LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Frisdrank

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
sharita66
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2015 17:10

Frisdrank

Ongelezen bericht door sharita66 »

Geachte heer/mevrouw,

Ik heb laatste frisdrank Royal Club gekocht met 0 procent suiker . Maar kwam diep in de problemen omdat ik een diabetes hebt , dat mijn suiker behoorlijk hoog was. Bij het lezen op het fles blijk dat deze vol met zoetstof zit, ja zo kan ik nog aantal producten noemen je zeg dat er geen suiker in zit zero maar blijk vol met zoetstof zit. Ik heb mij les wel geleerd, en ik erg mij hier behoorlijk veel aan je maakt reclame op televisie dat er geen suiker in zit. Terwijl dit niet zo is, je wordt gewoon voor de gek gehouden. Weer een slim manier gevonden om reclame te maken. En zegt nou eerlijk wie heeft tijd om elke fles te gaan lezen of het nou suiker in zit of zoetstoffen en zoetstoffen is even gevaarlijk als suiker. Bij mij is zero dan ook zero en niet gaan zegen dat deze of met stevia of met zoetstoffen vol is
Ik hoop dat jullie hier ook een keer aandacht aan besteed. want ik vind dit behoorlijk misleiden, was ik hier niet achter gekomen dan was dit misverstaan mij misschien mij dood kunnen beteken .

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Frisdrank

Ongelezen bericht door Revoked »

Lees voor het kopen
De ingrediënten op het etiket.
De verantwoordelijkheid ligt gewoon bij uzelf.

En waarom zien we zo'n aftakeling van de Nederlandse taal hier, de laatste tijd?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Frisdrank

Ongelezen bericht door berndv »

sharita66 schreef:
06 mar 2020 13:14
En zegt nou eerlijk wie heeft tijd om elke fles te gaan lezen of het nou suiker in zit of zoetstoffen en zoetstoffen is even gevaarlijk als suiker.
ik zou zeggen dat iemand met diabetes daar wel de tijd voor moet nemen
sharita66 schreef:
06 mar 2020 13:14
Maar kwam diep in de problemen omdat ik een diabetes hebt
Iemand met notenallergie of koemelkallergie kan ook moeilijk achter klagen over een allergische reactie als op de verpakking staat wat er in zit. Maar wel raar dat u zegt dat zoetstoffen voor een diabeet even gevaarlijk zijn als suiker. Zoetstoffen hebben als eigenschap dat die namelijk uw bloedsuiker niet laten stijgen, of in ieder geval nagenoeg niet beinvloeden:
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabe ... n-diabetes

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Frisdrank

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Elk suiker is een zoetstof, maar niet elke zoetstof is suiker. Heel zwart wit gezien wordt er dus niet gelogen.
Zeker voor iemand met diabetes zou je moeten weten dat je altijd etiketten moet lezen bij nieuwe of aangepaste artikelen.

Methusalah
Berichten: 1165
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Frisdrank

Ongelezen bericht door Methusalah »

In die drank zit sucralose en volgens alle diabetes websites heeft dat 0,0 effect op je bloedsuikerspiegel. Ik denk dat er dus wat anders aan de hand is. Er is in ieder geval geen sprake van misleiding.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Frisdrank

Ongelezen bericht door kweenie »

Los daarvan, onder welke steen heb je geleefd wanneer het als een verrassing komt dat in een suikervrije frisdrank zoetstoffen zitten?

Arizonakid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Frisdrank

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Geweldig.
En het gewoon menen ook.

nicolesw1981
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27

Re: Frisdrank

Ongelezen bericht door nicolesw1981 »

Waarom TS zo aangevallen moet worden snap ik niet. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn maar wees gewoon respectvol naar elkaar. Ook zie ik steeds negatieve reacties voorbij komen over het taalgebruik van mensen maar volgens mij is dit een forum en zijn we niet in de race om de nationale dictee quiz te winnen.

V.w.b. de opmerking van TS: Reclames zijn inderdaad vaak misleidend. Vanillevla waar geen vanille in zit etc. Natuurlijk is het goed om het etiket te lezen voor de aanschaf van een artikel maar vaak worden stoffen of voedingsmiddelen met de chemische benamingen of E nummer aangegeven en daardoor is niet altijd even duidelijk wat er in een product zit.

Ik vind dat dit inderdaad best wat duidelijker mag worden aangegeven.

rvjapio
Berichten: 1001
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Frisdrank

Ongelezen bericht door rvjapio »

Zeg nou zelf..ik lees die dingen wel.
Het kan u ook helpen om goede afwegingen te maken. Soms best lastig, dat snap ik. Zo os aspartaam als zoetstof ook nog eens erg calorierijk. Dat ontdekte ik trouwens pas later...

