Gevaarlijke slaapapneu-apparaten Philips: nog steeds geen oplossing

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Gevaarlijke slaapapneu-apparaten Philips: nog steeds geen oplossing

Ongelezen bericht door Radar »

In juni heeft Philips bekendgemaakt dat zij haar slaapapneu-apparaten, waaronder de Philips Dreamstation, terugroepen. Ruim een half jaar later zitten gebruikers van het apparaat nog in onzekerheid, maar ze kunnen ook niet zonder.

Het schuim dat ervoor moet zorgen dat het hulpmiddel minder lawaai maakt tijdens de slaap, kan afbrokkelen en er kunnen ook schadelijke stoffen vrijkomen die mogelijk kankerverwekkend kunnen zijn.

Maak(te) jij zelf gebruik van dit apparaat? Of ken je iemand die hiervan afhankelijk is?

Je kunt de uitzending van maandag 17 januari hier terugkijken:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... ee-kwaden/

PascalH70
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2022 21:16

Re: Gevaarlijke slaapapneu-apparaten Philips: nog steeds geen oplossing

Ongelezen bericht door PascalH70 »

Ik ben zelf al enkele jaren gebruiker van dit apparaat en heb uiteraard ook de berichten van afgelopen zomer meegekregen.
Ik heb me op geen enkel moment zorgen gemaakt over het gebruik van dit apparaat. Naar mijn mening wordt dit hele issue enorm opgeblazen en veel groter gemaakt dan het werkelijk is.
Uit onderzoek is vorig jaar al duidelijk naar voren gekomen dat de problemen zich vooral voordoen onder klimatologische omstandigheden met een hogere luchtvochtigheid, oftewel in (sub)tropische klimaten. Hoewel de zomers in Nederland de afgelopen jaren wel warmer zijn geworden hebben wij hier in Nederland nog absoluut geen (sub)tropisch klimaat.
Daarnaast worden de problemen ook veregert als er gebruik wordt gemaakt van het reinigen van de apparatuur met ozon. In de handleiding van het apparaat staan duidelijke reinigingsinstructies en het reinigen met ozon is er daar niet één van. Gewoon reinigen met een sopje van zachte zeep (bv afwasmiddel) is wat Philips zelf aangeeft.
Kortom: als je je gewoon aan de reinigingsinstructies van Philips houdt en hebt gehouden is het risico in ons land nihil.

nicbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2020 12:36

Re: Gevaarlijke slaapapneu-apparaten Philips: nog steeds geen oplossing

Ongelezen bericht door nicbie »

Zojuist de uitzending gezien met de reactie van de medisch directeur van Philips.
Die heeft mij allesbehalve gerustgesteld. Heel nadrukkelijk zegt hij tot twee keer toe dat de Dreamstation geen kanker veroorzaakt, maar hoe zit het met andere aandoeningen ? Ik tref ‘s ochtends grijze vlokjes aan in het waterbakje en op de bodem ligt grijze aanslag. Wat is hier de oorzaak van ? Ik maak het bakje elke dag schoon en vul dit met bronwater uit een flesje.
Daarnaast vind ik het vreemd dat er geen enkele Nederlandse longarts wil meewerken aan het programma; wat zit daar achter ?

MWvDam
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2022 21:38

Re: Gevaarlijke slaapapneu-apparaten Philips: nog steeds geen oplossing

Ongelezen bericht door MWvDam »

Ik gebruikt gekookt water, bronwater heb ik tijdens de vakantie gebruikt en daar zit kalk in en to en had ik het zelfde probleem als boven beschreven.
De antwoorden vind ik van Philips vaag, ik denk dat het voorlopig voor ons almaar onzeker blijf, verder vind ik het jammer dat de apneu vereniging, niet aan tafel zat, die is al vanaf het begin bezig met dit dossier.
Men speek steeds over de longartsen, maar de keel neus en oorartsen doen in dit verhaal ook mee, bij mij bijv. hebt die mijn apneu ontdekt, en me geholpen.

Jansmit70
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2022 21:56

Re: Gevaarlijke slaapapneu-apparaten Philips: nog steeds geen oplossing

Ongelezen bericht door Jansmit70 »

Ik ben gebruiker van een dreamstation in mijn longen is een plekje ontdekt ik moest bestraalt worden, ze wisten niet wat het was. Kan het materiaal zijn uit de dreamstation die in de longen is geblazen ik ben er ongerust over.
Volgens mijn longarts kan dat niet maar volgens mij wel.
Wie kan ik verantwoordelijk stellen en hoe doe ik dat
M.v.groet
Laatst gewijzigd door Jansmit70 op 17 jan 2022 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Janneke1969
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2022 21:58

Re: Gevaarlijke slaapapneu-apparaten Philips: nog steeds geen oplossing

Ongelezen bericht door Janneke1969 »

Ik heb ook een dreamstation 1 gehad, kreeg vaak een droge keel ervan en moest vaak hoesten/ en gevoel dat mijn keel dicht sloeg ervan.

