schreef:Er wordt door iedereen steen en been geklaagd over wat die stoute fabrikanten allemaal in het voedsel doem, maar bekijk een willekeurig winkelwagentje in de supermarkt en vrijwel iedereen koopt die zooi. En dat terwijl iedere supermarkt alle basisingredienten verkoopt waardoor je heel makkelijk zonder die kant en klare zooi kunt leven.

Heb even gekeken op zo'n pak en per portie is het zo'n 7,5 gram suiker. Dat is minder dan in de gemiddelde ontbijtgranen portie.
Wat is in dit geval 'een portie'? Per zakje? Of per 100 gram? En hoeveel gram is zo'n zakje? En is het 'bereid product' of 'onbereid product'?

angel1978
Berichten: 10953
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: De hoeveelheid suiker in Knorr Thaise Groene Curry

Ongelezen bericht door angel1978 »

JohnTheBassist schreef:
angel1978 schreef:
renewouters schreef:Er wordt door iedereen steen en been geklaagd over wat die stoute fabrikanten allemaal in het voedsel doem, maar bekijk een willekeurig winkelwagentje in de supermarkt en vrijwel iedereen koopt die zooi. En dat terwijl iedere supermarkt alle basisingredienten verkoopt waardoor je heel makkelijk zonder die kant en klare zooi kunt leven.

Heb even gekeken op zo'n pak en per portie is het zo'n 7,5 gram suiker. Dat is minder dan in de gemiddelde ontbijtgranen portie.
Wat is in dit geval 'een portie'? Per zakje? Of per 100 gram? En hoeveel gram is zo'n zakje? En is het 'bereid product' of 'onbereid product'?
Ik zou zeggen, neem zelf even de moeite om te gaan kijken.
Ben je hulpje niet. :wink:

Nou, zo gemakkelijk wil ik het je nog wel maken. Dit is de ‘mierzoete’ Thaise groene curry die hier vermeld is. Die bevat ongeveer evenveel suiker als een gemiddelde ontbijtgranen:

https://www.jumbo.com/knorr-wereldspeci ... 171784KST/

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De hoeveelheid suiker in Knorr Thaise Groene Curry

Ongelezen bericht door witte angora »

renewouters schreef:Er wordt door iedereen steen en been geklaagd over wat die stoute fabrikanten allemaal in het voedsel doem, maar bekijk een willekeurig winkelwagentje in de supermarkt en vrijwel iedereen koopt die zooi. En dat terwijl iedere supermarkt alle basisingredienten verkoopt waardoor je heel makkelijk zonder die kant en klare zooi kunt leven.
Je ziet dan ook dat die zooi altijd wel ergens in de reclame is. Ik kan me niet herinneren dat de potjes van Verstegen of wat voor specerijen dan ook ooit in de reclame zijn geweest.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De hoeveelheid suiker in Knorr Thaise Groene Curry

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat zijn wel alle suikers na bereiding, dus ook wat van nature in je groente en vlees zit. Ik zie (na veel zoeken) dat een verpakking 169 gram is en dat er 2,5 gram suikers per 100 gram in zit. In totaal is dat in een verpakking iets minder dan drie theelepels aan suikers, inclusief de natuurlijke suikers uit de kruiden en de rijst. Lijkt mij dus niet heel schokkend.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: De hoeveelheid suiker in Knorr Thaise Groene Curry

Ongelezen bericht door sjohie »

Kant en klaar producten bevatten wat ze bevatten, om ze zolang op een schap in de supermarkt, en thuis op de plank goed te houden. Ook zijn zout en suiker 2 van de goedkoopste ingrediënten, en aangezien de fabrikanten voor de strijdwagens van de supermarkten worden gespannen in de supermarkt oorlog, hebben ze een perverse prikkel om zo goedkoop mogelijk te produceren. De oplossing, voor zover er een magische knop is waar we als consument op kunnen drukken, is dat we die producten wat minder kopen. Voor al dat soort kant-en-klaar gerechten zijn alternatieve recepten gemakkelijk te vinden, en met een kleine investering in een kruidenla, kan je met basisingrediënten uit diezelfde supermarkt al dat soort dingen koken, en dan ben je er zelf bij als er zout of suiker doorheen gaat.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: De hoeveelheid suiker in Knorr Thaise Groene Curry

Ongelezen bericht door renewouters »

sjohie schreef:De oplossing, voor zover er een magische knop is waar we als consument op kunnen drukken, is dat we die producten wat minder kopen. Voor al dat soort kant-en-klaar gerechten zijn alternatieve recepten gemakkelijk te vinden, en met een kleine investering in een kruidenla, kan je met basisingrediënten uit diezelfde supermarkt al dat soort dingen koken, en dan ben je er zelf bij als er zout of suiker doorheen gaat.
En je bent ook nog eens heel veel goedkoper uit. Net in de winkel eens gekeken naar een pakje enchilada kruiden: 0,89 euro voor 28 gram, waarvan 18 gram zout (wat je zelf koopt voor 28 cent per 500 gram). De overige ingrediënten koop je ook voor bijna niets.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De hoeveelheid suiker in Knorr Thaise Groene Curry

Ongelezen bericht door kweenie »

Heb je dan ook gekeken wat die andere ingrediënten kosten in de winkel...? Voor een potje chilipeper ben je zo ook 2 euro kwijt voor 20 gram. Daarmee kom je dan al op 70 ct. En vervolgens nog wat andere kruiden erbij, zoals komijn, en knoflook en ui etc. en je komt ruim boven de 89 ct uit.