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Frisdrank

Ongelezen bericht door 16again »

PietertjeTwee schreef:
06 mar 2020 19:44
Dit is wel weer een nieuw dieptepuntje hoor. TS kijkt niet op het etiket of er in drinken stoffen zitten waar TS niet tegen kan, omdat TS daar geen tijd voor heeft. En dat is dan de schuld van de fabrikant.
Is dan al duidelijk, welk ingredient dit veroorzaakt? Hadden alarmbellen afgegaan, na het lezen van de ingredienten?

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Frisdrank

Ongelezen bericht door kuklos »

sharita66 schreef:
06 mar 2020 13:14
Geachte heer/mevrouw,

Ik heb laatste frisdrank Royal Club gekocht met 0 procent suiker . Maar kwam diep in de problemen omdat ik een diabetes hebt , dat mijn suiker behoorlijk hoog was. Bij het lezen op het fles blijk dat deze vol met zoetstof zit, ja zo kan ik nog aantal producten noemen je zeg dat er geen suiker in zit zero maar blijk vol met zoetstof zit. Ik heb mij les wel geleerd, en ik erg mij hier behoorlijk veel aan je maakt reclame op televisie dat er geen suiker in zit. Terwijl dit niet zo is, je wordt gewoon voor de gek gehouden. Weer een slim manier gevonden om reclame te maken. En zegt nou eerlijk wie heeft tijd om elke fles te gaan lezen of het nou suiker in zit of zoetstoffen en zoetstoffen is even gevaarlijk als suiker. Bij mij is zero dan ook zero en niet gaan zegen dat deze of met stevia of met zoetstoffen vol is
Ik hoop dat jullie hier ook een keer aandacht aan besteed. want ik vind dit behoorlijk misleiden, was ik hier niet achter gekomen dan was dit misverstaan mij misschien mij dood kunnen beteken .
Het spijt me voor je, maar ik vraag me af of we jouw bericht serieus moeten nemen.
Je weet blijkbaar niet dat in een frisdrank zonder suiker zoetstoffen zitten, terwijl dit al zo is sinds er suikervrije frisdranken bestaan.
Je hebt suiker, maar kijkt niet op etiketten wat er in een product zit, want ja, je hebt geen tijd en blijkbaar is jouw gezondheid niet jouw verantwoordelijkheid.
Je verwart een zoetstof met suiker, terwijl dat echt wezenlijk andere dingen zijn.
Zoetstoffen zijn niet gevaarlijk voor suikerpatiënten aldus de patiëntenverenigingen.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Frisdrank

Ongelezen bericht door Brainless »

rvjapio schreef:
06 mar 2020 21:48
Zo os aspartaam als zoetstof ook nog eens erg calorierijk. Dat ontdekte ik trouwens pas later...
Calorierijk?
Juist helemaal niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Frisdrank

Ongelezen bericht door kweenie »

Brainless schreef:
07 mar 2020 03:22
rvjapio schreef:
06 mar 2020 21:48
Zo os aspartaam als zoetstof ook nog eens erg calorierijk. Dat ontdekte ik trouwens pas later...
Calorierijk?
Juist helemaal niet.
Aspartaam heeft per 100 gram even veel calorieën als suiker. Alleen is het ongeveer 200 keer zoeter, dus per portie bevat het zo'n 200 keer minder calorieën
breien schreef:
06 mar 2020 23:26
Vermoedelijk zal een frisdrank zonder suiker of zoetstof niet echt lekker zijn.
Daar hangt van je smaak af. Ik ben zelf fan van bruisend mineraalwater met een smaakje van het eigen merk van AH en van Bar le Duc. Juist omdat het niet zo zoet is en alleen koolzuurhoudend water en een smaakje is, zonder zoetigheid.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Frisdrank

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zoetstof

Hier staan alle zoetstoffen in.
Bij een overdosis van 1 van deze, of je bent er gevoelig voor kan er een ongewenste reactie ontstaan.
Verdelen over meerdere zoetstoffen is veiliger.

Bij de zoetjes voor de Thee & Koffie is vaak een mix van zoetstoffen en dat doen ze bewust hiervoor.

Deze frisdrank is net als Jenever, in 1x hele fles leeg drinken is niet gezond.

Uw ervaringsdeskundige hierin! :mrgreen: ( de Jenever dus!)

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Frisdrank

Ongelezen bericht door BL2 »

Komkommertijd schreef:
07 mar 2020 08:59
Uw ervaringsdeskundige hierin
Tsja, waar heeft Stofzuigerd geen verstand van....

Gesloten