Heb na de zomer een andere gekregen. Klachten zijn een stuk minder geworden, maar nog niet helemaal over.

c-s
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2022 23:29

Re: Gevaarlijke slaapapneu-apparaten Philips: nog steeds geen oplossing

Ongelezen bericht door c-s »

Ik heb een heeel sterk gevoel hierdoor ernstig ziek te zijn geworden.

Om deze rede heb ik er ook externe hulp bijgeroepen.

Jeroendiederik
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2022 08:02

Re: Gevaarlijke slaapapneu-apparaten Philips: nog steeds geen oplossing

Ongelezen bericht door Jeroendiederik »

Goed dat Radar hieraan aandacht besteedt. Maar de Philips directeur gaf gisteren nog geen antwoord op de volgende vragen: zijn ze al beginnen met vervangen van apparaten? Zo ja, hoeveel en welke zijn dan vervangen? Zo nee, waarom is er in ruim een half jaar tijd niet één apparaat vervangen? Waarom duurt het allemaal zo lang? Maar ik had ook graag de patientenvereniging, de ziekenhuizen, de inspectie, de verzekeraars, het ministerie, de leveranciers aan tafel gezien. Iedereen laat ons als patienten in de kou staan.

VTRhoon
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 dec 2020 21:13

Re: Gevaarlijke slaapapneu-apparaten Philips: nog steeds geen oplossing

Ongelezen bericht door VTRhoon »

Ik heb ook een CPAP in gebruik. Hiervoor wordt maandelijks een bedrag betaald door de zorgverzekering. Het vreemde vind ik wel dat de zorgverzekering deze bedragen blijft betalen. Waarom wordt daar niet meer druk gezet? Het is toch vreemd dat er voor een product dat risico's met zich mee brengt en door de producent zal worden vervangen, nog steeds voor betaald moet worden?

Hoe lang duurt het nog dat alle CPAP'apparaten worden vervangen?

MirjamBoZ
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2022 09:58

Re: Gevaarlijke slaapapneu-apparaten Philips: nog steeds geen oplossing

Ongelezen bericht door MirjamBoZ »

Ook ik ben geen trotse bezitter van een Philips C-pap waarin ook in de filter van het neuskapje zwarte deeltjes te zien zijn. De communicatie is niet echt bevredigend zowel aan de kant van de leverancier als bij de longarts, het laat soms nogal wat te wensen over. Als patient ben je al kwetsbaar en loop je tegen zaken aan waar je geen weet van hebt. Vlg meneer Philips in deze uitzending moeten alle apparaten voor het 3e kwartaal in 2022 zijn vervangen. Op basis waarvan maak je de selectie? Degene met de meeste ademstops het eerst of alfabetische volgorde? Inderdaad miste ik ook een patienten vereniging, KNO-artsen etc. Stoppen met het gebruik is geen optie aangezien je niet uitgerust bent, met als gevolg dat je hierdoor prikkelbaarder bent en overdag in slaap valt en je ook eigenlijk geen auto mag rijden. Moeten we nu lijdzaam afwachten tot aan het 3e kwartaal...?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gevaarlijke slaapapneu-apparaten Philips: nog steeds geen oplossing

Ongelezen bericht door 16again »

nicbie schreef:
17 jan 2022 21:38
Daarnaast vind ik het vreemd dat er geen enkele Nederlandse longarts wil meewerken aan het programma; wat zit daar achter ?
Zijn alle longartsen gevraagd dan?

henhan
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2010 12:15

Re: Gevaarlijke slaapapneu-apparaten Philips: nog steeds geen oplossing

Ongelezen bericht door henhan »