Die 18 gram is trouwens per 100 gram kruidenmix, voordat daar misverstanden over ontstaan.

Verwijderd

Re: De hoeveelheid suiker in Knorr Thaise Groene Curry

Ongelezen bericht door Verwijderd »

angel1978 schreef:
JohnTheBassist schreef:
angel1978 schreef: Heb even gekeken op zo'n pak en per portie is het zo'n 7,5 gram suiker. Dat is minder dan in de gemiddelde ontbijtgranen portie.
Wat is in dit geval 'een portie'? Per zakje? Of per 100 gram? En hoeveel gram is zo'n zakje? En is het 'bereid product' of 'onbereid product'?
Ik zou zeggen, neem zelf even de moeite om te gaan kijken.
Ben je hulpje niet. :wink:

Nou, zo gemakkelijk wil ik het je nog wel maken. Dit is de ‘mierzoete’ Thaise groene curry die hier vermeld is. Die bevat ongeveer evenveel suiker als een gemiddelde ontbijtgranen:

https://www.jumbo.com/knorr-wereldspeci ... 171784KST/
Als ik zelf de moeite wil nemen om te kijken moet ik natuurlijk wél weten op welke verpakking jij hebt gekeken natuurlijk ;)

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: De hoeveelheid suiker in Knorr Thaise Groene Curry

Ongelezen bericht door Berteman »

Die potjes en zakjes 'kruidenmixen' zitten doorgaans vol met suiker en zout, die in lijst van ingrediënten dan vaak glucose en natrium worden genoemd.

Een 'kruidenmix' voor hutspot naar 'grootmoeders recept', van 25 gram bevat: glucose, zout (28 %!), aroma (gerst, tarwe, mager melkpoeder), smaakversterken (mononatriumglutamaat), specerijen (4,5 %, nootmuskaat, 2,5 % zwarte peper), kruiden (2,5 % peterselie, 2 % dille), koolzaadolie en silicumdioxde.

Let wel: het heet kruidenmix maar wat staat er in héle kleine lettertjes helemaal onderaan? Totaal gehalte aan kruiden en specerijen 7 %. Een 'kruidenmix' die voor 93 % uit niet-kruiden bestaat ... tja.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De hoeveelheid suiker in Knorr Thaise Groene Curry

Ongelezen bericht door witte angora »

Berteman schreef:Die potjes en zakjes 'kruidenmixen' zitten doorgaans vol met suiker en zout, die in lijst van ingrediënten dan vaak glucose en natrium worden genoemd.

Een 'kruidenmix' voor hutspot naar 'grootmoeders recept', van 25 gram bevat: glucose, zout (28 %!), aroma (gerst, tarwe, mager melkpoeder), smaakversterken (mononatriumglutamaat), specerijen (4,5 %, nootmuskaat, 2,5 % zwarte peper), kruiden (2,5 % peterselie, 2 % dille), koolzaadolie en silicumdioxde.

Let wel: het heet kruidenmix maar wat staat er in héle kleine lettertjes helemaal onderaan? Totaal gehalte aan kruiden en specerijen 7 %. Een 'kruidenmix' die voor 93 % uit niet-kruiden bestaat ... tja.
En 7% van 25 gram is dus... ff rekenen... 1,5 gram of zo? Hoeveel kost zo'n pakje wel niet? Als ik van tuana kruiden haal (bij de toko) betaal ik voor de meeste dingen (nootmuskaat is inderdaad wat duurder) 1 euro voor 50 tot 80 gram specerijen en 1 euro voor 15 gram peterselie. Daar zit dus nog een flinke besparing in. En zoveel verschil in werk is het niet, één zakje open trekken of, in dit geval, 4 eigen bakjes lospeuteren, dichtmaken en weer terug zetten.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: De hoeveelheid suiker in Knorr Thaise Groene Curry

Ongelezen bericht door JvandeW »

DJ Prevatt schreef:Ze verkopen ziekmakende producten aan de gewone mensen die eens wat anders/exotisch thuis willen uitproberen maar weten niet hoe ze dat zelf moeten doen en kopen dus deze handige producten.
Koop in het vervolg eens curry's van Onoff Spices. Daar zijn geen suikers aan toegevoegd, de kruiden hoef je ook niet meer te bakken, zijn biologisch en zijn ook nog eens relatief goedkoop. Bij Ekoplaza haal je ze voor € 1,99 per pakje, wat al goedkoper is dan bij Knorr.

http://www.onoffspices.com/producten-overzicht.html

Beetje vlees en/of groenten bakken, pakje kokosmelk erbij, dan de curry toevoegen en een half uur tot uur laten inkoken met af en toe roeren.

