LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door manondoris »

ik zit hier heerlijk mijn doos moederdag chocolade leeg te kanen,en ik zeg alles op eten dan zijn we er weer vanaf! mmmmmmmm

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door sephora30 »

Als je er maar wel water bij drinkt :lol:

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door vroem »

niemand heeft het woord afschaffen in de mond genomen.....

jammer dat een gewone discussie over een best serieus en blijkbaar nog steeds zwaar onderschat probleem niet mogelijk is....

(berichten gelezen/gehoord? USA over een paar decennia 1/3 bevolking diabetespatient. ) zoek diabetes maar eens op wat er op termijn allemaal met je lijf gebeurt. kan je grapje over gaan maken, maar niet leuk hoor, blind worden, been kwijtraken e.d.....

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door sephora30 »

Er is toch een serieuze discussie hier.
Het is meestal de bedoeling in een discussie dat niet iedereen het met elkaar eens is.

Dat gemiep over suiker in frisdranken is al ik weet niet hoe lang aan de orde, dat weten we nu toch wel.
Moet iedereen zelf weten wat ie drinkt of zn kinderen te drinken geeft.

Ik zelf wissel het voor de kids af, dranken met suiker en light.
En ja water vinden ze ook weleens lekker.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door dhc »

Heel raar dat TS nu een topic start over een producteigenschap terwijl hijzelf in meerder topics over voeding en de broodje aap verhalen daarover best wel een realistische mening heeft.
Jammer dat TS nu zelf in dezelfde valkuil stapt....

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Juist, iedereen weet heus wel wat goed en slecht is.
En vroem je kan zeggen wat je wil maar ben blij dat sommige mensen er niet naar omkijken, had jij minder werk. :wink:
sephora30 schreef:De mensen die roken, sporten, auto rijden, fietsen, en scooteren zijn ook een flinke kostenpost voor de gezondheidszorg hoor.
Ook maar afschaffen dan.
Ook maar afschaffen, is gevaarlijk, wie weet wat er kan gebeuren.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door lostlovey »

Ik hou het gewoon simpel. Alles waar "te" voor staat is niet goed 8) . Alles met mate. Frisdrank drink ik erg weinig. Heb het altijd wel in huis voor visite maar zelf drink ik nog geen glas cola bijv. in 2 weken. Heb altijd veel water gedronken en koffie alleen in de ochtend.

Gewoon niet overdrijven met wat dan ook ;-).

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door Emmy75 »

vroem schreef: het nut? nu ja in de eerste plaats dat het juist de categorie is die het zogenaamd weet , maar er niets mee doet die in hoofdmoot verantwoordelijk zal zijn voor het fors doorstijgen van de zorgkosten.
Kan je de schouders voor ophalen, maar de meeste mensen die ik ken krijgen er inmiddels een steeds grotere hekel aan dat men maandelijks een forse hap geld kwijt is aan zorgkosten van mensen die weten dat hun eigen voedingskeuzes verantwoordelijk zijn voor hun lichamelijke problemen en ziektes maar er niets aan veranderen.
De zorgkosten stijgen mede doordat we allemaal steeds ouder worden met allerlei bijbehorende ouderdomskwalen. Dan kun je net zo goed andersom redeneren en stellen, laten we vooral met zijn allen er maar eens ongezond op los leven en vroegtijdig overlijden. Dan zullen deze ook wel weer dalen. Of moeten we de bejaarden dan maar gaan afschaffen. Die kosten ook alleen maar geld.

Het is nu eenmaal niet zonder meer te bepalen wat wel en niet ongezond is, buiten een paar algemene richtlijnen. Bovendien is elk mens weer anders. Wat pas echt zou helpen is als fabrikanten van veel levensmiddelen de producten aanpassen waardoor de mens vanzelf minder ongezonde stoffen binnenkrijgt.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Emmy75 schreef:
De zorgkosten stijgen mede doordat we allemaal steeds ouder worden met allerlei bijbehorende ouderdomskwalen. Dan kun je net zo goed andersom redeneren en stellen, laten we vooral met zijn allen er maar eens ongezond op los leven en vroegtijdig overlijden. Dan zullen deze ook wel weer dalen. Of moeten we de bejaarden dan maar gaan afschaffen. Die kosten ook alleen maar geld.

