LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door jonis »

Lowieze schreef:
Wat een arrogantie om de mensen hier te beschuldigen van 'ze weten niet beter'.
Ik denk dat er juist heel veel mensen ervaring hebben met een allergie voor een bepaald product. En die mensen zullen allemaal zelf goed opletten wat ze in een restaurant gaan eten.
Als de klant in een restaurant niet vraagt wat voor producten in een gerecht zitten, zoals TO, dan is toch de eigenaar van het restaurant de schuldige in uw ogen?
Ze weten niet beter; dat gaat over het standaard riedeltje van de vaste klanten zonder allergie hier op het forum.
Je gaat volledig voorbij aan de informatieplicht van de ondernemer.
Als op de kaart geen allergenen staan vermeld, zoals verplicht sinds dec 2014, dan mag ik ervanuit gaan dat ze er ook niet in zitten.

(Alleen wat is beter; genezen of voorkomen (TS vind ik daarin nog naïef, )

Verschil tussen jou en mij:

allergenen en voedsel is deel van mijn werk

Ik ken de verantwoording daarin....deze prijsvraag; raad de smaak met allergenenbestanddelen is gewoon het domste wat iemand kan verzinnen, voedselveiligheid is daarin niet gegarandeerd omdat medewerkers niet op de hoogte zijn of antwoord erop kunnen geven.

Ik adviseer TS in elk geval de NVWA op de hoogte te stellen.

Moiseule58

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Nog even een waarschuwing voor iedereen die dit leest, met een soja-allergie. In veel narcosevloeistoffen zit soja. Aangezien dit intraveneus toegediend wordt moet deze allergie bij de intake voor een operatie altijd gemeld worden, net als alle andere allergieën. Dit om een anafylactische shock te voorkomen.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door jonis »

Moiseule58 schreef:@Jonis. U weet heel goed dat dit in de praktijk niet werkt. Als allergiepatiënt moet je zelf blijven nadenken en melden aan de bediening wat voor allergieën er spelen. Dan zal de kok als het goed is het gerecht aanpassen.
Het is ondoenlijk in een restaurant om alle allergenen op de kaart te vermelden. Als u hier echt verstand van heeft , dan weet u dat allergenen ook in de producten kunnen zitten waarmee het voedsel bereid wordt. En neem van mij aan dat de gemiddelde kok hier echt niet aan denkt totdat je zelf meldt een allergie voor bijvoorbeeld noten te hebben.

https://hsn-horeca.nl/nieuws/aansprakel ... informatie

Het in kaart brengen van allergenen uit je keuken stelt geen ene moer voor....ze staan om te beginnen al op het etiketje van de produkten die je inkoopt. :roll:

Moiseule58

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

jonis schreef:
Moiseule58 schreef:@Jonis. U weet heel goed dat dit in de praktijk niet werkt. Als allergiepatiënt moet je zelf blijven nadenken en melden aan de bediening wat voor allergieën er spelen. Dan zal de kok als het goed is het gerecht aanpassen.
Het is ondoenlijk in een restaurant om alle allergenen op de kaart te vermelden. Als u hier echt verstand van heeft , dan weet u dat allergenen ook in de producten kunnen zitten waarmee het voedsel bereid wordt. En neem van mij aan dat de gemiddelde kok hier echt niet aan denkt totdat je zelf meldt een allergie voor bijvoorbeeld noten te hebben.

https://hsn-horeca.nl/nieuws/aansprakel ... informatie

Het in kaart brengen van allergenen uit je keuken stelt geen ene moer voor....ze staan om te beginnen al op het etiketje van de produkten die je inkoopt. :roll:
Weet ik! En wat u allemaal vertelt klopt ook helemaal. Alleen is de praktijk niet zo. Daarom moet een allergiepatiënt altijd zelf blijven nadenken! Voorkomen is beter dan genezen in deze gevallen.
Verder weet ik niet wat uw werk is, maar het zou beter zijn als er eens wat meer voorlichting kwam, voor zowel de patiënten als horecapersoneel, koks etc. Het gevaar van voedselallergieën wordt zwaar onderschat.
En er zijn regels voor de o.a. de horeca zoals u aantoont. Maar wie controleert deze regels? Het zijn de uitzonderingen in de restaurants waar de allergenen op de kaart vermeld worden. Daarom altijd je gezonde verstand blijven gebruiken en melden aan het personeel.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Volgens mij is de regel dat men informatie over allergenen moet kunnen verschaffen. Aangezien er hier waarschijnlijk niet naar gevraagd is, heeft men ook niet de kans gehad dit te verschaffen. Er was minimaal 1 iemand (volgens TS) die wist wat er in zat en dus was deze informatie hoogstwaarschijnlijk gewoon aanwezig.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door jonis »