Naar aanleiding van de uitzending van gisteravond over de Dreamstation zou ik graag het volgende verhaal onder de aandacht brengen.
Begin Oktober 2021 krijg ik bericht om mijn rijbewijs voor 1-1-2022 te verlengen.
Hierbij heb ik echter 3 gezondheidsverklaringen nodig.
Cardioloog en huisarts was binnen 1 week geregeld maar de problemen kwamen met de apneu arts.
Daar ik een mail had gehad van Mediq om het apparaat niet te gebruiken had ik het niet gebruikt.
Ik heb de longafdeling van ziekenhuis via mail benaderd en die zei dat als ik hem niet gebruikt ik geen gezondheidsverklaring kan krijgen.
Ik heb toen contact gezocht met CBR en die gingen overleggen hoe deze situatie aan te pakken.
Kreeg dag later bericht van CBR dat ze er niets aan konden doen dat de longarts er over gaat.
Ik weer contact gezocht met longarts maar kon deze niet aan lijn krijgen maar kon een belafspraak maken op 17-12-2021.
Heb arts die datum aan de lijn gehad en ze zei dat er een mail is uitgegaan van Mediq dat je het apparaat gewoon kan gebruiken.
Ze moest de sd kaart uitlezen maar dan moest ik 2 maanden lang 5 uur per nacht het apparaat gebruikt hebben anders kon ze de gezondheidsverklaring niet in orde maken.
Ze wilde ook dat het apparaat op afstand uitgelezen kon worden via internet maar dat bleek onmogelijk zei de leverancier.
Ik zei dat ik de mail nooit ontvangen had dat ik het apparaat gewoon kon gebruiken en toevallig of niet ik krijg 17-12-2021 in de middag een mail van Mediq dat ik het apparaat gewoon kan gebruiken.
Dus ik ben noodgedwongen het apparaat weer gaan gebruiken maar de datum 1-1-2022 lukte nooit om aan die 2 maanden te komen.
Gevraagd CBR of ik misschien iets uitstel kon krijgen maar was niet mogelijk.
Nu moet ik 23-2-2022 bij de longarts komen met de Dreamstation en dan gaan ze die 2 maanden uitlezen en als het goed is de gezondheidsverklaring in orde maken.
Dan moet ik alles nog via stadhuis regelen dus ik mag blij zijn dat ik in Maart weer mag rijden.
Als ik dan uitzending van gisteravond heb gezien en hoorde dat het nog niet echt veilig is vind ik wel dat ze me met mijn rug tegen de muur hebben gezet.
Toen ik het apparaat weer ging gebruiken en het neusfilter ging vervangen zat het oude filter vol met zwarte puntjes.
Ik vraag me af als het eventueel mis zou gaan wie er verantwoordelijk is voor mijn gezondheid.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Gevaarlijke slaapapneu-apparaten Philips: nog steeds geen oplossing

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

nicbie schreef:
17 jan 2022 21:38
Zojuist de uitzending gezien met de reactie van de medisch directeur van Philips.
Die heeft mij allesbehalve gerustgesteld. Heel nadrukkelijk zegt hij tot twee keer toe dat de Dreamstation geen kanker veroorzaakt, maar hoe zit het met andere aandoeningen ? Ik tref ‘s ochtends grijze vlokjes aan in het waterbakje en op de bodem ligt grijze aanslag. Wat is hier de oorzaak van ? Ik maak het bakje elke dag schoon en vul dit met bronwater uit een flesje.
Daarnaast vind ik het vreemd dat er geen enkele Nederlandse longarts wil meewerken aan het programma; wat zit daar achter ?
Waarschijnlijk zijn die grijzevlokjes de restanten van het verpakkingsmateriaal van de 5G chips die ingebracht worden. Zoiets wil je toch horen?

broervanburen
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2022 10:00

Re: Gevaarlijke slaapapneu-apparaten Philips: nog steeds geen oplossing

Ongelezen bericht door broervanburen »

Mijn vrouw heeft in 2016 dreamstation 1 van philips gekregen voor haar slaap apneu naar ongeveer 1 jaar kreeg zij problemen met haar longen en haar ademhaling na diverse onderzoeken en puffers en testen doorverwezen naar cardioloog in nieuwegein daar ook weer alle onderzoeken en gesprekken wat uit eindelijn resulteerde in hartfalen ..
Zowel longarts als cardioloog zeggen dat het niet van de cpap komt maar dat het door andere problemen komt ,maar stoppen met de
de apneu behandeling moet ze niet doen zegt de longarts maar een ander apparaat krijgt ze ook niet.
Wij hebben hier een raar gevoel aan over gehouden.
vr. gr. Fam. van buren

Thatch22
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 okt 2017 16:58
Contacteer:

Re: Gevaarlijke slaapapneu-apparaten Philips: nog steeds geen oplossing

Ongelezen bericht door Thatch22 »

Sorry weer onnodig paniek gezaaid Radar, jammer hoor. En waarom geen interview met de slaap apneu vereniging, dat miste ik heel erg.

