LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Facturering ziekenhuis

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Enit429
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2013 10:59

Facturering ziekenhuis

Ongelezen bericht door Enit429 »

In juli 2012 heb ik een onderzoek ondergaan in het St. Lucas Andreas ziekenhuis te Amsterdam. Ik ontving deze week een rekening van VGZ, mijn verzekering. Er zou ruim 100 euro van mijn rekening worden afgeschreven - en let wel - dit ging nog over het eigen risico van 2012.
Ik was van plan om in december 2012 nog een bril te kopen, maar omdat ik nauwelijks eigen risico had "verbruikt" zou dat uitstel van executie zijn geweest en heb ik dat verschoven naar 2013. Ik voel mij dus wel wat benadeeld en ik vind het erg onfatsoenlijk van het ziekenhuis dat ze pas na 7 maanden factureren naar de verzekeringsmaatschappij. Het ziekenhuis betoogt dat ze nog 2 jaar na dato mogen declareren. Tja, mogen, maar of dit fatsoenlijk is? Verder vond de administratrice het heel gewoon dat er pas na zo'n lange tijd werd gefactureerd (de medewerker van VGZ meldde mij dat dit ziekenhuis dit wel vaker deed).
Ik vraag mij eigenlijk af hoeveel mensen voor zo'n verrassing hebben gestaan.
Vroeger had je geen eigen risico, maar nu word je door dit declaratiegedrag wel min of meer financieel gedupeerd; ik denk dat daar nooit naar is gekeken. Hoe kan je een ziekenhuis ertoe bewegen dat er voor het eind van het jaar gefactureerd wordt, waardoor je zelf een beter overzicht krijgt?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Facturering ziekenhuis

Ongelezen bericht door VioletPrue »

U weet dat u een onderzoek heeft ondergaan.
U weet dat dit ten laste komt van uw eigen risico.
Dan snap ik niet dat u verbaasd bent als er gefactureerd wordt.
1+1 is soms echt gewoon 2.

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Facturering ziekenhuis

Ongelezen bericht door henk51 »

Ik was van plan om in december 2012 nog een bril te kopen, maar omdat ik nauwelijks eigen risico had "verbruikt" zou dat uitstel van executie zijn geweest en heb ik dat verschoven naar 2013.
Wat bedoeld u met uitstel van executie?
Een bril wordt vergoed uit aanvullende verzekering ,heeft geen invloed op verplicht eigen risico.


gr Henk

jeani
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2009 01:04

Re: Facturering ziekenhuis

Ongelezen bericht door jeani »

ach ik kom een 24 keer per jaar bij de kno en kreeg dus ook net gisteren de eerste rekening binnen van januari verleden jaar en ja eigen bijdrage 125 euro 1 keer en dan nog een keer om de eigen bijdragen van 220 euro te vullen he............. ben alleen dit jaar al weer 7 keer geweest dus 350 is ook al weer binnen maar het is vervelend om van verleden jaar te betalen en dan dit jaar ............ of het moet al weer een jaar duren pffffff........... leuke grap om dat dan van verleden jaar en dit jaar te betalen , hier zijn ze dus een jaar achter met opsturen!!!

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Facturering ziekenhuis

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Waarom, als je nu weet dat je áltijd aan je volle eigen risico zit, dat niet weggezet? Ik mag ook altijd het volle bedrag ophoesten dus ik zorg dat ik het gewoon heb liggen. Niks aan de hand.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Facturering ziekenhuis

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Miepje1 schreef:Waarom, als je nu weet dat je áltijd aan je volle eigen risico zit, dat niet weggezet? Ik mag ook altijd het volle bedrag ophoesten dus ik zorg dat ik het gewoon heb liggen. Niks aan de hand.
Zo klinkt het heel simpel.
Ik zit in januari al aan het volle pond eigen bijdrage.
Alleen kàn ik niks opzij leggen, daar heb ik het inkomen niet voor.
Mijn verzekering int meestal rond juni mijn eigen risico, dus kan het van mijn vakantiegeld af.
Maar niet iedereen kan simpelweg even € 220,- of nog erger, € 350,- opzij leggen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Facturering ziekenhuis

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

violet kan je niet net als bij cz gespreid betalen??

ik ben er ook al doorheen jan al....kassa

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Facturering ziekenhuis

Ongelezen bericht door VioletPrue »

rozemarijntje schreef:violet kan je niet net als bij cz gespreid betalen??

ik ben er ook al doorheen jan al....kassa
Het is tot nu altijd in juni gefactureerd, dus kan het in één keer.
Komen ze dit jaar vóór mijn vakantiegeld wordt gestort, zal ik inderdaad gespreid moeten betalen.
Dan maar de broekriem nog verder aanhalen, al zit hij al bijna op mijn ruggegraat.... :wink:

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Facturering ziekenhuis

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

tja idd!!! maar hey we mogen niet klagen,zo slecht hebben we het niet in ned.... :wink:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Facturering ziekenhuis

Ongelezen bericht door tenormin »

rozemarijntje schreef:tja idd!!! maar hey we mogen niet klagen,zo slecht hebben we het niet in ned.... :wink:
Nee hoor, niets te klagen in Nederland. Maar de €350,00 even nu ophoesten ging niet, dus "afbetaling" geregeld = 10 maanden €35,00. Kijk, m'n belasting betaal ik direct, aan die boeven wil een zelfs geen halve cent rente betalen, maar dit is renteloos, dus doe het maar zo. Ben er ook al doorheen, maar dat zijn alle chronische zieken, dus nogmaals: een heerlijk land.

@VioletPrue, haha, 1+1= soms 2? Hij is leuk :lol:

Leen29
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2011 12:49

Re: Facturering ziekenhuis

Ongelezen bericht door Leen29 »

Ook ik vind het toch wel erg lastig worden als de declaratie van ziekenhuis soms na een jaar
als nog kunnen komen.
En tevens is het in mijn geval zelf zo dat ik dus in oktober nog dingen moet betalen van
zeg maar b.v. trombose dienst van januari ,februari etc. ter wel ik dan ook al
declaraties heb gehad en betaald van maart ,april etc. dus dan denk je van die heb ik al betaald
en wat voor s0ort administratie voert dan zo ziekenhuis dan.
Is echt onlogisch dat je rekeningen van zelfde ziekenhuis afdeling krijg waar je dus als dingen
heb betaald van latere maanden .
Ik vind dat men ook hier door zorgverzekeraars iets aan moet doen.
In het bedrijf leven geld toch ook een redelijk betaling termijn van hoog uit 3 maanden

M.v.g. Leen

Gesloten