Moiseule58 schreef:
jonis schreef:
Moiseule58 schreef:@Jonis. U weet heel goed dat dit in de praktijk niet werkt. Als allergiepatiënt moet je zelf blijven nadenken en melden aan de bediening wat voor allergieën er spelen. Dan zal de kok als het goed is het gerecht aanpassen.
Het is ondoenlijk in een restaurant om alle allergenen op de kaart te vermelden. Als u hier echt verstand van heeft , dan weet u dat allergenen ook in de producten kunnen zitten waarmee het voedsel bereid wordt. En neem van mij aan dat de gemiddelde kok hier echt niet aan denkt totdat je zelf meldt een allergie voor bijvoorbeeld noten te hebben.

https://hsn-horeca.nl/nieuws/aansprakel ... informatie

Het in kaart brengen van allergenen uit je keuken stelt geen ene moer voor....ze staan om te beginnen al op het etiketje van de produkten die je inkoopt. :roll:
Weet ik! En wat u allemaal vertelt klopt ook helemaal. Alleen is de praktijk niet zo. Daarom moet een allergiepatiënt altijd zelf blijven nadenken! Voorkomen is beter dan genezen in deze gevallen.
Verder weet ik niet wat uw werk is, maar het zou beter zijn als er eens wat meer voorlichting kwam, voor zowel de patiënten als horecapersoneel, koks etc. Het gevaar van voedselallergieën wordt zwaar onderschat.
En er zijn regels voor de o.a. de horeca zoals u aantoont. Maar wie controleert deze regels? Het zijn de uitzonderingen in de restaurants waar de allergenen op de kaart vermeld worden. Daarom altijd je gezonde verstand blijven gebruiken en melden aan het personeel.
De nvwa kontroleert, en bij dit soort dommigheid zou ik ze dus ook informeren....net zoals andere mensen ook aan de bel trekken als er anderzijds onveilig voedsel is verteerd...zoals bijv E-coli of ander bedorven waar; dat is ook de verantwoording van de ondernemer om daar op te letten.
Nogmaals; ik zit in eenzelfde schuitje en heb te maken met procedures en dien ook alles te weten van waar ik mee bezig ben om uiteindelijk alles wat op een etiketje staat ook naar de klant toe te kunnen garanderen, verantwoorden of borgen.
De regels in de horeca zijn er al sinds dec. 2014 en zoals je aangeeft het is nog altijd niet voor elkaar.....maar 3 jaar vind ik zo langzaam aan wel te veel voor op de eigen verantwoording te blijven hameren (zoals op dit forum het riedeltje standaard bijna is) want ook mensen met allergie blijven mensen en ook die maken wel eens een foutje door niet met alles rekening te houden.
M.n laatste zin:
Bij voorbaat dank! Het gaat me niet eens zo zeer om de vergoeding, maar wel de manier waarop dit wordt weggezet alsof het niks is, de omgekeerde wereld naar mijn idee.
Het getuigt van weinig verantwoordingsbewustzijn bij de ondernemer; bestraffen met melding bij nvwa.....ik had op z'n minst een grote familie bak allergenenvrij ijs als goedmaker verwacht.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door Revoked »

witte angora schreef:
moederslink schreef: Het was wellicht toch beter geweest als deze ijscoboer dit vermeld had.
Maar ja, dan valt er niet veel meer te raden... :wink:
Raad de smaak van dit sesamzaad-ijs.....

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zoals gezegd is elke horeca-ondernemer sinds december 2014 verplicht om allergenen-informatie te verschaffen als klanten daar om vragen.

En laat dat nu net het punt zijn. TS zegt namelijk dat ('al had ik het gevraagd') dat ze het niet heeft gevraagd.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door witte angora »

Ze hebben bij ons in de supermarkt wel eens van die proeverijtjes. Dan zie ik toch ook geen bord staan wat er wel of niet aan allergenen in zit...

