LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gehoorbescherming oorbehoedsmiddel

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Gehoorbescherming oorbehoedsmiddel

Ongelezen bericht door gezondheid »

Volgens verkoper van gehoortoestellen zouden oordoppen niet goed zijn voor je gehoor als je die de gehele nacht gaat gebruiken. Helaas niet gevraagd waaruit dat blijkt. Een opmaat gemaakte gehoorbescherming zou beter zijn. Ik las in de krant dat werknemers niet altijd goede gehoorbescherming hebben waardoor ze alsnog lawaaidoofheid ontstaat. Wat is jullie ervaringen met gehoorbeschermers?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Gehoorbescherming oorbehoedsmiddel

Ongelezen bericht door sjohie »

gezondheid schreef:Volgens verkoper van gehoortoestellen zouden oordoppen niet goed zijn voor je gehoor als je die de gehele nacht gaat gebruiken. Helaas niet gevraagd waaruit dat blijkt. Een opmaat gemaakte gehoorbescherming zou beter zijn. Ik las in de krant dat werknemers niet altijd goede gehoorbescherming hebben waardoor ze alsnog lawaaidoofheid ontstaat. Wat is jullie ervaringen met gehoorbeschermers?
Die gele dopjes zijn weliswaar bedoelt om hoofdpijn tegen te gaan, maar innemen met een glas water net als aspirine is een slecht idee.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Gehoorbescherming oorbehoedsmiddel

Ongelezen bericht door tenormin »

Niet alle (v)oorbehoedsmiddelen zijn doeltreffend. Zelfs aangemeten wil het nog wel eens fout gaan. De wax propjes voldoen uitstekend. Een opmaat is trouwens een kreet uit de muziekwereld.

@sjohie, zou geen aspirine nemen, paracetamol is iets veiliger (als men ze met mate slikt).
Laatst gewijzigd door tenormin op 30 jul 2014 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Gehoorbescherming oorbehoedsmiddel

Ongelezen bericht door dhc »

Ah...we gaan weer een onzinnig topic starten....
weer allerlei vage opmerkingen: "volgens verkoper..."ik las in de krant"...

Heb je zelf al onderzoek verricht? En wat kwam daar uit?
Niets...denk ik.
Volgens onbevestigde berichten is het momenteel komkommertijd, ik heb helaas geen bewijs voor mijn stelling.

Je topictitel klopt ook niet, een "oorbehoedsmiddel" heeft tot doel je oor te behoeden...

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Gehoorbescherming oorbehoedsmiddel

Ongelezen bericht door tenormin »

gezondheid schreef: Helaas niet gevraagd waaruit dat blijkt.
Tja, dat krijg je als je niet even verder vraagt. Had je ook (weer) geen topic over te hoeven openen. Maar 'geluid' is wel een hobby van de TS, als ik alle topics nog eens doorlees.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Gehoorbescherming oorbehoedsmiddel

Ongelezen bericht door puma73 »

tenormin schreef:
gezondheid schreef: Helaas niet gevraagd waaruit dat blijkt.
Tja, dat krijg je als je niet even verder vraagt. Had je ook (weer) geen topic over te hoeven openen. Maar 'geluid' is wel een hobby van de TS, als ik alle topics nog eens doorlees.
Hobbie?? geluid is een obsessie voor TS, een ziekelijke obsessie. Zoals alle topics over geluid zal ook dit topic wel weer uitdraaien op .. . . . . .

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Gehoorbescherming oorbehoedsmiddel

Ongelezen bericht door gilas »

Nee,echt een verkoper van gehoorbescherming die een ander goedkoper middel afkraakt...waarom zou die persoon dat nou doen zeg?
Misschien omdat die persoon een concurrent is en jouw graag als klant wil om je een gehoorbescherming aan te naaien.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gehoorbescherming oorbehoedsmiddel

Ongelezen bericht door berndv »

Ik heb zelf otoplastieken, dat zijn van die op maat gemaakten. Ik vind ze fantastisch. Als ik ze draag, draag ik ze vaak voor een langere periode, en dat zonder enige irritatie of iets dergelijks. Persoonlijk geloof ik ook niet dat iedere nacht slapen met oordoppen schadelijk zal zijn, hoewel ik ook het nut niet echt zie. Een hele nacht met die gele dopjes lijken me wel enigszins slecht voor je oor en oorsmeer, omdat er niets "ademt".

Maar hoezo dragen werknemers niet goede gehoorbescherming. Je las het in de krant? Welke? Bron? Ben wel benieuwd namelijk. Er zijn verschillende soorten bescherming, afhankelijk van het lawaai dient hiervoor het juiste gekozen te worden. Zo dempen de meeste otoplastieken tussen de 10 en 20 dB, afhankelijk van het geplaatste filter. Dit filter zorgt er tevens voor dat bepaalde zaken meer of minder gedempt worden. Zo dempen otoplastieken voor motorrijders weer andere dingen dan die voor muzikanten. En voor de hele extreme gevallen heb je nog de koptelefoondoppen, die dempen het meest.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Gehoorbescherming oorbehoedsmiddel

Ongelezen bericht door ruud_a »

berndv schreef:Ik heb zelf otoplastieken, dat zijn van die op maat gemaakten. Ik vind ze fantastisch. Als ik ze draag, draag ik ze vaak voor een langere periode, en dat zonder enige irritatie of iets dergelijks. Persoonlijk geloof ik ook niet dat iedere nacht slapen met oordoppen schadelijk zal zijn, hoewel ik ook het nut niet echt zie. Een hele nacht met die gele dopjes lijken me wel enigszins slecht voor je oor en oorsmeer, omdat er niets "ademt".