En in het vervolg die kant-en-klaar pakken links laten staan. Die recepturen gaan dit soort bedrijven toch niet aanpassen zonder overheidsbemoeienis, want dan vind de gemiddelde Nederlander het ineens niet lekker meer.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: De hoeveelheid suiker in Knorr Thaise Groene Curry

Ongelezen bericht door Julie4444 »

renewouters schreef:Er wordt door iedereen steen en been geklaagd over wat die stoute fabrikanten allemaal in het voedsel doem, maar bekijk een willekeurig winkelwagentje in de supermarkt en vrijwel iedereen koopt die zooi. En dat terwijl iedere supermarkt alle basisingredienten verkoopt waardoor je heel makkelijk zonder die kant en klare zooi kunt leven.
Volgens die logica heb ik wel gewoon recht van "klagen" hoor, want ik maak bijna alles zelf. Afgelopen zaterdag voor een verjaardagsfeestje nog makreelsalade gemaakt met zelfgemaakte mayo, ui, kruiden en makreelfilets. :lol:

Van die hoge-suiker-content producten en kant en klare meuk koop ik nooit wat, tenzij het snoep is. :mrgreen:
kweenie schreef:Heb je dan ook gekeken wat die andere ingrediënten kosten in de winkel...? Voor een potje chilipeper ben je zo ook 2 euro kwijt voor 20 gram. Daarmee kom je dan al op 70 ct. En vervolgens nog wat andere kruiden erbij, zoals komijn, en knoflook en ui etc. en je komt ruim boven de 89 ct uit.

Die 18 gram is trouwens per 100 gram kruidenmix, voordat daar misverstanden over ontstaan.
Bij de Amazing Oriental kun je goedkoop kruiden in kilozakken halen. Heb vorig jaar 1 kg komijn voor €8,99 gehaald, 1 kg kurkuma voor €6,99, 1 kg knoflookpoeder voor €4-5 en 1 kg paprikapoeder ook voor rond de €8-9.

Hop in glazen potten en een deel naar moederlief. Zo moeilijk is het niet. 8)

Mucha

Re: De hoeveelheid suiker in Knorr Thaise Groene Curry

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De hoeveelheid suiker in Knorr Thaise Groene Curry

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij de Amazing Oriental kun je goedkoop kruiden in kilozakken halen. Heb vorig jaar 1 kg komijn voor €9,99 gehaald, 1 kg kurkuma voor €6,99, 1 kg knoflookpoeder voor €4-5 en 1 kg paprikapoeder ook voor rond de €8-9.

Hop in glazen potten en een deel naar moederlief. Zo moeilijk is het niet.
Dat kun je wel voor bijna elk product van de supermarkt zeggen... groente is bij de super ook 4 keer zo duur dan op de markt.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De hoeveelheid suiker in Knorr Thaise Groene Curry

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:
Bij de Amazing Oriental kun je goedkoop kruiden in kilozakken halen. Heb vorig jaar 1 kg komijn voor €9,99 gehaald, 1 kg kurkuma voor €6,99, 1 kg knoflookpoeder voor €4-5 en 1 kg paprikapoeder ook voor rond de €8-9.

Hop in glazen potten en een deel naar moederlief. Zo moeilijk is het niet.
Dat kun je wel voor bijna elk product van de supermarkt zeggen... groente is bij de super ook 4 keer zo duur dan op de markt.
Alleen is de groente hier op de markt doorgaans nog geen 2 dagen houdbaar, als je niet oplet kun je het zo weggooien... dan maar de super.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: De hoeveelheid suiker in Knorr Thaise Groene Curry

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kweenie schreef:
Bij de Amazing Oriental kun je goedkoop kruiden in kilozakken halen. Heb vorig jaar 1 kg komijn voor €9,99 gehaald, 1 kg kurkuma voor €6,99, 1 kg knoflookpoeder voor €4-5 en 1 kg paprikapoeder ook voor rond de €8-9.

Hop in glazen potten en een deel naar moederlief. Zo moeilijk is het niet.
Dat kun je wel voor bijna elk product van de supermarkt zeggen... groente is bij de super ook 4 keer zo duur dan op de markt.
Ja, maar dan zou je iedere week moetn gaan, terwijl voor goedkope kruiden 1x per 2 jaar ofzo ook zat is. Weet niet hoe lang jij kan met een kilo, maar ik ben begin vorig jaar gegaan en heb nog zat voor komend jaar, als ik zo kijk. Toch gebruik ik letterlijk iedere dag knoflook en paprikapoeder, komijn en kurkuma tweedagelijks. Een kilo is kruiden is veel hoor. :lol:

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: De hoeveelheid suiker in Knorr Thaise Groene Curry

Ongelezen bericht door Berteman »

Veel kruiden kweek ik zelf: verser en goedkoper kan niet en het is nog leuk ook, gedroogde en exotische specerijen op de donderdagse markt. Groente en fruit koop ik in de Turkse winkel (werkelijk spotgoedkoop), toko of de Lidl. Goed, vers en lekker eten hoeft helemaal niet duur te zijn.

Gesloten