Overigens zijn sommige dingen wel sterk overdreven. Pot pindakaas: 'gemaakt in een fabriek waar ook pinda's worden verwerkt'. Goh...

Moiseule58

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

witte angora schreef:Ze hebben bij ons in de supermarkt wel eens van die proeverijtjes. Dan zie ik toch ook geen bord staan wat er wel of niet aan allergenen in zit...

Overigens zijn sommige dingen wel sterk overdreven. Pot pindakaas: 'gemaakt in een fabriek waar ook pinda's worden verwerkt'. Goh...
Iedereen met een ernstige voedselallergie eet niets, maar dan ook niets, waarvan de ingrediënten niet duidelijk zijn.
Daarom stuit dit verhaal mij ook tegen de borst. Het gaat hier om een moeder. Dan neem je geen enkel risico met je gezondheid, en in extreme gevallen zelfs je leven.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door Brainless »

jonis schreef: Als op de kaart geen allergenen staan vermeld, zoals verplicht sinds dec 2014, dan mag ik ervanuit gaan dat ze er ook niet in zitten.
Hoe komt u erbij dat allergenen op de (menu) kaart moeten staan?
Ze moeten beschikbaar zijn voor de gast indien deze erom vraagt.

En ja dat is door het NVWA goedgekeurd.
Bij controle op mijn werk was een (beschikbare) lijst in de keuken voldoende.
Er hoeft geeneens een lijst te zijn als (er iemand van) het personeel volledig op de hoogte is van de allergenen.
Dat is bij een ruime kaart niet (altijd) te doen en daarom is er een lijst aanwezig.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door Dieke83 »

jonis schreef:
Lady1234 schreef:Maar iemand met een allergie voor iets eetbaars, moet natuurlijk al helemaal niet meedoen aan het raden van wat voor voedsel dan ook.
Het is de verantwoording van de ondernemer om dit soort dommigheid te voorkomen, zijn handelen getuigt van nalatigheid....voedselveiligheid staat ten alle tijden voorop, de veiligheid in deze was dat de klant geïnformeerd dient te worden volgens allergenenwetgeving:
Aansprakelijkheid wanneer de Allergeneninformatie GOED op orde is

'Als de ondernemer zijn allergenenbeleid goed op orde heeft en de nodige maatregelen heeft getroffen, zou deze in principe niets te vrezen hebben. Mocht desondanks een allergische reactie optreden bij een van de gasten, dan zou dit op grond van de Verordening in beginsel niet eerder tot aansprakelijkheid van de ondernemer mogen leiden


Aansprakelijkheid wanneer de Allergeneninformatie NIET op orde is

Hij vervolgt: 'Mocht het allergenenbeleid echter niet op orde zijn en/of niet de nodige maatregelen zijn getroffen, dan kan dit een aantal consequenties hebben:
- Ten eerste kan de NVWA boetes opleggen (tot €1.050,-).
- Daarnaast kan dit tot gevolg hebben dat de (horeca-)ondernemer niet meer verzekerd is bij eventuele letselschade of aansprakelijkheidsstelling. Daarbij valt het niet uit te sluiten dat bij het niet naleven van de Verordening ook eerder letselschadeclaims zullen worden toegewezen.
hsn.nl
TS geeft aan dat er 1 persoon was die wist wat voor ijs het was als TS aan had gegeven een voedsel allergie te hebben dan had dit nagevraagt kunnen worden en zou het TS zijn afgeraden.

Iemand met een voedsel allergie moet zelf ook verantwoordelijkheid nemen. Persoonlijk zou ik nooit zomaar ergens eten voor ik aangeef waar ik allergisch voor ben (in mijn geval pinda-noten vis en schelp schaal dieren)
Het is je eigen verantwoordelijkheid dit aan tegeven en dan moet het door de horeca ondernemer ook aangetoond kunnen worden wat er in welk eten gaat.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door sjohie »