Maar hoezo dragen werknemers niet goede gehoorbescherming. Je las het in de krant? Welke? Bron? Ben wel benieuwd namelijk. Er zijn verschillende soorten bescherming, afhankelijk van het lawaai dient hiervoor het juiste gekozen te worden. Zo dempen de meeste otoplastieken tussen de 10 en 20 dB, afhankelijk van het geplaatste filter. Dit filter zorgt er tevens voor dat bepaalde zaken meer of minder gedempt worden. Zo dempen otoplastieken voor motorrijders weer andere dingen dan die voor muzikanten. En voor de hele extreme gevallen heb je nog de koptelefoondoppen, die dempen het meest.
ik heb een keer oordopjes de hele nacht in gehad in het vliegtuig.
van die sponsachtige die je eerst in elkaar draait en in je oorstopt en die dan langzaam uitzetten.
ik moet zeggen dat mijn oren en mijn hoofd beslist onaangenaam aanvoelden, toen ik ze er uit haalde.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gehoorbescherming oorbehoedsmiddel

Ongelezen bericht door witte angora »

Afijn het gaat dus om oorbehoedsmiddelen. Waar ik dus ook nog nooit van gehoord heb. Oorbehoedsmiddelen bestaan niet, dat merk je al als je dat woord intypt. Krijg je meteen zo'n rode slinger onder het woord. Dus daar kunnen mensen geen ervaring mee hebben.

Gehoorbescherming bestaat dan weer wel. En daar is al het nodige over gezegd: het hangt van de bron van het geluid af wat wel of niet nodig is. Het ene geluid is het andere niet. Maar tegen Mosquito's en Mosquito-lijders helpt niets. Dat dringt wel zo door, geen enkele gehoorbeschermer is daar tegen bestand.

Wat gehoorbescherming op het werk betreft: mensen krijgen, als ze bij een fatsoenlijk bedrijf werken, de juiste gehoorbescherming. Daar zijn normen voor, en daar is een inspectie voor, die dat bij tijd en wijle komt controleren. Als de werknemer vervolgens vertikt om het te gebruiken omdat het zo warm zit, of omdat ze dan de radio niet kunnen horen, of de laatste roddels van elkaar, sja....

Ik vraag me alleen af wat iemand die klaagt over het lawaai van Mosquito's, die geen mens verder kan horen, bij een hoorapparatenwinkel komt doen, maar dat terzijde.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Gehoorbescherming oorbehoedsmiddel

Ongelezen bericht door Radar »

Off topic- / ruzieberichten verwijderd.

Graag discussiëren over het onderwerp, en niet over individuele forumgebruikers. Om over dat laatste uw beklag te doen, kunt u, zoals genoegzaam bekend, de meldfunctie gebruiken.

Wie zich hier niet aan houdt, solliciteert daarmee naar een forum-ban.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Gehoorbescherming oorbehoedsmiddel

Ongelezen bericht door gezondheid »

de bron waarin gezegd wordt dat mensen geen goede gehoorbescherming dragen is de NOS. Dit kun je nog vinden op http://nos.nl/artikel/581288-3000-keer- ... -werk.html Dit bericht is van december 2013, is er inmiddels e.e.a. verbeterd?

Ik hoop dat gehoorbeschermers eens getest gaan worden. Dus vandaar dat ik ervaringen hier vraag.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Gehoorbescherming oorbehoedsmiddel

Ongelezen bericht door gilas »

gezondheid schreef:de bron waarin gezegd wordt dat mensen geen goede gehoorbescherming dragen is de NOS. Dit kun je nog vinden op http://nos.nl/artikel/581288-3000-keer- ... -werk.html Dit bericht is van december 2013, is er inmiddels e.e.a. verbeterd?

Ik hoop dat gehoorbeschermers eens getest gaan worden. Dus vandaar dat ik ervaringen hier vraag.
Dat is van alle tijd en dat zal echt niet gaan veranderen zolang de werknemers zelf ook geen verantwoording nemen voor hun eigen gezondheid op hun werk.
Daar helpt zelfs geen wet/regelgeving tegen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Gehoorbescherming oorbehoedsmiddel

Ongelezen bericht door tenormin »

gezondheid schreef:de bron waarin gezegd wordt dat mensen geen goede gehoorbescherming dragen is de NOS. Dit kun je nog vinden op http://nos.nl/artikel/581288-3000-keer- ... -werk.html Dit bericht is van december 2013, is er inmiddels e.e.a. verbeterd?