Het is nu eenmaal niet zonder meer te bepalen wat wel en niet ongezond is, buiten een paar algemene richtlijnen. Bovendien is elk mens weer anders. Wat pas echt zou helpen is als fabrikanten van veel levensmiddelen de producten aanpassen waardoor de mens vanzelf minder ongezonde stoffen binnenkrijgt.
Dat wordt nogal eens vergeten dat mensen steeds ouder worden.
Kijk eens wat vers fruit kost, verse groenten kosten......niet normaal meer.
Mensen die weinig geld te besteden hebben kunnen nog amper gezond leven in Nederland.
Een zak patat in supermarkt kost mischien (de goedkoopste) 60 cent daar heb je een kg voor.
Men moet de gezonde dingen veel voordeliger maken en de ongezonde dingen veel duurder.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Chocomelk schreef: Kijk eens wat vers fruit kost, verse groenten kosten......niet normaal meer.
Mensen die weinig geld te besteden hebben kunnen nog amper gezond leven in Nederland.
Een zak patat in supermarkt kost mischien (de goedkoopste) 60 cent daar heb je een kg voor.
Men moet de gezonde dingen veel voordeliger maken en de ongezonde dingen veel duurder.
Da's ook een manier om het voor een deel op te lossen. De mensen die genoeg te besteden hebben, zullen daar niet gevoelig voor zijn.
In de VS is het om precies die reden misgegaan met heel veel mensen. Gezonde voeding was daar in het verleden erg duur terwijl men een of andere vette super size menu met een grote cola soms met gratis refill voor slechts een paar dollar kon kopen.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door manondoris »

ik kom net van de c-1000 5 sinasappelen voor 2.10 waren ze nog in de aanbieding ook! maar 2 zakken chips ,een bekent a- merk voor 0.69 cent.ik neem het heel serieus.mijn man loopt tegen medicijnen voor suiker aan.is al heel lang op dieet samen met de dieetiste maar krijgt zijn waardes niet omlaag.hij heeft echt alles geprobeerd.maar ik denk dat het niet alleen aan teveel suiker ligt maar aan meerdere factoren,zo zit het bijv ook bij hem in de familie. maar we doen hier wel ons best om zo minmogelijk suiker te nemen. daarom eet ik die chocola ook helemaal op want hij is op zijn werk :lol:

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door angel1978 »

Een zak patat in supermarkt kost mischien (de goedkoopste) 60 cent daar heb je een kg voor.
Men moet de gezonde dingen veel voordeliger maken en de ongezonde dingen veel duurder.
Ik zie bij AH ( online en ook nog eens een dure winkel, geen aldi of lidl ) gewoon een zak aardappelen van 10 kilo voor 5 euro staan..

Als je enkel ziet wat je wil zien, dan is idd zoals velen voorspiegelen..

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door manondoris »

en wat hebben we aan alleen een zak aardappelen, die zijn ook slecht als je er te veel van eet! het gaat om de verse groenten en fruit. die zijn belachelijk duur.en trouwens 5 euro voor een zak piepers vind ik ook te duur,als je een groot gezin hebt is 10 kilo ook zo weg.al zie ik nergens 10 kilo voor 5 euro,wel 5 kilo voor 4.99.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door angel1978 »

trouwens 5 euro voor een zak piepers vind ik ook te duur,als je een groot gezin hebt is 10 kilo ook zo weg.al zie ik nergens 10 kilo voor 5 euro,wel 5 kilo voor 4.99
En een zak patat van een kilo voor 60 cent is niet duur dan ?
Da's namelijk het vb van chocomelk waar je weer niet op reageert..

Per kilo is dat eigenlijk duurder, maar handiger om daar dan niet op te reageren ?

Het ging over gezond leven.. Maar jullie leven van chips begrijp ik ?

Net als bij eerdere discussie's over voedsel, prijzen en gezondheid is het een kwestie van selectief kiezen..

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door manondoris »

waar heb ik gezegd dat wij van chips leven??????????????? en friet van 0.60 cent de kilo ,vind ik goedkoope friet. maar ik heb alltijd ovenfriet als we het eten! want zoals je in mijn vorige bericht kan lezen .doen wij erg ons best hier om zo gezond mogelijk te eten.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door angel1978 »

50 cent per kilo aardappelen is duur, maar 60 cent per kilo patat ( zelf nog af te bakken ) is goedkoop..