Toevallig laatst met een collega uit eten geweest die een notenallergie had, en die onderwierp de serveerster aan een 3e rangs stasiverhoor voordat die bestelde, en dat was op een kaart met redelijke allergenenaanduiding (daghap stond het niet bij). Dat deed ze áltijd, want ze was door schade en anafylactische shock wijs geworden. Gezien die ervaring, en mijn al langer bekende sentimenten hier over hoe mensen soms wel erg makkelijk naar een fabrikant/bedrijf wijzen, doet ook mij voor het eigen verantwoordelijkheid kamp kiezen in dit verhaal. Zomaar iets onbekends in je mond stoppen, en niet eens vragen of er iets van sesam in zit, terwijl jij de enige in het restaurant bent die weet waar jij allergisch voor bent, is gewoon eigen (ontbrekende) verantwoordelijkheid. Je wéét dat je iets onbekends in je mond stopt, en dat laatste is een bewuste actie, een hap ijs kan je niet zijn overkomen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vind dat ze een heel groot risico hebben genomen door een voor hun bekende allergie (zonder waarschuwing) in ijs te verwerken! Het was een hele nare ervaring voor mij en 3 kids.
Volgens mij was jouw allergie alleen bij jou bekend. Dus degene die hier het risico heeft genomen ben je zelf.

Dat ze allergenen in ijs verwerken is niet heel bijzonder. (Waarschijnlijk staat er ook zo'n algemene waarschuwing in de zaak dat de producten allergenen kunnen bevatten.) Door desondanks ijs met een voor jou onbekende samenstelling te proberen heb je inderdaad een heel groot risico genomen. De mensen in die zaak zullen daardoor ook een heel nare ervaring hebben meegemaakt. Misschien dat je ze daarvoor je excuses zou kunnen aanbieden, maar ik vind het wat te ver gaan om ze een vergoeding te bieden. Of bedoel je dat niet met de titel van dit topic?

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

jonis schreef:Zoals gewoonlijk wordt hier weer eens blame the victim gespeeld
Dat valt wel mee volgens mij. Het gaat er meer om dat de gemiddelde consument tegenwoordig steeds minder zelf verantwoordelijkheid neemt en daarbij al snel geneigd is om zonder 'redelijk' na te denken gelijk de verantwoording bij de tegenpartij legt, en hiervoor zelfs compensatie wilt zien.

Ik, als webshopeigenaar, merk dat dit steeds meer de trend wordt. Klanten lezen niet meer, vullen klakkeloos wat in en bij eigen fouten wordt steeds vaker de aanval ingezet.

In dit hele verhaal zie ik nergens terugkomen dat TS ook maar een greintje eigen verantwoording neemt. Zij heeft een allergie, is daarvan op de hoogte en gaat lukraak meedoen aan een smaaktest. Ook al was de ondernemer hier fout, dan heeft TS toch wel heel erg onverantwoord gehandeld. In plaats van dat te beseffen wil ze weten of ze in aanmerking voor compensatie komt?

NHW
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 dec 2017 22:02

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door NHW »

Dank voor de reacties allemaal. Het is mijn inderdaad bekend dat er een wettelijke verplichting is om allergie producten duidelijk aan te geven. Ik begrijp ook dat mensen die niet bekend zijn met deze zaken zo reageren, helaas ligt het allemaal wat complexer dan 'logisch nadenken', omdat er ook nog mogelijke kruisbesmettingen zijn.
Misschien schept dit wat duidelijkheid over hoe heftig zo iets is: de huisarts en anders arts zeiden dat er 112 had moeten worden gebeld.
Ik heb vorige week gemaild naar de NVWA, maar als ik niks hoor, zal ik idd eens bellen.
Nog even voor de duidelijkheid: ik wil idd niks eisen, het gaat me erom dat ze niet weten waar ze mee bezig zijn, en dat vind ik gevaarlijk. Het was zo fijn geweest als er wat meer begrip was van hun kant... Dan had je mij niet gehoord! Maar ze schieten gelijk in de verdediging... Ik werk zelf in de detailhandel, en volgens mijn ervaring heb je er meer aan om een klant tegemoet te komen, dan ze tegen te werken. :)

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

NHW schreef:Dank voor de reacties allemaal.Ik begrijp ook dat mensen die niet bekend zijn met deze zaken zo reageren, helaas ligt het allemaal wat complexer dan 'logisch nadenken', omdat er ook nog mogelijke kruisbesmettingen zijn.
Misschien schept dit wat duidelijkheid over hoe heftig zo iets is: de huisarts en anders arts zeiden dat er 112 had moeten worden gebeld.
Ik heb vorige week gemaild naar de NVWA, maar als ik niks hoor, zal ik idd eens bellen.
Nog even voor de duidelijkheid: ik wil idd niks eisen, het gaat me erom dat ze niet weten waar ze mee bezig zijn, en dat vind ik gevaarlijk.
En nog steeds zie ik geen eigen verantwoordelijkheidsgevoel. Opmerkelijk.