Ik hoop dat gehoorbeschermers eens getest gaan worden. Dus vandaar dat ik ervaringen hier vraag.
NOS geeft toch nieuws door. En allerlei programma's van de Publieke Omroep. Dus (meestal) gekleurd. Gehoorbeschermers hoeven niet (weer) getest te worden, er zijn voldoende geteste exemplaren op de markt waar men mee moet werken. Niet dat men dat allemaal doet maar er hoeft sinds jouw bericht wat je doorgeeft van 13 december niets verbeterd te worden. Ze testen heus niet iedere dag, om jouw gehoorstoornissen te verhelpen. Ik bedoel het niet neerbuigend, maar je hebt een probleem met geluiden, dat is wel duidelijk geworden. Heel vervelend om mee te moeten leven. Dat wel.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gehoorbescherming oorbehoedsmiddel

Ongelezen bericht door witte angora »

De gehoorbeschermers die er zijn, zijn gecertificeerd. Al jaren lang. En denk er aan, de eisen zijn streng. Voor de bosbouw bijvoorbeeld (kettingzaag en dat soort dingen, of heggenschaar) moet het geluid voldoende gedempt worden om gehoorschade te voorkomen, maar ondertussen moeten de collega's nog wel hoorbaar zijn, om gewaarschuwd te kunnen worden voor onverwachte situaties (omvallende bomen dus, en dergelijke). Er is heel wat onderzoek voor nodig om iets te fabrieken dat aan alle eisen voldoet, en dergelijke goedgekeurde bescherming is er al heel lang.

Het probleem is juist dat mensen het vertikken die dingen te dragen. Ooit kwam ik zo'n gast in de bosbouw tegen, zegt hij: 'Ach man, doof wordt je toch wel, dan maar een beetje eerder'. Of bij Akzo Nobel, gehoorbescherming is in de fabriek ook verplicht, maar als je dat draagt wordt je door collega's voor mietje uitgemaakt, want ze willen de radio kunnen horen, en dat gaat niet met die koptelefoon op...

Of inderdaad een werkgever die versleten spullen geeft aan personeel dat het ook niet boeit...

Heus, het probleem ligt niet in de kwaliteit van de bescherming. Het probleem ligt in degenen die het moeten verstrekken en moeten gebruiken. Dáár gaat het fout.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Gehoorbescherming oorbehoedsmiddel

Ongelezen bericht door prem »

gezondheid schreef:Volgens verkoper van gehoortoestellen zouden oordoppen niet goed zijn voor je gehoor als je die de gehele nacht gaat gebruiken. Helaas niet gevraagd waaruit dat blijkt. Een opmaat gemaakte gehoorbescherming zou beter zijn. Ik las in de krant dat werknemers niet altijd goede gehoorbescherming hebben waardoor ze alsnog lawaaidoofheid ontstaat. Wat is jullie ervaringen met gehoorbeschermers?
Waarom moet je nou oordoppen in als je slaapt? En als je 's-nachts niet slaapt heb je meer aan een voorbehoedsmiddel, wel opmaat dan.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Gehoorbescherming oorbehoedsmiddel

Ongelezen bericht door ruitenheer »

prem schreef:Waarom moet je nou oordoppen in als je slaapt?
Last van een snurkende partner, geluid van een doorgaande weg voor de deur.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Gehoorbescherming oorbehoedsmiddel

Ongelezen bericht door prem »

ruitenheer schreef:
prem schreef:Waarom moet je nou oordoppen in als je slaapt?
Last van een snurkende partner, geluid van een doorgaande weg voor de deur.
Die hoor je toch alleen als je wakker bent?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Gehoorbescherming oorbehoedsmiddel

Ongelezen bericht door kokka »

gezondheid schreef:de bron waarin gezegd wordt dat mensen geen goede gehoorbescherming dragen is de NOS. Dit kun je nog vinden op http://nos.nl/artikel/581288-3000-keer- ... -werk.html Dit bericht is van december 2013, is er inmiddels e.e.a. verbeterd?

Ik hoop dat gehoorbeschermers eens getest gaan worden. Dus vandaar dat ik ervaringen hier vraag.
ik denk dat het grootste probleem is dat de meeste oordopjes de gehoorgang teveel afsluiten, waardoor er geen lucht bij kan. het zou dan kunnen gaan broeien wat weer kans op oorontsteking geeft.
mijn vrouw slaapt regelmatig met oordoppen in ( tegen het gesnurk) en ze heeft dus ook al eens daardoor een oor ontsteking gehad.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Gehoorbescherming oorbehoedsmiddel

Ongelezen bericht door tenormin »

kokka schreef:mijn vrouw slaapt regelmatig met oordoppen in ( tegen het gesnurk) en ze heeft dus ook al eens daardoor een oor ontsteking gehad.
Daarom had ik, toen hij nog leefde, mijn man naar de logeerkamer gestuurd. Ik kan niet tegen oordopjes, hoor mijn eigen hart teveel bonken, daar heb ik dan weer een hekel aan, aan dat geluid. :mrgreen:

Gesloten