Voor hetzelfde produkt.. ( zetmeel )

Tja.. als je zo redeneert...

Voor relatief weinig geld kun je behoorlijk gezond leven..
Je moet het echter wel willen zien..

koeloejoek
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 apr 2011 10:10

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door koeloejoek »

In Nederland zijn tegenwoordig overal (te)veel suiker-zouthoudende producten te koop zijn.
We stellen geen grenzen meer aan onze consumptie gedrag.
Kinderen zijn hier vaak de dupe van omdat er ongeremd snoep, chips en al die andere producten, genuttigd word.

Alle zoetigheid berooft de lichaamscellen van zuurstof en overbelast de alvleesklier.
De jeugd drinkt bv heel veel "energie" drankjes die zijn ernstig verrijkt met zoethoudende stoffen.
Met uitzondering van de suikervrije varianten bevatten energiedrankjes zeer veel suiker: 105 à 149 gr suiker per liter, wat gelijkstaat met 37 klontjes of ongeveer negen klontjes per blikje van 250 ml, en dan nog maar niet te spreken van alle andere stoffen zoals guarana ook wel "smart drugs" (slimme drugs bestaat natuurlijk helemaal niet )genoemd, taurine, cafeïne etc etc.

Zout berooft ons lichaam van kalium en kalium speelt een belangrijke rol in het lichaam zoals bij pulsoverdracht in zenuwen, aanmaak van eiwitten en aanmaak van glycogeen.
Een teveel van dit alles zorgt voor een belangrijk risico voor de gezondheid..

Dus mijn conclusie, suikerhoudende drankjes vormen een zeer groot gezondheidsrisico......

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door manondoris »

dat is waar,maar het is soms een heel gedoe .ik neem zelf alltijd de seizoens groentes die zijn nog redelijk te betalen. dus veel asperges nu :P maar soms kost een bloemkool 5 euro ,niet normaal vind ik ! en nog even over de friet ,een zak met 5 kilo peipers kost bijna overal 5 euro, die ouwe meuk van 2 /3 euro mogen ze houden want die geef je nog niet aan de varkens. dus dat is een euro de kilo .friet is een kilo piepers die vermaakt word tot friet,dus vind ik 60cent niet duur. deze was
@ angel

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door angel1978 »

ik neem zelf alltijd de seizoens groentes die zijn nog redelijk te betalen.
natuurlijk altijd de seizoensgroente nemen..
Je moet nu ook geen sperziebonen kopen.. Ze komen dan uit afrika, hebben een lange reis gemaakt ( dus hoezo vers ), smaken gewoon niet goed en zijn onbetaalbaar...

In juli en augustus kosten diezelfde groenten bijna niets meer...
maar soms kost een bloemkool 5 euro ,niet normaal vind ik
Wel als je kijkt waar het vandaan moet komen in die tijd.. Koop ook bloemkool gewoon als het hier van het land komt.. kost het ineens nog niet een kwart daarvan..
die ouwe meuk van 2 /3 euro mogen ze houden want die geef je nog niet aan de varkens.
Ah, er komt ineens nog een criterium bij.. Ze moeten ook nog nieuw zijn..
maar ook dat kan maar een bepaald gedeelte van het jaar.. De rest is sowieso nooit nieuw...
friet is een kilo piepers die vermaakt word tot friet,dus vind ik 60cent niet duur.
Snij die 'oude' piepers zelf tot friet en je hebt veel goedkopere, niet gefabriceerde friet.. goedkoper, gezonder...

Maar ik begrijp dat het helemaal niet om gezond gaat ?

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gezondheidsrisico's van suikerhoudende dranken

Ongelezen bericht door angel1978 »

Zelf even naar een boer fietsen is ook nog een optie..
Toegegeven: hartje amsterdam is het wat verder fietsen ;) Maar verser bestaat niet, goedkoper ook niet overigens.. ( zeker in combinatie met het fietsen )...

Goed voor de gezondheid, de portemonnee en het milieu...

Wat wil je nog meer :)

Gesloten