Ik slaap heerlijk met de cpap, en het heeft mijn leven gered.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gevaarlijke slaapapneu-apparaten Philips: nog steeds geen oplossing

Ongelezen bericht door 16again »

PeterPeters1966 schreef:
18 jan 2022 10:49
Waarschijnlijk zijn die grijzevlokjes de restanten van het verpakkingsmateriaal van de 5G chips die ingebracht worden. Zoiets wil je toch horen?
Het lijkt me niet zo moeilijk voor deskundigen, om de chemische samenstelling en dus de herkomst van die vlokjes te achterhalen.
Maar er gaat natuurlijk gewoon omgevingslucht door die slangen, en in de buurt van Tata steel zie je dan wat dat inhoudt....

opperbom
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 mei 2006 14:13

Re: Gevaarlijke slaapapneu-apparaten Philips: nog steeds geen oplossing

Ongelezen bericht door opperbom »

Zowel mijn vrouw als ik hebben allebei een C-PAP via Mediq. Die van mij is een maand of drie geleden vervangen ,maar mijn vrouw tast nog volledig in het duister wanneer deze vervangen gaat worden. Had in het verleden ook vlokjes in het water , maar sinds ik gedeminiraliseerd water gebruik, totaal geen last meer van. Mediq gaf ons het advies de dreamstation te blijven gebruiken omdat stoppen in ons geval meer schade zou opleveren. Moet ik wel zeggen dat ik 92 stops per uur af kom.

Thatch22
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 okt 2017 16:58
Contacteer:

Re: Gevaarlijke slaapapneu-apparaten Philips: nog steeds geen oplossing

Ongelezen bericht door Thatch22 »

Ook al jaren de dreamstation 1, en de cpap, helpt mij erg goed, ik heb mijn leven terug. Al die ophef alweer over de dreamstation, vind ik erg overbodig en helaas, niet goed uitgelicht. En waar was de apneu vereniging in dit verhaal. Een hele grote misser, lijkt me. Slapen zonder cpap, kan veel grotere gezondheids schade opleveren!
Ik slaap nog iedere nacht heerlijk en blijf dat doen ook. En wacht rustig af op de omwisseling.

Ook spelen alle problemen met afbrokkeling van het schuim in de USA en niet-bindend NL. Daar worden (werden) de cpaps gereinigd met Ozon. Dat is in NL zeker niet het geval.

Zo jammer weer onnodige onrust en paniek weer.
Blijf allemaal gezond en slaap lekker met je cpap.

Peter_12
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2022 13:44

Re: Gevaarlijke slaapapneu-apparaten Philips: nog steeds geen oplossing

Ongelezen bericht door Peter_12 »

Ik weet, dat Philips er zeker wat aan kan gaan doen maar ze zijn gewoon bang voor de torenhoge schadeclaims die er vanuit Amerika aan zitten te komen, dus laat met het hier maar even op z'n beloop.
Zelf gebruik ik dat ding ook en heb 's ochtends altijd een kurkdroge mond ondanks de neusspray die ik van de longarts heb gekregen.
Dus als men nog kan kiezen kies dan voor een ander merk alsjeblieft

Johnny.1958
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jan 2022 18:25

Re: Gevaarlijke slaapapneu-apparaten Philips: nog steeds geen oplossing

Ongelezen bericht door Johnny.1958 »

Hoi met John uit Maastricht.
Ik heb sinds 2017 ook een apparaat van Philips via visivol door het slaapcentrum in hornerheide.
daar is toen via twee slaap nachten uit gekomen dat ik behoorlijke slaap abneu heb van 108 stops per uur. ja dat is inderdaad veel.
daar naast ben ik ook vanaf half februari tot half maart 2021 opgenomen in het ziekenhuis Maastricht met long covid. Ben daarnaast ook COPD patiënt en heb ook ernstige astma waarvoor ik mij zelf moet spuiten thuis.
ik durf nu ook niet meer het abneu apparaat niet meer gebruiken, omdat op de laatste longfoto,s iets gezien is wat er niet hoort en op 14 februari 2022 een CT scan moet laten maken en op 21 februari 2022 bij de longarts moet komen. weet nu niet wat er is en of het eventueel van de corona is of van het abneu apparaat of weet ik veel. ik heb mijn abneu apparaat nodig maar durf het gewoon niet.
Mvg John Reneerkens

Plaats reactie