ps, ik snap uiteraard wel dat het erg vervelend is wat er gebeurd is en dat iedereen er erg van geschrokken is. Het is natuurlijk niet niets.
Laatst gewijzigd door webshopeigenaar14 op 11 dec 2017 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door Holy53 »

mh73 schreef:Ik heb nog nooit van een allergie voor sesamzaad gehoord. Ik kan me zo voorstellen de ijsmaker ook niet. En als de serveerster vanwege de wedstrijd niet wist wat er in het ijs zat, had TS het risico gewoon niet moeten nemen. Eigen verantwoordelijkheid dus.
Symptomen sesamzaadallergie. Sesamzaad kan een hele waaier aan reacties veroorzaken, van angioedeem, huidklachten, luchtwegklachten, maagdarmklachten tot anafylaxie. Sesamzaadallergie is een nare, heftige allergie. Het zaadje kleeft heel makkelijk ergens aan vast. Daardoor is het allergeen lastig te vermijden.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door Lowieze »

NHW schreef:Dank voor de reacties allemaal. Het is mijn inderdaad bekend dat er een wettelijke verplichting is om allergie producten duidelijk aan te geven. Ik begrijp ook dat mensen die niet bekend zijn met deze zaken zo reageren, helaas ligt het allemaal wat complexer dan 'logisch nadenken', omdat er ook nog mogelijke kruisbesmettingen zijn.
Misschien schept dit wat duidelijkheid over hoe heftig zo iets is: de huisarts en anders arts zeiden dat er 112 had moeten worden gebeld.
Ik heb vorige week gemaild naar de NVWA, maar als ik niks hoor, zal ik idd eens bellen.
Nog even voor de duidelijkheid: ik wil idd niks eisen, het gaat me erom dat ze niet weten waar ze mee bezig zijn, en dat vind ik gevaarlijk. Het was zo fijn geweest als er wat meer begrip was van hun kant... Dan had je mij niet gehoord! Maar ze schieten gelijk in de verdediging... Ik werk zelf in de detailhandel, en volgens mijn ervaring heb je er meer aan om een klant tegemoet te komen, dan ze tegen te werken. :)
"Het gaat me erom dat ze niet weten waar ze mee bezig zijn" ???

U wist zelf niet waar u mee bezig was! Sorry hoor, maar wat een nonsens wat u hier schrijft.

Verwijderd

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door Verwijderd »

NHW schreef:Dank voor de reacties allemaal. Het is mijn inderdaad bekend dat er een wettelijke verplichting is om allergie producten duidelijk aan te geven. Ik begrijp ook dat mensen die niet bekend zijn met deze zaken zo reageren, helaas ligt het allemaal wat complexer dan 'logisch nadenken', omdat er ook nog mogelijke kruisbesmettingen zijn.
Misschien schept dit wat duidelijkheid over hoe heftig zo iets is: de huisarts en anders arts zeiden dat er 112 had moeten worden gebeld.
Ik heb vorige week gemaild naar de NVWA, maar als ik niks hoor, zal ik idd eens bellen.
Nog even voor de duidelijkheid: ik wil idd niks eisen, het gaat me erom dat ze niet weten waar ze mee bezig zijn, en dat vind ik gevaarlijk. Het was zo fijn geweest als er wat meer begrip was van hun kant... Dan had je mij niet gehoord! Maar ze schieten gelijk in de verdediging... Ik werk zelf in de detailhandel, en volgens mijn ervaring heb je er meer aan om een klant tegemoet te komen, dan ze tegen te werken. :)
Ik begrijp dat het voor u een gevaarlijke situatie heeft opgeleverd en dat u niet blij bent met hoe er tot nu toe door de organisatoren naar u gereageerd is. Ik ben het echter met de meeste reacties hier eens dat u, wanneer u een dergelijke allergie heeft, misschien niet moet mee doen aan zo'n proeverij. Sesam is een nogal specifieke smaak en is dan ook onderdeel van die smaakcompetitie. Het zou toch vrij stom zijn om één van de smaken al te verklappen omdat er mogelijk mensen zijn die allergisch zijn voor die betreffende smaak. Als ik een dusdanige allergie zou hebben, zou ik niet eens mee doen aan zo'n proeverij.

Gesloten